Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Nieuw boek, BE in de tijd van het derde rijk door Martin Welberg
Vandaag om 12:52:52
Welke winkel voert deze merken? door Rondje_HO
Vandaag om 12:37:22
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 12:30:54
Mijn-bouw Indonesie door Pauldg
Vandaag om 12:30:15
Baanbouw Rehausen2 door FransW
Vandaag om 12:25:21
Modelspoorbaan van Einte door defender
Vandaag om 12:15:11
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 12:12:26
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 11:35:53
Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D] door Eric B
Vandaag om 10:11:11
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.0 door MOVisser
Vandaag om 09:54:12
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door MOVisser
Vandaag om 09:10:43
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Jelmer
Vandaag om 08:29:11
44 Roco vs 44 Brawa door FransW
Vandaag om 07:59:36
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door spoorijzer
Vandaag om 07:50:56
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
07 September 2025, 23:27:50
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Peter Kleton
07 September 2025, 22:46:42
Raadplaatje door grossraumwagen
07 September 2025, 22:16:21
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
07 September 2025, 22:00:18
Ontwikkelingen bij de Selfkantbahn (1.000mm) door frederik19630
07 September 2025, 21:59:16
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
07 September 2025, 21:33:04
Au bord de la Cèze door Syb030
07 September 2025, 21:14:32
Modules van Kees Gorter (vervolg) door NS264
07 September 2025, 21:12:54
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door einte
07 September 2025, 19:38:57
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Hans Reints
07 September 2025, 19:26:41
13 en 14 september Pairi Daiza Steam Railway 10 jaar door GD
07 September 2025, 18:14:51
Veevervoer ss/ ns door Rob Ellerman
07 September 2025, 17:19:13
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Rob Ellerman
07 September 2025, 17:17:46
De modeltreinen van Spoorijzer door Mispoes
07 September 2025, 17:15:34
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Huup
07 September 2025, 16:42:14
Vraag Lima DDM 149868 handleiding door henk
07 September 2025, 16:26:56
  

Auteur Topic: Plan N van Heris.  (gelezen 198254 keer)

TonM

  • Offline Offline
  • Berichten: 2600
Re:Plan N van Heris is er.
« Reactie #495 Gepost op: 27 September 2010, 21:14:50 »
Wie echt niet op een stalen d kan wachten, kan op Houten wel terecht voor een Philotrain bij hoe heettie ook alweer.

Dhr. Molekamp.

Grtz,
Ton

Dpc Fo

  • Offline Offline
  • Berichten: 1515
    • Mijn fotosite
Re:Plan N van Heris is er.
« Reactie #496 Gepost op: 27 September 2010, 21:48:36 »
@Illya;  het is zo te zien inderdaad een Gls, en ik vermoed dat het een 1600-proeftrein betreft. Hiervoor werden destijds ook Gls-en gebruikt, beladen met bakken grind (!). Ik kan me herinneren dat de deuren altijd op een kiertje stonden bij deze treinen. Achteraf sla je je tegen het hoofd dat je daarvan geen foto hebt gemaakt, maar ja, film was duur voor een 19-jarige die net ging studeren.

@Mispoes; volgens HOV 1981-10 waren deze ook aan het eind nog aanwezig, de 001, 003, 006-008 en 011, inderdaad te weinig om elke trein Gvc-Vl daarvan te voorzien. Ik verbaasde me overigens wel over de combinatie met ICR, was het glad vergeten dat ze nog een tijdje samen hadden gereden en meende me te herinneren dat op deze foto's K's en N'en stonden.

grt. Carlo
Zonder dwarsliggers geen spoorlijn

Groeten, Carlo

Ivo tB

  • Online Online
  • Berichten: 5538
Re:Plan N van Heris is er.
« Reactie #497 Gepost op: 27 September 2010, 21:55:00 »
Mooi plaatje. Gelukkig zijn de stalen d's nooit met een logo mishandeld.
Wie echt niet op een stalen d kan wachten, kan op Houten wel terecht voor een Philotrain bij hoe heettie ook alweer. 300 euro zoiets, eventueel ook met kortkoppelmechaniek en nem-wielen.
Moet je wel de goede kunnen krijgen en 300 euro lijkt me aan de goede kant. Je moet namelijk een stalen D met harmonica hebben en met draaistellen type O. Ik heb voor de kit (nr. 18E-G-kit) 179 euro betaald bij dezelfde heer. Dan is een prijs van 360 euro voor een gebouwde waarschijnlijker.

Weer zo'n ding om eens snel in elkaar te zetten. De stalen D van Philotrain bouwt vrij snel, alleen het dak netjes erop solderen is lastig. En dan heb ik nog nooit een O draaistel gemaakt. Op het oog bestaat zo'n draaistel uit maar liefst 18 losse messing onderdelen.

Mooie foto's Carlo, meteen maar even in mijn persoonlijk archief opgeslagen als referentie voor de bouw. Wat is die rare lelijke hoge leiding over het dak? Is dat een ATB leiding en hadden ze die allemaal?

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8995
  • Hengelooo 1:160
Re:Plan N van Heris is er.
« Reactie #498 Gepost op: 27 September 2010, 21:58:42 »
Die leiding is aangebracht t.b.v. de automatische deursluiting vanwege het rijden in treinen met ICR's.
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

Dpc Fo

  • Offline Offline
  • Berichten: 1515
    • Mijn fotosite
Re:Plan N van Heris is er.
« Reactie #499 Gepost op: 27 September 2010, 21:59:19 »
Hey Ivo,

Volgens mij is dat de speciaal voor de dienst met ICR toegevoegde leiding voor de deursluiting, maar dat moet ik even checken. Ik zoek het even na. ATB-leiding zal het niet zijn.

Ja hoor, Mispoes was me weer voor.
Zonder dwarsliggers geen spoorlijn

Groeten, Carlo

Illya Vaes

  • Offline Offline
  • Berichten: 1913
  • H0 NS 1953-nu, H0m Bernina, H0e Ybbstal/MzB
Re:Plan N van Heris is er.
« Reactie #500 Gepost op: 27 September 2010, 22:02:56 »
@Illya;  het is zo te zien inderdaad een Gls, en ik vermoed dat het een 1600-proeftrein betreft. Hiervoor werden destijds ook Gls-en gebruikt, beladen met bakken grind (!). Ik kan me herinneren dat de deuren altijd op een kiertje stonden bij deze treinen. Achteraf sla je je tegen het hoofd dat je daarvan geen foto hebt gemaakt, maar ja, film was duur voor een 19-jarige die net ging studeren.
Klinkt herkenbaar  ;)
Ik verbaasde me overigens wel over de combinatie met ICR, was het glad vergeten dat ze nog een tijdje samen hadden gereden en meende me te herinneren dat op deze foto's K's en N'en stonden.
Ik heb dat altijd een "vet" mooie combinatie gevonden, dat (glanzend nieuwe) geel/blauwe ICR met berlijns-blauwe Stalen D.

Ivo tB

  • Online Online
  • Berichten: 5538
Re:Plan N van Heris is er.
« Reactie #501 Gepost op: 27 September 2010, 22:03:44 »
Ah, mooi, dan hoef ik die dus niet te maken als ik hem laat lopen met plan K en plan N. Maar stiekem zal deze dan ook wel eens te zien zijn met ICR en dan maar zonder leiding. Om er nu nog meer stalen D's voor te maken wordt me iets te gek. Wel een leuke tip overigens voor LS models: een versie met en een versie zonder deze leiding. Tenslotte hebben ze ook de ICR's uitgebracht. Ik geloof dat ze al een hele serie verschillende stalen D's van plan zijn.

mvg,
Ivo
« Laatst bewerkt op: 10 October 2010, 06:27:57 door Bart Tigges »
mvg,
Ivo

*

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8995
  • Hengelooo 1:160
Re:Plan N van Heris is er.
« Reactie #502 Gepost op: 27 September 2010, 22:10:08 »
Ja hoor, Mispoes was me weer voor.

Sorry, ben al weg...


Wel een leuke tip overigens voor LS models: een versie met en een versie zonder deze leiding.

Die heeft LS al gepland. Hopelijk maken ze de 001 en/of 008, kunnen we er ook nog mooi sloopconvooien mee beremmen...
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

piet keppel

  • Offline Offline
  • Berichten: 152
  • groentewagon
Re:Plan N van Heris is er.
« Reactie #503 Gepost op: 27 September 2010, 22:45:14 »
Carlo,

Inderdaad twee mooie foto's. Je kan op deze foto mooi alle kenmerken tov binnelandse uitvoering zien bijv. lichtbak geplaats bij triple unit air reservoir en elektric panel tussen trap en O draaistel dynamo in. Bij de Vsm is nog deze uitvoering te bewonderen. Helaas de leiding op dak er niet meer op. De sluitlampen zijn aanwezig.

Met vriendelijke groeten,

Hans Keppel

Dpc Fo

  • Offline Offline
  • Berichten: 1515
    • Mijn fotosite
Re:Plan N van Heris is er.
« Reactie #504 Gepost op: 27 September 2010, 23:08:06 »
Allen dank voor de complimenten  :). Kwam nog wat tegen wat eigenlijk meer in het plan N-topic past dan die stalen D:

klik

Venlo, juli 1980. Leuk voor de Duitsland-rijders die ook een vleugje NS willen.

zo, nu naar bed. Snuffel morgen weer verder in mijn scans, er moet nog meer Plan K, Plan N, stalen D zijn.

grt. Carlo
Zonder dwarsliggers geen spoorlijn

Groeten, Carlo

Dpc Fo

  • Offline Offline
  • Berichten: 1515
    • Mijn fotosite
Re:Plan N van Heris is er.
« Reactie #505 Gepost op: 27 September 2010, 23:32:50 »
Ah, mooi, dan hoef ik die dus niet te maken als ik hem laat lopen met plan K en plan N. Maar stiekem zal deze dan ook wel eens te zien zijn met ICR en dan maar zonder leiding. Om er nu nog meer stalen D's voor te maken wordt me iets te gek.

Nou Ivo, speciaal om jou gerust te stellen dan nog deze:

klikbaar

Ook met Plan K en Plan N reden ze op het laatst met leiding op het dak. Gewoon 1 exemplaar voorzien van de leiding en je kunt hem zowel met ICR als met K&N inzetten  ;)
Zonder dwarsliggers geen spoorlijn

Groeten, Carlo

Ivo tB

  • Online Online
  • Berichten: 5538
Re:Plan N van Heris is er.
« Reactie #506 Gepost op: 27 September 2010, 23:38:46 »
Carlo,

Heel fraai plaatje die laatste. Tot mijn verbazing zit er zelfs nog een stoomverwarmingskoppeling op de bufferbalk. Die zal weinig meer gebruikt zijn.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Lokpaint

  • Gast
Re:Plan N van Heris is er.
« Reactie #507 Gepost op: 28 September 2010, 00:10:24 »
Hoi

O.T.

Interessante 110 op het plaatje  ;D

Bufferbekleding en frontplaat al (gedeeltelijk) verwijderd, en ook nog eens kobaltblauw :P

bart

brutus1

  • Offline Offline
  • Berichten: 623
Re:Plan N van Heris is er.
« Reactie #508 Gepost op: 02 October 2010, 22:44:20 »
Echt een schitterende model. Eindelijk een Scandinavië expres samen te stellen of Bergland express.
Geconstateerd probleem is echter dat de bufferhoogte en daarmee ook de entreedeurhoogte van de wagens niet kloppen met bijv. de Duitse modelen , Aüm, Büm, van ADE.
De wagens zakken in de lijn van de trein naar beneden. Het karakteristieke dak valt hier door ook enigzins weg.
Klopt de hoogte t.ov. van de railstaaf wel?  Wielen met een grotere doorsnede lopen vast op de remblokken.

mvg.  Eelco

Lokpaint

  • Gast
Re:Plan N van Heris is er.
« Reactie #509 Gepost op: 02 October 2010, 22:52:35 »
Hoi

Ade wagens staan ook te hoog op de poten.

bart