Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko NS 5/600 Hippel 2025 door prutser
Vandaag om 00:42:55
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
07 October 2025, 23:55:21
info gezocht over ETS aandrijfunits door Tom Z.
07 October 2025, 23:18:42
Show je werkplek door neudalhausenstadbahn
07 October 2025, 22:44:01
LS Models/Lemke CityNightLine samenstelling?? door jeremy23
07 October 2025, 22:39:36
Fleischmann rijtuig 5896 door grossraumwagen
07 October 2025, 22:25:06
Bouw spoor nul modulebaan, Bahnhof Königshofen, tijdperk III door bernhard67
07 October 2025, 22:21:51
Tankinstallaties voor dieseltreinen door Benelux795
07 October 2025, 22:08:18
Station Roodeschool door Benelux795
07 October 2025, 21:46:54
Doornvliet door raymond erdtsieck
07 October 2025, 21:43:55
MODELSPOOR by MTD - 2025 - 18 & 19 oktober 2025 in Edegem (B) door BrightonBelle
07 October 2025, 21:33:43
Beneluxspoor Forum Modulebaan is te zien bij Carmeliet op stoom in 2025. door Dick55
07 October 2025, 21:19:00
Pfarrerwinkel bahn door Paul1969
07 October 2025, 20:56:45
Märklin 2025 door barry1972
07 October 2025, 20:24:34
extra terugmeld module viessmann 5217 door Kolho005
07 October 2025, 20:09:10
Franse lantaarnijzers in 1:87 gezocht door Rob Ellerman
07 October 2025, 19:36:28
C12c rijtuig door Eelco Storm
07 October 2025, 19:35:38
Roco wagon openen door Herb73
07 October 2025, 19:33:02
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Wim1969
07 October 2025, 19:19:04
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Eric B
07 October 2025, 19:09:01
waterwagens door j.ossebaar
07 October 2025, 18:34:55
slechte stroomafname bij ROCO RH310 7120013 door Klaas Zondervan
07 October 2025, 17:10:31
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
07 October 2025, 16:49:12
Project seaside Germany door Ronald Halma
07 October 2025, 16:47:15
't Boemeltje door RobVille
07 October 2025, 16:23:34
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Pauldg
07 October 2025, 15:33:53
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
07 October 2025, 14:55:36
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
07 October 2025, 13:44:42
Op Zuid (NL H0) door spoorijzer
07 October 2025, 13:35:20
Ik ben aan het opruimen. door hervé
07 October 2025, 13:33:31
  

Auteur Topic: Peco wissels en kortsluiting  (gelezen 44604 keer)

gardevil

  • Offline Offline
  • Berichten: 38
  • Het zijn de dwarsliggers die de rails bij elkaar h
Re:Peco wissels en kortsluiting
« Reactie #90 Gepost op: 06 August 2009, 12:43:47 »
Gaat dat van die keerlus dan nog op? Want daar zat ik nl. voordien ook al aan te denken, doch gelet digitaal dacht ik dat dit op te lossen was door isolatie en het wisselen van spanning op de wisseltongen.

Peter van der Leek

  • Administrator
  • Offline Offline
  • Berichten: 2321
    • Somda
Re:Peco wissels en kortsluiting
« Reactie #91 Gepost op: 06 August 2009, 12:46:10 »
Als je goed isoleert dan zou het moeten werken, keerlus of niet.
Maar het lijkt me wel verstandig als je eerst je baanplan post :)
Met vriendelijke groet,
Peter van der Leek

KroKo

  • Offline Offline
  • Berichten: 424
  • Will It Be You?
Re:Peco wissels en kortsluiting
« Reactie #92 Gepost op: 06 August 2009, 13:17:17 »
Klopt niet helemaal Peter.

Als je een hondebot maakt dan krijg je sluiting als je ergens in het midden een overloopwissel maakt. Dan creer je twee keerlussen.

Erik

gardevil

  • Offline Offline
  • Berichten: 38
  • Het zijn de dwarsliggers die de rails bij elkaar h
Re:Peco wissels en kortsluiting
« Reactie #93 Gepost op: 06 August 2009, 13:26:29 »
Ik probeer het baanplan uit te tekenen, maar het gaat eigenlijk om niet meer dan een ovaal, gebogen in een hondebot, waarbij de beide delen van het hondebot naast elkaar liggen.

                                                               
                                                           /-----\
                                         /-------/ -/----1-----\-------\
                                         i            /                    \          i
                                         i      /--/------2-------\        i                        i
                                         i      i                         i         i
                                         \___/                         \_____/ 

deze situatie dus.
1 en 2 zijn stationssporen, waarbij aan de bovenzijde van 1 nog een ecxtra stationsspoor aftakt met wissels op spoor 1. Nu wilde ik vanaf spoor twee op tegenspoor op spoor 1 en het extra wisselspoor gaan rijden. Ik blijf echter in de knoei zitten met de isolatiestukken.


toch al bedankt voor alle hulp en waarschijnlijk tot vanavond, want nu moet ik toch echt gaan werken :(:(:(:(

KroKo

  • Offline Offline
  • Berichten: 424
  • Will It Be You?
Re:Peco wissels en kortsluiting
« Reactie #94 Gepost op: 06 August 2009, 13:54:51 »
Inderdeed een hondebot. Je hebt dus twee keerlusmodules nodig, 1 voor de linker lus en een voor de rechter lus. Zo als je het nu hebt krijg je inderdaad sluiting op het moment dat je een van de overloop wissels berijd.

Erik

Kijk ook eens hier:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,15962.0.html

en hier:
http://www.nproject.org/nl/modelspoor/oplossingen-voor-keerlus-problemen-met-de-modelbaan.html
« Laatst bewerkt op: 06 August 2009, 13:59:13 door KroKo »

santerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Re:Peco wissels en kortsluiting
« Reactie #95 Gepost op: 06 August 2009, 13:59:22 »
Dit is inderdaad, zowel links als rechts, gewoon een keerlus als je via de wissels van spoor 2 naar spoor 1 wilt gaan. De oplossing is te vinden door keerlus modules toe te passen in beide lussen. Isolatie's horen daarbij danook thuis in de lussen en niet bij de wissels.

Sander

maartenvanderburgt

  • Gast
Re:Peco wissels en kortsluiting
« Reactie #96 Gepost op: 06 August 2009, 14:55:43 »
Herhaling van wat al gezegd is:  bij goede isolaties (dus overal in beide railstaven) en een correcte aansturing van de spanning op de ingestelde rijweg heb je niet temaken met de keerlussen.
M.a.w. je stelt tijdelijk de rijweg over de andere sporen in, die op dat moment losgekoppeld zijn van de rest van de baan. Dus geen keerlus maar een gewoon ovaal gemaakt. Na het verlaten van het station moet een toestand intreden, waarbij de wisselstraat geisoleerd is en wederom (elektrisch gezien) alleen een ovaal ontstaat.

Maar ik denk dat keerlusmodules eenvoudiger zijn.

Maarten van der Burgt.

Hannes

  • Offline Offline
  • Berichten: 158
Re:Peco wissels en kortsluiting
« Reactie #97 Gepost op: 06 August 2009, 15:14:50 »
Maarten,

dat wordt dan wel heel lastig. Als je van spoor 1 naar 2 wil of andersom, dan moeten de keerlussen spanningloos gemaakt worden (of een klein stukje, 10cm is al genoeg) en de polariteit van spoor 2 omgedraaid worden, zodat deze gelijk is aan 1. Eenmaal op het andere spoor moet alles teruggedraaid worden.

2 keerlusmodules is veel makkelijker, als je 1x iets vergeet zit je alweer met kortsluiting.

Zonder rails spoor ik helemaal niet meer, dan ben ik alleen nog maar een dwarsligger

gardevil

  • Offline Offline
  • Berichten: 38
  • Het zijn de dwarsliggers die de rails bij elkaar h
Re:Peco wissels en kortsluiting
« Reactie #98 Gepost op: 07 August 2009, 20:37:53 »
LOL, makkelijke wordt het er niet op  ;D

Ik heb denk ik een andere oplossing gevonden. Heb vanmiddag twee kruisingen besteld, die ik in plaats van de beide overloopwissels ga plaatsen. Daarbij leg ik een extra spoor zodat ik ipv 3 - 4 stationsspopren heb, 2 in elke richting. Gedaan met keerlussen enz.

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7819
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re:Peco wissels en kortsluiting
« Reactie #99 Gepost op: 07 August 2009, 23:22:32 »
Gedaan met de keerlussen?? Daar ben ik nog niet van overtuigd, teken dat eens in een sporenplannetje.
Je keerlus zit namelijk niet bij je overloopwissels, die zit heel ergens anders.

Mvg
Wim
« Laatst bewerkt op: 08 August 2009, 08:55:54 door Peter van der Leek »
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Hannes

  • Offline Offline
  • Berichten: 158
Re:Peco wissels en kortsluiting
« Reactie #100 Gepost op: 08 August 2009, 14:01:16 »
Volgens mij bedoeld hij een overloop spoor dat het tegenliggende spoor alleen kruist. Geen extra verbindingen. Dit kan wel, echter is het belangrijk dat de 2 kruisende sporen van elkaar gescheiden zijn. Ook wanneer je er met een wagon overheen gaat, mag deze het kruisende spoor niet raken. Gebeurd dit wel, dan heb je toch weer kortsluiting.

Ik zou dit extra spoor niet laten kruisen, maar onder spoor 2 maken. Dan heb je spoor 1 met omloopspoor en spoor 2 met omloopspoor. Zo heb je zeker geen sluiting meer.
Zonder rails spoor ik helemaal niet meer, dan ben ik alleen nog maar een dwarsligger

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7819
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re:Peco wissels en kortsluiting
« Reactie #101 Gepost op: 08 August 2009, 14:11:44 »
Nou Hannes, nu zie je wel heel erg veel leeuwen en beren op je pad hoor. Gelukkig is de constructie van de vaste kruisingen zo gemaakt dat het probleem wat jij denkt te zien niet voorkomt.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

gardevil

  • Offline Offline
  • Berichten: 38
  • Het zijn de dwarsliggers die de rails bij elkaar h
Re:Peco wissels en kortsluiting
« Reactie #102 Gepost op: 08 August 2009, 14:18:32 »
Het is idd. de bedoeling het sporenplan ietwat aan te passen, doch door het gebruik van kruisingen (peco insulfrog type) zou er geen sluiting meer mogen ontstaan, omdat de beide lussen van elkaar gescheiden blijven.

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7819
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re:Peco wissels en kortsluiting
« Reactie #103 Gepost op: 08 August 2009, 14:22:58 »
En teken dat aangepaste sporenplan dan even als je wil. Kunnen we je gelijk vertellen of het kortsluit probleem is opgelost.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

gardevil

  • Offline Offline
  • Berichten: 38
  • Het zijn de dwarsliggers die de rails bij elkaar h
Re:Peco wissels en kortsluiting
« Reactie #104 Gepost op: 08 August 2009, 14:37:00 »
Doe ik, maar dan wel ff geduld, want ik moet eerst naar een BBQ en morgen heel de dag werken.  :-\