Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Encyclopedie
Help
Zoek
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€130.00
Per saldo:
€-120.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Aachenau West
door
mass am see
Vandaag
om 08:21:03
2nd Dutch US Convention, DRU Ulft NL 6/7 april 2024
door
MOVisser
Vandaag
om 08:13:58
Al mijn goede ideeën...
door
MOVisser
Vandaag
om 08:13:34
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
Arjen B.
Vandaag
om 07:37:56
US diorama in H0
door
Frank 123
Vandaag
om 06:57:37
Station Roodeschool
door
NS264
Vandaag
om 06:47:13
Gewoon wat busfoto's
door
GerardvV
24 april 2024, 23:43:57
19 Toen
door
Benelux795
24 april 2024, 23:18:16
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE
door
MathynK
24 april 2024, 23:15:58
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Frank 123
24 april 2024, 22:51:27
Ijzeren Rijn: militair transport
door
Hans van de Burgt
24 april 2024, 22:41:05
Der QuadratSchädel (Bemo br 624/634)
door
T.Spat
24 april 2024, 22:37:28
Ice 3 (22784) front/ sluit schakelt niet om
door
Bram.A
24 april 2024, 22:25:19
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N
door
defender
24 april 2024, 21:51:02
Bouwtekeningen Hembrug en/of Strausbrug
door
Erik01
24 april 2024, 21:31:41
NS 8400 van Werps
door
Ivo tB
24 april 2024, 21:23:44
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout!
door
Ronald Halma
24 april 2024, 21:14:47
Cranicher Altbahn
door
Arjen52
24 april 2024, 20:40:00
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein?
door
Rob Moerkerken
24 april 2024, 19:39:37
BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34.
door
Modellbahnwagen
24 april 2024, 19:19:03
Modelbaan schaal H0 niet geheel sluiten in pc prog
door
Klaas Zondervan
24 april 2024, 19:16:52
Ton bouwt goederenwagens
door
puntenglijder
24 april 2024, 19:13:00
2e leven van een buitendienst gestelde Gesloten goederenwagen.
door
Simplex
24 april 2024, 18:52:50
Update: baan in de tropen
door
Joost O
24 april 2024, 17:12:34
heeft iemand ideeën voor een baan van 120CM bij 240CM?
door
AlbertG
24 april 2024, 17:01:18
Frans/Belgisch H0e baantje
door
NS264
24 april 2024, 16:37:54
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²)
door
Jack Black (NS1220)
24 april 2024, 16:21:21
Seinen van AliExpress: hoe aansluiten?
door
freekvo
24 april 2024, 16:17:38
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30)
door
spoorijzer
24 april 2024, 15:41:27
Märklin Hamo mP 3000 voorzien van nieuwe motor
door
ronaldvd2000
24 april 2024, 15:22:42
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Banen of diorama's
|
Werkplaats - (Baanplan H0)
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
Volgende
- [
1
]
2
3
...
27
Omlaag
Auteur
Topic: Werkplaats - (Baanplan H0) (gelezen 86379 keer)
martijnhaman
Offline
Berichten: 1682
Werkplaats - (Baanplan H0)
«
Gepost op:
12 oktober 2008, 16:38:20 »
Het idee achter dit ontwerp is een modelbaan op modulebakken te bouwen die niet al te groot is, maar wel zelfstandig gebruikt kan worden. Verder wil ik mijn modeltreinen (hoofdzakelijk rijtuigen) kunnen gebruiken op de baan. Het onderwerp van de baan is een werkplaats met een opstelterrein. Door een doorgaand hoofdspoor is het mogelijk de baan later eventueel uit te breiden. De baan is voorzien op 3 modules van 120x60cm elk.
Inspiratie voor het baanontwerp is onder andere afkomstig van de modelbaan 'Brockley Green' die tijdens Rail 2008 te zien was. Meer over deze modelbaan is
hier
te vinden en het sporenplan staat
hier
. Verder is het sporenplan van de metrowerkplaats van het GVB in Diemen gebruikt. Voor een luchtfoto van deze werkplaats klik
hier
.
Een toelichting op het baanontwerp. De linker module bestaat grotendeels uit een traverse die onzichtbaar is vanaf de voorkant. De bruine lijn in het baanplan geeft de plaats van de achtergrond aan. Een weg op een viaduct zorgt dat het gat in de achtergrond niet zichtbaar is.
Op de rechter module staat het gebouw van de werkplaats. Het gebouw bij spoor D zou bijvoorbeeld een kuilwielenbank kunnen zijn.
De middelste module bevat de wisselstraten om het opstelterrein en de werkplaats met elkaar te verbinden. Op deze module is ook een wasstraat te vinden.
Spoor A is een doorgaand spoor dat geëlektrificeerd is. Via wissels 13 en 12 kan een trein het terrein van de werkplaats bereiken. Deze sporen B en C zijn ook geëlektrificeerd, zodat het ook bereikbaar is voor elektrische locs die materieel komen aan- of afvoeren. Alle overige sporen zijn niet geëlektrificeerd. Met diesellocomotieven vindt het overige bewegingen op het terrein plaats.
Op de linker module is een traverse voorzien waardoor treinstammen kunnen verdwijnen en van spoor wisselen. Deze traverse is daarmee het opstelterrein waarvan slechts een deel zichtbaar is voor het publiek.
Graag hoor ik jullie suggesties voor verbeteringen.
Martijn
«
Laatst bewerkt op: 12 oktober 2008, 22:15:28 door Hans van de Burgt
»
Gelogd
https://www.flickr.com/photos/68760822@N06/albums
mmhajvth
fulltime busy
Offline
Berichten: 3272
IC met 1762+1773 op Ht richting Mt op 23-4-06
Re: Baanplan werkplaats
«
Reactie #1 Gepost op:
12 oktober 2008, 17:12:11 »
Beste Matijn,
Wellicht kan je de URL van je plaatje aanpassen zodat we het plaatje kunnen vergroten. Want nu is het wat moeilijk te zien (met name de letters)
m.v.g.
Mark
Gelogd
love to build realistic let's be kind.
mmhajvth
fulltime busy
Offline
Berichten: 3272
IC met 1762+1773 op Ht richting Mt op 23-4-06
Re: Baanplan werkplaats
«
Reactie #2 Gepost op:
12 oktober 2008, 17:20:38 »
Om verder inhoudelijk in te gaan op je naar mijn inziens mooie plan.
Waarom zou je je opstel terrein willen verstoppen? Rond werkplaatsen hoort toch juist een opstelterrein? En waarom zou je dan je materieel achter de schermen verstoppen als je het ook in een mooi stukje scenerey, zei het een opsterlterrein, kunt laten pronken!?
Oke nu heb je met dit achter de schermen gedeelte wellicht enkele sporen extra... maar daar zijn ook wel oplossingen voor. Ik zou daar nog eens over denken.
als 2e wellicht voor een nieuwe module... een tankplaat? Je hebt het immers over dieselmaterieel... niks mis mee, maar die moeten wel tanken zo nu en dan.
m.v.g.
Mark
Gelogd
love to build realistic let's be kind.
martijnhaman
Offline
Berichten: 1682
Re: Baanplan werkplaats
«
Reactie #3 Gepost op:
12 oktober 2008, 17:22:53 »
Mark,
Als ik het plaatje met mijn muis naar de adresbalk sleep is hij gewoon in groter formaat (963 x 164 pixels) te zien. De site verkleind het plaatje automatisch, daar kan ik niets aan doen.
Het idee achter de traverse is dat materieel zonder enorme (ruimteverslindende) wisselstraten op een ander spoor weer terug kan komen.
En die tankplaats is wel een goed idee!
Martijn
«
Laatst bewerkt op: 12 oktober 2008, 17:26:11 door martijnhaman
»
Gelogd
https://www.flickr.com/photos/68760822@N06/albums
mmhajvth
fulltime busy
Offline
Berichten: 3272
IC met 1762+1773 op Ht richting Mt op 23-4-06
Re: Baanplan werkplaats
«
Reactie #4 Gepost op:
12 oktober 2008, 17:30:22 »
Ik bedoelde eerlijk gezegd zoiets als dit. dan hoef je er maar op te kliken.
Nu ik 'm toch groot gekregen heb zie ik ook je weg... Weet je zeker dat die breed genoeg is? (2.6m per rijbaan in werkelijkheid) Overigens hoe breder hoe minder je er onder door kan kijken dus een voet/fietspad er bij kan vast geen kwaad.
En nu ik toch weer aan het ratelen ben... op spoor B moeten geleverde goederen gelost worden toch? Waar worden die dan precies gelost?
op het hoofdspoor toch niet zeker
Dus een plekkie om te lossen met een verbindingsweg/pad naar de loodsen is misschien ook nog niet zo'n gek idee.
m.v.g.
Mark
Gelogd
love to build realistic let's be kind.
martijnhaman
Offline
Berichten: 1682
Re: Baanplan werkplaats
«
Reactie #5 Gepost op:
12 oktober 2008, 18:06:20 »
Mark,
De weg is maar even als suggestie aangegeven. Vast niet breedt genoeg, maar inderdaad met het idee om daarmee doorgang naar de tarverse te verbergen. Ten noorden van wissel 5 wil ik een brede pijler plaatsen. Dat dekt dan ook een deel ook het zicht op de doorgang af.
Spoor B had ik meer als uithaalspoor in gedachten. Een (elektrische)lok met aanhang komt dan binnen op dit spoor, waarna een diesellok achteraan kan koppelen en de de rijtuigen weg kan rangeren. Een diesellok kan ook binnenkomen over de wissels 12 en 13 en direct naar het opstelterrein rijden.
Ik zit me nu wel te bedanken of het misschien handiger is om aan de rechterzijde nog wissels neer te leggen. Anders staat de lok die materieel komt brengen som wat opgesloten.
Een optie is ook om de achterwand wat naar voren te halen en daar een lang spoor neer te leggen. Hier kan dan een trein geplaats worden die op de traverse in de weg staat.
Heb je nog een suggestie voor een plek op de tankplaats neer te zetten?
Martijn
Gelogd
https://www.flickr.com/photos/68760822@N06/albums
sander1985
Offline
Berichten: 1866
Team Mitropa *
Re: Baanplan werkplaats
«
Reactie #6 Gepost op:
12 oktober 2008, 18:15:34 »
Leuk baanplan, zoiets zie je niet zo vaak. De tankplaat zou natuurlijk aan het einde van spoor b kunnen komen, dus voorbij je nu net ingetekende wisselverbinding.
Sander
Gelogd
Bouw: OHMB - Krommeveer
In de planning: een stukje Gouda
Chiel
Offline
Berichten: 1075
Re: Baanplan werkplaats
«
Reactie #7 Gepost op:
12 oktober 2008, 18:24:22 »
Mooi baanplan hoor!
Gelogd
martijnhaman
Offline
Berichten: 1682
Re: Baanplan werkplaats
«
Reactie #8 Gepost op:
12 oktober 2008, 18:25:44 »
@sander1985:
Goed idee. Ik zat namelijk nog een beetje met de linkerkant van de baan. Daar gebeurd niet veel. Maar met een tankplaats is dat opgelost. Om hiervoor wat ruimte te creëren zal de achterwand of de sporen wel iets moeten opschuiven.
Martjn
Gelogd
https://www.flickr.com/photos/68760822@N06/albums
mmhajvth
fulltime busy
Offline
Berichten: 3272
IC met 1762+1773 op Ht richting Mt op 23-4-06
Re: Baanplan werkplaats
«
Reactie #9 Gepost op:
12 oktober 2008, 18:26:49 »
Wellicht kan je dat hoofdspoor nog iets verder naar voor toe halen waardoor er ruimte ontstaat tussen spoor B en C en het hoofdspoor.
Dan zou je van wissel 5 een engelse wissel kunnen maken en daar je tankplaat kunnen plaatsen? zo hou je tussen spoor c en het hoofdspoor ook iets meer ruimte waar je b.v. draaistellen kwijt kan of andere grote onderdelen.
Wat sander aangeeft kan opzich ook, hoewel je dan mogelijk een geelectrificeerde tankplaat hebt vanwege E-loc's die daar wellicht moeten kunnen komen. En anders heb je sowiso met rangeer bewegingen te maken op je tankplaat...
Dat laatste gebeurt in werkelijkheid ook, zoals bij Shunter werkplaats Waalhaven, waar je met je loc niet eens van het terrein af kan zonder de tankplaat te passeren.
m.v.g.
mark
Gelogd
love to build realistic let's be kind.
sander1985
Offline
Berichten: 1866
Team Mitropa *
Re: Baanplan werkplaats
«
Reactie #10 Gepost op:
12 oktober 2008, 18:30:11 »
Je kan de bovenleiding naturulijk bij het wissel naar het hoofdspoor ook naar het hoofdspoor lijden en daar afspannen aan een mast. Dan is zit je tankplaat niet onder de draad.
Sander
Gelogd
Bouw: OHMB - Krommeveer
In de planning: een stukje Gouda
robbraak
Offline
Berichten: 84
Nog steeds lerende
Re: Werkplaats - (Baanplan H0)
«
Reactie #11 Gepost op:
16 oktober 2008, 10:32:48 »
hallo heb je misschien wel eens de rangeerplaats gezien vab het GVB op ASA emplacement Amstelstation misschien is dat wat
Rob
Gelogd
Herwim Frank
Offline
Berichten: 2404
De Franklin Rail Compagnie
Re: Werkplaats - (Baanplan H0)
«
Reactie #12 Gepost op:
16 oktober 2008, 13:38:19 »
Hallo Martijn
Je Thema is een leuk geheel wat je tegenwoordig veel ziet op grote stations. en ook leuk iemand te vinden die op z'n baan op moduuls bouwt van punt A naar B. en dus niet een rondje of een 8lus
Ik ga je niet vermoeien met allerlei verbeteringen etc. ik zie en lees dat daar al genoeg bekwame hobbyisten jou hun goede raad geven,
Maar misschien een aandachtspunt.
Heb je ook al nagedacht hoe je technisch je electrische verbindingen gaat doen van moduul tot moduul en naar je bedienings tableau.
Denk daar bij ook aan je bediening van wissels, ontkoppelrails, seinen, verlichting en andere bedieningen.
Ik vraag dit omdat ikzelf ook al een paar jaar bezig ben met een moduulbaan voorstellend een haven, staalfabriek en hoogoven met aanverwante zaken.
Hierbij ben ik al enige malen tegen problemen aan gelopen die dan weer aanpassingen noodzakelijk maakte. aldoende leert men.
Electrisch schuifpaneel per moduul, op het neer geklapte scherm staat op
de andere kant het rijpaneel van desbetreffende moduul met schakelaars.
Hier zie je wat verdere invulling van een electrisch paneel met 2 pendel printplaten
Dit is het algemene tableau die ik naar voren kan rijden op wieltjes en die wordt dus alleen gebruikt als detectie tableau met ledjes, hier staat het gehele rijplan op tenminste dat is nu het geval nog niet op de foto.
Aan de onderkant van dit tableau heb ik een la met alle algemene trafo's en andere sterkstroom zaken. deze kan ik uitschuiven.
Zo heb ik ontdekt dat een bedienings tableau'tje per moduul wel handig is voor de bediening van wissels etc terwijl de algemene zaken en eventuele detectie met leds op een totaal tableau zichtbaar is.
Dit scheelt je heel veel draden.
Mocht je meer willen zien of horen geef dat even aan misschien kan ik je aan wat tips helpen, maar misschien heb jezelf al een uitgedacht proces dan hoor ik dat ook graag, kan mensen helpen die ook een moduul traject willen bouwen.
Wat ook leuk is om een deel van je sporen apart te laten bedienen door een pendel moduul zodat naast het rangeren wat je handmatig doet er ook steeds beweging is op een ander deel van je baan.
He succes met alles.
We volgen graag je verdere verhaal.
groetjes,
Herwim Frank
«
Laatst bewerkt op: 16 oktober 2008, 14:00:49 door Herwim Frank
»
Gelogd
Herwim is op 20-11-2016 overleden.
Het is een zegen om elke dag mee te mogen delen met jullie
kennis over deze hobby.
Hartelijk dank daarvoor
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,54820.0.html
martijnhaman
Offline
Berichten: 1682
Re: Werkplaats - (Baanplan H0)
«
Reactie #13 Gepost op:
22 oktober 2008, 18:25:38 »
N.a.v. de reactie van Herwim ies mee over de techniek waar ik aan zit te denken.
Voor het bewegen van de traverse wil ik geleiders gebruiken die ook voor laden worden gebruikt.
Howel het geen enorm baanplan is lijkt een centraal bedieningstableau me toch het meest handige. Voor het onderling doorverbinden van de bekabeling zit ik aan de vertrouwde
audio-stekkers
te denken. Omdat de meeste wissels op de middelste modulebak liggen valt het aantal onderlinge verbindingen waarschijnlijk best mee. Mocht het veel gaan worden dank kan ik altijd nog dit soort
stekker
gaan gebruiken.
Martijn
«
Laatst bewerkt op: 06 november 2020, 01:59:45 door Bert van Gelder
»
Gelogd
https://www.flickr.com/photos/68760822@N06/albums
fridzie
Offline
Berichten: 445
Re: Werkplaats - (Baanplan H0)
«
Reactie #14 Gepost op:
22 oktober 2008, 19:06:35 »
ga je ook een bouw verslag bijhouden? lijkt me leuk om dit project te volgen.
Gelogd
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
Volgende
- [
1
]
2
3
...
27
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Banen of diorama's
|
Werkplaats - (Baanplan H0)