Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

US diorama in H0 door Prutsert
Vandaag om 17:53:14
Foto's totaalreclame ICM door Mitchell
Vandaag om 17:36:09
Intermittende kortsluiting door Klaas Zondervan
Vandaag om 17:17:24
3D/RM-IG: Mitchell's hoekje door Mitchell
Vandaag om 17:13:49
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 16:57:27
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 16:36:22
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 16:19:33
Heljan containerkraan werkt niet naar behoren door MOVisser
Vandaag om 15:38:09
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 15:11:04
D20/ 25 Bentheimer Eisenbahn in 1:32 door MB6400
Vandaag om 14:41:08
Roco 290 digtaliseren door Henk Veenstra
Vandaag om 14:18:49
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 14:10:21
Microstepper motoren voor armseinpalen door Eric v C
Vandaag om 13:21:54
Bauarbeiten im gange door Wim Vink
Vandaag om 11:06:46
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 10:43:42
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 door 1200blauw
Vandaag om 10:35:58
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Rob Bennis
Vandaag om 10:29:42
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 09:37:20
20 jaar BNLS door Huup
Vandaag om 08:56:00
Yet Another Servo Decoder door AP3737
Vandaag om 08:36:21
Zaagsel? door Frits C
Vandaag om 06:34:07
The Micro Model Railway Dispatch door Ronald Halma
Vandaag om 03:26:20
Een nieuw begin door bask185
04 July 2025, 23:51:59
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Ronald Halma
04 July 2025, 23:09:51
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
04 July 2025, 23:07:25
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door puntenglijder
04 July 2025, 22:57:07
Nijmegen in h0 door raymond erdtsieck
04 July 2025, 22:05:10
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
04 July 2025, 21:10:51
Voordelige treinkaartjes door Seinhuis
04 July 2025, 19:23:48
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door emmenaar
04 July 2025, 17:15:32
  

Auteur Topic: Zie ik wat over het hoofd of is het er werkelijk niet in H0?  (gelezen 44810 keer)

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8105
Re: Zie ik wat over het hoofd of is het er werkelijk niet in H0?
« Reactie #45 Gepost op: 03 September 2008, 19:18:41 »
Dash 8

Zou je dit draadje eens willen lezen.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=12915.0
Gr.
Eric

santerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Re: Zie ik wat over het hoofd of is het er werkelijk niet in H0?
« Reactie #46 Gepost op: 03 September 2008, 19:41:30 »
Dat klopt, Klaas. Ze hebben ook een speciaal recht railsje (6102) om die h.o.h. maat te maken. Het verhaal is dat je hiermee precies de tussenafstand hebt voor het plaatsen van een perron.

Sander

Aspelix

  • Gast
Re: Zie ik wat over het hoofd of is het er werkelijk niet in H0?
« Reactie #47 Gepost op: 03 September 2008, 20:33:49 »
Prachtig, dan heb ik ruimte voor een perron.

Maar ik wil tussen die sporen helemaal geen perrons.
Nog niet eens een loopplank.

Ik wil de standaard h.o.h.-afstand in spoor H0, niet in spoor N of 1.

Aangepast, kwam wel wat erg boos over......
« Laatst bewerkt op: 04 September 2008, 02:07:03 door Ruurd Benthem »

Lars Smelter

  • Offline Offline
  • Berichten: 978
Re: Zie ik wat over het hoofd of is het er werkelijk niet in H0?
« Reactie #48 Gepost op: 03 September 2008, 21:17:12 »
Rustig Ruurd denk aan je hart. Sander legt alleen uit wat de gedachte achter de geometrie van Fleischmann is. Dat je er een perron tussen kunt leggen klopt. Dit heb ik op de baan van m'n pa ook kunnen doen.

Ik zie hier wel mooie dingen voorbij komen om zelf een kruiswissel in elkaar te knutselen. Wel jammer dat fabrikanten niet komen met zo'n waarbij de hoh-afstand gelijk blijft. T blijven mooie dingen
Nederlands, 2004 - 2008
Raadplaat: 12x

Aspelix

  • Gast
Re: Zie ik wat over het hoofd of is het er werkelijk niet in H0?
« Reactie #49 Gepost op: 03 September 2008, 21:48:50 »
Dank je Lars, wat ben jij een hartelijk mens.

OK, ik begrijp e.e.a. wel, maar ik heb echt een off-day vandaag.

Ik heb bij de Piko-importeur de vraag neergelegd voor een kruiswissel met gelijkblijvende h.o.h.-afstand en hij zou het doorspelen naar Piko in Sonneberg.

Ik ben zelf wat aan het uitdenken geweest, n.a.v. de sitauatie die ik wil nabouwen. Daar komt het er op neer, dat de hartstukken van de wissels nog nét niet grenzen aan de hartstukken van de kruising.

Dat geeft te denken...
Ik moet nu even teruggrijpen op een stukje wisselbouw. Dit is in Duitsland anders dan in Nederland.
In de edel Germaanse zone is het aftakkende spoor van een wissel (meestal) gebogen, terwijl dat in Nederland recht is.

Dat betekent, dat als ik van de wissels de de afbuigende rail vanaf het hartstuk verwijder, ik geen wissel meer heb van 15 graden, maar minder.
Daar vloeit uit voort, dat ik met de bestaande modelwissels niet de hartstukken tegen elkaar kan leggen, omdat de hoeken van de kruising dan niet (meer) overeenkomen: die zijn nog steeds 15 graden.
Dat houdt in de praktijk in, dat, stel dat de afbuigende rail vanaf het hartstuk wordt verwijderd, er een kruispunt moet worden geconstrueerd.

Ik loop er al een dag of wat over na te prakkedenken, hoe ik dit kan oplossen, omdat de afstand tussen de wissels in één en het zelfde spoor anders wordt, terwijl de afstand tussen de parallelle sporen gelijk blijft.

Klijnighijdje, meneer Sonneberg....

Het betekent voor de praktijk, dat je twee parallelle sporen moet leggen mét afgezaagde wissels, met een vaste h.o.h.-afstand, EN een spiegelend deel (waarvan één wissel vervangen wordt door een engelsman!) daartegenover, maar waarvan de te overbruggen raillengte nog niet bekend is.

Snappie?

Tot zover even mijn gedachtenspinsels.

Groet en hartelijk dank,

Ruurd

Edit:

Mijn gedachtengang vervolgt zich inmiddels: Als ik vanaf het hartstuk van de wissel beide railstaven afzaag, kan ik van hieruit 2 rechte railstaven monteren, die doorgaan en de hoek volgen van de wisseltong + hartstuk.
Door aan het supplementaire wissel hetzelfde te doen, is de afstand van de wissels die in één van de beide parallelle sporen liggen, bekend.

Gelukkig heb ik eeh filnke partij flexrails van Piko-A liggen, zodat ik effe vooruit kan.

Welterusten,
Ruurd
« Laatst bewerkt op: 04 September 2008, 02:08:25 door Ruurd Benthem »

Bert Roefs

  • Offline Offline
  • Berichten: 250
Re: Zie ik wat over het hoofd of is het er werkelijk niet in H0?
« Reactie #50 Gepost op: 03 September 2008, 22:54:10 »
Waaruit blijkt dat door het toepassen van een kruiswissel de hoh afstand ineens ruim 3 cm groter wordt.

Maar Klaas, het is toch geen kruiswissel maar een gewone kruising of zie ik dat verkeerd?

Aspelix

  • Gast
Re: Zie ik wat over het hoofd of is het er werkelijk niet in H0?
« Reactie #51 Gepost op: 03 September 2008, 23:40:40 »
Dat zie je inderdaad verkeerd.
Het is een kruising tussen vier wissels gelegen in 2 sporen, waardoor je van het ene op het andere spoor kunt komen. Daar gaat zo ongeveer dit hele topic over. In het topic zijn ook meerdere afbeeldingen er van  opgenomen. Bekijk die eens goed, dan weet je waar het over gaat.
Wat jij waarschijnlijk bedoelt is geen kruiswissel maar een Engels wissel

Bij haast alle fabrikanten is de hart-op-hart-afstand van de hoofdsporen ter hoogte van een kruiswissel veel groter dan de afstand tussen de sporen op de open baan.

Dat is het punt waar het hele topic om draait.
« Laatst bewerkt op: 03 September 2008, 23:56:23 door Ruurd Benthem »

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26600
    • Pagina van klaas
Re: Zie ik wat over het hoofd of is het er werkelijk niet in H0?
« Reactie #52 Gepost op: 03 September 2008, 23:53:40 »
Bij haast alle fabrikanten is de hart-op-hart-afstand van de hoofdsporen ter hoogte van een kruiswissel veel groter dan de afstand tussen de sporen op de open baan.
En daar zit nou de hele clou. Dat is in de modelwereld nl. onvermijdelijk. Een spoorelement in model moet nl. haaks eindigen om op alle manieren aan elkaar te passen.
In het grootbedrijf zijn de vier wissels en de kruising die samen een kruiswissel vormen in elkaar geschoven, omdat dat gewoon noodzakelijk is om de normale hoh afstand te handhaven. Wil je dat in model nabootsen, dan zul je dus moeten gaan "hakken en plakken". En je snijdt meteen het probleem aan wat daarbij speelt: de afbuigende sporen zijn cirkelsegmenten. Zodra je daar wat afhaalt verandert de afbuighoek en past de kruising er niet meer tussen.
Volgens mij zou je de wissels moeten inkorten, en dan zelf er een kruising tussen knutselen. Ik denk dat dat de eenvoudigste oplossing is.
Als je moet gaan wachten op een fabrikant die (weer)  een kruiswissel op de markt brengt, dan kun je wachten tot je een ons weegt. Er is volgens mij te weinig vraag naar complete kruiswissels om die commerciëel verantwoord te gaan maken.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

santerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Re: Zie ik wat over het hoofd of is het er werkelijk niet in H0?
« Reactie #53 Gepost op: 03 September 2008, 23:59:12 »
Uit de informatie van Fleischmann heb ik nergens opgemaakt, dat het de bedoeling is om de kruising tussen 4 wissels te leggen. Ze laten je helemaal vrij - jij mag bepalen of je dat wel of niet wilt doen.
Voor het geval dat je het wel doet, laten ze duidelijk in de geometrie zien wat de h.o.h. afstand zal zijn.

Verder kun je nergens in de voorbeelden zien dat ze een kruiswissel verkopen met de h.o.h. afstand, die jij zoekt. Dat railsstuk zullen ze dus wel niet verkopen. En dat geldt voor bijna alle fabrikanten. Kennelijk zien ze geen brood in de door jou gezochte wissel. Gewoon te weinig belangstelling.

Maar is dat dan reden je zo kwaad te maken ?

Sander

Aspelix

  • Gast
Re: Zie ik wat over het hoofd of is het er werkelijk niet in H0?
« Reactie #54 Gepost op: 04 September 2008, 00:00:29 »
En daar zit nou de hele clou. Dat is in de modelwereld nl. onvermijdelijk. Een spoorelement in model moet nl. haaks eindigen om op alle manieren aan elkaar te passen.

Als je moet gaan wachten op een fabrikant die (weer)  een kruiswissel op de markt brengt, dan kun je wachten tot je een ons weegt. Er is volgens mij te weinig vraag naar complete kruiswissels om die commerciëel verantwoord te gaan maken.
Ik mag wel wat kilootjes afvallen, maar tot een ons gaat me wat te ver.

Ik heb het Wim Wolters voorgelegd, zoals gezegd en ik zie wel wat er uit komt. Hoge verwachtingen heb ik er niet van.

Aspelix

  • Gast
Re: Zie ik wat over het hoofd of is het er werkelijk niet in H0?
« Reactie #55 Gepost op: 04 September 2008, 00:14:59 »
Beste Sander,

Ik geef vanaf het begin vas het topic aan, dat ik een kruiswissel zoek, die dezelfde h.o.h.-afstand heeft/houdt, als de h.o.h.-afstand op de vrije baan. Daar heb ik een aantal erg goede reacties op gehad, de een wat zinvoller dan de ander, maar dat maakt niet uit.

Van een aantal mensen krijg ik bericht, dat zij iets weten. Fijn, zeer gewaardeerd, maar, en nu komt het: DAN GAAT DE H.O.H.-AFSTAND GROTER WORDEN. Minimaal hoor. slechts 50%. Wat zeg ik nou: Die moet gelijk blijven. Toename 0% dus.
Ja, maar dan kan er een perron tussen. Dat wil ik helemaal niet. ik wil gewoon  tussen 2 en meer sporen een kruiswissel met de van fabriekswege standaard h.o.h.-afstand. Iets meer, ietsje minder mag. (0,1 mm of zo). En een beetje is met flexrails nog wel aan te passen. OK.

Mijn vraag in het begin van het topic is: Ik zie ze bij (haast) niemand, behalve in spoor N, Peco. Helaas niet in H0. Mijn vraag is: =>  Zijn ze helemaal niet te koop of zie ik ze over het hoofd. <=
Hierop heb ik enkele prima tips gekregen, die helaas mijn budget iets, nou ja: ruim, te boven gaan. Maar goed: Hele concrete tips. Grandioos. Die kan iedereen op het forum lezen. Lees ik dan alleen zo goed? Dat geloof ik niet.

En eh, sorry mensen, ik gaf het al aan: ik had mijn dag niet en dan schiet ik wel eens uit mijn slof.
« Laatst bewerkt op: 04 September 2008, 00:25:38 door Ruurd Benthem »

t.koopmans

  • Offline Offline
  • Berichten: 141
Re: Zie ik wat over het hoofd of is het er werkelijk niet in H0?
« Reactie #56 Gepost op: 04 September 2008, 01:52:51 »
Dit topic zie ik regelmatig langs komen. Ik begrijp niet waarom niet gewoon de zaag wordt gepakt. Piko heeft A wissels 55220 en 55221, 15 graden links resp. rechts. Leg nu de 2 linkse eens boven op de twee rechtse, dan zie je wat er weggezaagd kan worden en pasgemaakt. Laat Piko nu ook nog een 30 graden kruising 55241 hebben, daar zitten dan alle stukjes in die voor zo'n ombouw nodig zijn. Tijdens deze hele discussie had dat ding allang kunnen werken!
Mvrgr
Koopmans

Esperopt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2227
  • Sic gorgiamus allos subjectatos nunc
Re: Zie ik wat over het hoofd of is het er werkelijk niet in H0?
« Reactie #57 Gepost op: 04 September 2008, 01:59:36 »
Enkele weken geleden heb ik 4 roco-line wissels met kruisinkje gekocht om een kruiswissel te maken. De 2 rechte tussenstukjes vergeten te bestellen, dat werd dus niet wat.

Maar ik zag direct dat de hoh afstand niet meer klopte. Dat wordt dus, voor het eerst, zelf zagen.

In het grootbedrijf zie ik vaak (ruimtebesparende) verschillende wisseltypen die min of meer in elkaar geschoven worden. Ik denk dat Lima destijds het dichtste bij een oplossing zat. Jammer dat ze geen Engels wissel in die serie uitgebracht hebben.

Maar ik volg hier met belangstelling de verschillende oplossingen die gekozen zijn. Mocht de mijne klaar zijn (Sint-Juttemes) dan plaats ik ook een foto.

Gerard.

Aspelix

  • Gast
Re: Zie ik wat over het hoofd of is het er werkelijk niet in H0?
« Reactie #58 Gepost op: 04 September 2008, 02:05:06 »
Wel, dat is mooi.
Als jouw wissel op het forum wordt getoond, is het dus St.Juttemis
Kunnen we dat eindelijk op de kalender zetten......

Succes,
Ruurd

Esperopt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2227
  • Sic gorgiamus allos subjectatos nunc
Re: Zie ik wat over het hoofd of is het er werkelijk niet in H0?
« Reactie #59 Gepost op: 04 September 2008, 03:05:01 »
Wel, dat is mooi.
Als jouw wissel op het forum wordt getoond, is het dus St.Juttemis
Kunnen we dat eindelijk op de kalender zetten......

Succes,
Ruurd

Yep, is dat ook een keer duidelijk  ;D.

Maar ik merk op dat jij net zulke rare werktijden hebt als ik? Moet morgen (vandaag) al om 10:30 opstaan, wat een ellende, niet eens uitslapen  ;D.

Gerard.