Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
Cc72000
Vandaag
om 20:48:54
C12c rijtuig
door
spoorzeven
Vandaag
om 20:39:21
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's
door
Rob Bennis
Vandaag
om 20:25:38
Raadplaatje
door
chrvdv37402
Vandaag
om 19:49:55
info gezocht over ETS aandrijfunits
door
Pauldg
Vandaag
om 19:41:05
LS Models/Lemke CityNightLine samenstelling??
door
verst107
Vandaag
om 19:19:10
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
barry1972
Vandaag
om 19:11:06
De prachtige reeksen van Bemo
door
Ronald Halma
Vandaag
om 19:05:14
Station Roodeschool
door
Torikoos
Vandaag
om 19:05:11
Layne, Somewhere South.
door
Noordernet
Vandaag
om 18:40:14
Show je werkplek
door
Sven
Vandaag
om 18:38:09
slechte stroomafname bij ROCO RH310 7120013
door
prutser
Vandaag
om 18:16:02
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 17:33:41
Een leuke vrachtwagen
door
barry1972
Vandaag
om 17:27:36
Modelbaan Beltheim.
door
Paul1969
Vandaag
om 17:01:07
Blokken, isoleren en bezetmelders. Help!
door
Camickaeze
Vandaag
om 16:32:55
NS-1000 in spoor-1
door
Edwin2121992
Vandaag
om 16:20:52
Piko NS 5/600 Hippel 2025
door
prutser
Vandaag
om 16:10:37
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
door
Hans Reints
Vandaag
om 15:47:37
Tsjechische Sikken
door
maartenvdb
Vandaag
om 15:38:59
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Sven
Vandaag
om 15:13:12
Rondje door Lissabon met Lijn 28
door
Sven
Vandaag
om 15:10:59
Decals, witte NS logo's en cijfers voor plan E
door
klusser
Vandaag
om 15:07:35
NS 8800 in spoor 0
door
BartvD
Vandaag
om 15:01:16
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
Jelmer
Vandaag
om 14:39:38
't Boemeltje
door
RobVille
Vandaag
om 13:59:16
De dingen die je kan maken uit een plaat.
door
bask185
Vandaag
om 13:54:42
Materieel verzameling van Michiel(NDS)
door
neudalhausenstadbahn
Vandaag
om 13:40:07
Tankinstallaties voor dieseltreinen
door
Dennis.
Vandaag
om 13:34:13
Modules van Kees Gorter (vervolg)
door
ca.gorter
Vandaag
om 11:34:27
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Elektronica en analoog
|
Peco wissels en kortsluiting
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
Vorige
-
Volgende
-
1
...
5
6
[
7
]
8
9
10
Omlaag
Auteur
Topic: Peco wissels en kortsluiting (gelezen 44720 keer)
gardevil
Offline
Berichten: 38
Het zijn de dwarsliggers die de rails bij elkaar h
Re:Peco wissels en kortsluiting
«
Reactie #90 Gepost op:
06 August 2009, 12:43:47 »
Gaat dat van die keerlus dan nog op? Want daar zat ik nl. voordien ook al aan te denken, doch gelet digitaal dacht ik dat dit op te lossen was door isolatie en het wisselen van spanning op de wisseltongen.
Gelogd
Peter van der Leek
Administrator
Offline
Berichten: 2321
Re:Peco wissels en kortsluiting
«
Reactie #91 Gepost op:
06 August 2009, 12:46:10 »
Als je goed isoleert dan zou het moeten werken, keerlus of niet.
Maar het lijkt me wel verstandig als je eerst je baanplan post
Gelogd
Met vriendelijke groet,
Peter van der Leek
KroKo
Offline
Berichten: 424
Will It Be You?
Re:Peco wissels en kortsluiting
«
Reactie #92 Gepost op:
06 August 2009, 13:17:17 »
Klopt niet helemaal Peter.
Als je een hondebot maakt dan krijg je sluiting als je ergens in het midden een overloopwissel maakt. Dan creer je twee keerlussen.
Erik
Gelogd
gardevil
Offline
Berichten: 38
Het zijn de dwarsliggers die de rails bij elkaar h
Re:Peco wissels en kortsluiting
«
Reactie #93 Gepost op:
06 August 2009, 13:26:29 »
Ik probeer het baanplan uit te tekenen, maar het gaat eigenlijk om niet meer dan een ovaal, gebogen in een hondebot, waarbij de beide delen van het hondebot naast elkaar liggen.
/-----\
/-------/ -
/
----1-----
\
-------\
i
/ \
i
i /--
/
------2-------
\
i i
i i i i
\___/ \_____/
deze situatie dus.
1 en 2 zijn stationssporen, waarbij aan de bovenzijde van 1 nog een ecxtra stationsspoor aftakt met wissels op spoor 1. Nu wilde ik vanaf spoor twee op tegenspoor op spoor 1 en het extra wisselspoor gaan rijden. Ik blijf echter in de knoei zitten met de isolatiestukken.
toch al bedankt voor alle hulp en waarschijnlijk tot vanavond, want nu moet ik toch echt gaan werken
Gelogd
KroKo
Offline
Berichten: 424
Will It Be You?
Re:Peco wissels en kortsluiting
«
Reactie #94 Gepost op:
06 August 2009, 13:54:51 »
Inderdeed een hondebot. Je hebt dus twee keerlusmodules nodig, 1 voor de linker lus en een voor de rechter lus. Zo als je het nu hebt krijg je inderdaad sluiting op het moment dat je een van de overloop wissels berijd.
Erik
Kijk ook eens hier:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,15962.0.html
en hier:
http://www.nproject.org/nl/modelspoor/oplossingen-voor-keerlus-problemen-met-de-modelbaan.html
«
Laatst bewerkt op: 06 August 2009, 13:59:13 door KroKo
»
Gelogd
santerdam
Offline
Berichten: 3865
Re:Peco wissels en kortsluiting
«
Reactie #95 Gepost op:
06 August 2009, 13:59:22 »
Dit is inderdaad, zowel links als rechts, gewoon een keerlus als je via de wissels van spoor 2 naar spoor 1 wilt gaan. De oplossing is te vinden door keerlus modules toe te passen in beide lussen. Isolatie's horen daarbij danook thuis in de lussen en niet bij de wissels.
Sander
Gelogd
maartenvanderburgt
Gast
Re:Peco wissels en kortsluiting
«
Reactie #96 Gepost op:
06 August 2009, 14:55:43 »
Herhaling van wat al gezegd is: bij goede isolaties (dus overal in beide railstaven) en een correcte aansturing van de spanning op de ingestelde rijweg heb je niet temaken met de keerlussen.
M.a.w. je stelt tijdelijk de rijweg over de andere sporen in, die op dat moment losgekoppeld zijn van de rest van de baan. Dus geen keerlus maar een gewoon ovaal gemaakt. Na het verlaten van het station moet een toestand intreden, waarbij de wisselstraat geisoleerd is en wederom (elektrisch gezien) alleen een ovaal ontstaat.
Maar ik denk dat keerlusmodules eenvoudiger zijn.
Maarten van der Burgt.
Gelogd
Hannes
Offline
Berichten: 158
Re:Peco wissels en kortsluiting
«
Reactie #97 Gepost op:
06 August 2009, 15:14:50 »
Maarten,
dat wordt dan wel heel lastig. Als je van spoor 1 naar 2 wil of andersom, dan moeten de keerlussen spanningloos gemaakt worden (of een klein stukje, 10cm is al genoeg) en de polariteit van spoor 2 omgedraaid worden, zodat deze gelijk is aan 1. Eenmaal op het andere spoor moet alles teruggedraaid worden.
2 keerlusmodules is veel makkelijker, als je 1x iets vergeet zit je alweer met kortsluiting.
Gelogd
Zonder rails spoor ik helemaal niet meer, dan ben ik alleen nog maar een dwarsligger
gardevil
Offline
Berichten: 38
Het zijn de dwarsliggers die de rails bij elkaar h
Re:Peco wissels en kortsluiting
«
Reactie #98 Gepost op:
07 August 2009, 20:37:53 »
LOL, makkelijke wordt het er niet op
Ik heb denk ik een andere oplossing gevonden. Heb vanmiddag twee kruisingen besteld, die ik in plaats van de beide overloopwissels ga plaatsen. Daarbij leg ik een extra spoor zodat ik ipv 3 - 4 stationsspopren heb, 2 in elke richting. Gedaan met keerlussen enz.
Gelogd
Wim Ros
BHV
Offline
Berichten: 7819
Alleen de waarheid ligt in het midden.
Re:Peco wissels en kortsluiting
«
Reactie #99 Gepost op:
07 August 2009, 23:22:32 »
Gedaan met de keerlussen?? Daar ben ik nog niet van overtuigd, teken dat eens in een sporenplannetje.
Je keerlus zit namelijk niet bij je overloopwissels, die zit heel ergens anders.
Mvg
Wim
«
Laatst bewerkt op: 08 August 2009, 08:55:54 door Peter van der Leek
»
Gelogd
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n.
http://rosoft.boards.net
Hannes
Offline
Berichten: 158
Re:Peco wissels en kortsluiting
«
Reactie #100 Gepost op:
08 August 2009, 14:01:16 »
Volgens mij bedoeld hij een overloop spoor dat het tegenliggende spoor alleen kruist. Geen extra verbindingen. Dit kan wel, echter is het belangrijk dat de 2 kruisende sporen van elkaar gescheiden zijn. Ook wanneer je er met een wagon overheen gaat, mag deze het kruisende spoor niet raken. Gebeurd dit wel, dan heb je toch weer kortsluiting.
Ik zou dit extra spoor niet laten kruisen, maar onder spoor 2 maken. Dan heb je spoor 1 met omloopspoor en spoor 2 met omloopspoor. Zo heb je zeker geen sluiting meer.
Gelogd
Zonder rails spoor ik helemaal niet meer, dan ben ik alleen nog maar een dwarsligger
Wim Ros
BHV
Offline
Berichten: 7819
Alleen de waarheid ligt in het midden.
Re:Peco wissels en kortsluiting
«
Reactie #101 Gepost op:
08 August 2009, 14:11:44 »
Nou Hannes, nu zie je wel heel erg veel leeuwen en beren op je pad hoor. Gelukkig is de constructie van de vaste kruisingen zo gemaakt dat het probleem wat jij denkt te zien niet voorkomt.
Mvg
Wim.
Gelogd
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n.
http://rosoft.boards.net
gardevil
Offline
Berichten: 38
Het zijn de dwarsliggers die de rails bij elkaar h
Re:Peco wissels en kortsluiting
«
Reactie #102 Gepost op:
08 August 2009, 14:18:32 »
Het is idd. de bedoeling het sporenplan ietwat aan te passen, doch door het gebruik van kruisingen (peco insulfrog type) zou er geen sluiting meer mogen ontstaan, omdat de beide lussen van elkaar gescheiden blijven.
Gelogd
Wim Ros
BHV
Offline
Berichten: 7819
Alleen de waarheid ligt in het midden.
Re:Peco wissels en kortsluiting
«
Reactie #103 Gepost op:
08 August 2009, 14:22:58 »
En teken dat aangepaste sporenplan dan even als je wil. Kunnen we je gelijk vertellen of het kortsluit probleem is opgelost.
Mvg
Wim.
Gelogd
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n.
http://rosoft.boards.net
gardevil
Offline
Berichten: 38
Het zijn de dwarsliggers die de rails bij elkaar h
Re:Peco wissels en kortsluiting
«
Reactie #104 Gepost op:
08 August 2009, 14:37:00 »
Doe ik, maar dan wel ff geduld, want ik moet eerst naar een BBQ en morgen heel de dag werken.
Gelogd
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
Vorige
-
Volgende
-
1
...
5
6
[
7
]
8
9
10
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Elektronica en analoog
|
Peco wissels en kortsluiting