Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Göhrener Viaduct door MaraNCS
Vandaag om 15:04:11
booster vraag door Montanbahn
Vandaag om 14:35:52
Module vliegveld Jan van Mourik door Wim Vink
Vandaag om 14:34:05
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 14:07:46
't Boemeltje door RobVille
Vandaag om 13:42:11
Her-(her-)beginnen door Montanbahn
Vandaag om 13:29:49
Vreemd probleem door Treintje_komt_zo
Vandaag om 13:14:28
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 13:02:05
N-Wagen; Brawa, ESU of Piko door wob
Vandaag om 12:41:02
Aachenau West door Wim Vink
Vandaag om 12:41:01
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 12:37:12
Bauarbeiten im gange door Wim Vink
Vandaag om 12:22:25
LS Models CIWL LX slaapwagens door sncf231e
Vandaag om 12:19:06
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Montanbahn
Vandaag om 11:43:25
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door VAM65
Vandaag om 11:09:35
Update: baan in de tropen door Hans Grasmaijer
Vandaag om 10:58:31
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
Vandaag om 10:46:10
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door wob
Vandaag om 10:45:55
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 10:45:55
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Vislijn
Vandaag om 10:35:31
Wat was jullie allereerste loc? door AdLoc
Vandaag om 10:28:24
Modelbaan Beltheim. door Bertje B
Vandaag om 10:10:38
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 09:52:39
MoBaBro.de door Marco1044
Vandaag om 08:20:47
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 07:47:45
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door dennie
Vandaag om 00:25:50
Wat te doen met oude catalogi door Hasenwald
05 August 2025, 23:42:19
Site DTS Modelspoor uit Ermelo doet het (bij mij) niet meer... door Martin Domburg
05 August 2025, 21:40:59
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
05 August 2025, 21:40:36
Terugverende koppeling door phdirk
05 August 2025, 20:32:14

Auteur Topic: Een digitale demo pendelbaan  (gelezen 642464 keer)

IJzeren Hein

• Offline Offline
Re: BNLS Baanbreker - Een digitale demo pendelbaan
« Reactie #1725 Gepost op: 27 February 2013, 19:28:38 »
En nog een dank u. Ik leer én geniet ook dagelijks. (y)

Karst Drenth

• Offline Offline
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
« Reactie #1726 Gepost op: 28 February 2013, 02:23:41 »
Hoi,

Beetje laat, maar de 1714 loopt om !!  8) 8) 8) 8) ;D ;D

De Krois-koppeling monteren en afstellen was niet zo'n toer... toen kwam het betrouwbaar ontkoppelen... Koploper kwam te hulp door de loc 0.8 seconden terug te zetten tegen de trein, zodat de spanning van de koppeling komt. Vervolgens zitten vechten met opslaan en ophalen van treinlengtes... ik koppel namelijk af in een ander blok dan ik aankoppel... dan valt er niks op te halen en blijft het afkoppelblok achter met de lengte van de trein. De truuk die ik toegepast heb, is alles zo uit te regelen, dat er met een centimetertje doorzetten na het koppelen, het afkoppelblok weer binnengereden wordt... Voila !!!  ;D 8)  Nu het aankoppelen nog beter krijgen. Zoals je ziet, laat ik de koppelhaak al omhoog komen voor het aankoppelen. Dat helpt een stuk. Maar ik moet nog iets er op vinden, dat de koppelingen perfect uitgelijnd blijven staan... Naja, vanmiddag verderrrrr.... ;)

Grtzz,

Karst

eenop87

• Offline Offline
« Reactie #1727 Gepost op: 28 February 2013, 02:51:06 »
Geweldig leuk dat het werkt. (y)

Kom daar zeker naar kijken in Utrecht.

Groet,
Gerrit

dimo1_dimo1

• Offline Offline
« Reactie #1728 Gepost op: 28 February 2013, 07:24:42 »
Netjes! Digitale koppeling zeker?
groeten,
Auke

Bello

• Offline Offline
  • Trains are Toys, Toys are trains
    • Leovardia
« Reactie #1729 Gepost op: 28 February 2013, 08:39:24 »
 (y) schitterend  (y)

rjr

• Offline Offline
« Reactie #1730 Gepost op: 28 February 2013, 08:58:16 »
Karst,

misschien heb je er iets aan. Ben hier nu op mijn station ook wat meer aan het rangeren, en merk dan dat aankoppelen niet altijd even handig werkt, zeker weinig lichte wagens worden makkelijk vooruit geduwd. Dus bedacht ik me dat die wat meer weerstand moeten hebben. Hoe dat te doen? Ik dacht aan een magneetje.

Je hebt van dat speelgoed met staafjes en stalen knikkers. Aan die staafjes zitten aan beide kanten krachtige magneten. Die plaats ik in de rails waar de een as van de wagen komt te staan. En dat geeft net iets meer weerstand aan die wagen alvorens die weg te duwen. Weet nog niet of dat in alle gevallen ook de oplossing gaat zijn, maar geeft een wagen in elk geval iets meer weerstand alvorens deze verder te duwen, en dat kan net genoeg zijn, eventueel voor meer assen een magneetje doen?

Uitdaging is dan natuurlijk wel weer dit netjes weg te werken, maar als ze tussen de bielzen zitten doen ze al wat, en dan met wat verf zijn ze wel weg te werken misschien.
Moet je wel je baan weer beetje bewerken, dus zou je eerst op een proefstukje moeten kijken of dat het juiste effect heeft.

Roelco

Dennis1984

• Offline Offline
  • Gotthardbahn
    • Dennis Model Trains
« Reactie #1731 Gepost op: 28 February 2013, 11:48:35 »
Mooi gedaan Karst!

Laat je bij het aankoppelen de locomotief een aantal seconden terugrijden of heb je detectie zodra de wagons van plaats veranderen middels verschillende detectiesecties?

Het zou toch mogelijk moeten zijn dat een locomotief zelf registreert dat hij aangekoppeld is, zeker als er sprake is van stroomvoerende koppelingen! Het is jammer dat hier nog niet iets praktisch voor gevonden is.

Met vriendelijke groet,
Dennis
Al mijn ideeën en modelbouwactiviteiten nu op mijn nieuwe weblog: Dennis Model Trains

Karst Drenth

• Offline Offline
    • Plan U op Sleutelspoor
« Reactie #1732 Gepost op: 28 February 2013, 11:55:16 »
Het aankoppelen gaat op basis van Blok binnenkomen en dan 'Doorrijden in cm' ( moet je natuurlijk 'empirisch' bepalen ;) )

Omdat dat doorrrijden tot op de mm nauwkeurig gedaan kan worden, hoeft de loc de trein niet centimeters lang door te laten rijden ;) Het nog even 'na zetten' wat je ziet, is nodig om de staart van de trein weer in het ontkoppelblok te laten aankomen om de treinlengte op te halen. ( Mocht Paul meelezen... het zou in dit geval fraai zijn om bij het ophalen te kunen kiezen uit welk blok (y) )

Het controleren op aankoppelen kan Koploper ook voor me doen, alleen moet er dan al wel vertokken zijn. Er kan dan geconstateerd worden, dat de loc rijdt en de trein blijft staan.

@rjr

Ik heb het heel simpel opgelost met een stukje verenstaal te laten lopen op de assen. Geeft tijdens het rijden weinig wrijving, maar bij stilstaan toch genoeg weerstand om niet door de loc weggeduwd te worden. Het fraaiste zou natuurlijk zijn, dit door een servo in het rijtuig te laten sturen. Als ware het de 'handrem' ;)

Grtzz,

Karst
« Laatst bewerkt op: 28 February 2013, 11:57:31 door Karst Drenth »

roadster36

• Offline Offline
  • Team Mitropa
« Reactie #1733 Gepost op: 28 February 2013, 12:07:22 »
Zeker mooi dat digitaal koppelen. (y)
Als min punt zie ik wel dat de koppeling aan de lange kant is.
Zeker een cm tussen de buffers,das dan weer jammer
maar ja elk voordeel , heb zn nadeel ;D

Daniels

• Offline Offline
« Reactie #1734 Gepost op: 28 February 2013, 14:46:10 »
Hoi Karst,

Mooi werk! Ik heb een köf gekocht van roco met elec koppelingen, goed om te zien dat het zo'n resultaat kan opleveren, erg mooi.

Op mijn tablet kan ik vanuit de tapatalk app je filmpjes niet openen (linkjes wel) gelukkig heb je een jouw buis kanaal.

Ik kom het 8 maart bekijken.

Groeten,

Daniël

Karst Drenth

• Offline Offline
    • Plan U op Sleutelspoor
« Reactie #1735 Gepost op: 02 March 2013, 02:14:00 »
Hoi,

Zo... weer geen films of foto's.... :'(

Gelukkig wel goed nieuws. De hele baan rijdt zoals ik het wil: Een pendelende 1714 met een bagagekar en eenC10c, dwars door het 'normale' pendelverkeer heen MET:

Afkoppelen, draaien, omlopen en weer aankoppelen in 'Marienberg' dan naar 'Hardenberg' waar binnengelopen wordt langs de perrons. Vervolgens wordt afgerangeerd naar de losweg. Afgekoppeld en de loc gaat terug naar Marienberg, waar kolen en water genomen worden en de loc 180' ngedraaid wordt. Daarna rijdt de loc terug naar Hardenber. Daar heeft intussen de Hippel het treindeel opgepikt en naar het 3e stationsspoor getrokken. Als dat gebeurd is, rijdt de loc naar het stootblok van de losweg. De hippel zet het treindeel terug en koppelt af middels de ontkoppelrail . Daarnaa koppelt de 1714 weer aan aan de trein en vervolgt het automatisch rijden. Zodra hij naar Marienberg kan rijden ( het kan zijn dat dit treintje een tijdje pendelt tussen stationssporen en losweg ) begint het omloop verhaal opnieuw :D (y)

Verder rijden er nog twe DE-1 en, een losse 1794 en de 7501. De 1794 mag de hele baan over, de 7501 blijft in Marienberg, om een beetje beweging in het depot te houden. De Hippel heb ik maar beperkt tot Hardenberg, er is geen theoretische reden om dat te doen, puur praktisch. Als de Hippel ook zou mogen zwerven zou het soms erg lang duren eer de 1714 trein weer samengesteld zou worden. Als de Hippel niks te doen heeft, pendelt hij een beetje heen en weer tussen 3e perronspoor en de losweg. Een echte 'Hofhund' dus ;)

Overig werkt het hele concept voor 90% op 'Doorrijden in cm' Ongeloofelijk hoe naukeurig dat is !! (y) (y)

Zover het verhaal voor vandaag :)

Grtzz,

Karst
« Laatst bewerkt op: 02 March 2013, 02:15:52 door Karst Drenth »

ruudns

• Offline Offline
« Reactie #1736 Gepost op: 02 March 2013, 02:27:49 »
 (y) knap stukje techniek Karst.
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

Karst Drenth

• Offline Offline
    • Plan U op Sleutelspoor
« Reactie #1737 Gepost op: 02 March 2013, 12:16:02 »
Hoi,

Yep, dat was niet 'gratis' ( = moeilijk met veel werk ;) ) om het allemaal aan de gang te krijgen.

De voorlopige eindstand: De Koploper Database voor degene die tijd teveel heeft ;)  ;D

Grtzz,

Karst

Weerd

• Offline Offline
« Reactie #1738 Gepost op: 02 March 2013, 12:26:25 »
 (y)  (y)  (y)

Gerard

hubertus

• Offline Offline
« Reactie #1739 Gepost op: 02 March 2013, 12:39:36 »
Ik hoop dat de database het bij jou beter doet dan bij mij, want de foutmeldingen vliegen me hier om de oren.  ;D

Uiteindelijk wel een werkende versie op het scherm kunnen toveren en even kort gekeken.
In het kader van de mierenvrijpartijen valt me op dat je het rechterstation met geel-knipper binnenrijdt. Is niet onmogelijk, maar niet het meest logische seinbeeld. Ik zou gewoon voor geel gaan en geel-knipper gebruiken waar het eigenlijk voor is bedoeld. Wil je het wel bij geel-knipper houden, dan moet het voorafgaande sein geel zijn.
Je hebt vaak trouwens geen volgend sein opgegeven, bewuste keuze?

Huub