Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Au bord de la Cèze door Frank 123
Vandaag om 20:33:33
Loksound5 decoder met Loksound3.5 soundfile door bellejt
Vandaag om 20:11:57
Pantografen mat.'46 (en mat.'54) door 5166
Vandaag om 20:09:09
Piko blauwe 1000 door 1200blauw
Vandaag om 20:05:50
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door Eric B
Vandaag om 19:11:00
Raadplaatje door Gerrit H
Vandaag om 19:10:27
Welke versies van de Roco 2200 zijn er? door JohnH0
Vandaag om 19:10:23
Modelbaan Beltheim. door puntenglijder
Vandaag om 19:09:33
Revier Rheinbrenner (H0) door Ronald Halma
Vandaag om 18:53:27
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 18:24:23
gangelt door bellejt
Vandaag om 17:58:13
De modeltreinen van Spoorijzer door spoorijzer
Vandaag om 17:13:51
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 16:55:19
Liliput kortkoppeling mechaniek defect door Robert vh Prutsert
Vandaag om 16:33:16
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 14:48:13
NS bestelt 36 Flirt Flex treinstellen door Daan!
Vandaag om 14:42:28
Treinverkeer in het oostblok, grensoverschrijdend? door Benelux795
Vandaag om 14:41:40
Diorama Oelde Mittelweg Hp door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 14:15:19
Aachenau West door Jelmer
Vandaag om 14:13:13
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door spoorzeven
Vandaag om 14:11:58
Piko 2025 door Reinout van Rees
Vandaag om 13:24:22
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 12:37:27
Kersttrein door R v/d Hoven
Vandaag om 12:29:22
US diorama in H0 door Jelmer
Vandaag om 12:06:15
Veevervoer ss/ ns door Huup
Vandaag om 11:01:27
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
Vandaag om 10:37:08
Invoering SGNS containerwagens bij NS door RodeDuivel
Vandaag om 10:19:42
NS stoomlocomotief serie boeken door orientexpress
Vandaag om 10:06:20
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 09:44:28
Zelfgemaakt BiDiB modules door bask185
Vandaag om 08:51:10
  

Auteur Topic: Tenderbel, wie weet er meer over te vertellen?  (gelezen 10922 keer)

1795

  • Offline Offline
  • Berichten: 1551
    • Raamsdonk spoor 0
Tenderbel, wie weet er meer over te vertellen?
« Gepost op: 14 September 2006, 22:22:05 »
Ik heb een originele tenderbel kunnen kopen.
Maar blijf met een paar vraagjes zitten.
Misschien kan iemand helpen:
Er staat een nummer in geslagen, in diverse onderdelen, allemaal nr. 3.
Is dat een onderdeel/bestel nummer, of kan dat van de lok zijn??

Mogelijk heeft iemand nog mooie (detail) fotos van de SS 326/NS 1300 uit het spoorwegmuseum, daar zit er ook een op.


groeten

Edwin
« Laatst bewerkt op: 13 November 2015, 23:33:17 door Bert van Gelder. Reden: Titel verduidelijkt »
Spoor 0 is ook mooi.....Raamsdonk
http://1795spoor0.blogspot.com/

arjen

  • Gast
Re: tenderbel
« Reactie #1 Gepost op: 15 September 2006, 18:55:28 »
Lijkt me sterk dat elke loc zijn eigen tenderbel had. Bij drijf- en koppelstangen was het wel gebruikelijk om er het nummer van de loc in te slaan, vanwege kleine afwijkingen in de maatvoering. Maar bij een bel (of en luchtpomp, of een buffer...) maakt dat niet uit. Waarschijnlijk waren er een paatr maten tenderbellen en heeft de jouwe maatje 3?

Arjen.

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4084
Re: tenderbel
« Reactie #2 Gepost op: 16 September 2006, 00:57:05 »
Dat ingeslagen nummer werd gedaan, waneer een onderdeel compleet uitmekaar gng en weer inmekaar gezet werd.

Zo was dit ook bij sloten en andere dingen die uit meer onderdelen hoorde.
Zo kon men zien wat er bij mekaar hoorde...

arjen

  • Gast
Re: tenderbel
« Reactie #3 Gepost op: 16 September 2006, 08:03:31 »
Maar '3' lijkt wel een erg laag nummer binnen een bedrijf met honderden tenderbellen  ???

1795

  • Offline Offline
  • Berichten: 1551
    • Raamsdonk spoor 0
Re: tenderbel
« Reactie #4 Gepost op: 16 September 2006, 09:43:05 »
Vandaar ook de vraag of iemand een detail foto heeft van de 1300 uit het spoorwegmuseum, misschien is daarop ook een (ander) nummer te zien.
Anders moet ik zelf eens gaan kijken, en hopen dar de goede kant te zien is.
De tenderbellen werden gebruikt zodat de conducteur een signaal kon geven aan de machinist, door aan een touw te trekken dat over de rijtuigen hing, dat zat door de zogenaamde varkensoortjes.

Je wilt dan ook niet weten hoeveel geluid het belletje maakt!! ::)

De tenderbellen zijn vanaf ca. 1920 niet meer in gebruik meer.
Bij een volgende onderhoudsbeurt zijn ze dan ook verwijderd.

Edwin
Spoor 0 is ook mooi.....Raamsdonk
http://1795spoor0.blogspot.com/

Gerke

  • Mcn NSR
  • Offline Offline
  • Berichten: 2316
  • NS 4503!
    • Modelspoorvereniging Midden Limburg
Re: tenderbel
« Reactie #5 Gepost op: 16 September 2006, 09:47:18 »
Hoi!

Zou het kunne zijn dat het nummer betrekking heeft op het aantal revisies? Hoewel ik me van de andere kant ook weer afvraag of er veel te reviseren valt aan zo'n ding...

Grt,

Ger.
Met groet,

Ger.

1795

  • Offline Offline
  • Berichten: 1551
    • Raamsdonk spoor 0
Re: tenderbel
« Reactie #6 Gepost op: 16 September 2006, 15:31:47 »
Ger,

Persoonlijk denk ik toch aan een loknummer. De bel komt uit Tilburg, vermoedelijk zou het dan een Staatsspoornummer zijn, maar er staat dan wel nergens SS in. Het is zeker een Staatsspoor bel, de HSM had een ander type.
Een onderdeel nummer zou ook kunnen, maar dan lijkt mij dat het allemaal andere nummers zouden zijn.

Waarschijnlijk komen we er nooit achter, maar niet geprobeerd is zeker mis.

Edwin
Spoor 0 is ook mooi.....Raamsdonk
http://1795spoor0.blogspot.com/

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4084
Re: tenderbel
« Reactie #7 Gepost op: 17 September 2006, 03:13:37 »
Maar '3' lijkt wel een erg laag nummer binnen een bedrijf met honderden tenderbellen  ???
Maar die liggen niet allemaal tegelijk op de werktafel van een monteur  ;)

Ger,
Persoonlijk denk ik toch aan een loknummer. De bel komt uit Tilburg, vermoedelijk zou het dan een Staatsspoornummer zijn, maar er staat dan wel nergens SS in. Het is zeker een Staatsspoor bel, de HSM had een ander type.
Een onderdeel nummer zou ook kunnen, maar dan lijkt mij dat het allemaal andere nummers zouden zijn.

Waarschijnlijk komen we er nooit achter, maar niet geprobeerd is zeker mis.

Edwin
Dat elk onderdeel zijn eigen nummer heeft is meer iets van tegenwoordig.
Tegenwoordig produceert men 1 ding nog 10000x exact gelijk.

Vroeger niet, en was elk onderdeel andrs, of aangepast aan andere onderdelen.

Het was danook veel intressanter om te weten welke set onderdelen met mekar functioneerde. En die dus allemaal zelfde genummerd.

Als ik het niet vergeet,
zal ik wel even kijken of ik van de week ff een plaatje kan maken in NSM.
Uit mijn hoofd gezegd is ie exact gelijkend.

1795

  • Offline Offline
  • Berichten: 1551
    • Raamsdonk spoor 0
Re: tenderbel
« Reactie #8 Gepost op: 17 September 2006, 11:20:02 »
Dat zou super zijn, een foto van de/een andere tenderbel.
Werkzaam in het NSM??, klinkt toch wel als een droombaan.

Citaat
Dat elk onderdeel zijn eigen nummer heeft is meer iets van tegenwoordig.
Tegenwoordig produceert men 1 ding nog 10000x exact gelijk.

Mee eens, en dan zouden de diverse onderdelen elk een ander nummer hebben, bij de bel staan er op diverse onderdelen 3.

De achterplaat hoort er overigens niet bij, die is vroeger gemaakt om hem op te kunnen hangen, met 6 bouten. Is wel uit dezelfde tijd. Het NS groen is nog een beetje aanwezig op het metaal.

Ik hoop en wacht af op een foto.

Edwin
Spoor 0 is ook mooi.....Raamsdonk
http://1795spoor0.blogspot.com/

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5558
  • Team Mitropa
Re: tenderbel
« Reactie #9 Gepost op: 13 November 2015, 19:42:40 »
Het groen zou grasgroen moeten zijn als ze in de jaren 20 al verwijderd zijn  ???

ingenium

  • TM
  • Offline Offline
  • Berichten: 4341
    • Modeltrein projecten
Re: tenderbel
« Reactie #10 Gepost op: 13 November 2015, 22:00:57 »
Ok, bijna 10 jaar na dato...  ;D

Kon de loc niet vinden in het pretpark...  :P

Foto is van afgelopen OntraXS. M'n chaperonne is rechts op de tenderbel te herkennen.  ;D

« Laatst bewerkt op: 13 November 2015, 22:03:39 door ingenium »
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5558
  • Team Mitropa
Re: tenderbel
« Reactie #11 Gepost op: 13 November 2015, 22:06:27 »
Lekker wijf ;D

Rob Bennis

  • Stroomlijners, mijn favorieten
  • Offline Offline
  • Berichten: 1168
    • Mijn YouTube filmpjes
Re: tenderbel
« Reactie #12 Gepost op: 13 November 2015, 23:05:06 »
Leuk ding die bel. Een communicatie middel uit de oude doos, maar helaas niet draadloos.

Kan iemand proberen uit te leggen hoe dat ding nu werkt? Ik snap dat aan de lange hefboom het koord wordt bevestigd waarmee de conducteur het hele gedoetje bediend. Verder zie ik dat aan de lange hefboom een meeneem haak zit dit de klepel mee neemt. Ook zie ik bladveren onderaan zitten die de hefbomen weer terug zetten in de beginstand nadat de conducteur aan het koord heeft getrokken. Maar die meeneemhaak zit ook met een terugstelveer vast en zal de klepel niet vrijgeven lijkt mij zo? Hoe krijg je dan de boing?

Rob
Met vriendelijke groet,
Rob Bennis

YouTube
Mat 46
Mat 40

AB 7216

  • Offline Offline
  • Berichten: 1643
    • Dwangrail.nl
Re: tenderbel
« Reactie #13 Gepost op: 13 November 2015, 23:20:32 »
uit eigen ervaring :-)
Zodra je aan de handel trekt, zal de klepel met een harde klap de bel luiden. Als je de handel loslaat, zal deze weer terugkomen in zijn originele stand. hierdoor kun je meerdere keren de bel luiden. Dit waren vastgestelde signalen tussen de hoofdconducteur en de machinist (welke ik nog niet gevonden heb)
Op de rijtuigen waren zogenaamde varkensoortjes aanwezig waar de lijn voor de tenderbel werd doorgevoerd.

Groeten Arjen
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4084
Re: tenderbel
« Reactie #14 Gepost op: 14 November 2015, 00:33:32 »
Leuk ding die bel. Een communicatie middel uit de oude doos, maar helaas niet draadloos.

Kan iemand proberen uit te leggen hoe dat ding nu werkt? Ik snap dat aan de lange hefboom het koord wordt bevestigd waarmee de conducteur het hele gedoetje bediend. Verder zie ik dat aan de lange hefboom een meeneem haak zit dit de klepel mee neemt. Ook zie ik bladveren onderaan zitten die de hefbomen weer terug zetten in de beginstand nadat de conducteur aan het koord heeft getrokken. Maar die meeneemhaak zit ook met een terugstelveer vast en zal de klepel niet vrijgeven lijkt mij zo? Hoe krijg je dan de boing?

Rob
Die meenemer zal mee getrokken worden met de lange hefboom mee maar is voorzien van een stuit waardoor die op een moment stopt met kantelen tov van de lange hefboom en uiteindelijk de klepel vrij laat 'schieten'...

Als ik het niet vergeet kan ik morgen wel even een filmpje maken :)