Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Project seaside Germany door NS264
Vandaag om 16:42:53
Rondom Charlois door TonM
Vandaag om 16:28:52
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon door Ronald Halma
Vandaag om 16:23:26
sein decoder Z21 10837 programeren door kar
Vandaag om 16:15:32
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 15:50:54
Schroefkoppeling voor H0. door Eric B
Vandaag om 15:49:37
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door ArjanB
Vandaag om 15:39:17
mDDM, waarom 3 draaistellen? door j.ossebaar
Vandaag om 15:37:07
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 15:33:01
Roco modellen op aliexpress door Remco vM
Vandaag om 15:21:37
Z21 Pro Link en Wifi door n-driver
Vandaag om 14:40:38
De bouw van station Laarbeek H0 door Dave.......
Vandaag om 14:38:26
Duits transport, waar in NL? door grossraumwagen
Vandaag om 14:30:44
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Miniature Holland
Vandaag om 14:22:49
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 13:21:35
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door MathynK
Vandaag om 13:19:13
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door Jelmer
Vandaag om 13:14:31
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door Jelmer
Vandaag om 13:13:20
Sluitseinlamp DB, kan iemand werking uitleggen? door Besselspoor
Vandaag om 12:43:01
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door borotof
Vandaag om 12:34:07
Had de NS4903 rangeerlicht? door marco
Vandaag om 12:33:39
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 12:26:11
Spoor S in Europa - Presentatie van spoor S treinen van BUB, JEP en Stadtilm door sncf231e
Vandaag om 12:25:27
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 12:10:25
PB Models, ICR-rijtuigen door Luc2000
Vandaag om 12:09:16
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door nighttrain1
Vandaag om 12:07:06
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
Vandaag om 11:24:42
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 11:17:54
Raadplaatje door Ronald69
Vandaag om 10:39:08
verschil in montage plaat dieselmotor wagen door edwin1974
Vandaag om 10:28:02
  

Auteur Topic: Treinen gebotst bij Gouda  (gelezen 43326 keer)

R Fongers

  • Heb je al gelachuhh
  • Offline Offline
  • Berichten: 486
  • Mooi Man
Re: Treinen gebotst bij Gouda
« Reactie #135 Gepost op: 15 October 2008, 18:06:12 »
Als ik 't zo bekijk op de foto dan stond de betreffende wissel goed voor de Thalys en heeft de koploper 'm min of meer opengereden, daar de koploper gekanteld maar nog ogenschijnlijk op de rails lijkt te staan met 2 wielen van het voorste draaistel waarvan de flenzen mogelijk de tong verder hebben opengedrukt, wat dan zou verklaren dat de tong geen kant van de wissel raakt.
Maar ja, expertise zal uit moeten wijzen wat er fout ging......

Met vriendelijke groet,

Peter.

Maar theoretisch gezien kan die Thalys hem ook opengereden hebben want het linker voorwiel hangt nog aan de binnenkant van de rails

Rob
Grtzz Rob
------------
N <- IB II  + P19 >< iTrain ex Koploper - S88LN  - Tijdperk VI>

Blausee_Mitholz

  • Gast
Re: Treinen gebotst bij Gouda
« Reactie #136 Gepost op: 15 October 2008, 18:18:04 »
Maar theoretisch gezien kan die Thalys hem ook opengereden hebben want het linker voorwiel hangt nog aan de binnenkant van de rails

Rob

Dat kan theoretisch juist niet. Het gaat om de wissels 151 A en B.
Wissel 151A en wissel151B zijn gekoppelde wissels vandaar het zelfde nummer met de ene een A en de andere een B. Gekoppelde wissels wil zeggen dat de standen aan elkaar gerelateerd zijn. Staat wissel 151A voor spoor 5 dat staat 151B altijd leidend naar het spoor er naast (GP).
Vul zelf de rest maar in........................

Mvg, Johan

IC 2000

  • Offline Offline
  • Berichten: 396
Re: Treinen gebotst bij Gouda
« Reactie #137 Gepost op: 15 October 2008, 20:12:27 »
theoretisch zouden 2 aparte wissels die gekoppelt zijn ook los bedient kunnen worden (ik weet de systeem details niet, maar op papier is het mogelijk zo'n schakeling te maken.) dan zouden 151A en 151B allebei een andere stand gehad kunnen hebben. dan zou Rob weer gelijk hebben gehad.
Ik zelf denk dat de thalys gewoon over 151B-153 had moeten rijden van 3a naar GP.

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4072
Re: Treinen gebotst bij Gouda
« Reactie #138 Gepost op: 15 October 2008, 22:43:22 »
eren set gekoppelde wissels is jusit gekoppeld omdat je ze niet los kunt bedienen, daar heb je nl ook niks aan...

Ze moeten allebei óf in de afleidendestand liggen óf juist niet...

Als je 1 wissel afbuigend zou berijden en het gekoppelde wissel ligt dat niet zou je dat wissel dus open rijden.

Daarom zijn die wissels gekoppeld, met een ongelijek stand kun je nl helemaal niks...

Blausee_Mitholz

  • Gast
Re: Treinen gebotst bij Gouda
« Reactie #139 Gepost op: 15 October 2008, 23:08:21 »
Wissels kunnen ook gekoppeld zijn i.v.m. flankbeveiliging. Dat is m.i.z. hier aan de orde.

Mvg, Johan

Remco vM

  • Offline Offline
  • Berichten: 3256
Re: Treinen gebotst bij Gouda
« Reactie #140 Gepost op: 15 October 2008, 23:09:06 »
wissels kunnen wel afzonderlijk bediend worden, maar dan worden ze ter plaatse gekrukt en dit gebeurd alleen indien nodig bij werkzaamheden. Volgens mij kan de trdl ze pas weer in bediening nemen als ze beide weer in de goede (gekoppelde) stand liggen (maar hang me hier niet aan op) ;)

Zou een van de wissels afwijkend liggen kan er nooit een rijweg ingesteld worden en het sein dus ook niet veilig komen

R Fongers

  • Heb je al gelachuhh
  • Offline Offline
  • Berichten: 486
  • Mooi Man
Re: Treinen gebotst bij Gouda
« Reactie #141 Gepost op: 15 October 2008, 23:30:53 »
Er is iets fout gegaan.........

Dus iemand of iets of heeft verzaakt of misschien een samenloop van omstandigheden (Wet van Murphy) ......

Wat mij opvalt is dat de Thalys wel een hele korte remweg naast de rails heeft gemaakt en als dat bij 60 kmh gebeurd , zoals al eerder opgemerkt is, lijkt mij de afgelegde weg naast de rails wel erg kort. Het zou best kunnen zijn dat de ATB of maschinist van de Thalys al ingegrepen had en daardoor de schade heel erg beperkt heeft.

Theorie en praktijk zijn 2 verschillende zaken maar als zaken weigeren om wat voor reden ook kan het best zijn dat er maar wissel is omgegaan i.p.v. 2.  Apparatuur kan verzaken maar feit is dat 1 wiel we degelijk in de rails hangt en zoals ik al eerder zij is het een aanvulling van mogelijkheden welke hier in de discussie wordt gevoerd

Rob   
Grtzz Rob
------------
N <- IB II  + P19 >< iTrain ex Koploper - S88LN  - Tijdperk VI>

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6439
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re: Treinen gebotst bij Gouda
« Reactie #142 Gepost op: 15 October 2008, 23:36:06 »
Dat wiel is waarschijnlijk blijven hangen omdat de koploper het achterste deel van het draaistel heeft weggeduwd, waardoor het draaistel scheef is komen te hangen en de voorste as achter de railstaaf is blijven steken.
« Laatst bewerkt op: 15 October 2008, 23:40:27 door J. Beckers »
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

MRP_Peter

  • Gast
Re: Treinen gebotst bij Gouda
« Reactie #143 Gepost op: 16 October 2008, 04:14:25 »
Maar theoretisch gezien kan die Thalys hem ook opengereden hebben want het linker voorwiel hangt nog aan de binnenkant van de rails

Rob

Als ik me niet vergis kwam de koploper van een spoor wat doorgaans niet gebruikt wordt om treinen door te laten rijden zonder te stoppen, ik ben even niet zeker van het spoornummer, maar ik dacht zo even uit mijn hoofd dat het spoor 4 is.
Voorheen was het betreffende spoor opgedeeld in een A-sectie en een B-sectie om de treinen komende vanuit de richting Rotterdam en Den Haag op dat spoor te laten koppelen en ze gezamelijk naar Utrecht te laten rijden.

Doorgaande treinen die het station niet aandoen als stop-plaats worden of langs het perron over spoor 2 geleidt of over een vrij spoor richting Utrecht, maar zelden of zelfs nooit over spoor 4 (A/B ?? ).
Het zelfde geldt voor de andere zijde, al weet ik de spoornummers zo-even niet.
Gezien het feit dat de Thalys die omgeleidt was via Gouda een doorgaande trein was, omdat Gouda niet in de reeks stop-plaatsen van de Thalys valt, is het aannemelijk dat de wissels correct stonden voor de Thalys.


Met vriendelijke groet,

Peter.

Remco vM

  • Offline Offline
  • Berichten: 3256
Re: Treinen gebotst bij Gouda
« Reactie #144 Gepost op: 16 October 2008, 10:00:45 »
is aannemelijk maar geen zekerheid,op het spoor wijkt men nog wel eens af van het gebruikelijke.
Verstandigste is om het rapport van IVW af te wachten en dan weten we het
« Laatst bewerkt op: 16 October 2008, 10:04:21 door Rail4Rem »

knipsmurf

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 3
Re: Treinen gebotst bij Gouda
« Reactie #145 Gepost op: 17 October 2008, 14:30:00 »
Je zou toch verwachten dat die schakelaars gewoon op de stuurtafel zitten.  ???

De schakelaar om het belgische gevaarsein (knipperende frontseinen) te activeren zit inderdaad op de stuurtafel en kan met een simpel drukknopje bediend worden.. Zoals het hoort als je het mij vraagt. Voor het Nederlandsche gevaarsein hebben ze jammer genoeg een iets ingewikkelder plan verzonnen. Het is als je het mij vraagt ook practisch onmogelijk om tijdens het rijden het gevaarsein te ontsteken. kom je nooit fatsoenlijk bij.

 

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26866
    • Pagina van klaas
Re: Treinen gebotst bij Gouda
« Reactie #146 Gepost op: 17 October 2008, 14:50:52 »
......maar als zaken weigeren om wat voor reden ook kan het best zijn dat er maar wissel is omgegaan i.p.v. 2. 
Het tweede wissel kan weigeren, maar dan krijgt de trdl nooit een correcte standmelding terug. Gekoppelde wissels betekent niet alleen dat ze samen aangestuurd worden, maar ook dat de juiste stand pas bevestigd wordt als ze beide in dezelfde stand liggen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Drent

  • Offline Offline
  • Berichten: 1195
  • Dubbeltjes, kwartjes, stuivers......centen!
Re: Treinen gebotst bij Gouda
« Reactie #147 Gepost op: 17 October 2008, 15:31:48 »
Toen ik gisteravond omstreeks 23.10 langs Rtdng reed met de 21787 was men m.b.v. RN 6438 bezig het Thalysstel aan te koppelen om deze naar Rsd te slepen......

Grtz, Marcel

mantaray

  • Offline Offline
  • Berichten: 184
    • manta400.nl
Re: Treinen gebotst bij Gouda
« Reactie #148 Gepost op: 17 October 2008, 18:15:35 »
staat nu inderdaad in roosendaal ( vrijdag 17-10 om 1700uur )

spoorzolder

  • Offline Offline
  • Berichten: 363
    • http://www.spoorzolder.nl
Re: Treinen gebotst bij Gouda
« Reactie #149 Gepost op: 17 October 2008, 18:17:04 »
Toen ik gisteravond omstreeks 23.10 langs Rtdng reed met de 21787 was men m.b.v. RN 6438 bezig het Thalysstel aan te koppelen om deze naar Rsd te slepen......

Grtz, Marcel

heeft iemand hier mischien een foto van
ook van roosendaal
gr.jan
« Laatst bewerkt op: 17 October 2008, 18:18:51 door spoorzolder »
kijk eens op http://spoorzolder.nl/baanplan-page.html en volg de bouw van mijn baan