Doel:€250.00
Donaties:€40.00

Per saldo:€-210.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 15-08-2019
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Uit en Thuis, de bouw door Klaas Zondervan
Vandaag om 17:42:10
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door jandejager
Vandaag om 17:37:32
Landschapsbakje in IKEA-kastje Bestå door Scratchbuilt
Vandaag om 17:28:45
Detectie van een kopspoor in Koploper? door Ben
Vandaag om 17:27:05
CityNightLine 1:1, 1:87 en 1:160 door martijnhaman
Vandaag om 17:26:45
EifelBurgenBahn door Krokodil68
Vandaag om 17:00:23
Nieuwe literaire activiteiten door NS8714
Vandaag om 16:32:05
Transformatorhuisje Veluvia in Wageningen door Sjoerd van de Wal
Vandaag om 16:31:57
Roco Fccpps door Arjan6511
Vandaag om 16:13:19
Pimp mijn DB 407 door Dave.......
Vandaag om 16:06:04
Digikeijs DR5000 Centrale, productbeschrijving door wjmeijer1986
Vandaag om 15:43:50
NS 2264 van het NSM door Sicco Dierdorp
Vandaag om 14:55:27
Roco BR23 Lichtgeleiders gezocht, waar verkrijgbaar? door VAM65
Vandaag om 14:53:15
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Erwin Lamens
Vandaag om 14:21:29
Update: baan in de tropen door Joost O
Vandaag om 14:12:43
Een kleine baan in een grote schaal: Laden en lossen in 1:22.5 door NS1220
Vandaag om 13:44:42
BNLS-Module: "Spoormuseum in H0" door nighttrain1
Vandaag om 13:05:36
Projekt 083-338 door 44
Vandaag om 12:39:22
Stekkers TwinCenter of Intellibox door Eenerspoor
Vandaag om 12:18:28
Wisselaandrijving Fleischmann trilt, maar schakelt soms niet? door Bert van Gelder
Vandaag om 12:14:22
'Gehuisstijlde' geel-grijze 1000 door Benelux795
Vandaag om 12:00:49
NS 8100 in Spoor-1 door becasse
Vandaag om 10:48:37
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Vislijn
Vandaag om 10:03:22
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Joshua
Vandaag om 09:26:12
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 09:04:37
Spoor op industrieterrein Lage Weide door Vislijn
Vandaag om 09:03:52
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wies
Vandaag om 09:01:09
Modules van Kees Gorter door MOVisser
Vandaag om 08:49:59
Raadplaatje door Piet Groot
20 augustus 2019, 22:48:10
NS 8100 in 0 door rolfm
20 augustus 2019, 21:54:59
  

Auteur Topic: Aansluiting en werking ROCO 10764 o.a. als booster  (gelezen 35388 keer)

Locofiel

  • Offline Offline
  • Berichten: 101
  • Van duw- via opwind- naar elektrische trein.
Re: Aansluiting en werking ROCO 10764 o.a. als booster
« Reactie #75 Gepost op: 12 augustus 2019, 18:58:38 »
Ronald bedankt voor je antwoord.
Klopt wat de voedingskabel betreft. Beide uitvoeringen heb ik.
De kortsluitbeveiligng is dus aanwezig begrijp ik.
Dan ga ik ze zo gebruiken. (y)


Gr,

Dirk

Ronald Koerts

  • Offline Offline
  • Berichten: 7542
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: Aansluiting en werking ROCO 10764 o.a. als booster
« Reactie #76 Gepost op: 12 augustus 2019, 20:50:25 »
De kortsluitingsvastheid is bij de eerste versies wel een dingetje. :) Ik begreep ook dat ze iets minder vermogen hebben dan de 10764. Ik zal eens op die van mij gaan kijken.

Groet Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Locofiel

  • Offline Offline
  • Berichten: 101
  • Van duw- via opwind- naar elektrische trein.
Re: Aansluiting en werking ROCO 10764 o.a. als booster
« Reactie #77 Gepost op: 13 augustus 2019, 09:50:46 »
Goedemorgen Ronald,

Qua vermogen zijn de 10761-ers gelijk: zo'n 40 VA.
Bij beide kreeg ik de 10718 trafo als voeding.
Later werd dat de 10725, welke, meen ik, lichter was: 32 VA.

Gr,

Dirk

Locofiel

  • Offline Offline
  • Berichten: 101
  • Van duw- via opwind- naar elektrische trein.
Re: Aansluiting en werking ROCO 10764 o.a. als booster
« Reactie #78 Gepost op: 13 augustus 2019, 10:31:40 »
Ik heb even de "bakjes" geopend.
Hierbij een plaatje.



De kleinste printplaat is de oudste, omdat er Digital is Cool opstaat. Ik kocht 'm met een BR294 met Dig koppelingen in 2004.
De ander met een MM op de beurs in Houten in 2009.

Gr,

Dirk

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 18283
Re: Aansluiting en werking ROCO 10764 o.a. als booster
« Reactie #79 Gepost op: 13 augustus 2019, 10:49:06 »
Er staat me bij dat het werd afgeraden om de oude en de nieuwe 10761 op deze manier te combineren. Beide versterkers verschillen nog behoorlijk. Veel meer dan de nieuwe 10761 en de 10764. Dan heeft de 10764 eigenlijk vooral zwaardere eindtrappen, zodat die minder kwetsbaar is.

Komt overigens uit een oud Duits ombouwverhaal (waarbij er nog een busje bij werd geplaatst) dat ik niet meer kan vinden.

In Duitsland hebben ze kennelijk nog steeds de gewoonte om een busje bij te plaatsen in plaats van een externe splitter te gebruiken. Althans in dit recente verslag over de 10764 wel.
https://www.schulze-modellbau.de/2018/01/07/umbau-der-roco-zentrale-zu-einem-booster/
« Laatst bewerkt op: 13 augustus 2019, 10:58:52 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Ronald Koerts

  • Offline Offline
  • Berichten: 7542
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: Aansluiting en werking ROCO 10764 o.a. als booster
« Reactie #80 Gepost op: 13 augustus 2019, 11:24:53 »
Goedemorgen Dirk,

Dank voor de foto's!  (y)

Ik heb nog een link naar een oud draadje op het TT-Board gevonden. Ze geven echt aan dat de kortsluitbeveiling brak is ;)

Citaat
Du brauchst den alten 10761 Verstärker nicht wegzuschmeisen, sondern kannst ihn auch als Booster umbauen. Aber auch hierbei gilt - wie Arcon schon sagte - dass der 10761 einen Kurzschluss nicht richtig an die Zentrale (egal ob 10761 oder 10764) weiterleitet.

Dus ... Hoe lang het dan goed gaat is de vraag. Maar goed dat heb je ook met één ding aan de baan hangen  ::)

Qua vermogen zijn de 10761-ers gelijk: zo'n 40 VA. Bij beide kreeg ik de 10718 trafo als voeding. Later werd dat de 10725, welke, meen ik, lichter was: 32 VA.

De 10718 is een lichtere variant, deze levert 15 volt en 2,7A voor de baan. De 10725 is de zware. ;) Die levert 16 Volt en 3,2A voor de baan. Dit was de eerste trafo voor de multimaus-setjes. Daarnaast heb je nog de 10850 die levert een spanning van 18V en 2,0A voor de baan. De 10850 zit bij de nieuwste Multimaus-setjes en de z21start-setjes.

Groet Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Locofiel

  • Offline Offline
  • Berichten: 101
  • Van duw- via opwind- naar elektrische trein.
Re: Aansluiting en werking ROCO 10764 o.a. als booster
« Reactie #81 Gepost op: 13 augustus 2019, 14:29:08 »
Ronald, bedankt voor de link en de moeite om mij op het juiste spoor te zetten  (y)
De link is zeker verhelderend.
Al met al zijn de trafo's te licht (15 V bij 2,47 A).
Wel is 15V eeneiige waarde voor decoders  ;)

Ik heb nog wat na te denken voor de stormachtige zomerse dagen ;D

Gr,

Dirk