Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Modelspoordagen 10 & 11 januari 2026 door BrightonBelle
Vandaag om 06:59:14
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 05:00:30
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 04:35:48
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 04:33:34
3 januari NVBS oliebollenrit door Thom
Vandaag om 01:57:01
Voordelige treinkaartjes door Seinhuis
Vandaag om 01:41:31
Hulp nodig bij: sleutelen aan Minitrix BR 01 (de oude versies) door Gabriël Bergsma
Vandaag om 00:21:56
upload deleten door MOVisser
15 December 2025, 23:47:14
Rondom Charlois door hervé
15 December 2025, 23:14:39
Bouwverslag BlueBrixx BR 01 No.108054 (plusminus 1:18) door MOVisser
15 December 2025, 23:13:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
15 December 2025, 23:00:18
Hoe voorkom je strooilicht van smd led? door Eric B
15 December 2025, 22:44:17
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Quinzeedied
15 December 2025, 22:41:19
De eerste versie van de Roco 1000 door Huup
15 December 2025, 22:06:39
'Worst Case' materieel voor testen vrije ruimte, etc... door Ronaldk
15 December 2025, 21:43:24
Zee. Land. door Huup
15 December 2025, 21:24:16
Een diorama in TT (VEB Schwellenrost) door Kees-Jan
15 December 2025, 21:17:05
Problemen met digikeijs drc1100 lichtset inbouw door Peter J K
15 December 2025, 21:10:55
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk door Hendrik Jan
15 December 2025, 21:09:22
Rivarossi br 56 HR2891S door Stefan88
15 December 2025, 20:44:31
Onshape gebruikersgroep door Henk de Vlaam
15 December 2025, 19:47:25
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door spoorijzer
15 December 2025, 19:39:25
Servo's voor de deuren van de Volmer E-lokloods. door ruudns
15 December 2025, 19:36:05
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Jeronimos
15 December 2025, 19:06:33
ESU V5 Decoder setting door Remunj
15 December 2025, 18:24:54
Lima IRM pimpen door 008200
15 December 2025, 17:32:13
Raadplaatje door Gerrit H
15 December 2025, 17:18:35
Klein mobiel ontwerp met thema stadsmuren door Slotticar
15 December 2025, 17:04:30
contacten roco line wissel door Klaas Zondervan
15 December 2025, 16:32:41
Sankt Georgen. door AndrevdG
15 December 2025, 15:42:43
  

Auteur Topic: Tenderbel, wie weet er meer over te vertellen?  (gelezen 10987 keer)

1795

  • Offline Offline
  • Berichten: 1554
    • Raamsdonk spoor 0
Tenderbel, wie weet er meer over te vertellen?
« Gepost op: 14 September 2006, 22:22:05 »
Ik heb een originele tenderbel kunnen kopen.
Maar blijf met een paar vraagjes zitten.
Misschien kan iemand helpen:
Er staat een nummer in geslagen, in diverse onderdelen, allemaal nr. 3.
Is dat een onderdeel/bestel nummer, of kan dat van de lok zijn??

Mogelijk heeft iemand nog mooie (detail) fotos van de SS 326/NS 1300 uit het spoorwegmuseum, daar zit er ook een op.


groeten

Edwin
« Laatst bewerkt op: 13 November 2015, 23:33:17 door Bert van Gelder. Reden: Titel verduidelijkt »
Spoor 0 is ook mooi.....Raamsdonk
http://1795spoor0.blogspot.com/

arjen

  • Gast
Re: tenderbel
« Reactie #1 Gepost op: 15 September 2006, 18:55:28 »
Lijkt me sterk dat elke loc zijn eigen tenderbel had. Bij drijf- en koppelstangen was het wel gebruikelijk om er het nummer van de loc in te slaan, vanwege kleine afwijkingen in de maatvoering. Maar bij een bel (of en luchtpomp, of een buffer...) maakt dat niet uit. Waarschijnlijk waren er een paatr maten tenderbellen en heeft de jouwe maatje 3?

Arjen.

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4088
Re: tenderbel
« Reactie #2 Gepost op: 16 September 2006, 00:57:05 »
Dat ingeslagen nummer werd gedaan, waneer een onderdeel compleet uitmekaar gng en weer inmekaar gezet werd.

Zo was dit ook bij sloten en andere dingen die uit meer onderdelen hoorde.
Zo kon men zien wat er bij mekaar hoorde...

arjen

  • Gast
Re: tenderbel
« Reactie #3 Gepost op: 16 September 2006, 08:03:31 »
Maar '3' lijkt wel een erg laag nummer binnen een bedrijf met honderden tenderbellen  ???

1795

  • Offline Offline
  • Berichten: 1554
    • Raamsdonk spoor 0
Re: tenderbel
« Reactie #4 Gepost op: 16 September 2006, 09:43:05 »
Vandaar ook de vraag of iemand een detail foto heeft van de 1300 uit het spoorwegmuseum, misschien is daarop ook een (ander) nummer te zien.
Anders moet ik zelf eens gaan kijken, en hopen dar de goede kant te zien is.
De tenderbellen werden gebruikt zodat de conducteur een signaal kon geven aan de machinist, door aan een touw te trekken dat over de rijtuigen hing, dat zat door de zogenaamde varkensoortjes.

Je wilt dan ook niet weten hoeveel geluid het belletje maakt!! ::)

De tenderbellen zijn vanaf ca. 1920 niet meer in gebruik meer.
Bij een volgende onderhoudsbeurt zijn ze dan ook verwijderd.

Edwin
Spoor 0 is ook mooi.....Raamsdonk
http://1795spoor0.blogspot.com/

Gerke

  • Mcn NSR
  • Offline Offline
  • Berichten: 2316
  • NS 4503!
    • Modelspoorvereniging Midden Limburg
Re: tenderbel
« Reactie #5 Gepost op: 16 September 2006, 09:47:18 »
Hoi!

Zou het kunne zijn dat het nummer betrekking heeft op het aantal revisies? Hoewel ik me van de andere kant ook weer afvraag of er veel te reviseren valt aan zo'n ding...

Grt,

Ger.
Met groet,

Ger.

1795

  • Offline Offline
  • Berichten: 1554
    • Raamsdonk spoor 0
Re: tenderbel
« Reactie #6 Gepost op: 16 September 2006, 15:31:47 »
Ger,

Persoonlijk denk ik toch aan een loknummer. De bel komt uit Tilburg, vermoedelijk zou het dan een Staatsspoornummer zijn, maar er staat dan wel nergens SS in. Het is zeker een Staatsspoor bel, de HSM had een ander type.
Een onderdeel nummer zou ook kunnen, maar dan lijkt mij dat het allemaal andere nummers zouden zijn.

Waarschijnlijk komen we er nooit achter, maar niet geprobeerd is zeker mis.

Edwin
Spoor 0 is ook mooi.....Raamsdonk
http://1795spoor0.blogspot.com/

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4088
Re: tenderbel
« Reactie #7 Gepost op: 17 September 2006, 03:13:37 »
Maar '3' lijkt wel een erg laag nummer binnen een bedrijf met honderden tenderbellen  ???
Maar die liggen niet allemaal tegelijk op de werktafel van een monteur  ;)

Ger,
Persoonlijk denk ik toch aan een loknummer. De bel komt uit Tilburg, vermoedelijk zou het dan een Staatsspoornummer zijn, maar er staat dan wel nergens SS in. Het is zeker een Staatsspoor bel, de HSM had een ander type.
Een onderdeel nummer zou ook kunnen, maar dan lijkt mij dat het allemaal andere nummers zouden zijn.

Waarschijnlijk komen we er nooit achter, maar niet geprobeerd is zeker mis.

Edwin
Dat elk onderdeel zijn eigen nummer heeft is meer iets van tegenwoordig.
Tegenwoordig produceert men 1 ding nog 10000x exact gelijk.

Vroeger niet, en was elk onderdeel andrs, of aangepast aan andere onderdelen.

Het was danook veel intressanter om te weten welke set onderdelen met mekar functioneerde. En die dus allemaal zelfde genummerd.

Als ik het niet vergeet,
zal ik wel even kijken of ik van de week ff een plaatje kan maken in NSM.
Uit mijn hoofd gezegd is ie exact gelijkend.

1795

  • Offline Offline
  • Berichten: 1554
    • Raamsdonk spoor 0
Re: tenderbel
« Reactie #8 Gepost op: 17 September 2006, 11:20:02 »
Dat zou super zijn, een foto van de/een andere tenderbel.
Werkzaam in het NSM??, klinkt toch wel als een droombaan.

Citaat
Dat elk onderdeel zijn eigen nummer heeft is meer iets van tegenwoordig.
Tegenwoordig produceert men 1 ding nog 10000x exact gelijk.

Mee eens, en dan zouden de diverse onderdelen elk een ander nummer hebben, bij de bel staan er op diverse onderdelen 3.

De achterplaat hoort er overigens niet bij, die is vroeger gemaakt om hem op te kunnen hangen, met 6 bouten. Is wel uit dezelfde tijd. Het NS groen is nog een beetje aanwezig op het metaal.

Ik hoop en wacht af op een foto.

Edwin
Spoor 0 is ook mooi.....Raamsdonk
http://1795spoor0.blogspot.com/

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5560
  • Team Mitropa
Re: tenderbel
« Reactie #9 Gepost op: 13 November 2015, 19:42:40 »
Het groen zou grasgroen moeten zijn als ze in de jaren 20 al verwijderd zijn  ???

ingenium

  • TM
  • Offline Offline
  • Berichten: 4341
    • Modeltrein projecten
Re: tenderbel
« Reactie #10 Gepost op: 13 November 2015, 22:00:57 »
Ok, bijna 10 jaar na dato...  ;D

Kon de loc niet vinden in het pretpark...  :P

Foto is van afgelopen OntraXS. M'n chaperonne is rechts op de tenderbel te herkennen.  ;D

« Laatst bewerkt op: 13 November 2015, 22:03:39 door ingenium »
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5560
  • Team Mitropa
Re: tenderbel
« Reactie #11 Gepost op: 13 November 2015, 22:06:27 »
Lekker wijf ;D

Rob Bennis

  • Stroomlijners, mijn favorieten
  • Offline Offline
  • Berichten: 1174
    • Mijn YouTube filmpjes
Re: tenderbel
« Reactie #12 Gepost op: 13 November 2015, 23:05:06 »
Leuk ding die bel. Een communicatie middel uit de oude doos, maar helaas niet draadloos.

Kan iemand proberen uit te leggen hoe dat ding nu werkt? Ik snap dat aan de lange hefboom het koord wordt bevestigd waarmee de conducteur het hele gedoetje bediend. Verder zie ik dat aan de lange hefboom een meeneem haak zit dit de klepel mee neemt. Ook zie ik bladveren onderaan zitten die de hefbomen weer terug zetten in de beginstand nadat de conducteur aan het koord heeft getrokken. Maar die meeneemhaak zit ook met een terugstelveer vast en zal de klepel niet vrijgeven lijkt mij zo? Hoe krijg je dan de boing?

Rob
Met vriendelijke groet,
Rob Bennis

YouTube
Mat 46
Mat 40

AB 7216

  • Online Online
  • Berichten: 1642
    • Dwangrail.nl
Re: tenderbel
« Reactie #13 Gepost op: 13 November 2015, 23:20:32 »
uit eigen ervaring :-)
Zodra je aan de handel trekt, zal de klepel met een harde klap de bel luiden. Als je de handel loslaat, zal deze weer terugkomen in zijn originele stand. hierdoor kun je meerdere keren de bel luiden. Dit waren vastgestelde signalen tussen de hoofdconducteur en de machinist (welke ik nog niet gevonden heb)
Op de rijtuigen waren zogenaamde varkensoortjes aanwezig waar de lijn voor de tenderbel werd doorgevoerd.

Groeten Arjen
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4088
Re: tenderbel
« Reactie #14 Gepost op: 14 November 2015, 00:33:32 »
Leuk ding die bel. Een communicatie middel uit de oude doos, maar helaas niet draadloos.

Kan iemand proberen uit te leggen hoe dat ding nu werkt? Ik snap dat aan de lange hefboom het koord wordt bevestigd waarmee de conducteur het hele gedoetje bediend. Verder zie ik dat aan de lange hefboom een meeneem haak zit dit de klepel mee neemt. Ook zie ik bladveren onderaan zitten die de hefbomen weer terug zetten in de beginstand nadat de conducteur aan het koord heeft getrokken. Maar die meeneemhaak zit ook met een terugstelveer vast en zal de klepel niet vrijgeven lijkt mij zo? Hoe krijg je dan de boing?

Rob
Die meenemer zal mee getrokken worden met de lange hefboom mee maar is voorzien van een stuit waardoor die op een moment stopt met kantelen tov van de lange hefboom en uiteindelijk de klepel vrij laat 'schieten'...

Als ik het niet vergeet kan ik morgen wel even een filmpje maken :)