Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 12:14:01
ICM 4444 op basis van Marklin 37421 door kar
Vandaag om 12:12:50
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 12:11:32
booster vraag door Dave.......
Vandaag om 12:02:14
Met welke tang knip je verenstaal? door hervé
Vandaag om 11:56:55
De fabriek - Spoor 0 door Ronald Halma
Vandaag om 11:52:05
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Jeronimos
Vandaag om 11:42:25
Wat was jullie allereerste loc? door puntenglijder
Vandaag om 10:43:11
Update: baan in de tropen door Eric v C
Vandaag om 10:41:52
Bauarbeiten im gange door Eric v C
Vandaag om 10:31:47
Op zoek naar ns-seinvleugels in ho door Hans Reints
Vandaag om 10:30:51
't Boemeltje door RobVille
Vandaag om 10:25:34
Modelbaan Beltheim. door Hollandserhbfan
Vandaag om 10:25:33
Grootspoor in Frankrijk door Wouter W
Vandaag om 10:09:15
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door Karben
Vandaag om 09:57:48
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Montanbahn
Vandaag om 09:01:55
Terugverende koppeling door Trein033
Vandaag om 08:29:02
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door MOVisser
Vandaag om 08:22:44
Her-(her-)beginnen door Ronaldk
Vandaag om 08:02:11
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Benjamin92
Vandaag om 01:36:24
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door Joz
Vandaag om 00:04:18
Göhrener Viaduct door MOVisser
06 August 2025, 22:53:48
Module vliegveld Jan van Mourik door Wim Vink
06 August 2025, 22:36:12
Spoor op industrieterrein Lage Weide door Vislijn
06 August 2025, 22:02:52
US diorama in H0 door 741230
06 August 2025, 21:07:12
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door 741230
06 August 2025, 21:06:11
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
06 August 2025, 19:21:26
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Montanbahn
06 August 2025, 15:46:25
LS Models CIWL LX slaapwagens door willyTEE
06 August 2025, 15:33:50
Vreemd probleem door Treintje_komt_zo
06 August 2025, 13:14:28
  

Auteur Topic: Station Maastricht - (Baanplan H0)  (gelezen 76462 keer)

HuubvG

  • Offline Offline
  • Berichten: 4301
Re: Station Maastricht in H0
« Reactie #30 Gepost op: 02 January 2009, 21:54:10 »
Vandaag ben ik begonnen met de bouwtekeningen (1:100) ... ...

Het gaat opeens zo snel, die draad, maar nog wel een vraag: begrijp ik dat je het station op 1/100 van ware grootte hebt gekopieerd, dus ook op die schaal gaat maken?
Ik heb al een trein

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6440
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re: Station Maastricht in H0
« Reactie #31 Gepost op: 02 January 2009, 22:02:59 »
@ Huub.

het gaat zeker snel met het draadje, maar dat is alleen maar goed.
Zo kan ik ook diverse tips verzamelen die ik dan weer ga gebruiken voor de bouw.
Ik probeer dan ook zoveel mogelijk toe te lichten wat ik van plan ben.

Maar ik had het gebouw ook in 1:87 kunnen maken, maar dan moet ik teveel concessies aan het gebouw gaan doen, en dat vind ik zonde.

Mischien ga ik wel de hoogte 1:87 doen maar de lengte en de breedte blijft 1:100.
Daarom heb is het hele baanontwerp afgestemt op de plattegrond van het gebouw dat 1:100 is.



Jos.
« Laatst bewerkt op: 02 January 2009, 22:05:45 door J. Beckers »
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3982
Re: Station Maastricht in H0
« Reactie #32 Gepost op: 02 January 2009, 22:18:18 »
 Hallo Jos,
    Ik zie helemaal geen beschrijving van je sporenplan, of hoe groot het wordt (Een REUZE slaapkamer?)
 Of heb je het plan uit de RH gebruikt?
 Groeten,Peter,
   (Nu ook aan't plannen met Apeldoorn uit de RH,)
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6440
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re: Station Maastricht in H0
« Reactie #33 Gepost op: 02 January 2009, 22:31:53 »
Ik heb heel veel concessies gedaan om het hele perrongedeelte op een lengte van 3 Mtr. te krijgen.
zo blijft nog 2 meter over voor de opstelsporen bij de werkplaats waaronder ook het klimspiraal komt.

Want net na de glasfabriek verdwijnt het spoor onder de Noorderbrug die ik voor de gelegenheid ook een heel stuk dichterbij getrokken heb, om zo in de klimspiraal te verdwijnen.


Overigens is dit nog een ruwe schets hoet het moet komen, en een beetje advies vragen kan nooit kwaad.
Beste Peter hierboven staat duidelijk hoe groot het perrongedeelte moet zijn.
Voor noordelijk  gedeelte (Tussen de Noorderbrug en het perrongedeelte) heb ik ook nog eens 1,5 meter.

Dus in totaal heb ik dan 4,5 meter.
De breedte van de baan is overigens 60 cm

Het noordelijk gedeelte wordt 1,5 breed.
want onder de glasfabriek moet een klimspiraal komen vanuit het schaduwstation

Hieronder volgen wat overzichts foto's


Dit is een klein voorproefje hoe het station gaat worden.
Het stationsgebouw wordt niet in zn geheel nagebouwd, alleen de noordelijke zijde tot en met de toren.
Hier zie je ook de locatie van het wissel op spoor 4 & 5.



Een overzicht van het sporenplan, hier zie je de kopsporen 1,2 en 3.
Op spoor 4 b staat de beneuluxtrein, deze zal in de uiteindelijke baan vervangen worden door een NMBS loc HLE 1300 met I11 rijtuigen.
Op de voorgrond is een gedeelte van de goederensporen zichtbaar.



Zo gaat het perrongedeelte er ongeveer uitkomen te zien gezien vanaf de noordzijde.
Op de voorgrond bij de VIRM is een wissel waar ik nog wat op moet gaan verzinnen, want die komt niet helemaal goed uit.
De rest wat is aangetekend is zo goed als defenitief zeg maar.

Voor zover was dit even een voorproefje.
Als ik nog dingen kan verbeteren? Roept u maar!!!!



Wordt vervolgt.........
Jos.
« Laatst bewerkt op: 02 January 2009, 23:31:00 door J. Beckers »
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6440
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re: Station Maastricht in H0
« Reactie #34 Gepost op: 02 January 2009, 23:34:28 »
Met de treinen er op geplaatst krijg ik ook een beetje een idee hoe groot dat het is, zelfs groter als ik verwachte.



Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

Dave van der Locht

  • Offline Offline
  • Berichten: 1064
Re: Station Maastricht in H0
« Reactie #35 Gepost op: 02 January 2009, 23:47:28 »
Heb je de handleiding van je camera al gevonden of reeds een nieuwe besteld?   ;D :P

Groetjes,
Dave
Beter een gat in een trein, dan een trein in je gat.

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6440
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re: Station Maastricht in H0
« Reactie #36 Gepost op: 03 January 2009, 00:08:50 »
T is effe behelpen met deze voorlopig, de nieuwe komt er aan.



Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

Lars Smelter

  • Offline Offline
  • Berichten: 978
Re: Station Maastricht in H0
« Reactie #37 Gepost op: 03 January 2009, 10:58:26 »
Maar ik had het gebouw ook in 1:87 kunnen maken, maar dan moet ik teveel concessies aan het gebouw gaan doen, en dat vind ik zonde.

Mischien ga ik wel de hoogte 1:87 doen maar de lengte en de breedte blijft 1:100.
Daarom heb is het hele baanontwerp afgestemt op de plattegrond van het gebouw dat 1:100 is.

Jos, dit snap ik niet. 1:100 is kleiner dan 1:87. Bij 1:100 moet je dus meer concessies doen dan bij 1:87. Dit laatste geeft alleen wat meer rekenwerk.
Nederlands, 2004 - 2008
Raadplaat: 12x

HuubvG

  • Offline Offline
  • Berichten: 4301
Re: Station Maastricht in H0
« Reactie #38 Gepost op: 03 January 2009, 12:15:38 »
Jos, mag ik dit even aan Lars uitleggen?

Ik geloof dat Jos bedoelt, dat als hij het station in 1:87 bouwt, hij gedeeltes weg moet laten, omdat het anders niet in de ruimte past.

Nu, bij 1:100, kan het hele station erop, maar de concessie is dus de schaal; eigenlijk is het te klein, maar omdat het alsnog een erg groot station is, zal dit volgens Jos niet hinderlijk opvallen (hetgeen ik met hem hoop).
Ik heb al een trein

Marty

  • Offline Offline
  • Berichten: 3432
  • team Mitropa
    • Team Mitropa
Re: Station Maastricht in H0
« Reactie #39 Gepost op: 03 January 2009, 12:57:33 »
Ik denk eerder dat Jos bedoelt dat ie de deuren in de breedte 1:100 maakt en de hoogte van dezelfde deur 1:87.
Als het een Jpeg zou zijn is het dus uitrekken van je plaatje.
Je moet uiteraard zelf weten wat je doet, maar ik kan je wel vertellen als je dat gaat doen dat het echt als een vlag op een mdderschip gaat lijken, aangeien je elk deel, ondereel en detail uit zijn verband gaat rukken.

Ik kan eerlijk gezegd nergens lezen wat je nou precies wil.
Wil je een exacte replica of moet het erop lijken en ligt de nadruk op het rijden met je materieel.
in beide gevallen focus je teveel op de verkeerde problemen.
Voorbeeld: je maakt je druk of een trein wel of niet op een kruiswissel staat, maar je gebouw wil je uit het verband trekken.
Als je met lange treinen wil rijden en je hebt maar 4,5m wat boeit het dan of je trein op een kruiswissel stopt of niet.
Als je zoveel tijd in een gebouw gaat stoppen ( wat je wel  lijtk te willen doen gezien de foto's die je gemaakt hebt) kan je je veel beter focussen op een juiste weergave van het geheel, dan je vast pinnen op een paar onbelangrijke details.
Wil je je wel focussen op details als stoppen op een kruiswissel en toch lang willen rijden, dan maak je dus duidelijk beginnersfout nummero oeno  :) teveel willen op een te kort stuk.
wil je fantasierijden, ja dan kan je het gewoon doen zoals je het nu wil doen, het is je eigen wereld, maar ook dan, waarom zal je je dan druk maken over een kruiswissel?

Als ik Maastricht zou willen doen ( en waarom niet, ik heb Utrecht CS voor de brand nog als wens) waarom maak je dan geen uitsnede ervan ??
gewoon 1 kant van de binnenkomst. Zo heb je niet het gehele station erop maar hoef je wat de afmetingen geen conscessies te doen, behalve dan het geheel gedeeltelijk weg te laten
kortom, maak eerst eens een lijst met wat je wil, wat je kan en een lijst van prioriteiten met de belangrijkste bovenaan.
Mvg Marty,

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4218
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re: Station Maastricht in H0
« Reactie #40 Gepost op: 03 January 2009, 13:26:52 »
Wat er nog bijkomt; je bent zeker meer dan 10 jaar bezig om dit te verwezenlijken (Ervaring; ik ben nu ca 8 jaar met Rhenen bezig; kleiner project en nog niet klaar) Dat betekent dat je dan zelf ook 10 jaar wijzer bent geworden en anders aankijkt tegen de hobby en de werkelijkheid dan nu. Enorme dreiging; je vindt uiteindelijk 1:100 niet meer leuk en ziet opeens al je 1:100-naast-1:87-concessies. Balen, enorm balen, want de enige mogelijkheid om dat te verhelpen is alles opnieuw met dezelfde energie en hetzelfde materiaalverbruik opbouwen (ok, die ca 10%, maar die valt in het totaal volkomen weg).
Jammer van een emplacement, maar daar vallen nog wel stukjes tussen te zetten, maar enorm jammer van een stationsmodel formaat Maastricht, want (professionele ervaring, geheel eens met Marty) alle verhoudingen lijden eronder en het model van het grootse station zoiet er na gedane arbeid hoe dan ook speelgoedachtig uit.
Ik vind de suggestie van Marty niet zo gek; beschouw Maastricht als een kopstation en ga sparen voor een huis met een zolder van 15 meter. Dan komt het wel tot z'n recht.
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6440
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re: Station Maastricht in H0
« Reactie #41 Gepost op: 03 January 2009, 13:54:46 »
@ Huub.

Je slaat de spijker op zn kop. ;)

@ Marty.

Als je goed hebt gelezen komt het rijden van de treinen voorop te staan.
Het stationsgebouw is meer om het geheel af te maken, wat niet wegneemt dat het zoveel mogelijk op de werkelijkheid moet gaan lijken.

Het meeste van het rijdent materieel is 1:100 in de lengte, de hoogte is dan wel 1:87
Dus als je naar het meterieel kijkt en het gebouw erbij houd dan komt dat aardig overeen.

En met die wissel, daar zat ik wel degelijk mee te kijken, want die zou min of meer het plaatje compleet moeten maken.

Ik had ook eerst het gebouw helemaal kunnen maken, en dan pas de baan er om heen, maar dan moest ik veel meer gaan aanpassen.
Nu moet ik alleen het gebouw wat gaan aanpassen, wat in mijn ogen veel logischer is.

Overigens is het een baan die je van 2 kanten kunt bekijken.

Met de hoofdingang op de voorgrond zie je de treinen er achter verdwijnen en weer terugkomen.
Met de achterkant op de voorgrond kun je het hele emplacement zien, wat ook mijn keuze is geworden.

Er komt namelijk ook een hele meuk aan materieel op te staan.

@ Gert.

Dat ben ik helemaal met je eens, het wordt ook een meerjarenplan zoals ik al eerder aangaf.
Tijdens het bouwen kan ook hier en daar wat aangepast worden.
(Als het te snel af is, is voor mij ook een beetje de lol ervan af).
Moet hobby blijven he. ;)

Ik zit nu nog steeds in de concept fase.





Jos.
« Laatst bewerkt op: 03 January 2009, 13:59:06 door J. Beckers »
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

marcel

  • Offline Offline
  • Berichten: 701
Re: Station Maastricht in H0
« Reactie #42 Gepost op: 03 January 2009, 14:03:04 »
Hey,

Lima had in het verleden een mooi kruiswissel dacht ik.
Misschien dat het weer in het Hornby systeem komt.
Maar een overloop wissel, is dat geen optie?

Mvg, Marcel
Mvg, Marcel

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3982
Re: Station Maastricht in H0
« Reactie #43 Gepost op: 03 January 2009, 14:22:14 »
 Hallo,
 Toch nog even over die kruiswissel . ;) .
 In Dordrecht heb je kruiswissels tussen spoor 1 en 2, beiden langs een perron liggend.
 Op spoor 1  staan de Intercity treinen altijd over de kruiswissels heen, maar de stoptreinen op spoor 2 staan netjes voor en achter die wissels, omdat er ook  seinen staan voor die wissels.
 Overigens dacht ik, dat die wissels in Dordt niet  meer gebruikt worden in de kromme stand.
 In Leiden zijn de perrons erg lang, daar stoppen de treinen eigenlijk nooit op de kruiswissels,alleen in de spits met een nog langere trein staat het laatste rijtuig wel eens net nog op een wissel.
 Je kan dus alle kanten op.
 Over je stations gebouw: Ik zou lengte -en-  hoogte maten op 1:87  doen, desnoods haal je iets van een gebouw af, dat is minder erg als dat je de hor. en vert. verhoudingen gaat varanderen. Een gebouw is geen trein die je met verschillende schalen kan verkleinen.
 Groeten,Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6440
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re: Station Maastricht in H0
« Reactie #44 Gepost op: 03 January 2009, 20:29:03 »
Dat is ook een mogelijkheid Peter.
Om het gebouw 1:87 te houden

De baan gaat opgebouwd worden op module bakken van 90x50 cm en gaat een totale lengte krijgen van 4 meter. (exlusief schaduwstations)

Het 1e schaduwstation gaat 25 sporen naast elkaar krijgen. (richting Sittard/Valkenburg)
Het 2e gaat 6 sporen naast elkaar krijgen. (richting Luik)




Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)