BeneluxSpoor.net forum

Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: 1795 op 14 september 2006, 22:22:05

Titel: Tenderbel, wie weet er meer over te vertellen?
Bericht door: 1795 op 14 september 2006, 22:22:05
Ik heb een originele tenderbel kunnen kopen.
Maar blijf met een paar vraagjes zitten.
Misschien kan iemand helpen:
Er staat een nummer in geslagen, in diverse onderdelen, allemaal nr. 3.
Is dat een onderdeel/bestel nummer, of kan dat van de lok zijn??

Mogelijk heeft iemand nog mooie (detail) fotos van de SS 326/NS 1300 uit het spoorwegmuseum, daar zit er ook een op.
(http://static.flickr.com/75/154304733_1a44efb12f.jpg)
(http://static.flickr.com/70/154304732_855b18e64a.jpg)
groeten

Edwin
Titel: Re: tenderbel
Bericht door: arjen op 15 september 2006, 18:55:28
Lijkt me sterk dat elke loc zijn eigen tenderbel had. Bij drijf- en koppelstangen was het wel gebruikelijk om er het nummer van de loc in te slaan, vanwege kleine afwijkingen in de maatvoering. Maar bij een bel (of en luchtpomp, of een buffer...) maakt dat niet uit. Waarschijnlijk waren er een paatr maten tenderbellen en heeft de jouwe maatje 3?

Arjen.
Titel: Re: tenderbel
Bericht door: Thom op 16 september 2006, 00:57:05
Dat ingeslagen nummer werd gedaan, waneer een onderdeel compleet uitmekaar gng en weer inmekaar gezet werd.

Zo was dit ook bij sloten en andere dingen die uit meer onderdelen hoorde.
Zo kon men zien wat er bij mekaar hoorde...
Titel: Re: tenderbel
Bericht door: arjen op 16 september 2006, 08:03:31
Maar '3' lijkt wel een erg laag nummer binnen een bedrijf met honderden tenderbellen  ???
Titel: Re: tenderbel
Bericht door: 1795 op 16 september 2006, 09:43:05
Vandaar ook de vraag of iemand een detail foto heeft van de 1300 uit het spoorwegmuseum, misschien is daarop ook een (ander) nummer te zien.
Anders moet ik zelf eens gaan kijken, en hopen dar de goede kant te zien is.
De tenderbellen werden gebruikt zodat de conducteur een signaal kon geven aan de machinist, door aan een touw te trekken dat over de rijtuigen hing, dat zat door de zogenaamde varkensoortjes.

Je wilt dan ook niet weten hoeveel geluid het belletje maakt!! ::)

De tenderbellen zijn vanaf ca. 1920 niet meer in gebruik meer.
Bij een volgende onderhoudsbeurt zijn ze dan ook verwijderd.

Edwin
Titel: Re: tenderbel
Bericht door: Gerke op 16 september 2006, 09:47:18
Hoi!

Zou het kunne zijn dat het nummer betrekking heeft op het aantal revisies? Hoewel ik me van de andere kant ook weer afvraag of er veel te reviseren valt aan zo'n ding...

Grt,

Ger.
Titel: Re: tenderbel
Bericht door: 1795 op 16 september 2006, 15:31:47
Ger,

Persoonlijk denk ik toch aan een loknummer. De bel komt uit Tilburg, vermoedelijk zou het dan een Staatsspoornummer zijn, maar er staat dan wel nergens SS in. Het is zeker een Staatsspoor bel, de HSM had een ander type.
Een onderdeel nummer zou ook kunnen, maar dan lijkt mij dat het allemaal andere nummers zouden zijn.

Waarschijnlijk komen we er nooit achter, maar niet geprobeerd is zeker mis.

Edwin
Titel: Re: tenderbel
Bericht door: Thom op 17 september 2006, 03:13:37
Maar '3' lijkt wel een erg laag nummer binnen een bedrijf met honderden tenderbellen  ???
Maar die liggen niet allemaal tegelijk op de werktafel van een monteur  ;)

Ger,
Persoonlijk denk ik toch aan een loknummer. De bel komt uit Tilburg, vermoedelijk zou het dan een Staatsspoornummer zijn, maar er staat dan wel nergens SS in. Het is zeker een Staatsspoor bel, de HSM had een ander type.
Een onderdeel nummer zou ook kunnen, maar dan lijkt mij dat het allemaal andere nummers zouden zijn.

Waarschijnlijk komen we er nooit achter, maar niet geprobeerd is zeker mis.

Edwin
Dat elk onderdeel zijn eigen nummer heeft is meer iets van tegenwoordig.
Tegenwoordig produceert men 1 ding nog 10000x exact gelijk.

Vroeger niet, en was elk onderdeel andrs, of aangepast aan andere onderdelen.

Het was danook veel intressanter om te weten welke set onderdelen met mekar functioneerde. En die dus allemaal zelfde genummerd.

Als ik het niet vergeet,
zal ik wel even kijken of ik van de week ff een plaatje kan maken in NSM.
Uit mijn hoofd gezegd is ie exact gelijkend.
Titel: Re: tenderbel
Bericht door: 1795 op 17 september 2006, 11:20:02
Dat zou super zijn, een foto van de/een andere tenderbel.
Werkzaam in het NSM??, klinkt toch wel als een droombaan.

Citaat
Dat elk onderdeel zijn eigen nummer heeft is meer iets van tegenwoordig.
Tegenwoordig produceert men 1 ding nog 10000x exact gelijk.

Mee eens, en dan zouden de diverse onderdelen elk een ander nummer hebben, bij de bel staan er op diverse onderdelen 3.

De achterplaat hoort er overigens niet bij, die is vroeger gemaakt om hem op te kunnen hangen, met 6 bouten. Is wel uit dezelfde tijd. Het NS groen is nog een beetje aanwezig op het metaal.

Ik hoop en wacht af op een foto.

Edwin
Titel: Re: tenderbel
Bericht door: roadster36 op 13 november 2015, 19:42:40
Het groen zou grasgroen moeten zijn als ze in de jaren 20 al verwijderd zijn  ???
Titel: Re: tenderbel
Bericht door: ingenium op 13 november 2015, 22:00:57
Ok, bijna 10 jaar na dato...  ;D

Kon de loc niet vinden in het pretpark...  :P

Foto is van afgelopen OntraXS. M'n chaperonne is rechts op de tenderbel te herkennen.  ;D

(http://belderok.net/coppermine/albums/userpics/10001/tenderbel_P3062597.jpg)
Titel: Re: tenderbel
Bericht door: roadster36 op 13 november 2015, 22:06:27
Lekker wijf ;D
Titel: Re: tenderbel
Bericht door: Rob Bennis op 13 november 2015, 23:05:06
Leuk ding die bel. Een communicatie middel uit de oude doos, maar helaas niet draadloos.

Kan iemand proberen uit te leggen hoe dat ding nu werkt? Ik snap dat aan de lange hefboom het koord wordt bevestigd waarmee de conducteur het hele gedoetje bediend. Verder zie ik dat aan de lange hefboom een meeneem haak zit dit de klepel mee neemt. Ook zie ik bladveren onderaan zitten die de hefbomen weer terug zetten in de beginstand nadat de conducteur aan het koord heeft getrokken. Maar die meeneemhaak zit ook met een terugstelveer vast en zal de klepel niet vrijgeven lijkt mij zo? Hoe krijg je dan de boing?

Rob
Titel: Re: tenderbel
Bericht door: AB 7216 op 13 november 2015, 23:20:32
uit eigen ervaring :-)
Zodra je aan de handel trekt, zal de klepel met een harde klap de bel luiden. Als je de handel loslaat, zal deze weer terugkomen in zijn originele stand. hierdoor kun je meerdere keren de bel luiden. Dit waren vastgestelde signalen tussen de hoofdconducteur en de machinist (welke ik nog niet gevonden heb)
Op de rijtuigen waren zogenaamde varkensoortjes aanwezig waar de lijn voor de tenderbel werd doorgevoerd.

Groeten Arjen
Titel: Re: tenderbel
Bericht door: Thom op 14 november 2015, 00:33:32
Leuk ding die bel. Een communicatie middel uit de oude doos, maar helaas niet draadloos.

Kan iemand proberen uit te leggen hoe dat ding nu werkt? Ik snap dat aan de lange hefboom het koord wordt bevestigd waarmee de conducteur het hele gedoetje bediend. Verder zie ik dat aan de lange hefboom een meeneem haak zit dit de klepel mee neemt. Ook zie ik bladveren onderaan zitten die de hefbomen weer terug zetten in de beginstand nadat de conducteur aan het koord heeft getrokken. Maar die meeneemhaak zit ook met een terugstelveer vast en zal de klepel niet vrijgeven lijkt mij zo? Hoe krijg je dan de boing?

Rob
Die meenemer zal mee getrokken worden met de lange hefboom mee maar is voorzien van een stuit waardoor die op een moment stopt met kantelen tov van de lange hefboom en uiteindelijk de klepel vrij laat 'schieten'...

Als ik het niet vergeet kan ik morgen wel even een filmpje maken :)
Titel: Re: Tenderbel, wie weet er meer over te vertellen?
Bericht door: Rob Bennis op 14 november 2015, 09:59:16
Ik dacht al dat het zo iets moet zijn. Een stuit die de meenemer kantelt waardoor de klepel losschiet.

Het is een mooie manier om een ontkoppeling te krijgen tussen de klepel die een krachtig slag moet geven en de weerstand die het trekkoord ondervind door alle geleidingen en de "varkensstaartjes" om terug te keren naar de begin positie.

Het gebruik van de belsignalen ben ik hier en daar tegengekomen. Het was dacht ik redelijk simpel. 1 x bel was attentie, 2 x was remmen en meerdere keren was alarm. Een bronvermelding hiervan kan ik niet geven.

@Thom: Een filmpje om het een en ander te zien werken en de boing te horen zou wel heel leuk zijn! Kan je het geluid gebruiken voor een geluidsdecoder om het nog leuker te maken.

Rob

Rob
Titel: Re: Tenderbel, wie weet er meer over te vertellen?
Bericht door: renew op 14 november 2015, 11:52:27
was die bel er niet voor als een losbreek melder als er ergens een koppeling was gebroken in de trein?

Groet René
Titel: Re: Tenderbel, wie weet er meer over te vertellen?
Bericht door: ivanzon op 14 november 2015, 12:37:16
Dat is de automatische functie...
Titel: Re: Tenderbel, wie weet er meer over te vertellen?
Bericht door: Thom op 14 november 2015, 19:31:56
Als je trein breekt gaat dat koordje het in ieder geval ook niet redden :p

Ik moet bekennen het filmpje vergeten te zijn, ik hoop er van de week nog even aan te denken.
Titel: Re: Tenderbel, wie weet er meer over te vertellen?
Bericht door: ingenium op 14 november 2015, 19:36:15
Al moeten we er 9 jaar op wachten, dat filmpje komt er! Anders trek ik wel even aan de bel.  ;D
Titel: Re: Tenderbel, wie weet er meer over te vertellen?
Bericht door: Eelco Storm op 22 november 2015, 19:36:24
Misschien een leuke opname voor in dit draadje. Een foto van de NS 3763 met tenderbel. En.... met touw dat naar de bel loopt.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/742_0007.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/742_0007.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/742_0008.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/742_0008.jpg)
Titel: Re: Tenderbel, wie weet er meer over te vertellen?
Bericht door: ingenium op 22 november 2015, 20:08:46
Misschien een stomme vraag, maar waar werd dat touw opgeborgen? Hoe lang was een touw? Zijn het segmenten die aan elkaar geknoopt moeten worden? Horen ze bij een rijtuig? Leuke klus, treinen splitsen. Werden ze in alle treinen gebruikt? Want de oortjes zitten op C5jes tot een D-treinrijtuig.

Gave foto Eelco. (y)
Titel: Re: Tenderbel, wie weet er meer over te vertellen?
Bericht door: roadster36 op 22 november 2015, 22:24:23
En waarom loopt het naar beneden?
Bij alle rijtuigen zitten de oortjes of op het dak of net onder de dakrand.
Titel: Re: Tenderbel, wie weet er meer over te vertellen?
Bericht door: AB 7216 op 22 november 2015, 23:43:12
Volgens mij bevond zich een haspel voor deze tenderlijn in de bagagewagens.

Op de tekeningen van de staatsspoor vierassige bagagewagens is deze ook aangegeven.
in de inventariskast onder de conducteurs afdeling is een haspel getekend met de benaming; haspel voor tenderlijn.

De rest van de informatie ben ik naar op zoek

Groeten Arjen
Titel: Re: Tenderbel, wie weet er meer over te vertellen?
Bericht door: roadster36 op 23 november 2015, 00:16:34
Klinkt wel logisch ;D
Titel: Re: Tenderbel, wie weet er meer over te vertellen?
Bericht door: Eelco Storm op 23 november 2015, 10:12:06
Gave foto Eelco. (y)

Check mijn collectie op Flickr maar weer eens, drie leuke nieuwe opnames  ;)
Titel: Re: Tenderbel, wie weet er meer over te vertellen?
Bericht door: Thom op 23 november 2015, 19:13:02
En waarom loopt het naar beneden?
Bij alle rijtuigen zitten de oortjes of op het dak of net onder de dakrand.
Het lijkt alsof er nu geen rijtuigen achter de lok hangen, en dat zou de oorzaak kunnen zijn dat de lijn niet hoog hangt :)
Titel: Re: Tenderbel, wie weet er meer over te vertellen?
Bericht door: roadster36 op 24 november 2015, 00:12:44
maar je ziet achter op de tenderwand duidelijk een laag geleidingsoog , maar hogerop niet.
Voor zand/kolenwagens kan ik me een lage lijn wel voorstellen.
Titel: Re: Tenderbel, wie weet er meer over te vertellen?
Bericht door: Eelco Storm op 28 november 2015, 15:32:13
Leuk wetenswaardigheidje: de Nederlands Indische Spoorwegmaatschappij gebruikte ook tenderbellen:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/NIS_27_30_4_73.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/NIS_27_30_4_73.jpg)

Restant tenderbel op een restant van de NIS 27 te Yogyakarta in 1973.

Eelco