Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Pimpen Rivarossi DD-AR door Roelof R
Vandaag om 09:37:45
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door 741230
Vandaag om 09:23:54
Raadplaatje door Nohome
Vandaag om 08:47:07
NS 1700 transfers door Jeroen Water
Vandaag om 08:45:10
"Kolenbakken" voor achter Railion 6400-en? door ES44C4
Vandaag om 08:34:16
Sfeer op je modelbaan door NS264
Vandaag om 08:22:56
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Dave.......
19 July 2025, 23:56:15
Fleischmania Nostalgia door hervé
19 July 2025, 23:51:29
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Wim Vink
19 July 2025, 23:49:26
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
19 July 2025, 23:46:32
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
19 July 2025, 23:46:05
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door hervé
19 July 2025, 23:10:30
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door Jeroen Vreeken
19 July 2025, 22:52:46
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door 6martinus5
19 July 2025, 22:27:09
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door Karben
19 July 2025, 22:26:04
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door NL-modelspoor
19 July 2025, 22:25:04
Spoor 1 nem of finescale door Wies
19 July 2025, 21:53:27
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
19 July 2025, 21:01:04
Station Roodeschool door Torikoos
19 July 2025, 20:58:39
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
19 July 2025, 20:11:13
De Projecten van RetroJack door NS264
19 July 2025, 18:52:37
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
19 July 2025, 18:25:23
Piko 2025 door Duikeend
19 July 2025, 18:06:39
Yet Another Servo Decoder door AP3737
19 July 2025, 17:35:25
Microstepper motoren voor armseinpalen door AP3737
19 July 2025, 17:30:39
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Jan Pieter
19 July 2025, 17:06:01
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door ES44C4
19 July 2025, 16:36:39
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
19 July 2025, 16:20:08
Piko 51916 NS 1100 blauw botsneus door Corné81
19 July 2025, 15:28:54
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
19 July 2025, 15:26:07
  

Auteur Topic: Plan N van Heris.  (gelezen 195956 keer)

Maarten.T

  • Offline Offline
  • Berichten: 971
    • https://www.flickr.com/photos/maartentalsma/
Re: Plan N van Heris is er.
« Reactie #465 Gepost op: 25 September 2010, 18:20:44 »
Je zou ook LSM 46116 (€39,95) kunnen gebruiken. Deze is met wit DB logo. En nog goedkoper dan de Roco 45865 (€53,20).

Albert.H0

  • Offline Offline
  • Berichten: 1891
  • Roco Fccpps vriend
Re:Plan N van Heris is er.
« Reactie #466 Gepost op: 26 September 2010, 01:52:04 »
Had al wat Plan E en W van Artitec, nu dus ook een setje plan N (12213). Alle met NS vignet en reclamebanen. Is de samenstelling Plan E A, 2x Plan E B en 2x Plan N een beetje realistisch voor begin jaren 80? Achter blauwe 1100 of gele 1300?

Albert
NS, NMBS. En daarnaast moderne EU cargo loks en werkmaterieel.

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8989
  • Hengelooo 1:160
Re:Plan N van Heris is er.
« Reactie #467 Gepost op: 26 September 2010, 10:02:27 »
Achter de 1100 kan wel, de gele 1300 en plan N in de reizigersdienst hebben elkaar nèt gemist: plan N (en K) ging op 3 juni 1984 aan de kant, de eerste gele 1300 (1307) kwam op 24 augustus 1984 in dienst.
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

Patrick Boer

  • Offline Offline
  • Berichten: 2629
Re:Plan N van Heris is er.
« Reactie #468 Gepost op: 26 September 2010, 10:32:49 »
@Albert, ik heb even in het boek van De moderne tractie bij de NS in kleur van duizend tot dubbeldekker gekeken, daar zie je een aantal foto's alleen met Plan K, Plan E, Plan N en stalen D.

Volgens mij kan het op zich wel jou combinatie, omdat Plan K nog niet verkrijgbaar is in model.


Hier een aantal voorbeelden nog met de Plan K (ik zou niet weten wat je daar voor in de plaats moet nemen)

Loc 1100 gl/gr met botsn,  Plan K,  Plan N,  2x Plan E B,  2x Plan E A,  2x Plan E B.  (Pag. 90)

Loc 1500,  Plan N,  Stalen D,  2x Plan K,  2x Plan N.  (Pag. 115)

Loc 1100 bl,  Plan K,  Stalen D,  2x Plan N,  2x Plan K.  (Pag. 116)

Loc 1600,  2x Plan N,  Plan K,  Plan E A,   Plan E Df,  2x Plan K,   Plan E A.  (Pag. 118)

Loc 1100 gl/gr met botsn,  2x Plan K,  Plan E A,  2x Plan N,  Plan K,  Plan E A. (Pag. 146)




Gr. Patrick
Patrick is op 22 mei 2017 overleden.

A man's got to know his limitations!!!

Rob Moerkerken

  • Offline Offline
  • Berichten: 804
  • Koploper, LocoNet, Digikeijs, TP IV
Re:Plan N van Heris is er.
« Reactie #469 Gepost op: 26 September 2010, 10:40:39 »
De bedden heb ik er inmiddels al uit. (y)

Jeroen

Als het zo makkelijk gaat denk ik dat ik de bedden er ook maar uit haal, is ook realistischer als zit rijtuig.

Rob
Rob Moerkerken

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8989
  • Hengelooo 1:160
Re:Plan N van Heris is er.
« Reactie #470 Gepost op: 26 September 2010, 10:55:46 »
Hier een aantal voorbeelden nog met de Plan K (ik zou niet weten wat je daar voor in de plaats moet nemen)

In plaats van 2x plan K kun je ook 1x plan D-A + 1x plan D-B gebruiken: plan D reed tot in 1978 ook mee in de trein Gvc-Vl-Köln.  

Het plan K-probleem in de spitstreinen 1983 en 1984 kun je oplossen door plan E-A te gebruiken...
« Laatst bewerkt op: 26 September 2010, 10:57:45 door Mispoes »
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

Patrick Boer

  • Offline Offline
  • Berichten: 2629
Re:Plan N van Heris is er.
« Reactie #471 Gepost op: 26 September 2010, 11:07:58 »
Bedankt Frank, ik zat er wel aan te denk aan een Plan D-A en een Plan D-B maar ik wis het niet zeker of het kon.



Gr. Patrick
Patrick is op 22 mei 2017 overleden.

A man's got to know his limitations!!!

spoorfan

  • Offline Offline
  • Berichten: 440
Re:Plan N van Heris is er.
« Reactie #472 Gepost op: 26 September 2010, 12:15:55 »
Ik heb jaren vrijwel dagelijks in de trein tussen Den Haag en Venlo gezeten. De samenstelling op blz 115 (1500 3x N, 2x K en stalen D) kwam het meeste voor. Hoewel een samenstelling met maar 2 N-en ook regelmatig voorkwam.

De situatie met de paln D's heb ik nooit meegemaakt, maar als Poes het zegt zal het zeker kloppen.

Het wachten is dus op  de stalen D's van LSM en iemand die nog een mooie K uitbrengt.
Philotrain heeft er ooit eens een uitgebracht.

Spoorfan

IJmc

  • Offline Offline
  • Berichten: 1445
  • Take It Or Leave It
Re:Plan N van Heris is er.
« Reactie #473 Gepost op: 26 September 2010, 13:06:33 »
En aangezien Roco de D's hebben is het voor ze heel simpel ook een K te maken.
De ronding in de deur hebben ze al.

TonM

  • Offline Offline
  • Berichten: 2581
Re:Plan N van Heris is er.
« Reactie #474 Gepost op: 26 September 2010, 14:12:50 »
Dan moet Roco wel de zijwanden aanpassen, de deuren bij de vouwbalgen, de interieurs, de ramen en de daken. Om maar een paar dingen te noemen.
Misschien toch niet zo heel erg simpel als het op het eerste gezicht lijkt.

Daarbij kunnen ze van de Plan K veel minder varianten maken dan van Plan D, dus is het de vraag of ze de investering in nieuwe mallen wel kunnen terugverdienen. Zeker als je weet dat veel Nederlandse modelspoorders het niet zouden accepteren als zo'n rijtuig meer dan pakweg €50 zou kosten (zie vele discussies over nieuw materieel elders op dit forum).

Wie een Plan K bij zijn Plan N wil hebben, kan misschien maar beter zelf aan het bouwen slaan, op basis van de bestaande Plan D.

Grtz,
Ton

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8989
  • Hengelooo 1:160
Re:Plan N van Heris is er.
« Reactie #475 Gepost op: 26 September 2010, 14:36:26 »
Laat Roco er maar mee komen, da's veel beter voor ons... ;D Van plan K zijn niet heel veel minder varianten te maken:

-internationaal tijdp. 3
-internationaal tijdp. 4
-binnenland tijdp. 4
-begeleiding kon. trein
-remrijtuig bij sloopconvooi

en Villa karel niet te vergeten (voor de liefhebbers)

Ik heb jaren vrijwel dagelijks in de trein tussen Den Haag en Venlo gezeten. De samenstelling op blz 115 (1500 3x N, 2x K en stalen D) kwam het meeste voor. Hoewel een samenstelling met maar 2 N-en ook regelmatig voorkwam.

Klopt, standaard zaten er plan K, plan N en Stalen D in de trein maar zo lang de plan K er nog niet is gebruik ik de genoemde plan D's. Het beeld van de trein: 2x plan D i.o.v. 2x plan K wordt niet aangetast omdat beide rondekoppenrijtuigen zijn.

Dat plan D's ook in de trein mee konden rijden wordt mooi gedemonstreerd op blz. 91 van het boek "De jaren tachtig bij de NS in kleur"... al is de foto genomen in februari 1978...  
« Laatst bewerkt op: 26 September 2010, 14:43:35 door Mispoes »
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5562
Re:Plan N van Heris is er.
« Reactie #476 Gepost op: 26 September 2010, 15:02:12 »
@Mispoes: waar zit 'm de overgang binnen TP IV in voor wat betreft internationaal en binnenland? Was buurland in dit kader alleen internationaal?

Naast de verschillende varianten biedt zich natuurlijk voor Roco de mogelijkheid tot koppelverkoop aan, dat wil zeggen sets van twee stuks. Gezien de samenstelling van de treinen koop je dan natuurlijk twee Plan K's tegelijk (met verschillende nummers uiteraard). Dat moet, analoog aan Heris, toch voor onder de € 100,00 te doen zijn.
Groet, Frank

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8989
  • Hengelooo 1:160
Re:Plan N van Heris is er.
« Reactie #477 Gepost op: 26 September 2010, 15:11:38 »
Tijdens de buurlandperiode bleven de plan K's internationale toelating houden. Tegelijk met plan N is K in de buurlandrelatie Gvc-Vl-Köln terechtgekomen Technisch gezien zijn ze niet gedregadeerd.
Net als bij de plan N kreeg ook plan K in 1982 de opknapbeurt voor het "Gat van '83", toen werden ze binnenland om met plan N + E in spitstreinen te rijden. Het is opvallend hoe parallel de inzet plan N + K in de loop der tijd geweest is. Alleen aan het eind is het anders gelopen: van plan K is een leuk aantal overgebleven, van plan N niets...
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5562
Re:Plan N van Heris is er.
« Reactie #478 Gepost op: 26 September 2010, 15:35:31 »
@Mispoes: bedankt  voor je antwoord.

In het draadje 19toen zal ik nog wat buurlandtreinen Gvc - Vl - Köln plaatsen.
Groet, Frank

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2210
  • Bruggen-IG:
Re:Plan N van Heris is er.
« Reactie #479 Gepost op: 26 September 2010, 21:35:15 »
Mijn eerste duidelijke herinnering aan plan N en K is uit 1981of '82; ik was toen elf en net te jong om door te hebben dat er naast plan E nog andere blauwe rijtuigen waren. Dus kreeg ik ze pas door toen ze al van de lijn Den Haag-Keulen weg waren en als loos materieel in de instructietreinen van de serie 1600 mee reden. Een soort spooktreinen van voor mij onbekende kolossale blauwe rijtuigen, deels met met hout dichtgetimmerde ruiten, die in volle vaart door ons station in Heeze kwamen denderen. Spookachtig indrukwekkend. Toen ze later weer even in dienst waren heb ik ze wel zoveel mogelijk gevolgd. Meestal stond er wel zo'n stam in Eindhoven op het opstelterrein, en ik heb nog af toe zo'n rit meegemaakt op Utrecht-Eindhoven. Zat dan wel meestel in de plan K, met hun veel mooiere interieur en dat enorme raam dat helemaal omlaag kon. Maar mijn hele bekendheid met beide types voelt erg te laat en uit de verte, ongeveer als deze foto.

Eén exemplaar met en een zonder klasseborden