Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
Vandaag om 10:29:39
Roco gebogen wissels 2,5 mm door Ronald Halma
Vandaag om 10:28:21
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 10:26:09
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Ronald Halma
Vandaag om 10:23:34
Raarrrr. Mobile Station 2 doet raarrrr… door Ronald Halma
Vandaag om 10:12:38
US diorama in H0 door Jelmer
Vandaag om 10:06:43
Aachenau West door Jelmer
Vandaag om 10:01:22
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 09:59:29
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door bask185
Vandaag om 09:57:10
Mooi weer om buiten te spelen door Karben
Vandaag om 09:22:54
Tandwieltje Electrotren NS 1300 door VAM65
Vandaag om 07:37:51
Problemen met rookgenerator KM1 materiaal in spoor 1 door rjr
12 June 2025, 23:15:38
Verschil in grootte huizen...... door Klaas Zondervan
12 June 2025, 22:57:40
Alternatief gezocht voor Roco motoren door hmmglaser
12 June 2025, 22:51:05
Frans loodsje et cetera door Noordernet
12 June 2025, 22:06:27
Ervaring nieuwe Z21 app door reinderlf
12 June 2025, 21:42:02
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Arjan6511
12 June 2025, 21:23:33
Roco 290 digtaliseren door Quinzeedied
12 June 2025, 21:06:37
Sound inbouwen in roco 185.2 door bellejt
12 June 2025, 20:49:07
Bouw van de DE-5 uit een bouwset van FRIE door M. Ardon
12 June 2025, 20:25:34
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 door 1200blauw
12 June 2025, 20:19:41
Stalen D 4 deurs spoor 0 door 1795
12 June 2025, 20:09:26
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Peter Kleton
12 June 2025, 19:27:36
Postwagen Hbbkkss Schaal-0 door FritsT
12 June 2025, 17:53:55
RivaRossi - Overzicht van Italiaanse stoomlokomotieven door Ferdinand Bogman
12 June 2025, 17:41:09
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
12 June 2025, 17:11:31
Draaischijf aansturen met standaard decoder. door AlbertG
12 June 2025, 17:05:18
ÖBB smalspoor in het Waldviertel. door Scratchbuilt
12 June 2025, 17:03:35
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
12 June 2025, 14:36:32
analoge trein in rocrail stopt bij volgend blok door AlbertG
12 June 2025, 13:38:43
  

Auteur Topic: Een digitale demo pendelbaan  (gelezen 636910 keer)

santerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Re: BNLS Baanbreker - Een digitale demo pendelbaan
« Reactie #15 Gepost op: 06 October 2008, 17:02:58 »
Karst, uit je uitleg maak ik op dat de 4k7 weerstandjes eigenlijk altijd toegepast kunnen worden. Wat is de reden dat ze niet standaard op de s88 melder zijn opgenomen ?

Sander

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10473
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: BNLS Baanbreker - Een digitale demo pendelbaan
« Reactie #16 Gepost op: 06 October 2008, 18:02:40 »
Citaat van: JaJo
...Reden van afwezigheid alsnog geaccepteerd...
...Het ziet er weer gelikt uit Karst! ...

Thnx & thnx :)

Citaat van: JaJo
...Het lijkt net alsof je zoiets al vaker hebt gebouwd...

Ach Jaap, ooit eens begonnen als echte 'vonkentrekker(t)'... dit is een makkie vergeliken bij een schakel-/besturingskast van een computergestuurde pvcbuizen extruder uit eind jaren tachtig  :P En er zijn dingen, net als zwemmen, die je altijd bijblijven ;)

Citaat van: santerdam
...uit je uitleg maak ik op dat de 4k7 weerstandjes eigenlijk altijd toegepast kunnen worden...

Klopt Sander, het schaadt nooit ;)

Citaat van: santerdam
...Wat is de reden dat ze niet standaard op de s88 melder zijn opgenomen ?...

De noodzaak hangt, in de praktijk gebleken, erg af van de manier van bekabelen en de lengte van je gedetecteerde railstukken.
Na wat meldingen ( o.a. hier op het forum ) zijn we er eens fundamenteel ingedoken wat er nu precies aan de hand kon zijn.
De praktijk leert, dat de meeste modelspoorders niet in kabelbomen en dito -goten denken waar ze aanhet bekabelen zijn. Tevens wordt heel vaak een meld-railstuk van ong. 20 a 30 cm gebruikt. Wanneer de bekabeling volgens de spinneweb methode wordt aangesloten, is er normaal geen vuiltje aan de lucht. Heb je dan toch problemen is zo'n weerstandje eenvoudig bijgeplaatst.

En waarom niet op de print ? Antwoord: Real Estate, neemt ruimte in op de print en beinvloedt daarme rechtstreeks de kostprijs van die print. De volgende versie zal naar alle waarschijnlijkheid de optie wel bieden om ze aan te brengen. Wim wendt daartoe al zijn creatieviteit aan om 'boardspace' te winnen ;)

Grtzz,

Karst

santerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Re: BNLS Baanbreker - Een digitale demo pendelbaan
« Reactie #17 Gepost op: 06 October 2008, 21:12:20 »
Dank je Karst. Duidelijk dus, Wim in z'n nieuwe rol van Real Estate Manager.  :)

Sander

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re: BNLS Baanbreker - Een digitale demo pendelbaan
« Reactie #18 Gepost op: 06 October 2008, 21:14:04 »
En waarom niet op de print ? Antwoord: Real Estate, neemt ruimte in op de print en beinvloedt daarme rechtstreeks de kostprijs van die print. De volgende versie zal naar alle waarschijnlijkheid de optie wel bieden om ze aan te brengen. Wim wendt daartoe al zijn creatieviteit aan om 'boardspace' te winnen ;)

Heb ik de print eindelijk klaar, hoor ik dat die alweer achterhaald is.... :D
Maar goed, dit  alles genoteerd (ik wou wel met kabelgoten werken, beroepsdeformatie....)
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

Ferdinand Paternoster

  • Offline Offline
  • Berichten: 371
Re: BNLS Baanbreker - Een digitale demo pendelbaan
« Reactie #19 Gepost op: 06 October 2008, 21:20:08 »
Citaat
dit is een makkie vergeliken bij een schakel-/besturingskast van een computergestuurde pvcbuizen extruder uit eind jaren tachtig 


Je bedoelt toch niet zo'n enkel laags rollenpaal extruder ???? moet zeggen vooral de dubbelspoed schroeven draaide mega mooie buisjes  :P
zit in het vak alleen draaien wij nu hoofdzakelijk 3 laagse buizen met 2 of 3 extruders ;D

maar weer ff ontopic, volg het draadje met grote intresse

groetjes Ferdinand
Tijdperk IV- miss ook V erbij ,Duitsland, Zwitserland, Oostenrijk  N-spoor, Peco code-55, ( beginnende ) DCC gebruiker,IB, Loconet Interface, S88SD16-N, ServoSwitch, OM32, Koploper

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10473
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: BNLS Baanbreker - Een digitale demo pendelbaan
« Reactie #20 Gepost op: 06 October 2008, 21:47:27 »
Idd, Rollepaal extruders met dubbele dubbelspoed schroeven en thermische centrering ;)

Grtzz,

Karst

wimke

  • Offline Offline
  • Berichten: 380
Re: BNLS Baanbreker - Een digitale demo pendelbaan
« Reactie #21 Gepost op: 06 October 2008, 21:51:05 »
hoe permanent word dit baantje (in de zin van wordt ie nog vaker gebruikt voor soortgelijke demo's )
mvrg wimke

ps @karst heb in dat verbant  een idee

marnix2000

  • Gast
Re: BNLS Baanbreker - Een digitale demo pendelbaan
« Reactie #22 Gepost op: 06 October 2008, 22:18:12 »
... De theorie achter de 'antennes' is vrij simpel... CMOS IC's... ingangsimpedantie... stroomverbruik ... stroomversterkingsfactor ... 50/80 = 0.625 = uA nodig heeft om een 'melding' te maken... 'antenne'... 4k7 sluit dus als het ware de 'antenne' kort... voldoende stroom loopt... opengestuurd...

Karst,

Bedankt voor je zeer duidelijke uitleg. Ik was vroeger nooit zo'n held in electronica, maar dankzij je uitleg, begin ik het als docent ehh... elektrotechniek nu eindelijk allemaal te begrijpen  :-[ :-[  ;D


groet:Marnix

Bert van Gelder

  • Offline Offline
  • Berichten: 4385
Re: BNLS Baanbreker - Een digitale demo pendelbaan
« Reactie #23 Gepost op: 06 October 2008, 23:38:57 »
Hoi Karst,

Da's een hele duidelijke toelichting: super! En in de vervolg berichten zijn er nog meer tips naar voren gekomen. Prettig als je in je eentje probeert storingen op te lossen!

Succes met de bouw van de demo-baan..

Groeten, Bert

Ed K.

  • Offline Offline
  • Berichten: 518
  • Ideale combinatie van mijn hobbies
Re: BNLS Baanbreker - Een digitale demo pendelbaan
« Reactie #24 Gepost op: 08 October 2008, 16:26:15 »
Hoi Karst,

Ik ben precies het zelfde aan het maken, alleen niet met servo's maar met geheugendraad aandrijving.
Nu ben ik geen ster in electronica, dus vandaar mijn vraag: Kun je misschien een foto of een tekening plaatsen waarop ik kan zien hoe je de weerstanden plaatst bij de S88SD16-N?

Zodra ik weer een digitale camera heb zal ik een fotootje plaatsen van mijn bouwsel.

Gr. Ed
NS 1930/1958 Stoom en Diesel H0, DCC, MultiMaus, S88ExpressNetLi, Koploper. Lid MSC Zutphen

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10473
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: BNLS Baanbreker - Een digitale demo pendelbaan
« Reactie #25 Gepost op: 10 October 2008, 22:16:09 »
Hoi,

Update-je :)

De baan draait !

Begin van afgelopen week de bedrading afgemaakt, woensdag de wisseldecoders geplaatst, vandaag de twee eerste seindecoders af.

Ondertussen Koploper een drietal treinen laten leren remmen en laten stoppen op 'de stip'. ( Vooral de Plan U, vanwege z'n lengte, steekt nogal nauw ;) )

En ondertussen natuurlijk de test voor alle digitale componenten. Waarvan de Servo- en Sein-decoder natuurlijk hagel nieuw zijn en nog geen enkele 'life-actie' gezien hebben tot nu toe.

Het gaat goed tot zeer goed  ;D tot nu toe 3 maal een niet omgezette wissel gehad in een tijdbestek van ca 5 uur... zou niet moeten natuurlijk, maar wat me opvalt is, dat het steeds het wissel is die ook in het multiMAUS menu geselecteerd staat. Daar schakelt ie wel het symbool om, maar het lijkt net of het signaal niet naar de baan gaat.  :-|
Selecteer ik de andere wissel, verplaatst het robleem zich daar naar toe. Dit was gisteren met name een probleem...  :( Vereist dus nader onderzoek  :P

Nog wat plaatjes...



... Plan V en Plan U gebroederlijk naast elkaar. Linksonder de seindecoder met aangesloten seinbak. De paaltjes worden er morgen aangezet.


De servo met z'n mechanische aansluiting op het wissel, en de electrische op de decoder...




De andere kant van de pendelbaan...



...hier al wel een sein-op-paal  ;D


Wel lekker doorgewerkt deze week, maar ook heel veel ( laatste 2 dagen ) stilletjes zitten genieten van wat Koploper allemaal met je treinen en baan doet.
Vooral het zien verspringen van de seinen en het langzaam omlopen van de wissels is een genot  8)

Grtzz,

Karst

ReesCees

  • Gast
Re: BNLS Baanbreker - Een digitale demo pendelbaan
« Reactie #26 Gepost op: 10 October 2008, 22:21:41 »
Leuk Karst!

Koploper is idd grappig. Morgen gaan we hier de modulebaan testen die ook via koploper aangestuurd wordt. Hopelijk met het zelfde resultaat als van jou!.

Kees-Jan

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10473
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: BNLS Baanbreker - Een digitale demo pendelbaan
« Reactie #27 Gepost op: 10 October 2008, 23:52:46 »
Dat wordt dus een spannende dag Kees-Jan :)

Ben heel benieuwd naar jullie desolaatheid.

Waar stuur je de baan mee aan ?

Grtzz,

Karst

ReesCees

  • Gast
Re: BNLS Baanbreker - Een digitale demo pendelbaan
« Reactie #28 Gepost op: 11 October 2008, 08:34:51 »
Waar stuur je de baan mee aan ?
Koploper en een ECoS Printen van Wim en één roco wisseldecoder.

Op EUSp kunnen we natuurlijk ook met jouw systeem rijden ( koos kan de database daarvoor wel omschrijven).

Kees-Jan
« Laatst bewerkt op: 11 October 2008, 19:13:21 door Peter van der Leek. Reden: Quotes hersteld »

fissy

  • Offline Offline
  • Berichten: 4304
    • Gouda in H0
Re: BNLS Baanbreker - Een digitale demo pendelbaan
« Reactie #29 Gepost op: 11 October 2008, 09:15:28 »
Hoi Karst,

als je een andere Software wil testen ESTWGJ. Als het problem dan ook is, moet je de hardware controleeren..

Groet

Bernd

Project Gouda in H0 - Nederland - Tijdperk V - Digital: DCC Loconet (Digitrax DCS 100)
OBB bezoekje: 2008