Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door ES44C4
Vandaag om 01:11:52
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door ES44C4
Vandaag om 00:57:03
Bahnstrecke 5867 door saskia
Vandaag om 00:23:36
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Dave.......
20 July 2025, 23:48:17
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Dave.......
20 July 2025, 23:47:30
Microstepper motoren voor armseinpalen door bask185
20 July 2025, 23:38:11
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door spock
20 July 2025, 23:27:47
Raadplaatje door ArjanB
20 July 2025, 23:19:53
Dat overkomt mij niet. door hmmglaser
20 July 2025, 23:14:35
Göhrener Viaduct door grossraumwagen
20 July 2025, 22:48:56
NS 1700 transfers door Gerco van Beelen
20 July 2025, 22:47:46
Sfeer op je modelbaan door wob
20 July 2025, 22:42:35
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door puntenglijder
20 July 2025, 22:05:41
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Blausee-Mitholz
20 July 2025, 21:27:28
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
20 July 2025, 20:34:42
Rheinburg, TP V/VI door wob
20 July 2025, 20:33:21
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door wob
20 July 2025, 20:29:04
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door wob
20 July 2025, 20:13:45
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Arjen52
20 July 2025, 20:09:19
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door Frank 123
20 July 2025, 20:08:03
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
20 July 2025, 18:42:35
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door VAM65
20 July 2025, 17:25:53
Roco Plan T door 008200
20 July 2025, 16:56:37
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door saskia
20 July 2025, 15:53:42
Stationsplein Baden Baden door Dion
20 July 2025, 15:30:55
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Dion
20 July 2025, 15:05:44
Draaischijf uit de 3D-printer en met Arduino besturing door Joz
20 July 2025, 14:14:39
Fleischmania Nostalgia door hervé
20 July 2025, 14:01:26
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door spoorzeven
20 July 2025, 13:43:53
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door j.ossebaar
20 July 2025, 11:51:04
  

Auteur Topic: Treinen gebotst bij Gouda  (gelezen 41557 keer)

Gouda

  • Offline Offline
  • Berichten: 1234
  • kaas, kaars en siroopwafel
    • Railclub Utrecht
Re: Treinen gebotst bij Gouda
« Reactie #105 Gepost op: 13 October 2008, 18:56:47 »
Als de foto's bekijk van de ongeluk en die vergelijk met de foto genomen van uit de stoomlok van VSM, heeft de machinist van de koploper nog geest gehad om de gevarensein aan te zetten en bij de Thalys zijn de frontseinen uit.

Marc
Nederlandse diesels zijn mijn favoriet.

teehaa

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 2
Re: Treinen gebotst bij Gouda
« Reactie #106 Gepost op: 13 October 2008, 19:55:19 »
Standaardsituatie in Gouda is dat eerst de trein uit Rotterdam koers zet naar Utrecht, en enkele minuten later de trein uit Den Haag, om te worden gekoppeld in Utrecht en samen verder te gaan naar A'foort/Zwolle of A'foort/Enschede.

Deze treinen staan dus regelmatig samen langs het perron (aan weerszijden dus ;>). De trein uit Den Haag wacht dan netjes tot ie weg mag.
Weet iemand hoe op dat moment de rijweg voor deze trein is ingesteld? D.w.z.: in het theoretische geval dat de trein uit Den Haag vertrekt terwijl de trein uit Rotterdam groen licht heeft, is het dan mogelijk dat de rijweg als nog naar het rechterspoor leidt (waarna een botsing volgt), of wordt de Den Haagtrein bij roodseinpassage failsafe rechtdoor geleid. Dat laatste lijkt me logischer, maar misschien denk ik er te makkelijk over.

IC 2000

  • Offline Offline
  • Berichten: 396
Re: Treinen gebotst bij Gouda
« Reactie #107 Gepost op: 13 October 2008, 20:08:58 »
Standaardsituatie in Gouda is dat eerst de trein uit Rotterdam koers zet naar Utrecht, en enkele minuten later de trein uit Den Haag, om te worden gekoppeld in Utrecht en samen verder te gaan naar A'foort/Zwolle of A'foort/Enschede.

Deze treinen staan dus regelmatig samen langs het perron (aan weerszijden dus ;>). De trein uit Den Haag wacht dan netjes tot ie weg mag.
Weet iemand hoe op dat moment de rijweg voor deze trein is ingesteld? D.w.z.: in het theoretische geval dat de trein uit Den Haag vertrekt terwijl de trein uit Rotterdam groen licht heeft, is het dan mogelijk dat de rijweg als nog naar het rechterspoor leidt (waarna een botsing volgt), of wordt de Den Haagtrein bij roodseinpassage failsafe rechtdoor geleid. Dat laatste lijkt me logischer, maar misschien denk ik er te makkelijk over.

het gerucht gaat dat ALLE seinen op groen hebben gestaan. seinstoring dus. maar dat is speculaas

michiel88

  • Offline Offline
  • Berichten: 195
    • Mijn fotopagina
Re: Treinen gebotst bij Gouda
« Reactie #108 Gepost op: 13 October 2008, 20:09:59 »
Bij mijn weten gaan bij een seinstoring alle seinen op rood.

IC 2000

  • Offline Offline
  • Berichten: 396
Re: Treinen gebotst bij Gouda
« Reactie #109 Gepost op: 13 October 2008, 20:14:52 »
dit is ook alleen maar wat ik heb opgevangen bij een gesprek van wat anderen, dus helaas weet ik verder ook vrij weinig.

Lars Smelter

  • Offline Offline
  • Berichten: 978
Re: Treinen gebotst bij Gouda
« Reactie #110 Gepost op: 13 October 2008, 20:15:59 »
Lijkt mij ook logisch in verband met de veiligheid. Zelfde als met een overwegstoring, dan gaan de bomen automatisch naar beneden. Met seinen zouden deze dus allemaal op rood moeten gaan.

De oorzaak blijft vooralsnog een groot raadsel
Nederlands, 2004 - 2008
Raadplaat: 12x

Maarten.T

  • Offline Offline
  • Berichten: 971
    • https://www.flickr.com/photos/maartentalsma/
Re: Treinen gebotst bij Gouda
« Reactie #111 Gepost op: 13 October 2008, 20:29:47 »
Is het niet handiger als we gewoon afwachten wat IVW in die mooie rapporten te vertellen heeft in plaats van al dat gegok van wat mogelijk de oorzaak is  geweest. Zo krijg je alleen maar geruchten waar je niet goed van word.

En ja het is jammer voor de SSN dat het zo is gelopen :'(.
De VSM was op weg naar de SSN voor pendel ritten van en Gouda

IC 2000

  • Offline Offline
  • Berichten: 396
Re: Treinen gebotst bij Gouda
« Reactie #112 Gepost op: 13 October 2008, 20:37:02 »
ik denk dat dat gegok en de geruchten zoals jij het noemt de oorzaak misschien wel eens eerder duidelijk kunnen maken dan we denken.

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6438
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re: Treinen gebotst bij Gouda
« Reactie #113 Gepost op: 13 October 2008, 20:51:39 »
Gewoon effe wachten op het IVW, dat gaat niet zo snel.

Effe geduld jongens.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3969
Re: Treinen gebotst bij Gouda
« Reactie #114 Gepost op: 13 October 2008, 21:39:11 »
 Ik weet hoe de wissels  151A en B stonden
 Dan weet je wat er is gebeurd.
 maar ik hou het voor me, krijg je weer andere speculaas  8)
-P.
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6438
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re: Treinen gebotst bij Gouda
« Reactie #115 Gepost op: 13 October 2008, 21:40:15 »
Beste Peter, dat zou ik ook maar doen.

Voor je het weet liggen we op mekaars hersens in te timmeren ;D ;D
« Laatst bewerkt op: 13 October 2008, 21:44:17 door J. Beckers. Reden: Effe verbeterd »
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

mmhajvth

  • fulltime busy
  • Offline Offline
  • Berichten: 3272
  • IC met 1762+1773 op Ht richting Mt op 23-4-06
    • Markenburg
Re: Treinen gebotst bij Gouda
« Reactie #116 Gepost op: 13 October 2008, 21:42:46 »
Ik weet hoe de wissels  151A en B stonden
Omdat jij net de rijwegen had ingelegd?  ;D

m.v.g.

Mark
love to build realistic     let's be kind.

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3969
Re: Treinen gebotst bij Gouda
« Reactie #117 Gepost op: 13 October 2008, 21:43:25 »
 En dan vallen er wel doden.  8)
 Hiier waren alleen maar lichtgewonden en een heleboel reizigers die om moesten rijden, waaronder mijn vrouw en ik  ,die uit Arnhem naar Leiden terug moesten naar huis.
-Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

erwin nieuwenhuis

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 7
Re: Treinen gebotst bij Gouda
« Reactie #118 Gepost op: 13 October 2008, 21:44:20 »
Heren, uiteraard hebben wij ook naar die wissels staan kijken, en het wissel die beide treinstellen hadden willen nemen (en er dus beiden bovenop stonden), was aan beide zijden opengereden, en lag zodoende zowel links als rechts NIET aan.
Conclusie; aan deze stand kan men niet waarnemen richting welk spoor de tongen aan hebben gelegen.

grt erwin

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3969
Re: Treinen gebotst bij Gouda
« Reactie #119 Gepost op: 13 October 2008, 21:45:34 »
 Nee, Mark, ik ben geen treindienstleider, ook nooit geweest. Maar wel in de  NX  beveiliging gewerkt .
 Op een ander forum heeft iemand dat losgelaten gisteren.  :-X
-Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen