Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 11:51:21
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 11:49:58
Raadplaatje door HIJ
Vandaag om 11:48:55
Stichting 3rail 20 jaar jubileumwagen! door Sascha [St. 3rail]
Vandaag om 11:46:25
Edelweisz in model door sncf231e
Vandaag om 11:45:55
Interieur ideeën voor gebouwen door Martin Domburg
Vandaag om 11:39:52
Fleischmann Anna ombouw. door puntenglijder
Vandaag om 11:39:22
Sfeer op je modelbaan door Floris Dilz
Vandaag om 11:38:52
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door spoorzeven
Vandaag om 11:32:23
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Wim Vink
Vandaag om 11:19:01
booster vraag door C_Jabaaij
Vandaag om 11:16:42
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 10:58:53
Hochdraußen van Mischa door MischaCT
Vandaag om 10:44:11
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 10:32:20
Tams app door Ronaldk
Vandaag om 10:27:33
Mobadaten.info uit de lucht door Hasenwald
Vandaag om 10:17:40
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door MOVisser
Vandaag om 09:40:57
Piko 1136 van AC naar DC door Automatic-rock
Vandaag om 09:40:08
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 09:33:17
Modules van Kees Gorter (vervolg) door NS264
Vandaag om 09:23:13
DCCNext, een nieuwe DCC decoder! door NTeering
Vandaag om 09:21:42
EL11 NSB sound file door bellejt
Vandaag om 09:18:49
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 09:15:30
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 09:14:38
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 08:58:56
Klein mobiel ontwerp met thema stadsmuren door Slotticar
Vandaag om 08:15:45
DDAR op basis van een Artitec DDM door Duikeend
09 August 2025, 23:30:56
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door 1200blauw
09 August 2025, 22:47:17
Zelf gebogen brug maken door schipcas
09 August 2025, 22:28:23
Trix BR94 ontspoort door Klaas Zondervan
09 August 2025, 21:26:08
  

Auteur Topic: Station Maastricht - (Baanplan H0)  (gelezen 76692 keer)

Cambalou

  • Offline Offline
  • Berichten: 486
Re: Station Maastricht in H0
« Reactie #60 Gepost op: 03 January 2009, 22:54:04 »
Ik zou sowieso geen R2 of R3 gebruiken. Mijn minimale boogstraal is R4 (R=48 cm). Ik wil niet het risico lopen dat 1:87 rijtuigen ontsporen, vooral niet als ze geduwd worden. Ik zou als ik jou was dus geen kleinere boogstraal dan R3 gebruiken in de binnenbocht!
SNCF - tijdperk IV/V - Multimaus - s88xpressnetli - iTrain

santerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Re: Station Maastricht in H0
« Reactie #61 Gepost op: 03 January 2009, 22:55:00 »
Je kunt beter meteen de R2/R3 veranderen in R3/R4. R2 is met al de lange bakken, die je hebt, geen gezicht - het ziet er niet uit.

Sander

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3982
Re: Station Maastricht in H0
« Reactie #62 Gepost op: 03 January 2009, 22:57:09 »
 Jos,
   Je wilt 10 cm dalen met bv 3%. Dan moet je een weglengte van 3 m 30 hebben in je 3/4 bocht naar beneden. Een hele bocht zal dan 4 meter 40 in omtrek zijn.
De straal is dan 440 gedeeld door  2 xpi  is  70 cm ,afgerond.
Dat is R9 bij Roco, met R= 826 mm. De eerst volgende kleinere straal van R6 is 60 cm.Dan zou je helling te steil worden.
 
 Het kan ook met een kleinere straal, maar dan niet meer in 3/4 bocht!
groeten,Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

mario

  • Offline Offline
  • Berichten: 115
    • de Percee - Maastricht
Re: Station Maastricht in H0
« Reactie #63 Gepost op: 03 January 2009, 22:57:45 »
Voor wie geinterresseerd is in nog een bouwer van het station Maastricht: op de website www.jmmodels.nl/historie.html staat wat hierover.

Als er vragen zijn over hoe e.e.a. in het echt is: ik kom dagelijks 2 maal langs het station  ;D

In onze club (www.depercee.nl) hadden we een hele discussie over hoe "groot" modelgebouwen moeten zijn. 1:87 of toch maar 1:100?

Het is (met overtuigend bewijsmateriaal) 1:00 geworden   :P

groet,
mario

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3982
Re: Station Maastricht in H0
« Reactie #64 Gepost op: 03 January 2009, 23:03:58 »
 Hallo,
 Er is ooit een Duits boekje verschenen, dat beschreef , hoe je de te kleine huisjes  (1 :100 ?)van  oa Faller een beetje op schaal kon krijgen.
   Ik ben bang dat Jos z'n Preisertjes straks niet naar binnen kunnen zonder te moeten bukken of anders hun koppetje stoten. Dan moet Jos bordjes in 1:100 ophangen met de tekst  ''Bukken'' .Maar dat is toch geen gezicht... :o
 Maar dat is mijn mening.  ;D
 Trusten.
 Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

mario

  • Offline Offline
  • Berichten: 115
    • de Percee - Maastricht
Re: Station Maastricht in H0
« Reactie #65 Gepost op: 03 January 2009, 23:06:53 »
Doe eens gek: meet de hoogte van preisertjes eens héél precies....  ;)

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6441
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re: Station Maastricht in H0
« Reactie #66 Gepost op: 03 January 2009, 23:16:03 »
@ Mario.

Van deze JM heb ik ook de tekeningen van het Station kunnen verkrijgen.
De site ken ik dus al.

En de schaal van het gebouw blijft gewoon 1:100 (dat is dan pech hebben voor die preisertjes ;D ;D ;D )

Ik heb een 2e tekening gemaakt hoe ik een alternatieve boog naar het schaduwstation krijg zonder spiraal.

Eens kijken wat hier de reacties op zijn ;) ;)





Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

sander1985

  • Offline Offline
  • Berichten: 1867
  • Team Mitropa *
    • -- Team Mitropa --
Re: Station Maastricht in H0
« Reactie #67 Gepost op: 03 January 2009, 23:21:52 »

Ambitieus plan Jos, een tip: ga eens kijken wat werkelijk past, neem een pc programma, of een groot stuk papier en ga daar eens op kijken wat voor ruimte je wissels innemen. Voor de papieren versie: koop gewoon 1 exeplaar van elk wissel dat je wil gebruiken, wat flexrail erbij om te proberen en dan op papier uitleggen en met tape je baan uitzetten. Ik denk dat je dan heel bedrogen uit gaat komen met je ruimte, de wissels nemen echt veel meer plaats in dan je denkt. Ik zou als ik jou was, tenminste als je een realistisch ogend geheel wil maken, de eerdere tips ter hand nemen en een uitsnede nemen van maastricht die je wel na kan maken in je beschikbare ruimte. Zo doe ik het ook bij mijn stukje Arnhem, geen heel station/emplacement maar gewoon een leuke uitsnede die je op schaal na kan maken, dit geeft op den duur denk ik veel meer voldoening.

Sander
Bouw: OHMB - Krommeveer
In de planning: een stukje Gouda

santerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Re: Station Maastricht in H0
« Reactie #68 Gepost op: 03 January 2009, 23:22:42 »
Zo te zien is het oude R2 bochtje nu ongeveer R0,5 geworden ..... Ga eerst eens echt op schaal tekenen. Pak een of ander railsprogramma en kijk daarmee wat wel haalbaar is.

Sander

rail4marcel

  • Offline Offline
  • Berichten: 5278
    • grootspoorfoto's
Re: Station Maastricht in H0
« Reactie #69 Gepost op: 03 January 2009, 23:26:30 »
Je schaduwstation heeft zoveel sporen had je niet beter kijfhoek kunnen namaken?
Voor grootspoorfoto's zie site

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 17914
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Station Maastricht in H0
« Reactie #70 Gepost op: 03 January 2009, 23:29:31 »
Citaat
Zo te zien is het oude R2 bochtje nu ongeveer R0,5 geworden .....
Sterker nog.... een haakse hoek ;D ;) Als de kamer 4,5 meter is dan is de radius niet erg groot vrees ik ::) ;)

Misschien toch het advies opvolgen van de beide Sanders, Jos?

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6441
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re: Station Maastricht in H0
« Reactie #71 Gepost op: 03 January 2009, 23:32:26 »
@ Sander 1985

De echte papiren bouwtekening van hetstations gedeelte op ware grootte heb ik al bijna 1 week geleden gemaakt.
Ze ligt nu op zolder om verder uitgewerkt te worden.

Even voor de duidelijkheid.
het totale stationsplan wat nu ligt is 90 cm bij 300 cm.
Dus blijft voor de bocht naar het schaduwstation nog 120 cm over.
Het schaduwstation zelf wordt 275 cm.

Hopelijk zeggen deze maten even genoeg.

@ Santerdam
De tekening in Paint is alleen maar even om jullie een indruk te laten krijgen wat ongeveer de bedoeling is, en waar nodig veranderd worden.

@ Rail4Marcel.
Dat zijn zoveel spoeren omdat daar 23 complete treinstammen moeten kunnen staan.

het schaduwstation met de 6 sporen.
Is alleen maar nodig voor de 3 grensoverschrijdende treinen, en 2 doorgaande stoptrein.

@ Ronald.
Daarom is dit draadje, om advies in te winnen.


Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 17914
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Station Maastricht in H0
« Reactie #72 Gepost op: 03 January 2009, 23:35:32 »
Citaat
Het schaduwstation zelf wordt 275 cm.

Hopelijk zeggen deze maten even genoeg.

Jos, met alle respekt; als je daar de wisselstraat nog af moet doen hou je opstelspoortjes van een halve meter of minder over.... Een wissel vraagt in H0 gauw een centimeter of 25 gemiddeld. Kijk maar eens wat je getekend hebt.... ::)

Remco.

  • Offline Offline
  • Berichten: 6325
Re: Station Maastricht in H0
« Reactie #73 Gepost op: 03 January 2009, 23:36:15 »
Hm wou hetzelfde vertellen als Ronald, je bent +- 2meter25 kwijt aan die wisselstraat.

Wordt wel krap ;)

Gr. Remco.

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6441
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re: Station Maastricht in H0
« Reactie #74 Gepost op: 03 January 2009, 23:40:31 »
Hieronder volgen wat overzichts foto's


Dit is een klein voorproefje hoe het station gaat worden.
Het stationsgebouw wordt niet in zn geheel nagebouwd, alleen de noordelijke zijde tot en met de toren.
Hier zie je ook de locatie van het wissel op spoor 4 & 5.



Een overzicht van het sporenplan, hier zie je de kopsporen 1,2 en 3.
Op spoor 4 b staat de beneuluxtrein, deze zal in de uiteindelijke baan vervangen worden door een NMBS loc HLE 1300 met I11 rijtuigen.
Op de voorgrond is een gedeelte van de goederensporen zichtbaar.



Zo gaat het perrongedeelte er ongeveer uitkomen te zien gezien vanaf de noordzijde.
Op de voorgrond bij de VIRM is een wissel waar ik nog wat op moet gaan verzinnen, want die komt niet helemaal goed uit.
De rest wat is aangetekend is zo goed als defenitief zeg maar.

Voor zover was dit even een voorproefje.
Als ik nog dingen kan verbeteren? Roept u maar!!!!



Wordt vervolgt.........
Jos.

Dit zijn de tekeningen op ware grootte tot zover ik ze nu op het moment klaar heb.


@ Remco.
Volgens mijn berekeningen moeten op de middelste 5 sporen van het schaduwstation gemakkelijk treinen van 6 bakken kunnen staan. (Dit is de maximale treinlengte die ik voor ogen heb.)


Jos.

« Laatst bewerkt op: 03 January 2009, 23:43:42 door J. Beckers »
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)