Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Minder wissels door hmmglaser
Vandaag om 20:27:27
Spooraccessoires in diverse schalen, 3D-geprint. door Huup
Vandaag om 20:12:59
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Syb030
Vandaag om 20:04:43
6 en 7 september terug naar toen door Syb030
Vandaag om 19:47:08
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Peter Kleton
Vandaag om 19:37:41
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door daempfer
Vandaag om 19:27:19
Deining in Dönsdorf door Basilicum
Vandaag om 19:19:21
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 19:04:21
Welke winkel voert deze merken? door Valéry
Vandaag om 18:55:09
13 en 14 september Pairi Daiza Steam Railway 10 jaar door Seinhuis
Vandaag om 18:33:55
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door RetroJack
Vandaag om 18:26:17
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 18:24:40
44 Roco vs 44 Brawa door ES44C4
Vandaag om 17:57:50
Treinsamenstelling vooroorlogse D treinen door Martijnstein
Vandaag om 17:56:43
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door NS264
Vandaag om 17:44:13
PB Models, ICR-rijtuigen door Wilma1970
Vandaag om 17:38:35
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 17:26:39
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door StefanNL_Plays
Vandaag om 16:50:56
Alweer is de Weller soldeerbout defect door Peter Kleton
Vandaag om 16:42:05
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 15:22:12
Fleischmania Nostalgia door Scratchbuilt
Vandaag om 14:51:46
Vraag over aandrijving / tandwielen Roco Blokkendoos (oud) door AP3737
Vandaag om 13:47:25
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door AndrevdG
Vandaag om 13:16:08
NAM ex USATC MK modelbouw studio kit door orientexpress
Vandaag om 12:21:06
01TREFF 2024, 26&27 OKTOBER door Ad Cleijsen
Vandaag om 10:24:10
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 09:38:28
Modelspoorbaan van Einte door Frank 123
Vandaag om 09:16:20
LIMA IRM Cardanassen door 008200
Vandaag om 09:05:27
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Loki
Vandaag om 07:28:33
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Loki
Vandaag om 07:24:10
  

Auteur Topic: Treinen gebotst bij Gouda  (gelezen 42300 keer)

R Fongers

  • Heb je al gelachuhh
  • Offline Offline
  • Berichten: 486
  • Mooi Man
Re: Treinen gebotst bij Gouda
« Reactie #135 Gepost op: 15 October 2008, 18:06:12 »
Als ik 't zo bekijk op de foto dan stond de betreffende wissel goed voor de Thalys en heeft de koploper 'm min of meer opengereden, daar de koploper gekanteld maar nog ogenschijnlijk op de rails lijkt te staan met 2 wielen van het voorste draaistel waarvan de flenzen mogelijk de tong verder hebben opengedrukt, wat dan zou verklaren dat de tong geen kant van de wissel raakt.
Maar ja, expertise zal uit moeten wijzen wat er fout ging......

Met vriendelijke groet,

Peter.

Maar theoretisch gezien kan die Thalys hem ook opengereden hebben want het linker voorwiel hangt nog aan de binnenkant van de rails

Rob
Grtzz Rob
------------
N <- IB II  + P19 >< iTrain ex Koploper - S88LN  - Tijdperk VI>

Blausee_Mitholz

  • Gast
Re: Treinen gebotst bij Gouda
« Reactie #136 Gepost op: 15 October 2008, 18:18:04 »
Maar theoretisch gezien kan die Thalys hem ook opengereden hebben want het linker voorwiel hangt nog aan de binnenkant van de rails

Rob

Dat kan theoretisch juist niet. Het gaat om de wissels 151 A en B.
Wissel 151A en wissel151B zijn gekoppelde wissels vandaar het zelfde nummer met de ene een A en de andere een B. Gekoppelde wissels wil zeggen dat de standen aan elkaar gerelateerd zijn. Staat wissel 151A voor spoor 5 dat staat 151B altijd leidend naar het spoor er naast (GP).
Vul zelf de rest maar in........................

Mvg, Johan

IC 2000

  • Offline Offline
  • Berichten: 396
Re: Treinen gebotst bij Gouda
« Reactie #137 Gepost op: 15 October 2008, 20:12:27 »
theoretisch zouden 2 aparte wissels die gekoppelt zijn ook los bedient kunnen worden (ik weet de systeem details niet, maar op papier is het mogelijk zo'n schakeling te maken.) dan zouden 151A en 151B allebei een andere stand gehad kunnen hebben. dan zou Rob weer gelijk hebben gehad.
Ik zelf denk dat de thalys gewoon over 151B-153 had moeten rijden van 3a naar GP.

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4066
Re: Treinen gebotst bij Gouda
« Reactie #138 Gepost op: 15 October 2008, 22:43:22 »
eren set gekoppelde wissels is jusit gekoppeld omdat je ze niet los kunt bedienen, daar heb je nl ook niks aan...

Ze moeten allebei óf in de afleidendestand liggen óf juist niet...

Als je 1 wissel afbuigend zou berijden en het gekoppelde wissel ligt dat niet zou je dat wissel dus open rijden.

Daarom zijn die wissels gekoppeld, met een ongelijek stand kun je nl helemaal niks...

Blausee_Mitholz

  • Gast
Re: Treinen gebotst bij Gouda
« Reactie #139 Gepost op: 15 October 2008, 23:08:21 »
Wissels kunnen ook gekoppeld zijn i.v.m. flankbeveiliging. Dat is m.i.z. hier aan de orde.

Mvg, Johan

Remco vM

  • Offline Offline
  • Berichten: 3243
Re: Treinen gebotst bij Gouda
« Reactie #140 Gepost op: 15 October 2008, 23:09:06 »
wissels kunnen wel afzonderlijk bediend worden, maar dan worden ze ter plaatse gekrukt en dit gebeurd alleen indien nodig bij werkzaamheden. Volgens mij kan de trdl ze pas weer in bediening nemen als ze beide weer in de goede (gekoppelde) stand liggen (maar hang me hier niet aan op) ;)

Zou een van de wissels afwijkend liggen kan er nooit een rijweg ingesteld worden en het sein dus ook niet veilig komen

R Fongers

  • Heb je al gelachuhh
  • Offline Offline
  • Berichten: 486
  • Mooi Man
Re: Treinen gebotst bij Gouda
« Reactie #141 Gepost op: 15 October 2008, 23:30:53 »
Er is iets fout gegaan.........

Dus iemand of iets of heeft verzaakt of misschien een samenloop van omstandigheden (Wet van Murphy) ......

Wat mij opvalt is dat de Thalys wel een hele korte remweg naast de rails heeft gemaakt en als dat bij 60 kmh gebeurd , zoals al eerder opgemerkt is, lijkt mij de afgelegde weg naast de rails wel erg kort. Het zou best kunnen zijn dat de ATB of maschinist van de Thalys al ingegrepen had en daardoor de schade heel erg beperkt heeft.

Theorie en praktijk zijn 2 verschillende zaken maar als zaken weigeren om wat voor reden ook kan het best zijn dat er maar wissel is omgegaan i.p.v. 2.  Apparatuur kan verzaken maar feit is dat 1 wiel we degelijk in de rails hangt en zoals ik al eerder zij is het een aanvulling van mogelijkheden welke hier in de discussie wordt gevoerd

Rob   
Grtzz Rob
------------
N <- IB II  + P19 >< iTrain ex Koploper - S88LN  - Tijdperk VI>

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6442
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re: Treinen gebotst bij Gouda
« Reactie #142 Gepost op: 15 October 2008, 23:36:06 »
Dat wiel is waarschijnlijk blijven hangen omdat de koploper het achterste deel van het draaistel heeft weggeduwd, waardoor het draaistel scheef is komen te hangen en de voorste as achter de railstaaf is blijven steken.
« Laatst bewerkt op: 15 October 2008, 23:40:27 door J. Beckers »
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

MRP_Peter

  • Gast
Re: Treinen gebotst bij Gouda
« Reactie #143 Gepost op: 16 October 2008, 04:14:25 »
Maar theoretisch gezien kan die Thalys hem ook opengereden hebben want het linker voorwiel hangt nog aan de binnenkant van de rails

Rob

Als ik me niet vergis kwam de koploper van een spoor wat doorgaans niet gebruikt wordt om treinen door te laten rijden zonder te stoppen, ik ben even niet zeker van het spoornummer, maar ik dacht zo even uit mijn hoofd dat het spoor 4 is.
Voorheen was het betreffende spoor opgedeeld in een A-sectie en een B-sectie om de treinen komende vanuit de richting Rotterdam en Den Haag op dat spoor te laten koppelen en ze gezamelijk naar Utrecht te laten rijden.

Doorgaande treinen die het station niet aandoen als stop-plaats worden of langs het perron over spoor 2 geleidt of over een vrij spoor richting Utrecht, maar zelden of zelfs nooit over spoor 4 (A/B ?? ).
Het zelfde geldt voor de andere zijde, al weet ik de spoornummers zo-even niet.
Gezien het feit dat de Thalys die omgeleidt was via Gouda een doorgaande trein was, omdat Gouda niet in de reeks stop-plaatsen van de Thalys valt, is het aannemelijk dat de wissels correct stonden voor de Thalys.


Met vriendelijke groet,

Peter.

Remco vM

  • Offline Offline
  • Berichten: 3243
Re: Treinen gebotst bij Gouda
« Reactie #144 Gepost op: 16 October 2008, 10:00:45 »
is aannemelijk maar geen zekerheid,op het spoor wijkt men nog wel eens af van het gebruikelijke.
Verstandigste is om het rapport van IVW af te wachten en dan weten we het
« Laatst bewerkt op: 16 October 2008, 10:04:21 door Rail4Rem »

knipsmurf

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 3
Re: Treinen gebotst bij Gouda
« Reactie #145 Gepost op: 17 October 2008, 14:30:00 »
Je zou toch verwachten dat die schakelaars gewoon op de stuurtafel zitten.  ???

De schakelaar om het belgische gevaarsein (knipperende frontseinen) te activeren zit inderdaad op de stuurtafel en kan met een simpel drukknopje bediend worden.. Zoals het hoort als je het mij vraagt. Voor het Nederlandsche gevaarsein hebben ze jammer genoeg een iets ingewikkelder plan verzonnen. Het is als je het mij vraagt ook practisch onmogelijk om tijdens het rijden het gevaarsein te ontsteken. kom je nooit fatsoenlijk bij.

 

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26773
    • Pagina van klaas
Re: Treinen gebotst bij Gouda
« Reactie #146 Gepost op: 17 October 2008, 14:50:52 »
......maar als zaken weigeren om wat voor reden ook kan het best zijn dat er maar wissel is omgegaan i.p.v. 2. 
Het tweede wissel kan weigeren, maar dan krijgt de trdl nooit een correcte standmelding terug. Gekoppelde wissels betekent niet alleen dat ze samen aangestuurd worden, maar ook dat de juiste stand pas bevestigd wordt als ze beide in dezelfde stand liggen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Drent

  • Offline Offline
  • Berichten: 1195
  • Dubbeltjes, kwartjes, stuivers......centen!
Re: Treinen gebotst bij Gouda
« Reactie #147 Gepost op: 17 October 2008, 15:31:48 »
Toen ik gisteravond omstreeks 23.10 langs Rtdng reed met de 21787 was men m.b.v. RN 6438 bezig het Thalysstel aan te koppelen om deze naar Rsd te slepen......

Grtz, Marcel

mantaray

  • Offline Offline
  • Berichten: 184
    • manta400.nl
Re: Treinen gebotst bij Gouda
« Reactie #148 Gepost op: 17 October 2008, 18:15:35 »
staat nu inderdaad in roosendaal ( vrijdag 17-10 om 1700uur )

spoorzolder

  • Offline Offline
  • Berichten: 363
    • http://www.spoorzolder.nl
Re: Treinen gebotst bij Gouda
« Reactie #149 Gepost op: 17 October 2008, 18:17:04 »
Toen ik gisteravond omstreeks 23.10 langs Rtdng reed met de 21787 was men m.b.v. RN 6438 bezig het Thalysstel aan te koppelen om deze naar Rsd te slepen......

Grtz, Marcel

heeft iemand hier mischien een foto van
ook van roosendaal
gr.jan
« Laatst bewerkt op: 17 October 2008, 18:18:51 door spoorzolder »
kijk eens op http://spoorzolder.nl/baanplan-page.html en volg de bouw van mijn baan