Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Syb030
Vandaag om 20:24:42
TAMS PZS-2.2 door Ronald Halma
Vandaag om 20:24:29
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door orientexpress
Vandaag om 20:19:40
De bouw van station Laarbeek H0 door Dennis94
Vandaag om 20:01:50
Diorama Oelde Mittelweg Hp door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 19:58:42
Eurostar in brand door Arjan6511
Vandaag om 19:29:41
Project seaside Germany door Ronald Halma
Vandaag om 19:26:57
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 19:08:37
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door orientexpress
Vandaag om 19:08:30
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door GerardvV
Vandaag om 18:58:42
Roco modellen op aliexpress door maartenvdb
Vandaag om 18:30:57
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Rob Ellerman
Vandaag om 18:23:28
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Kees-Jan
Vandaag om 18:13:22
Schroefkoppeling voor H0. door Eric B
Vandaag om 18:06:46
Rondom Charlois door Huup
Vandaag om 17:49:08
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon door Hans1963
Vandaag om 17:45:49
1865/68 aanleg kreekrakdam Bergen op Zoom / goes. door Mar-Cas
Vandaag om 17:43:54
Randstadrail viaduct Prins Bernhardlaan door Miniature Holland
Vandaag om 17:25:26
Randstadrail halte Voorburg ‘t Loo door Miniature Holland
Vandaag om 17:19:21
sein decoder Z21 10837 programeren door kar
Vandaag om 16:15:32
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 15:50:54
mDDM, waarom 3 draaistellen? door j.ossebaar
Vandaag om 15:37:07
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 15:33:01
Z21 Pro Link en Wifi door n-driver
Vandaag om 14:40:38
Duits transport, waar in NL? door grossraumwagen
Vandaag om 14:30:44
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 13:21:35
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door Jelmer
Vandaag om 13:13:20
Sluitseinlamp DB, kan iemand werking uitleggen? door Besselspoor
Vandaag om 12:43:01
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door borotof
Vandaag om 12:34:07
Had de NS4903 rangeerlicht? door marco
Vandaag om 12:33:39
  

Auteur Topic: Treinen gebotst bij Gouda  (gelezen 43365 keer)

Gouda

  • Offline Offline
  • Berichten: 1233
  • kaas, kaars en siroopwafel
    • Railclub Utrecht
Re: Treinen gebotst bij Gouda
« Reactie #105 Gepost op: 13 October 2008, 18:56:47 »
Als de foto's bekijk van de ongeluk en die vergelijk met de foto genomen van uit de stoomlok van VSM, heeft de machinist van de koploper nog geest gehad om de gevarensein aan te zetten en bij de Thalys zijn de frontseinen uit.

Marc
Nederlandse diesels zijn mijn favoriet.

teehaa

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 2
Re: Treinen gebotst bij Gouda
« Reactie #106 Gepost op: 13 October 2008, 19:55:19 »
Standaardsituatie in Gouda is dat eerst de trein uit Rotterdam koers zet naar Utrecht, en enkele minuten later de trein uit Den Haag, om te worden gekoppeld in Utrecht en samen verder te gaan naar A'foort/Zwolle of A'foort/Enschede.

Deze treinen staan dus regelmatig samen langs het perron (aan weerszijden dus ;>). De trein uit Den Haag wacht dan netjes tot ie weg mag.
Weet iemand hoe op dat moment de rijweg voor deze trein is ingesteld? D.w.z.: in het theoretische geval dat de trein uit Den Haag vertrekt terwijl de trein uit Rotterdam groen licht heeft, is het dan mogelijk dat de rijweg als nog naar het rechterspoor leidt (waarna een botsing volgt), of wordt de Den Haagtrein bij roodseinpassage failsafe rechtdoor geleid. Dat laatste lijkt me logischer, maar misschien denk ik er te makkelijk over.

IC 2000

  • Offline Offline
  • Berichten: 396
Re: Treinen gebotst bij Gouda
« Reactie #107 Gepost op: 13 October 2008, 20:08:58 »
Standaardsituatie in Gouda is dat eerst de trein uit Rotterdam koers zet naar Utrecht, en enkele minuten later de trein uit Den Haag, om te worden gekoppeld in Utrecht en samen verder te gaan naar A'foort/Zwolle of A'foort/Enschede.

Deze treinen staan dus regelmatig samen langs het perron (aan weerszijden dus ;>). De trein uit Den Haag wacht dan netjes tot ie weg mag.
Weet iemand hoe op dat moment de rijweg voor deze trein is ingesteld? D.w.z.: in het theoretische geval dat de trein uit Den Haag vertrekt terwijl de trein uit Rotterdam groen licht heeft, is het dan mogelijk dat de rijweg als nog naar het rechterspoor leidt (waarna een botsing volgt), of wordt de Den Haagtrein bij roodseinpassage failsafe rechtdoor geleid. Dat laatste lijkt me logischer, maar misschien denk ik er te makkelijk over.

het gerucht gaat dat ALLE seinen op groen hebben gestaan. seinstoring dus. maar dat is speculaas

michiel88

  • Offline Offline
  • Berichten: 195
    • Mijn fotopagina
Re: Treinen gebotst bij Gouda
« Reactie #108 Gepost op: 13 October 2008, 20:09:59 »
Bij mijn weten gaan bij een seinstoring alle seinen op rood.

IC 2000

  • Offline Offline
  • Berichten: 396
Re: Treinen gebotst bij Gouda
« Reactie #109 Gepost op: 13 October 2008, 20:14:52 »
dit is ook alleen maar wat ik heb opgevangen bij een gesprek van wat anderen, dus helaas weet ik verder ook vrij weinig.

Lars Smelter

  • Offline Offline
  • Berichten: 999
Re: Treinen gebotst bij Gouda
« Reactie #110 Gepost op: 13 October 2008, 20:15:59 »
Lijkt mij ook logisch in verband met de veiligheid. Zelfde als met een overwegstoring, dan gaan de bomen automatisch naar beneden. Met seinen zouden deze dus allemaal op rood moeten gaan.

De oorzaak blijft vooralsnog een groot raadsel
Nederlands, 2004 - 2008
Raadplaat: 12x

Maarten.T

  • Offline Offline
  • Berichten: 973
    • https://www.flickr.com/photos/maartentalsma/
Re: Treinen gebotst bij Gouda
« Reactie #111 Gepost op: 13 October 2008, 20:29:47 »
Is het niet handiger als we gewoon afwachten wat IVW in die mooie rapporten te vertellen heeft in plaats van al dat gegok van wat mogelijk de oorzaak is  geweest. Zo krijg je alleen maar geruchten waar je niet goed van word.

En ja het is jammer voor de SSN dat het zo is gelopen :'(.
De VSM was op weg naar de SSN voor pendel ritten van en Gouda

IC 2000

  • Offline Offline
  • Berichten: 396
Re: Treinen gebotst bij Gouda
« Reactie #112 Gepost op: 13 October 2008, 20:37:02 »
ik denk dat dat gegok en de geruchten zoals jij het noemt de oorzaak misschien wel eens eerder duidelijk kunnen maken dan we denken.

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6439
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re: Treinen gebotst bij Gouda
« Reactie #113 Gepost op: 13 October 2008, 20:51:39 »
Gewoon effe wachten op het IVW, dat gaat niet zo snel.

Effe geduld jongens.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 4030
Re: Treinen gebotst bij Gouda
« Reactie #114 Gepost op: 13 October 2008, 21:39:11 »
 Ik weet hoe de wissels  151A en B stonden
 Dan weet je wat er is gebeurd.
 maar ik hou het voor me, krijg je weer andere speculaas  8)
-P.
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6439
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re: Treinen gebotst bij Gouda
« Reactie #115 Gepost op: 13 October 2008, 21:40:15 »
Beste Peter, dat zou ik ook maar doen.

Voor je het weet liggen we op mekaars hersens in te timmeren ;D ;D
« Laatst bewerkt op: 13 October 2008, 21:44:17 door J. Beckers. Reden: Effe verbeterd »
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

mmhajvth

  • fulltime busy
  • Offline Offline
  • Berichten: 3272
  • IC met 1762+1773 op Ht richting Mt op 23-4-06
    • Markenburg
Re: Treinen gebotst bij Gouda
« Reactie #116 Gepost op: 13 October 2008, 21:42:46 »
Ik weet hoe de wissels  151A en B stonden
Omdat jij net de rijwegen had ingelegd?  ;D

m.v.g.

Mark
love to build realistic     let's be kind.

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 4030
Re: Treinen gebotst bij Gouda
« Reactie #117 Gepost op: 13 October 2008, 21:43:25 »
 En dan vallen er wel doden.  8)
 Hiier waren alleen maar lichtgewonden en een heleboel reizigers die om moesten rijden, waaronder mijn vrouw en ik  ,die uit Arnhem naar Leiden terug moesten naar huis.
-Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

erwin nieuwenhuis

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 7
Re: Treinen gebotst bij Gouda
« Reactie #118 Gepost op: 13 October 2008, 21:44:20 »
Heren, uiteraard hebben wij ook naar die wissels staan kijken, en het wissel die beide treinstellen hadden willen nemen (en er dus beiden bovenop stonden), was aan beide zijden opengereden, en lag zodoende zowel links als rechts NIET aan.
Conclusie; aan deze stand kan men niet waarnemen richting welk spoor de tongen aan hebben gelegen.

grt erwin

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 4030
Re: Treinen gebotst bij Gouda
« Reactie #119 Gepost op: 13 October 2008, 21:45:34 »
 Nee, Mark, ik ben geen treindienstleider, ook nooit geweest. Maar wel in de  NX  beveiliging gewerkt .
 Op een ander forum heeft iemand dat losgelaten gisteren.  :-X
-Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen