Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Dave.......
Vandaag om 00:12:10
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Dave.......
19 July 2025, 23:56:15
Fleischmania Nostalgia door hervé
19 July 2025, 23:51:29
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Wim Vink
19 July 2025, 23:49:26
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
19 July 2025, 23:46:32
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
19 July 2025, 23:46:05
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door hervé
19 July 2025, 23:10:30
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door Jeroen Vreeken
19 July 2025, 22:52:46
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door 6martinus5
19 July 2025, 22:27:09
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door Karben
19 July 2025, 22:26:04
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door NL-modelspoor
19 July 2025, 22:25:04
Spoor 1 nem of finescale door Wies
19 July 2025, 21:53:27
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
19 July 2025, 21:01:04
Station Roodeschool door Torikoos
19 July 2025, 20:58:39
NS 1700 transfers door ES44C4
19 July 2025, 20:32:18
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
19 July 2025, 20:11:13
Pimpen Rivarossi DD-AR door Roelof R
19 July 2025, 19:36:41
De Projecten van RetroJack door NS264
19 July 2025, 18:52:37
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
19 July 2025, 18:25:23
Piko 2025 door Duikeend
19 July 2025, 18:06:39
Yet Another Servo Decoder door AP3737
19 July 2025, 17:35:25
Microstepper motoren voor armseinpalen door AP3737
19 July 2025, 17:30:39
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Jan Pieter
19 July 2025, 17:06:01
Sfeer op je modelbaan door R1954
19 July 2025, 16:40:14
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door ES44C4
19 July 2025, 16:36:39
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
19 July 2025, 16:20:08
Piko 51916 NS 1100 blauw botsneus door Corné81
19 July 2025, 15:28:54
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
19 July 2025, 15:26:07
Raadplaatje door ArjanB
19 July 2025, 15:20:46
BR-18.6 Schaal-0. door tijgernootje
19 July 2025, 15:14:06
  

Auteur Topic: Peco wissels en kortsluiting  (gelezen 43540 keer)

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re:Peco wissels en kortsluiting
« Reactie #120 Gepost op: 09 August 2009, 23:23:18 »
Ok, dan kan de keerlussectie dus 420 cm lang zijn. Dat is dan ook gelijk een blok in Koploper, en de rest van de 20 meter van je keerlus verdeel je in meerdere blokken van ook ongeveer 450 cm. Dan kan er dus alltijd maar 1 trein in je keerlussectie (blok) en is volgens mij weer een probleem uit de wereld.

Waar ik bang voor ben is dat je geen idee hebt hoe het een en ander in zijn werk gaat, en dat je daardoor angstig bent.

Mvg
Wim.


Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

gardevil

  • Offline Offline
  • Berichten: 38
  • Het zijn de dwarsliggers die de rails bij elkaar h
Re:Peco wissels en kortsluiting
« Reactie #121 Gepost op: 10 August 2009, 16:23:09 »
Bang is niet het juiste woord. Ik experimenteer graag, dus dat is het probleem niet, alleen hou ik me eigenllijk liever bezig met scenery dan met treinbedrijf. Ik vind het zo lullig staan waneer je een volledige stad maakt, met station en al, waarbij geen enkel of slechts 1 trein rijdt.

Vandaar dit ik volledig automatisch bedrijf prefereer, zodat ik meer tijd kan besteden aan het bouwen e.d. En aangezien ik nu al ff met de electrische kant van de zaak bezig ben, begint het te kriebelen om te gaan bouwen.

Ik had al de bedenking gemaakt dat ik idd. de keerlusdetectie per blok kon aansluiten. Ik zie wel verder. Misschien ga ik toch nog wel voor de kerlusschakeling.

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8109
Re:Peco wissels en kortsluiting
« Reactie #122 Gepost op: 10 August 2009, 16:29:58 »
Als je een volledig automatisch bedrijf prefereert zul je ook je baan in blokken moeten indelen en bezetmelders moeten aanbrengen. Dan is het toevoegen van twee keerlusschakelingen een fluitje van een cent en een kleine extra inspanning.

Je kunt dan je baanplan realistischer maken en een veel afwisselender treinenloop krijgen.
Eigenlijk is er dus geen probleem meer  ;D

Gr.
Eric
Gr.
Eric

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re:Peco wissels en kortsluiting
« Reactie #123 Gepost op: 10 August 2009, 16:42:49 »
Aan de hand van je eerste sporenplan, rijden er 4 tot 5 treinen, als je de lussen van 20 meter lang in 4 a 5 blokken verdeeld. Verder denk ik dat de lengte van de lussen een beetje uit balans is met de lengte van je stationssporen. Maar het is geheel je eigen feestje natuurlijk.

Het blok waarmee en waarin je de kortsluiting opheft die ontstaat door de overloopwissels, kun je zo lang maken als je wil. En per blok kan en mag daar één trein in rijden. In de voor en achterliggende blokken kunnen zich ook treinen bevinden. Voor het laten rijden van minimaal 1 trein moet er dus altijd een vrij blok zijn. Hoe meer vrije blokken je hebt destemeer treinen er in verhouding in beweging kunnen zijn.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Ferdinand Paternoster

  • Offline Offline
  • Berichten: 371
Re:Peco wissels en kortsluiting
« Reactie #124 Gepost op: 10 August 2009, 17:23:15 »
Een goede dag allemaal,

Heb op mijn testbaan een engelse wissel toegevoegd peco code 55 ( elctrofrog ) en bij de hartstukken volldig geisoleerd.

Echter nu de vraag, ik heb 4 draden ik er onderuit komen, 2 voor hartstuk en zo te zien 2 voor het gedeelte bij de wisseltongen, heb aardig wat gesurft op IE maar nog niet het bevredige antwoord kunnen vinden, en zal zoals vaak weer heel simpel zijn en zal ik te moeilijk denken ;D

Hoe moet deze nu precies aangesloten worden betreft polarisatie ???

Alvast bedankt Ferdinand (y)

« Laatst bewerkt op: 10 August 2009, 17:25:09 door Ferdinand Paternoster »
Tijdperk IV- miss ook V erbij ,Duitsland, Zwitserland, Oostenrijk  N-spoor, Peco code-55, ( beginnende ) DCC gebruiker,IB, Loconet Interface, S88SD16-N, ServoSwitch, OM32, Koploper

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re:Peco wissels en kortsluiting
« Reactie #125 Gepost op: 10 August 2009, 18:44:42 »
Volgens mij staat het antwoord op jouw vraag gewoon in de gebruiksaanwijzing van Peco, en anders staat het op hun site.
Nog meer weer een deze site van stal.
Mvg
Wim.
« Laatst bewerkt op: 10 August 2009, 21:52:54 door Peter van der Leek »
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Peter van der Leek

  • Administrator
  • Offline Offline
  • Berichten: 2318
    • Somda
Re:Peco wissels en kortsluiting
« Reactie #126 Gepost op: 10 August 2009, 21:53:46 »
Discussie stevig opgeschoond.
Ik zou het zo ontzettend fijn vinden als we de heren Santerdam en Wim Ros eens 1 weekje niet in elkaars haren vinden........ zo ontzettend fijn......

En voor wie de basis forumregels nog niet kent: vanaf hier on-topic!
Met vriendelijke groet,
Peter van der Leek

pijltje

  • Offline Offline
  • Berichten: 48
Re:Peco wissels en kortsluiting
« Reactie #127 Gepost op: 15 September 2009, 22:28:20 »
de aanwijzingen van peco kun je ook hier vinden.
Uitvoerig beschreven, en deze keer niet in het engels maar in het Duits, misschien dat men daar wel wat mee kan.

http://www2.produktinfo.conrad.com/datenblaetter/200000-224999/210615-an-01-de-N_Finescale_Code55_N10_Kreuzung.pdf

Ferdinand Paternoster

  • Offline Offline
  • Berichten: 371
Re:Peco wissels en kortsluiting
« Reactie #128 Gepost op: 27 September 2009, 22:12:02 »
Hallo,

Treinen lopen nu soepel over de engelse wissels, kunnen er kruipend overheen  (y)

De gewone peco wissels ga ik aanpassen, is wel wat werk, maar het zal geen kwaad doen, vooral niet in een later stadium, als de wisseltongen misschien niet goed contact meer maken.

Dit is als test voor de testbaan, grote baan begint pas eind october  ;D

Afb 1

Bij de witte pijl heb ik de staven door geslepen, het kleine stuk rechts van de pijl wordt nu gevoed door het hartstuk.
Links van de pijl wordt gevoed door de rode en blauwe draad zie andere foto, deze 2 voeden tevens ook de wissletong

Afb 2

Geel gaat naar de polerarisatie van de ServoSwitch
Rood gaat naar S88SD16-N
Blauw naar ringleiding


Heb gesoldeerd op de schanierpunt onder de wisseltong, omdat ik de wisseltong rechtstreeks de voeding wilde geven, en zag geen andere manier, de wisseltong gaat nog steeds soepel om, weet niet of dit de juiste manier is maar werkt wel.

Of heeft iemand een andere idee om de wisseltong te voeden, zodat ik niet afhankelijk ben dat hij de spanning haalt van de rail waar hij tegenaan drukt, kwam er namelijk achter dat soms dat niet goed ging, omdat de conrad motor de wisseltong niet goed aandrukte ( met de servo heb ik daar momenteel geen last van )

Groetjes Ferdinand
« Laatst bewerkt op: 27 September 2009, 22:24:57 door Ferdinand Paternoster »
Tijdperk IV- miss ook V erbij ,Duitsland, Zwitserland, Oostenrijk  N-spoor, Peco code-55, ( beginnende ) DCC gebruiker,IB, Loconet Interface, S88SD16-N, ServoSwitch, OM32, Koploper

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re:Peco wissels en kortsluiting
« Reactie #129 Gepost op: 27 September 2009, 22:31:29 »
Ferdinand,

HIER staat het helemaal beschreven compleet met tekeningen en foto's

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Ferdinand Paternoster

  • Offline Offline
  • Berichten: 371
Re:Peco wissels en kortsluiting
« Reactie #130 Gepost op: 27 September 2009, 23:00:56 »
Hallo Wim

Deze had ik gelezen, alleen zijn de voorbeelden van een small en middel wissel de SL-E391F en de SL-E395F

Ik heb de large model de SL-E388F, en hier loopt de jumper weer anders, zie voorbeeld van mijn afbeelding.

Groetjes Ferdi
Tijdperk IV- miss ook V erbij ,Duitsland, Zwitserland, Oostenrijk  N-spoor, Peco code-55, ( beginnende ) DCC gebruiker,IB, Loconet Interface, S88SD16-N, ServoSwitch, OM32, Koploper

Ferdinand Paternoster

  • Offline Offline
  • Berichten: 371
Re:Peco wissels en kortsluiting
« Reactie #131 Gepost op: 27 September 2009, 23:51:35 »
Hallo

Dus ik zou het zo moeten doen zie afbeelding


Rood streep en blauw streep een jumper maken, en de paarse streep de jumper doorknippen

Echter dan krijgt de wisseltong z'n spanning nog steeds van de railstaaf,waar hij tegenaan drukt, en ik zou graag deze z'n eigen voeding geven.

Heb m'n aangepaste wissel bekeken waar de tong schaniert, maar ziet er toch niet hoopvol uit :-[

Groetjes Ferdi
Tijdperk IV- miss ook V erbij ,Duitsland, Zwitserland, Oostenrijk  N-spoor, Peco code-55, ( beginnende ) DCC gebruiker,IB, Loconet Interface, S88SD16-N, ServoSwitch, OM32, Koploper

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10475
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re:Peco wissels en kortsluiting
« Reactie #132 Gepost op: 27 September 2009, 23:58:56 »
Hoi Ferdinand,

Waarom werkte het niet als je ook de beide ! tongen ( samen met het puntstuk ) op de polaristaie van de ServoSwitch aansluit ??

Het lijkt mij, dat de originele uitvoering van dit wissel beide tongen PLUS puntstuk allemaal doorverbonden heeft.
Zoals al gezegd, zorgt de ServoSwitch voor het eerst stroomloos maken van puntstuk etc. laat dan het wissel omlopen, poolt het puntstuk om en laat de spanning weer toe. Kun je volgens mij nooit sluiting krijgen ??? En... hoef je niet te slijpen in je wissels...

Grtzz,

Karst

Ferdinand Paternoster

  • Offline Offline
  • Berichten: 371
Re:Peco wissels en kortsluiting
« Reactie #133 Gepost op: 28 September 2009, 00:26:44 »
Hallo Karst.

Na het lezen van jou reactie, toch weer eens gaan meten, heb 2 defecte wissels  ???  ???

Had namelijk gemeten ( Ohms en met de bekende piep ), en wat bleek het stuk tussen wisseltong en hartstuk ( weet niet hoe ik het moet verwoorden, het gedeelte waar ik in gefreesd hebt ) niet verbonden was met de wisseltong, andere gepakt en precies hetzelfde, vandaar dat ik met dit verhaal kwam.

Nu maar eens 3 andere uit de verpakking gehaald, en wat blijkt, hartstuk, het stuk tussen wisseltong en hartstuk en wisseltong zelf
zijn gewoon verbonden, dus kan inderdaad alles via het hartstuk doen met jouw ServoSwitch  :P  (y)

Dat scheelt al heel wat werk zo

Bedankt voor je reactie

Groetjes Ferdinand
« Laatst bewerkt op: 28 September 2009, 00:28:16 door Ferdinand Paternoster »
Tijdperk IV- miss ook V erbij ,Duitsland, Zwitserland, Oostenrijk  N-spoor, Peco code-55, ( beginnende ) DCC gebruiker,IB, Loconet Interface, S88SD16-N, ServoSwitch, OM32, Koploper

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26636
    • Pagina van klaas
Re:Peco wissels en kortsluiting
« Reactie #134 Gepost op: 28 September 2009, 09:37:56 »
....het stuk tussen wisseltong en hartstuk ( weet niet hoe ik het moet verwoorden, het gedeelte waar ik in gefreesd hebt )....
Het stuk spoorstaaf tussen de wisseltong en het puntstuk heet de tussenspoorstaaf. ;)
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.