Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MOVisser
Vandaag om 08:41:55
NS 1700 transfers door Kees-Jan
Vandaag om 08:23:45
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Jelmer
Vandaag om 08:19:18
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
Vandaag om 08:09:34
Stationsplein Baden Baden door Jelmer
Vandaag om 08:09:33
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door ES44C4
Vandaag om 07:42:26
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Silvolde
Vandaag om 05:42:42
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door ES44C4
Vandaag om 00:57:03
Bahnstrecke 5867 door saskia
Vandaag om 00:23:36
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Dave.......
20 July 2025, 23:48:17
Microstepper motoren voor armseinpalen door bask185
20 July 2025, 23:38:11
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door spock
20 July 2025, 23:27:47
Raadplaatje door ArjanB
20 July 2025, 23:19:53
Dat overkomt mij niet. door hmmglaser
20 July 2025, 23:14:35
Göhrener Viaduct door grossraumwagen
20 July 2025, 22:48:56
Sfeer op je modelbaan door wob
20 July 2025, 22:42:35
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door puntenglijder
20 July 2025, 22:05:41
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Blausee-Mitholz
20 July 2025, 21:27:28
Rheinburg, TP V/VI door wob
20 July 2025, 20:33:21
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door wob
20 July 2025, 20:13:45
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door Frank 123
20 July 2025, 20:08:03
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
20 July 2025, 18:42:35
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door VAM65
20 July 2025, 17:25:53
Roco Plan T door 008200
20 July 2025, 16:56:37
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door saskia
20 July 2025, 15:53:42
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Dion
20 July 2025, 15:05:44
Draaischijf uit de 3D-printer en met Arduino besturing door Joz
20 July 2025, 14:14:39
Fleischmania Nostalgia door hervé
20 July 2025, 14:01:26
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door spoorzeven
20 July 2025, 13:43:53
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door j.ossebaar
20 July 2025, 11:51:04
  

Auteur Topic: Peco wissels en kortsluiting  (gelezen 43588 keer)

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re:Peco wissels en kortsluiting
« Reactie #105 Gepost op: 08 August 2009, 14:44:27 »
In de tussentijd even je huidige situatie getekend.



Maar daar hoef je helemaal niets te isoleren. Je moet alleen alle bovenste sporen aan dezelfde draad aan sluiten en alle onderste sporen.
Als we voor boven de kleur rood nemen en voor de onderste zwart, wijst het vanzelf denk.

Je kortsluit probleem verplaats je hier mee naar de plaatsen waar het makkelijker op te lossen is namelijk naar de beide keerlussen.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Hannes

  • Offline Offline
  • Berichten: 158
Re:Peco wissels en kortsluiting
« Reactie #106 Gepost op: 08 August 2009, 16:23:22 »
Gelukkig is de constructie van de vaste kruisingen zo gemaakt dat het probleem wat jij denkt te zien niet voorkomt.

Wim,

Misschien kwam het er niet helemaal lekker uit, maar wat ik bedoelde is:
Peco levert kruisingen met en zonder geleidende puntstukken en dus heb je bij gebruik van een kruising met geleidend puntstuk direct kortsluiting.
Zonder rails spoor ik helemaal niet meer, dan ben ik alleen nog maar een dwarsligger

Zsjoske

  • Offline Offline
  • Berichten: 160
  • n spoorder
Re:Peco wissels en kortsluiting
« Reactie #107 Gepost op: 08 August 2009, 18:08:47 »
@Hannes

Misschien kwam het er niet helemaal lekker uit, maar wat ik bedoelde is:

Bij mij gaat het er ook niet echt lekker in   ???

Peco levert kruisingen met en zonder geleidende puntstukken en dus heb je bij gebruik van een kruising met geleidend puntstuk direct kortsluiting.


De kruisingen met een niet geleidendpuntstuk kun je zo in je sporenplan leggen, hoef je niets aan te doen, zijn twee volledig geisoleerde railstukken.

Kruisingen met een geleidenpuntstuk moet je volledig geisoleerd in je baan leggen (lees 8 iso's) er komen dan ook 4 draden onder de kruising vandaan welke je moet verbinden met de aandrijving van de voorliggende wissel, deze bepaald de polarisatie van de kruising. Staat uitvoerig in de bijsluiter  8)

Gr. Jos
Mvg. Jos
Spoor N - z21 met tab bediening geweldig !

gardevil

  • Offline Offline
  • Berichten: 38
  • Het zijn de dwarsliggers die de rails bij elkaar h
Re:Peco wissels en kortsluiting
« Reactie #108 Gepost op: 08 August 2009, 21:36:34 »
Hoi,

toch nog ff de tijd gevonden om een (summier) sporenlan te tekenen, het is normaal uitgebreider, maar de rest is niet van toepassing voor de keerlussen.

voor groot formaat http://img151.imageshack.us/img151/2381/keerlus.gif
en van het gedeelte met de kruisingen.
voor groot formaat http://img20.imageshack.us/img20/299/keerlus2.gif

Volgens mij nergens geen sluiting meer bij het gebruik van kruisingen met geisoleerde puntstukken.
« Laatst bewerkt op: 08 August 2009, 21:38:05 door gardevil »

Hannes

  • Offline Offline
  • Berichten: 158
Re:Peco wissels en kortsluiting
« Reactie #109 Gepost op: 09 August 2009, 10:21:00 »
Okee,

mijn fout, niet goed genoeg gelezen.

In mijn idee bestaan er kruiswissels waarbij de 2 kruizen op dezelfde stroomkring aangesloten zijn, maar ik zal het wel mis hebben.
Zonder rails spoor ik helemaal niet meer, dan ben ik alleen nog maar een dwarsligger

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26637
    • Pagina van klaas
Re:Peco wissels en kortsluiting
« Reactie #110 Gepost op: 09 August 2009, 14:06:47 »
Gardevil, in je laatste plannetje zit inderdaad geen keerlusprobleem meer. Maar de situatie is niet erg realistisch.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

gardevil

  • Offline Offline
  • Berichten: 38
  • Het zijn de dwarsliggers die de rails bij elkaar h
Re:Peco wissels en kortsluiting
« Reactie #111 Gepost op: 09 August 2009, 14:08:33 »
Hoe zou ik het dan 'realistisch' kunnen oplossen, zonder keerlusprobleem, ik zie het niet echt zitten om ook nog eens met keerlusmodules aan de slag te moeten. 

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re:Peco wissels en kortsluiting
« Reactie #112 Gepost op: 09 August 2009, 14:24:58 »
Ik denk dat je dan gekozen hebt voor het verkeerde rail systeem. Dan was 3-rail een betere keus voor je geweest. Maare wat is nu het probleem met die keerlussen dan, vertel dat dan eens, waarschijnlijk kunnen we dat per ommegaande voor je oplossen.

Mvg
Wim.
« Laatst bewerkt op: 09 August 2009, 19:23:19 door Peter van der Leek »
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

gardevil

  • Offline Offline
  • Berichten: 38
  • Het zijn de dwarsliggers die de rails bij elkaar h
Re:Peco wissels en kortsluiting
« Reactie #113 Gepost op: 09 August 2009, 15:01:23 »
Geen probleem, ik zie het alleen niet zitten om nog een boel electronica bij in te bouwen. (als je twee modules een boel noemt natuurlijk  ;) ) Ik denk er nog over na. De enige vraag is of de keerlusschakelingen de volledige keerlus moet omvatten, of enkel de eerste railstukken en wat is het vgevolg voor andere treinen die in dezelfde keerlus rijden. Ik spreek hier in mijn geval toch al vlug over twee keerlussen van elk een tiental meter enkel, dus als hje de terulopende rail erbij neemt ongveer 20 meter per lus.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26637
    • Pagina van klaas
Re:Peco wissels en kortsluiting
« Reactie #114 Gepost op: 09 August 2009, 15:23:33 »
De echte keersectie in een keerlus moet minstens de lengte van de langste trein zijn. Langer is niet nodig, en ook onwenselijk. Er is nl. een restrictie aan verbonden: je mag niet tegelijkertijd een trein de keersectie in laten rijden en een andere er uit laten rijden. Naarmate de keersectie langer is wordt de kans dat dat gebeurt steeds groter.

Wat ik bedoeld met niet realistisch: je laat een spoor kruisen met een tegenspoor, zonder dat daartussen een wisselmogelijkheid bestaat. Dat zullen ze in het grootbedrijf nooit doen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

gardevil

  • Offline Offline
  • Berichten: 38
  • Het zijn de dwarsliggers die de rails bij elkaar h
Re:Peco wissels en kortsluiting
« Reactie #115 Gepost op: 09 August 2009, 15:30:08 »
.....

Wat ik bedoeld met niet realistisch: je laat een spoor kruisen met een tegenspoor, zonder dat daartussen een wisselmogelijkheid bestaat. Dat zullen ze in het grootbedrijf nooit doen.

Op die manier. Nu lig ik niet wakker van het grootbedrijf. Wat ik wil is eigenlijk volledig automatisch bedrijf met een kleine sectie waar ik wat kan rangeren. Ik hou eigenlijk meer van scenerybouw maar vind het zo lullig staan wanneer er bv. maar eeen trein rijdt, die dan ook nog steeds dezelfde route volgt en niet stopt in de stations.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26637
    • Pagina van klaas
Re:Peco wissels en kortsluiting
« Reactie #116 Gepost op: 09 August 2009, 15:34:55 »
Als je met meerdere treinen rijdt moet je er wel rekening mee houden dat die elkaar op de kruising kunnen tegenkomen. Heb je daar dan al een oplossing voor?
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

gardevil

  • Offline Offline
  • Berichten: 38
  • Het zijn de dwarsliggers die de rails bij elkaar h
Re:Peco wissels en kortsluiting
« Reactie #117 Gepost op: 09 August 2009, 17:04:05 »
Ik ben momenteel aan het experimenteren met MRdirect en daar gekoppeld Koploper. Zou volgens mij moeten volstaan.

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re:Peco wissels en kortsluiting
« Reactie #118 Gepost op: 09 August 2009, 23:09:13 »
En hoe lang zijn je treinen dan? En hoelang zijn je station sporen?

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

gardevil

  • Offline Offline
  • Berichten: 38
  • Het zijn de dwarsliggers die de rails bij elkaar h
Re:Peco wissels en kortsluiting
« Reactie #119 Gepost op: 09 August 2009, 23:11:57 »
Mijn kortste stationsspoor is ongeveer 4.00 meter, mijn langste trein voorlopig 2 meter