Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door hervé
Vandaag om 09:32:38
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:12:39
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door AndrevdG
Vandaag om 09:10:55
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Frank103
Vandaag om 08:43:37
verlichting inbouwen voor beginners door bask185
Vandaag om 08:38:07
Werking Piko goldcap i.c.m. met niet-Piko decoder door VAM65
Vandaag om 08:36:16
Roco Driewegwissel 42454, H0, Lok valt stil op hartstuk bij lage snelheid door AartvN
Vandaag om 07:48:51
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 01:20:02
De Projecten van RetroJack door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 01:18:05
Pendel module Viessmann 5214 door Te 2/2
23 October 2025, 22:57:52
Anleitung en Ersatzteilliste van Trix V 120 001 (artnr. 22511) door Hasenwald
23 October 2025, 22:17:34
Artitec 6300 door ModelWessel
23 October 2025, 22:11:28
roco kraan 40108 adres wijzigen door jerrytrein
23 October 2025, 21:53:06
Raadplaatje door Hatsune Miku
23 October 2025, 21:28:22
Configureren van YD8116 via web browser door reinderlf
23 October 2025, 21:16:42
Fleischmania Nostalgia door RetroJack
23 October 2025, 20:41:52
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Huup
23 October 2025, 19:33:38
marklin 3756 verlichting door bellejt
23 October 2025, 19:30:49
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
23 October 2025, 19:19:57
Digitaliseren Trix V 120 door Overet
23 October 2025, 18:57:15
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Peter Kleton
23 October 2025, 18:55:19
Omgeving Frankfurt am Main door reMARKable
23 October 2025, 18:37:50
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door henk
23 October 2025, 15:26:45
Da's Daz 2 door spoorijzer
23 October 2025, 15:25:16
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Huup
23 October 2025, 14:55:42
ACME 2024 met NS ICNG! door VAM65
23 October 2025, 14:49:15
Stalen D 4 deurs spoor 0 door 1795
23 October 2025, 14:41:44
Stroomdetectie issues. door Klaas Zondervan
23 October 2025, 13:19:04
Decoder uitlezen met Z21 op programmeerspoor in iTrain door Dirk J
23 October 2025, 13:06:55
Loksound downloads door D_Loc
23 October 2025, 13:02:28
  

Auteur Topic: Zie ik wat over het hoofd of is het er werkelijk niet in H0?  (gelezen 46397 keer)

Aspelix

  • Gast
Re: Zie ik wat over het hoofd of is het er werkelijk niet in H0?
« Reactie #30 Gepost op: 02 September 2008, 00:19:14 »
Hmm..maar dat is niet getrouw de werkelijkheid...geeft ook zeker problemen met bovenleiding maken.

Maar jij hebt dus als consessie genomen dat het binnen de geometrie van Profi rails moet vallen begrijp ik.


mvg,
 Sander
Die opmerking begrijp ik niet:
"Niet getrouw de werkelijkheid". De werkelijkheid is vreemder dan de vreemdste fantasie. Dat is punt één.
Punt 2 is, dat modelspoorbouw niet alleen bestaat uit het naäpen van de werkelijkheid, maar die werkelijkheid ook een inspiratiebron is tot iets nieuws.
Ik begon dit topic, omdat ik geïnspireerd ben door een situatie in het grootbedrijf, maar waarvan ik weet, dat die situatie niet in een gewoon huis na te bouwen is. Ik zal dus concessies moeten doen.Ik ga niet rijden met een 1700 met 11 ICKs, nog afgezien van het feit dat de BD niet eens geleverd wordt, omwille van het feit dat dat een trein oplevert in 1:100 van 3 meter. In 1:87 komt daar nog wat bij.  (ca.56 cm!) En in de praktijk zijn de perronsporen langer.....

Moet ik dan "getrouw de werkelijkheid" gaan bouwen?
Of mag/moet ik het zo bouwen, dat ik met een aantal beperkingen een voorbeeldsitiatie kan nabootsen, toch nog RIJ-mogelijkheden heb EN de voorbeeldsituatie kan nabootsen aangaande rangeermogelijkheden, maar met kortere treinen?
Wat denk je, levert het meeste plezier op?

Robin

  • Bahnhoofd
  • Offline Offline
  • Berichten: 496
  • Treinbewaking
    • Mijn Voorlopige Baanplan
Re: Zie ik wat over het hoofd of is het er werkelijk niet in H0?
« Reactie #31 Gepost op: 02 September 2008, 09:30:40 »
Optie 2  ;D
De bouw van de TheoRhätische Bahn begint binnenkort...

Aspelix

  • Gast
Re: Zie ik wat over het hoofd of is het er werkelijk niet in H0?
« Reactie #32 Gepost op: 02 September 2008, 11:58:16 »
100 punten....!

.................................................................................................... :)

Robin

  • Bahnhoofd
  • Offline Offline
  • Berichten: 496
  • Treinbewaking
    • Mijn Voorlopige Baanplan
Re: Zie ik wat over het hoofd of is het er werkelijk niet in H0?
« Reactie #33 Gepost op: 02 September 2008, 15:32:19 »
Wat is de hoofdprijs? een Fleischmann 1472?

ik heb overigens laatst een kruiswissel ontworpen. dat klopte precies. even nazoeken
De bouw van de TheoRhätische Bahn begint binnenkort...

Sander

  • Offline Offline
  • Berichten: 4666
Re: Zie ik wat over het hoofd of is het er werkelijk niet in H0?
« Reactie #34 Gepost op: 02 September 2008, 16:59:03 »
Het niet getrouw de werkelijkheid slaat meer op het feit dat de geometrie van Fleischmann profi wissels totaal niet kloppend is.
Bij andere merken is dat ook zo maar vele malen minder.
Sterker nog, bij F* profi rails liggen de sporen vrij ver van elkaar af.

Dit geeft sowieso problemen met de bovenleiding wil je de bovenleiding zo natuur getrouw mogelijk maken. Je kan dan dubbelsporige masten niet op schaal nabouwen omdat deze simpelweg niet over de sporen heen vallen omdat de sporen te ver uit elkaar liggen.

Marc heeft echter gekozen om met profi rails een toch zo leuk/mooi mogelijk resultaat te leveren.

Ik gebruik zelf de kruiswissels van Roco en ben mij terdege bewust dat ook ik niet volledig natuurgetrouw een stations situatie kan nabootsen.
Tevens ben ik er bewust van dat een ieder consessie moet en zal doen voor het maken van zijn baan.

Er staat overigens nergens dat je niet van de werkelijkheid mag afwijken.
Het is jou baan en bouw hem zoals jij dat leuk vindt.
Hopelijk niet te gefrustreerd geworden van mijn reactie? ;)

mvg,
 Sander
mvg,
 Sander

Robin

  • Bahnhoofd
  • Offline Offline
  • Berichten: 496
  • Treinbewaking
    • Mijn Voorlopige Baanplan
Re: Zie ik wat over het hoofd of is het er werkelijk niet in H0?
« Reactie #35 Gepost op: 02 September 2008, 17:47:09 »
Wel grappig om nu in twee verschillende draadjes ongeveer dezelfde discussie te zien; over natuurgetrouwheid van de modelspoorbaan. Ik zag net zo'n discussie ontstaan in het draadje "Wat is er mis met Lengteschaal 1:100" (bijv. reactie FLMtreintjes)
De bouw van de TheoRhätische Bahn begint binnenkort...

Aspelix

  • Gast
Re: Zie ik wat over het hoofd of is het er werkelijk niet in H0?
« Reactie #36 Gepost op: 03 September 2008, 01:19:10 »
@Sander: Wees maar gerust hoor, je bent duidelijk.
Gefrustreerd wordt ik hier echt niet van. Je relativeert je eerdere opmerking behoorlijk, wel, dat is prima.

Ik heb lang getwijfeld over de "juiste" h..o.h.-afstand: Roco 57, later 62 mm; Piko 61,8; Märklin 57; Fleischmann ??.

Sommerfeldt houdt voor de NS-portalen 57 mm aan. Nou, dat kan dan knutselen worden.

Groeten, Ruurd

Sander

  • Offline Offline
  • Berichten: 4666
Re: Zie ik wat over het hoofd of is het er werkelijk niet in H0?
« Reactie #37 Gepost op: 03 September 2008, 16:26:12 »
de 57 mm komt overeen met die van roco volgens jou redenatie hierboven.
Geen idee wat Fleischmann aan houd. Heb je ook nog weer het verschil tussen profi en Modell gleis.

Lastig vraagstuk... ;D

mvg,
 Sander
mvg,
 Sander

Aspelix

  • Gast
Re: Zie ik wat over het hoofd of is het er werkelijk niet in H0?
« Reactie #38 Gepost op: 03 September 2008, 16:36:14 »
Maar niet om van wakker te liggen.....

Ruurd

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26858
    • Pagina van klaas
Re: Zie ik wat over het hoofd of is het er werkelijk niet in H0?
« Reactie #39 Gepost op: 03 September 2008, 16:51:33 »
Geen idee wat Fleischmann aan houd. Heb je ook nog weer het verschil tussen profi en Modell gleis.

Het antwoord vind je bij Fleischmann zelf.

Profi: R1 = 356,5 mm, R2 = 420 mm, R3 = 483,5 mm, R4 = 547 mm.
Steeds een verschil van 63,5 mm, en dat is dan ook de standaard hoh-afstand.

Modellgleis: R0 = 250 mm, R1 = 357 mm, R2 = 415 mm, R3 = 738 mm.
Het verschil tussen R1 en R2 is 58 mm, dat is dus de standaard hoh-afstand.
R0 en R3 vallen buiten dat patroon, het verschil met de naastliggende waarde is veel groter.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

santerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Re: Zie ik wat over het hoofd of is het er werkelijk niet in H0?
« Reactie #40 Gepost op: 03 September 2008, 17:13:05 »
Hier het geometrie overzicht van Fleischmann Profi.

GerritM

  • Offline Offline
  • Berichten: 485
Re: Zie ik wat over het hoofd of is het er werkelijk niet in H0?
« Reactie #41 Gepost op: 03 September 2008, 18:11:38 »
Ik heb lang getwijfeld over de "juiste" h..o.h.-afstand: Roco 57, later 62 mm; Piko 61,8; Märklin 57; Fleischmann ??.

Die 57mm voor Roco geldt alleen voor de 2,5mm rails, RocoLine heeft een h.o.h. afstand van 61,6mm

Groet Gerrit
H0, 2-rail DCC, Lenz

Aspelix

  • Gast
Re: Zie ik wat over het hoofd of is het er werkelijk niet in H0?
« Reactie #42 Gepost op: 03 September 2008, 18:30:20 »
Klopt.
Die materialen gebruik ik danook om te experimenteren.

Groet, Ruurd

Dash 8

  • The light at the end of the tunnel is a freight train coming your way
  • Offline Offline
  • Berichten: 154
    • http://s143.photobucket.com/albums/r121/dash8EMD/?action=view&current=kopstation2.jpg
Re: Zie ik wat over het hoofd of is het er werkelijk niet in H0?
« Reactie #43 Gepost op: 03 September 2008, 18:42:11 »
Of zo iets?

link
« Laatst bewerkt op: 03 September 2008, 20:51:43 door Marco Reparon »

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26858
    • Pagina van klaas
Re: Zie ik wat over het hoofd of is het er werkelijk niet in H0?
« Reactie #44 Gepost op: 03 September 2008, 19:18:08 »
Hier het geometrie overzicht van Fleischmann Profi.

Waaruit blijkt dat door het toepassen van een kruiswissel de hoh afstand ineens ruim 3 cm groter wordt.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.