Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door hervé
Vandaag om 01:19:12
Heroplage Artitec Plan W? door dennie
Vandaag om 00:28:31
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
13 July 2025, 23:28:32
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
13 July 2025, 23:03:47
Sfeer op je modelbaan door Rody v. G.
13 July 2025, 22:48:25
Een NS 5500 knutselen door Huup
13 July 2025, 22:29:30
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door MOVisser
13 July 2025, 22:23:23
Westinghouse en knorr luchtpomp wat is het verschil? door j.ossebaar
13 July 2025, 22:17:12
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door eichddraig
13 July 2025, 21:20:14
BR-18.6 Schaal-0. door Benelux795
13 July 2025, 20:03:26
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
13 July 2025, 19:56:08
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Besselspoor
13 July 2025, 19:51:56
UP Mikado. Messing model schaal-0. De zaag er in. door FritsT
13 July 2025, 19:26:27
vervolg op "veel AC wielen" door Dirk
13 July 2025, 18:24:58
Sikje 225 door Huup
13 July 2025, 18:03:31
De bouw van een modulebaan met Nederlands landschap. door Frits C
13 July 2025, 17:20:30
Klein baantje 1200x1200mm door Frits C
13 July 2025, 17:12:28
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls door NS264
13 July 2025, 16:20:08
Nahmertaler Kleinbahn door tothebeach
13 July 2025, 16:11:09
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door skiptram
13 July 2025, 15:20:57
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
13 July 2025, 15:10:47
Harzwald Hafen Bahn (spoor 0) door BartvD
13 July 2025, 15:04:42
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door MOVisser
13 July 2025, 14:54:16
Modules van Kees Gorter (vervolg) door NS264
13 July 2025, 13:47:34
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
13 July 2025, 13:16:48
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Tedo
13 July 2025, 12:08:10
Roco 2025 door IJmc
13 July 2025, 11:52:00
Nedersaksenlijn in Nederland. door Hans Reints
13 July 2025, 11:50:19
Goederenloods Zandvoort door MOVisser
13 July 2025, 11:45:51
Spoor- en tramweg parafernalia door Ronald69
13 July 2025, 11:44:52
  

Auteur Topic: Zie ik wat over het hoofd of is het er werkelijk niet in H0?  (gelezen 44853 keer)

Arreman

  • Offline Offline
  • Berichten: 98
Re: Zie ik wat over het hoofd of is het er werkelijk niet in H0?
« Reactie #120 Gepost op: 07 September 2008, 19:35:38 »
Inderdaad, het is de 30 graden kruising van Piko. Je moet wel veel dwarsliggers bewerken. Daar wil ik nog wat verbeteringen aanbrengen.
Het past nu net met alle standaard wissels, ik denk dat als je nog smaller (hoh) gaat dat je dan inderdaad de puntstukken en kruisstukken zelf moet gaan plaatsen. Ik heb nu alleen spoorstaven en dwarsliggers aan te hoeven passen.
H0, DCC, Intellibox, Koploper

Aspelix

  • Gast
Re: Zie ik wat over het hoofd of is het er werkelijk niet in H0?
« Reactie #121 Gepost op: 07 September 2008, 19:59:16 »
Dat vind ik erg voor de hand liggen, ja, daarom ook mijn vraag, wat Bart heeft toegepast.

Overigens wat de prijs van Piko wissels betreft: Die kosten in NL ook rond de €10.

Ruurd

Aspelix

  • Gast
Re: Zie ik wat over het hoofd of is het er werkelijk niet in H0?
« Reactie #122 Gepost op: 07 September 2008, 20:02:00 »
Inderdaad, het is de 30 graden kruising van Piko. Je moet wel veel dwarsliggers bewerken. Daar wil ik nog wat verbeteringen aanbrengen.
Het past nu net met alle standaard wissels, ik denk dat als je nog smaller (hoh) gaat dat je dan inderdaad de puntstukken en kruisstukken zelf moet gaan plaatsen. Ik heb nu alleen spoorstaven en dwarsliggers aan te hoeven passen.
Dan vraag ik me af, of een zelfbouwset niet net zo gemakkelijk is.....

Groet, Ruurd

t.koopmans

  • Offline Offline
  • Berichten: 141
Re: Zie ik wat over het hoofd of is het er werkelijk niet in H0?
« Reactie #123 Gepost op: 07 September 2008, 20:22:37 »
Het lastige is dat de geometrie van de gewone wissels en die van de engelsman verschillend zijn. De boogstraal van de gewone wissel is 908,x mm. De engelsman kan dat niet hebben omdat het in principe een kruising is met wisseldelen. De boogstralen zijn dus veel kleiner. Om bij 908 mm een graad te corrigeren moeten er 2 dwarsliggers ruimte beschikbaar zijn, er zitten 30 gaten in een boog van 908 mm/15 graden. Van 15 graden terug naar 11 zou dus 6 dwarsliggers behoeven en die zijn er niet tussen de puntstukken van kruising en engelsman. Als het lukt om een puntstuk in te zagen en de rails om te krijgen van de engelsman zou het ook een bruikbare oplossing worden. Maar geloof het of niet, als er 35 mm lengte omgezet zou moeten worden moet het eind 2,3 mm opschuiven voor de juiste hoekverdraaing. Suggestie: zaag het hele puntstuk van de engelsman weg en zet eea van een wissel terug. We waren er al achter dat de wissel daar goed was. De prijs wordt nu 22,60 +10 euro en en hoop minder werk.

Overigens begin ik me achteraf af te vragen wat er zou gebeuren als de kruising wordt aangepast. In het bovenstaande zou links 22,5 en rechts 30 graden tegen elkaar kunnen worden gezet, beide gewoon halveren.
Mvrgr
Koopmans
« Laatst bewerkt op: 07 September 2008, 21:32:20 door t.koopmans. Reden: voortschrijdend inzicht »

Aspelix

  • Gast
Re: Zie ik wat over het hoofd of is het er werkelijk niet in H0?
« Reactie #124 Gepost op: 07 September 2008, 23:12:00 »
Toch klopt in deze jouw redenering niet: zie hier voor de geometrie van wissels e.d.
De boog van de Engelsman is gelijk aan die van de wissels: < 15 gr, R=908 mm, waarmee hij als tegenboog van een wissel kan worden gebruikt.
en klik hier voor een afbeelding van de Engelsman.
Niet teveel uitvergroten, dan wwwoordddtt ie wwattt gebbblokkkt. ;D

Groet, Ruurd
« Laatst bewerkt op: 08 September 2008, 00:00:53 door Ruurd Benthem »

t.koopmans

  • Offline Offline
  • Berichten: 141
Re: Zie ik wat over het hoofd of is het er werkelijk niet in H0?
« Reactie #125 Gepost op: 07 September 2008, 23:31:30 »
Sorry, de hoek van de Engelsman is hetzelfde. Bij een boogstraal van 908 zou 'ie krom zijn van begin to eind. Het is een kruising met afrondingsstralen erin die per definitie kleiner zijn dan 908. Als er een afrondingsstraal in zou zitten van 908 zou het mogelijk zijn om hem net zo in te korten als de gewone wissel. Niet dus.
Intussen denk ik dat de leukste oplossing het verwijderen van een kwart van de kruising is, even goed nadenken hoe precies en dan vervangen door hetzelfde kwart van de 30 graden kruising  van Piko. De engelsman ongemoeid laten.
Aanvulling : komt overigens gewoon neer op uitbuigen, zelfs die Piko kruising hoeft al niet aangeschaft.
Mvrgr
Koopmans
« Laatst bewerkt op: 07 September 2008, 23:55:16 door t.koopmans »

modelspotter

  • Gast
Re: Zie ik wat over het hoofd of is het er werkelijk niet in H0?
« Reactie #126 Gepost op: 07 September 2008, 23:47:30 »
Ruud,
De boog van een standaard Engels wissel ligt tussen de beide puntstukken. De boog van een Engelsman volgens het Bäseler principe (Roco) niet. De boog van een wissel van Piko begint niet bij het begin van het wissel maar ongeveer 1 cm daarachter en loopt door tot na het puntstuk en is dus groter.

Net zoals Koopmans beweert komen uiteindelijk de hoeken overeen, logisch, anders zou het niet passen, het moet in het georaster kunnen.

Door die geringere boogstraal van de boog in een Engelsman, zijn, als in H0 lange rijtuigen worden gebruikt, lelijke rukken waarneembaar. In werkelijkheid geldt ook een snelheidsvermindering voor het berijden van zulke wissels, de Bäseler laat daarentegen een grotere snelheid toe.

Hier in Arnhem gaat het emplacement de komende jaren op de schop, vrijwel alle kruiswissels en Engelse wissels verdwijnen tbv wissels met een kleinere wisselhoek gepaard met een grotere boogstraal.

Modelspotter
« Laatst bewerkt op: 07 September 2008, 23:50:50 door modelspotter »

Aspelix

  • Gast
Re: Zie ik wat over het hoofd of is het er werkelijk niet in H0?
« Reactie #127 Gepost op: 08 September 2008, 00:10:12 »
Citaat
Door die geringere boogstraal van de boog in een Engelsman, zijn, als in H0 lange rijtuigen worden gebruikt, lelijke rukken waarneembaar. In werkelijkheid geldt ook een snelheidsvermindering voor het berijden van zulke wissels, de Bäseler laat daarentegen een grotere snelheid toe

OK, maar op een emplacement wordt doorgaans niet al te snel gereden, al gaan ze dat in Arnhem kennelijk wel doen.
« Laatst bewerkt op: 08 September 2008, 00:12:14 door Ruurd Benthem »

t.koopmans

  • Offline Offline
  • Berichten: 141
Re: Zie ik wat over het hoofd of is het er werkelijk niet in H0?
« Reactie #128 Gepost op: 08 September 2008, 13:39:56 »
De laatste aanpassing wordt dan zo:


Die engelsman komt uiteraard praktisch weer op de oorspronkelijke plaats.
In de 22,5 graad kruising moeten dan de rechterbovenrails worden losgezaagd, zodanig dat de doorgaande rail van linksboven naar rechtsonder niet wordt beschadigd, gaat wel dwars door het rechter puntstuk. Naar 15 graden verdraaien. De rechterrail van linksonder naar rechtsboven (engelsman) in de kruising ligt nu niet goed meer, ik zou daar een taps stukje rails tegen lijmen (uiteraard nadat er een draadje voor de elektrische doorverbinding aan was gesoldeerd.) Daarna bij het rechtse puntstuk opvullen en een passende doorgang voor de wielflens vijlen/frezen. Uiteraard moet er nog het nodige worden ingekort, maar dat is allemaal rechte rails.
Het is een beetje priegelwerk, maar je krijgt zo wel wat je wilde.
Mvrgr
Koopmans


Aspelix

  • Gast
Re: Zie ik wat over het hoofd of is het er werkelijk niet in H0?
« Reactie #129 Gepost op: 08 September 2008, 14:24:45 »
Great......
Zal inderdaad heel wat geknutsel op leveren, maar ik hoef er geen 10 van te maken.

Het andere uiteinde vna het echte emplacement zal ik voorlopig niet gaan uitproberen....
Daar ligt een heel bataljon Engelsen achterelkaar..... ;D

Groeten, Ruurd

OLDO

  • Offline Offline
  • Berichten: 62
Re: Zie ik wat over het hoofd of is het er werkelijk niet in H0?
« Reactie #130 Gepost op: 24 September 2008, 12:37:33 »
Hallo Ruurd,

OK, maar op een emplacement wordt doorgaans niet al te snel gereden, al gaan ze dat in Arnhem kennelijk wel doen.

Even terzijde :
Ik denk dat die vervanging wordt ingegeven door rationalisatie en kostenbesparing. Engelse wissels zijn zeer dure jongens in aanleg en onderhoud. In het grootbedrijf worden/werden ze alleen gebruikt als het niet anders kon.
Dat ze dan in Arnhem sneller kunne rjden zal wel niet want op emplacementen gelden sowieso snelheidsbeperkingen. Het zal voor de reiziger wel wat rustiger rijden zijn.

To the point:
Succes met je ombouw. Ik heb zelf een tweetal Tillig Elite H0 wissels in elkaar gestoken om over te steken van het ene naar het andere spoor. Die ligt bij mij in de vrije baan en ook daar was de hartafstand een probleem. Ik had daar ook de nodige problemen om alles netjes te krijgen. Ik moets toch het eea aan de sporen bijbuigen en de bielzen aanpassen, wat laatste nog het meeste werk was.

In het verleden hebben we op onze vereniging een soortgelijk probleem gehad maar dan met drie parallele sporen, met zes wissels, twee kruisingen en een engelsman in het midden. Dat dan op basis van twee Roco kruiswissels(set) en een Peco Engelsman. Het was wel fraai maar storingsgevoelig. Uiteindelijk hebben we dat, nadat het na zo'n 12 jaar wel een beetje sleets was geworden, vervangen door standaard wissels etc.

Hennie

Aspelix

  • Gast
Re: Zie ik wat over het hoofd of is het er werkelijk niet in H0?
« Reactie #131 Gepost op: 24 September 2008, 12:50:59 »
Dank voor je informatie, Hen,

Inmiddels zit ik te denken aan de combinatie van standaard de Piko-A wissels, maar een kruising van Peco standaard te nemen. Deze zou  exact de goede kruis-hoek hebben na het inkorten van de Piko-wissels, en ik ga ervan uit, dat de railstaafhoogte ook 2,5 mm is. De Märklin railstaafhoogte is nl 2,3 mm.

Groet, Ruurd

maartenvanderburgt

  • Gast
Re: Zie ik wat over het hoofd of is het er werkelijk niet in H0?
« Reactie #132 Gepost op: 24 September 2008, 12:56:51 »
Wees er dan wel op bedacht dat de Piko A rail een ander profiel heeft dan Peco. De hoogte is weliswaar 2,5 mm. maar de kop van de rail is wat dunner (fijner) dan normaal gebruikelijk.
Dat zal wel geen enkel probleem opleveren, maar het is maar dat je het weet.
Maarten.
« Laatst bewerkt op: 24 September 2008, 13:02:31 door maarten van der burgt »

Aspelix

  • Gast
Re: Zie ik wat over het hoofd of is het er werkelijk niet in H0?
« Reactie #133 Gepost op: 24 September 2008, 13:18:51 »
Welke rail is dunner dan welke rail? Is Peco aan de brede kant? Piko heeft een erg smalle kop,. eigenlijk een code 83-kop.

Ruurd

maartenvanderburgt

  • Gast
Re: Zie ik wat over het hoofd of is het er werkelijk niet in H0?
« Reactie #134 Gepost op: 24 September 2008, 15:52:16 »
Je slaat de rail op zijn kop: de Piko heeft een dunnere kop dan de normale code 100 rail.
Maarten