Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Crème daken mitropa rijtuigen epoche 2 door Bahn-AG
Vandaag om 14:26:37
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 14:24:31
Roco modellen op aliexpress door Dirk
Vandaag om 14:18:55
Vraag over vervangmotor Lima-locomotief door Gert Arkema
Vandaag om 14:17:26
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door spoorijzer
Vandaag om 14:16:31
Problemen met rookgenerator KM1 materiaal in spoor 1 door rjr
Vandaag om 13:50:49
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Gerrit H
Vandaag om 13:43:32
Schroefkoppeling voor H0. door spoorijzer
Vandaag om 13:42:10
Zoutkamp 1921 - 1942, Het plan door Gerrit H
Vandaag om 13:37:28
Da's Daz 2 door spoorijzer
Vandaag om 13:34:09
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door R v/d Hoven
Vandaag om 13:29:20
mDDM, waarom 3 draaistellen? door Ferdinand Bogman
Vandaag om 13:26:18
Had de NS4903 rangeerlicht? door spoorijzer
Vandaag om 13:10:56
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door nighttrain1
Vandaag om 13:01:15
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door spoorijzer
Vandaag om 12:53:02
Bf Kibronn door spoorijzer
Vandaag om 12:50:29
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
Vandaag om 12:10:43
Rondom Charlois door Huup
Vandaag om 11:32:53
PB Models, ICR-rijtuigen door saskia
Vandaag om 11:13:09
Yet Another Servo Decoder door Menno
Vandaag om 11:04:59
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door Karben
Vandaag om 10:58:54
Van 2D afbeelding naar 3D model door Hans van de Burgt
Vandaag om 10:54:58
Loksound downloads door Jaelro
Vandaag om 10:01:53
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
26 October 2025, 23:51:08
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door DJV
26 October 2025, 23:01:51
viessmann 4500 door Kees van der knijff
26 October 2025, 21:46:44
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door basjuh1981
26 October 2025, 20:44:22
De bouw van station Laarbeek H0 door cor_b
26 October 2025, 20:42:04
TAMS PZS-2.2 door Ronald Halma
26 October 2025, 20:24:29
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door orientexpress
26 October 2025, 20:19:40
  

Auteur Topic: Treinen gebotst bij Gouda  (gelezen 43522 keer)

Blausee_Mitholz

  • Gast
Re: Treinen gebotst bij Gouda
« Reactie #120 Gepost op: 13 October 2008, 21:48:01 »
Heren, uiteraard hebben wij ook naar die wissels staan kijken, en het wissel die beide treinstellen hadden willen nemen (en er dus beiden bovenop stonden), was aan beide zijden opengereden, en lag zodoende zowel links als rechts NIET aan.
Conclusie; aan deze stand kan men niet waarnemen richting welk spoor de tongen aan hebben gelegen.

grt erwin

Wissels 151 A en B zijn gekoppelde wissels dus.................. was de stand wel te achterhalen. nee ik weet hem niet

Mvg, Johan

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 4030
Re: Treinen gebotst bij Gouda
« Reactie #121 Gepost op: 13 October 2008, 21:49:16 »
 Hallo Erwin,
 Dat is wel vreemd.
 Want 151B  lag aan, en kan niet zijn opengereden door een trein ,de Thalys,want deze reed tegen de punt in van 153B . Hij reed immers naar Rechts, ri Ut.
 Ik ben daar niet geweest, ik kan alleen op het sporenplan kijken.
-Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

erwin nieuwenhuis

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 7
Re: Treinen gebotst bij Gouda
« Reactie #122 Gepost op: 13 October 2008, 21:50:41 »
Ik heb n foto, als je goed kijkt kun je de tongen zien, die liggen beide los van de rail.


erwin nieuwenhuis

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 7
Re: Treinen gebotst bij Gouda
« Reactie #123 Gepost op: 13 October 2008, 21:54:19 »
De TGV ging niet naar rects, was dat maar zo, dan was hij op de buitenste van de 4 sporen gekomen, hij reed naar t 2e spoor, waar ook de IC op inreed, op het 3e spoor stond de stoomlok, en t 4e spoor een sprinter(maar die was nog ver voor de inrijder toen t gebeurde)
Mijn excuus, ik noem t 4 sporen, ik weet niet wat de juiste nummers ervan zijn.)

grt erwin

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 4030
Re: Treinen gebotst bij Gouda
« Reactie #124 Gepost op: 13 October 2008, 21:58:26 »
 Ik zie het.
 De tongen liggen van dit wissel (151A) liggen  niet meer aan.Dus heeft de ICM ze opengereden.  8)
 En de Thalys kan alleen op dat spoor komen.(GQ  om duidelijk te zijn),
als wissel 151B links leidend is.Als hij rechtsleidend had gelegen,hadden ze niet gebotst.
-Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

wimke

  • Offline Offline
  • Berichten: 380
Re: Treinen gebotst bij Gouda
« Reactie #125 Gepost op: 13 October 2008, 22:01:44 »
@ peter kleton
even voor de duidelijkheid erwin was de stoker op de 23 076 .
dus was ie als een van de eersten terplaatse.

erwin nieuwenhuis

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 7
Re: Treinen gebotst bij Gouda
« Reactie #126 Gepost op: 13 October 2008, 22:02:01 »
Ja juist, dat heb je goed.
Vlak voor dit wissel (dus richting station) ligt dat 'marklin' wisseltje, zo'n haaks ding, je kent ze wel, dat was de enige optie voor de Thalys om op het buitenste spoor te komen, maar dat gebeurde dus niet..


ps, klopt ik was stoker op de 23er, en ja ook wij vroegen ons af waarom ie dat haakse wissel met rond 60kmh ging nemen, magoed dat deed hij dus niet.......
Alles ging redelijk rustig, maar toch vliegt de tijd tussen dat je door hebt dat dit niet gaat lukken en de klap...

grt erwin
« Laatst bewerkt op: 13 October 2008, 22:04:19 door erwin nieuwenhuis »

teehaa

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 2
Re: Treinen gebotst bij Gouda
« Reactie #127 Gepost op: 13 October 2008, 22:14:42 »
ps, klopt ik was stoker op de 23er, en ja ook wij vroegen ons af waarom ie dat haakse wissel met rond 60kmh ging nemen, magoed dat deed hij dus niet.......
Alles ging redelijk rustig, maar toch vliegt de tijd tussen dat je door hebt dat dit niet gaat lukken en de klap...

grt erwin


60 km/u... als ie geen groen had, zou de ATB dus hebben moeten ingrijpen. Genoemde snelheid staat natuurlijk niet vast, was een indruk, maar toch interessant.

erwin nieuwenhuis

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 7
Re: Treinen gebotst bij Gouda
« Reactie #128 Gepost op: 13 October 2008, 22:18:09 »
waarom zou hij geen groen 6 gehad kunnen hebben?

Naar ons weten liep hij in op de koploper, magoed die vertrok dan ook dus zal nog geen 40 gereden hebben bij dat wissel...
« Laatst bewerkt op: 13 October 2008, 22:34:01 door erwin nieuwenhuis »

Albert.H0

  • Offline Offline
  • Berichten: 1888
  • Roco Fccpps vriend
Re: Treinen gebotst bij Gouda
« Reactie #129 Gepost op: 13 October 2008, 22:53:53 »
Komend uit Rotterdam, waarom is die Thalys langs het perron geleid (via 207 of 167)? En niet gewoon via spoor 2 naar spoor GP? Moet dan in Gouda Goverwelle toch weer van spoor wisselen om rechts naar Woerden te rijden. Tenzij er daar ergens een trein stond die ingehaald moest worden door Thalys en ICM (Erwin, heb je richting woerden toevallig een trein zien staan?).
NS, NMBS. En daarnaast moderne EU cargo loks en werkmaterieel.

erwin nieuwenhuis

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 7
Re: Treinen gebotst bij Gouda
« Reactie #130 Gepost op: 14 October 2008, 07:59:50 »
Als wij rijden, let ik niet zo op wat er langsrijdt, dan druk bezig met de ketelspanning en vuur...
Misschien is eea terug te leiden uit het dienstregelingboekje, want volgens mij reed alles redelijk op tijd .
de TGV reed op t 2e spoor, dat is dan toch juist zoals jij dat vertelde?

grt Erwin

MRP_Peter

  • Gast
Re: Treinen gebotst bij Gouda
« Reactie #131 Gepost op: 14 October 2008, 08:57:32 »
Als ik 't zo bekijk op de foto dan stond de betreffende wissel goed voor de Thalys en heeft de koploper 'm min of meer opengereden, daar de koploper gekanteld maar nog ogenschijnlijk op de rails lijkt te staan met 2 wielen van het voorste draaistel waarvan de flenzen mogelijk de tong verder hebben opengedrukt, wat dan zou verklaren dat de tong geen kant van de wissel raakt.
Maar ja, expertise zal uit moeten wijzen wat er fout ging......

Met vriendelijke groet,

Peter.

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 4030
Re: Treinen gebotst bij Gouda
« Reactie #132 Gepost op: 14 October 2008, 10:15:39 »
 Hallo Naamgenoot en anderen,
 Dat denk ik ook al de hele tijd. Zeker nu ik die laatste foto gezien heb.
 De Thalys moest naar spoor GQ.Want wissel 151B lag linksleidend,anders was de Thalys daar niet in die richting gegaan.
 De Koploper was bezig met openrijden van 151A.
Zou deze wissel  goed hebben gelegen voor hem naar spoor GQ, dan hadden de wisseltongen aangelegen en niet half hebben gestaan.
 We horen het nog wel een keer over een jaartje.
Groeten,Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

knipsmurf

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 3
Re: Treinen gebotst bij Gouda
« Reactie #133 Gepost op: 14 October 2008, 12:00:04 »
Als de foto's bekijk van de ongeluk en die vergelijk met de foto genomen van uit de stoomlok van VSM, heeft de machinist van de koploper nog geest gehad om de gevarensein aan te zetten en bij de Thalys zijn de frontseinen uit.

Marc

Bij ICM gevarensein ontsteken is natuurlijk een fluitje van een cent. Bij thalys zit het anders.. Moet je een kast op de achterwant openmaken en op je knieen op vloerniveau twee schakelaars zoeken waarmee je de onderste twee frontseinen handmatig wan wit naar rood kunt schakelen. Daarbij komt wanneer je die trein platgooit gaan na 10 min. de  battreijschakelaars uit en gaat alles uit. inclusief gevaarsein.. Maar je hebt wel gelijk dat je zegt dat het thalys-gevaarsein nooit ontstoken is. Vond de belgische bestuurder blijkbaar te veel moeite. Zal wel gedacht hebben: WEGWEZEN HIER

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26872
    • Pagina van klaas
Re: Treinen gebotst bij Gouda
« Reactie #134 Gepost op: 14 October 2008, 12:28:17 »
...Moet je een kast op de achterwant openmaken en op je knieen op vloerniveau twee schakelaars zoeken waarmee je de onderste twee frontseinen handmatig wan wit naar rood kunt schakelen.

Je zou toch verwachten dat die schakelaars gewoon op de stuurtafel zitten.  ???
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.