Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

BrauWelt, fantasiebaan in H0 door Brouwersbaan
Vandaag om 13:29:15
VAM containerwagens spoor-0 door cor_b
Vandaag om 13:01:51
Yet Another Servo Decoder door Menno
Vandaag om 12:46:04
Project seaside Germany door Frank 123
Vandaag om 12:40:18
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Wim Vink
Vandaag om 12:38:20
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door bigboynl
Vandaag om 12:13:58
BNLS-actie: Artitec DAF SRV door Ronald Halma
Vandaag om 11:39:44
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:32:10
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door william_2
Vandaag om 11:25:14
Stalen D 4 deurs spoor 0 door j.ossebaar
Vandaag om 11:04:50
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Wim Vink
Vandaag om 10:53:54
Zaterdag, 1 november 2025 | 7e Ruilbeurs MSV Post B door Modelbouwerke
Vandaag om 10:30:32
Spoor 1 pendelbaan, maar dan rond (1:32) door Ad Cleijsen
Vandaag om 10:12:05
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
Vandaag om 09:56:12
Overstap naar HTM door gdh
Vandaag om 09:46:50
Stichting 3rail 20 jaar jubileumwagen! door Sascha [St. 3rail]
Vandaag om 09:21:14
W.V. Kalender 2026 door MOVisser
Vandaag om 08:36:16
Mijn geweatherde modellen door DJV
Vandaag om 01:30:22
Van 2D afbeelding naar 3D model door Hans van de Burgt
24 October 2025, 23:41:26
Rocky Rail 6400 door ceuleer
24 October 2025, 23:22:35
Raadplaatje door Dpc Fo
24 October 2025, 23:14:01
Bruggen-IG - brug over de Poldervaart Schiedam/Kethel door Taigagaai
24 October 2025, 22:57:51
Bf Kibronn door Benelux795
24 October 2025, 22:56:05
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
24 October 2025, 22:49:49
Aanstaande zaterdag en zondag Modelbeurs in De Goorn NH door wmrail
24 October 2025, 22:19:20
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door VulcanRaven
24 October 2025, 21:08:50
Artitec 6300 door ModelWessel
24 October 2025, 20:57:33
Pendel module Viessmann 5214 door Te 2/2
24 October 2025, 20:55:12
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Rick
24 October 2025, 20:35:22
sein decoder Z21 10837 programeren door n-driver
24 October 2025, 20:18:02
  

Auteur Topic: Tortoise wisselmotor en Lenz LS 150  (gelezen 7467 keer)

breitenstein

  • Online Online
  • Berichten: 83
Tortoise wisselmotor en Lenz LS 150
« Gepost op: 04 September 2008, 17:49:18 »
Ik heb recent enkele Tortoise wisselmotoren aangeschaft voor het bedienen van Tillig hO elite wissels. Ik begrijp uit de discussies op dit forum, dat de Lenz LS 150 wisseldecoder geschikt is voor de aandrijving (eenvoudiger dan de Viessmann 5211). Werkt de LS150 ook met de ESU Command Station, die ik eventueel wil aanschaffen?

Jeroen1975

  • GTW in de tuin
  • Offline Offline
  • Berichten: 1480
  • 45mm, zelfbouw, Brits- en Achterhoeks smalspoor
    • Jeroen's Treinen Site
Re: Tortoise wisselmotor en Lenz LS 150
« Reactie #1 Gepost op: 04 September 2008, 18:17:02 »
Hallo Breitenstein

LDT M-DEC is ook een goede optie, makkelijk bij conrad te verkrijgen, als bouwpakket en als kantklare module.

goede optie is ontstaan uit eigen ervaring.

Groeten Jeroen
www.shapeways.com/designer/GelderscheTrams
Treinen van britse eilanden
Treinen uit de achterhoek

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7819
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: Tortoise wisselmotor en Lenz LS 150
« Reactie #2 Gepost op: 04 September 2008, 18:26:42 »
De LS150 is gemaakt voor het DCC format, De ESU ondersteund het DCC format volgens het handboek, zal het dan met elkaar werken denk je?

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

breitenstein

  • Online Online
  • Berichten: 83
Re: Tortoise wisselmotor en Lenz LS 150
« Reactie #3 Gepost op: 04 September 2008, 18:34:36 »
Bedankt voor jullie reacties.



Joost V

  • Offline Offline
  • Berichten: 277
Re: Tortoise wisselmotor en Lenz LS 150
« Reactie #4 Gepost op: 07 September 2008, 09:45:43 »
Hoi,

Mij werd idd ook een LS150 geadviseerd. Ben wel benieuwd naar een aansluitschema inclusief de tortoise?

Groet,
Joost

Wim Romijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 349
Re: Tortoise wisselmotor en Lenz LS 150
« Reactie #5 Gepost op: 07 September 2008, 10:16:33 »
Joost,

Bij de Lenz decoders zit altijd een beschrijving in het doosje.
Eventueel te downloaden vanaf de website van Lenz.

Bij afbeelding 1 staat hoe een motoraandrijving aangesloten moet worden.
Je hebt in iedergeval 2 diodes nodig.

Mvtgr.
Wim Romijn.

Jeroen1975

  • GTW in de tuin
  • Offline Offline
  • Berichten: 1480
  • 45mm, zelfbouw, Brits- en Achterhoeks smalspoor
    • Jeroen's Treinen Site
Re: Tortoise wisselmotor en Lenz LS 150
« Reactie #6 Gepost op: 07 September 2008, 14:01:22 »
Hoi,

Bij LDT M-DEC kan je de tortoise gewoon direct aansluiten, makelijker kan het niet.

Jeroen
www.shapeways.com/designer/GelderscheTrams
Treinen van britse eilanden
Treinen uit de achterhoek

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7819
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: Tortoise wisselmotor en Lenz LS 150
« Reactie #7 Gepost op: 07 September 2008, 16:21:12 »
Ja, Jeroen leuker kunnen we het niet maken goedkoper wel. Dus LS150 en twee simpele diodes.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Joost V

  • Offline Offline
  • Berichten: 277
Re: Tortoise wisselmotor en Lenz LS 150
« Reactie #8 Gepost op: 08 September 2008, 12:34:43 »
Hoi,

In hoeverre is het mogelijk om het puntstuk te polariseren (via de aansluitpunten van de tortoise)?
Ik denk dan aan Rocolinewissel zonder bedding waarbij met de standaard roco aandrijving het een kwestie van 3 draadjes trekken...

Groet,
Joost
« Laatst bewerkt op: 08 September 2008, 12:36:25 door Joost V. Reden: Vraagstelling uitgebreid »

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26858
    • Pagina van klaas
Re: Tortoise wisselmotor en Lenz LS 150
« Reactie #9 Gepost op: 08 September 2008, 13:04:34 »
De Tortoise heeft 2 wisselcontacten. Dus je hebt genoeg voor terugmelding en polaristie.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Joost V

  • Offline Offline
  • Berichten: 277
Re: Tortoise wisselmotor en Lenz LS 150
« Reactie #10 Gepost op: 08 September 2008, 13:14:07 »
Hoi Klaas,

Vervolgvraagje: voor het polariseren op een digitale baan, moet het digitale signaal naar het puntstuk, correct?
Als ik naar aansluitschema kijk, heeft de turtoise dan niet alleen de 'analoge' DC voeding voor z'n motor tot z'n beschikking?

Zoveel te leren...  :-[

Groet,
Josot

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22624
Re: Tortoise wisselmotor en Lenz LS 150
« Reactie #11 Gepost op: 08 September 2008, 13:26:02 »
Zeg dat.  :)
De Tortoise heeft twee omschakelcontacten die af fabriek nergens op zijn aangesloten. Je sluit zelf de digitale spanning en het puntstuk op zo'n omschakelcontact aan.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26858
    • Pagina van klaas
Re: Tortoise wisselmotor en Lenz LS 150
« Reactie #12 Gepost op: 08 September 2008, 13:28:08 »
Joost,

op de Tortoise zitten 8 aansluitpunten op een rijtje. De twee buitenste gaan naar de motor. De middelste 6 zijn 2 onafhankelijke omschakelcontacten. Die zitten dus elektrisch niet aan elkaar of aan de motor vast. Ik weet niet uit mijn hoofd wat de volgorde is van die contactansluitingen, maar dat staat in de gebruiksaanwijzing die bij elk exemplaar wordt meegeleverd.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Joost V

  • Offline Offline
  • Berichten: 277
Re: Tortoise wisselmotor en Lenz LS 150
« Reactie #13 Gepost op: 08 September 2008, 13:37:08 »
Hoi Klaas,

Dat verklaart wat meer :) Dan ga ik me proberen te verdiepen in de hoe en wat van polarisatie want volgens tekening verbind de tortoise aansluitpunt 4 met 2 danwel  3.

Eh, het is vast andersom in geval van het puntstuk.... Aansluitpunt 4 aan het puntstuk en dan voeden met 2 danwel 3.. Klinkt dat redelijk?

Een hele nieuwe wereld...
Thx,
Joost

« Laatst bewerkt op: 08 September 2008, 13:41:02 door Joost V. Reden: Vast anderom... »

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26858
    • Pagina van klaas
Re: Tortoise wisselmotor en Lenz LS 150
« Reactie #14 Gepost op: 08 September 2008, 14:43:20 »
.... Aansluitpunt 4 aan het puntstuk en dan voeden met 2 danwel 3.. Klinkt dat redelijk?
Als de aansluitvolgorde inderdaad zo is als je zegt, dan klinkt dat heel redelijk.
Zon'wisselcontact heeft 3 aansluitingen, de middelste noemen we de moeder, de twee andere zijn de dochters. Moeder kwispelt dus heen en weer tussen beide dochters. Bij de Tortoise is 4 blijkbaar de moeder, 2 en 3 zijn de dochters.

Nu de aansluiting aan het puntstuk. De bedoeling is dat het puntstuk de spanning krijgt van de spoorstaf waar hij op dat moment in ligt. Bekijk het wissel als een route van west naar oost. Je hebt dan een noordelijke en een zuidelijke spoorstaaf.
Als het wissel zo staat dat de noordelijke wielen over het puntstuk rijden, dan moet het puntstuk verbonden zijn met de noordelijke spoorstaaf. Staat het wissel in de andere stand, dan rijden de zuidelijke wielen over het puntstuk en moet het puntstuk dus met de zuidelijke spoorstaaf verbonden zijn.
De moeder van het contact moet in ieder geval aan het puntstuk, de ene dochter aan de noordelijke staaf, de andere dochter aan de zuidelijke staaf. Welke dochter waar moet, dat is een kwestie van even proberen.

PS: ik wist dat ik er nog een plaatje van had, maar kon het zo gauw niet vinden:



« Laatst bewerkt op: 08 September 2008, 14:54:19 door Klaas Zondervan. Reden: plaatje toegevoegd »
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.