Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

23 augustus modelspoorbeurs Houten door orientexpress
Vandaag om 10:29:32
RTM in 0m door Jan den Haan
Vandaag om 10:28:33
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Dick55
Vandaag om 10:26:17
The Summer of 69 door Ronald Halma
Vandaag om 10:25:15
Microstepper motoren voor armseinpalen door bask185
Vandaag om 10:05:08
Arlbergbahn.. ? door Benelux795
Vandaag om 10:02:58
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door MaraNCS
Vandaag om 09:58:28
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door CeesJ
Vandaag om 09:56:25
De Projecten van RetroJack door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 09:50:10
Dönsdorfer Bauberichte door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 09:48:48
Swalbenburg, N modulebaan door meino
Vandaag om 09:22:55
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door spoorijzer
Vandaag om 09:07:58
Roco 2025 door Bob R.
Vandaag om 08:14:28
Heeft de nieuwe oplage reeks 55 van B-models verbeterde aandrijving ? door Tedo
Vandaag om 07:59:14
De projecten van Ruben (NL H0) door spoorijzer
Vandaag om 07:34:24
Da's Daz 2 door spoorijzer
Vandaag om 07:34:00
Een secundair lijntje in de Puy de Dome en de (Haute) Loire anno 1968 door tothebeach
Vandaag om 06:33:25
Wegfrezen ballastgewicht t.b.v. ruimte voor decoder door Lobomotion69
Vandaag om 02:38:43
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door laurent
24 August 2025, 23:17:21
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
24 August 2025, 23:16:01
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
24 August 2025, 22:51:29
Aachenau West door Erwin 054
24 August 2025, 22:49:57
Rheinburg, TP V/VI door Dennis1984
24 August 2025, 22:17:49
Liliput L382003 Wagen set Rheingold HO - Handleiding door Ronald69
24 August 2025, 22:13:23
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door MOVisser
24 August 2025, 21:42:43
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door Frank 123
24 August 2025, 21:24:19
Au bord de la Cèze door Frank 123
24 August 2025, 20:22:56
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
24 August 2025, 20:01:32
Trix DXI van DC naar AC door wob
24 August 2025, 19:49:25
Mooi weer om buiten te spelen door puntenglijder
24 August 2025, 18:03:55
  

Auteur Topic: Zie ik wat over het hoofd of is het er werkelijk niet in H0?  (gelezen 45168 keer)

Aspelix

  • Gast
Re: Zie ik wat over het hoofd of is het er werkelijk niet in H0?
« Reactie #30 Gepost op: 02 September 2008, 00:19:14 »
Hmm..maar dat is niet getrouw de werkelijkheid...geeft ook zeker problemen met bovenleiding maken.

Maar jij hebt dus als consessie genomen dat het binnen de geometrie van Profi rails moet vallen begrijp ik.


mvg,
 Sander
Die opmerking begrijp ik niet:
"Niet getrouw de werkelijkheid". De werkelijkheid is vreemder dan de vreemdste fantasie. Dat is punt één.
Punt 2 is, dat modelspoorbouw niet alleen bestaat uit het naäpen van de werkelijkheid, maar die werkelijkheid ook een inspiratiebron is tot iets nieuws.
Ik begon dit topic, omdat ik geïnspireerd ben door een situatie in het grootbedrijf, maar waarvan ik weet, dat die situatie niet in een gewoon huis na te bouwen is. Ik zal dus concessies moeten doen.Ik ga niet rijden met een 1700 met 11 ICKs, nog afgezien van het feit dat de BD niet eens geleverd wordt, omwille van het feit dat dat een trein oplevert in 1:100 van 3 meter. In 1:87 komt daar nog wat bij.  (ca.56 cm!) En in de praktijk zijn de perronsporen langer.....

Moet ik dan "getrouw de werkelijkheid" gaan bouwen?
Of mag/moet ik het zo bouwen, dat ik met een aantal beperkingen een voorbeeldsitiatie kan nabootsen, toch nog RIJ-mogelijkheden heb EN de voorbeeldsituatie kan nabootsen aangaande rangeermogelijkheden, maar met kortere treinen?
Wat denk je, levert het meeste plezier op?

Robin

  • Bahnhoofd
  • Offline Offline
  • Berichten: 496
  • Treinbewaking
    • Mijn Voorlopige Baanplan
Re: Zie ik wat over het hoofd of is het er werkelijk niet in H0?
« Reactie #31 Gepost op: 02 September 2008, 09:30:40 »
Optie 2  ;D
De bouw van de TheoRhätische Bahn begint binnenkort...

Aspelix

  • Gast
Re: Zie ik wat over het hoofd of is het er werkelijk niet in H0?
« Reactie #32 Gepost op: 02 September 2008, 11:58:16 »
100 punten....!

.................................................................................................... :)

Robin

  • Bahnhoofd
  • Offline Offline
  • Berichten: 496
  • Treinbewaking
    • Mijn Voorlopige Baanplan
Re: Zie ik wat over het hoofd of is het er werkelijk niet in H0?
« Reactie #33 Gepost op: 02 September 2008, 15:32:19 »
Wat is de hoofdprijs? een Fleischmann 1472?

ik heb overigens laatst een kruiswissel ontworpen. dat klopte precies. even nazoeken
De bouw van de TheoRhätische Bahn begint binnenkort...

Sander

  • Offline Offline
  • Berichten: 4670
Re: Zie ik wat over het hoofd of is het er werkelijk niet in H0?
« Reactie #34 Gepost op: 02 September 2008, 16:59:03 »
Het niet getrouw de werkelijkheid slaat meer op het feit dat de geometrie van Fleischmann profi wissels totaal niet kloppend is.
Bij andere merken is dat ook zo maar vele malen minder.
Sterker nog, bij F* profi rails liggen de sporen vrij ver van elkaar af.

Dit geeft sowieso problemen met de bovenleiding wil je de bovenleiding zo natuur getrouw mogelijk maken. Je kan dan dubbelsporige masten niet op schaal nabouwen omdat deze simpelweg niet over de sporen heen vallen omdat de sporen te ver uit elkaar liggen.

Marc heeft echter gekozen om met profi rails een toch zo leuk/mooi mogelijk resultaat te leveren.

Ik gebruik zelf de kruiswissels van Roco en ben mij terdege bewust dat ook ik niet volledig natuurgetrouw een stations situatie kan nabootsen.
Tevens ben ik er bewust van dat een ieder consessie moet en zal doen voor het maken van zijn baan.

Er staat overigens nergens dat je niet van de werkelijkheid mag afwijken.
Het is jou baan en bouw hem zoals jij dat leuk vindt.
Hopelijk niet te gefrustreerd geworden van mijn reactie? ;)

mvg,
 Sander
mvg,
 Sander

Robin

  • Bahnhoofd
  • Offline Offline
  • Berichten: 496
  • Treinbewaking
    • Mijn Voorlopige Baanplan
Re: Zie ik wat over het hoofd of is het er werkelijk niet in H0?
« Reactie #35 Gepost op: 02 September 2008, 17:47:09 »
Wel grappig om nu in twee verschillende draadjes ongeveer dezelfde discussie te zien; over natuurgetrouwheid van de modelspoorbaan. Ik zag net zo'n discussie ontstaan in het draadje "Wat is er mis met Lengteschaal 1:100" (bijv. reactie FLMtreintjes)
De bouw van de TheoRhätische Bahn begint binnenkort...

Aspelix

  • Gast
Re: Zie ik wat over het hoofd of is het er werkelijk niet in H0?
« Reactie #36 Gepost op: 03 September 2008, 01:19:10 »
@Sander: Wees maar gerust hoor, je bent duidelijk.
Gefrustreerd wordt ik hier echt niet van. Je relativeert je eerdere opmerking behoorlijk, wel, dat is prima.

Ik heb lang getwijfeld over de "juiste" h..o.h.-afstand: Roco 57, later 62 mm; Piko 61,8; Märklin 57; Fleischmann ??.

Sommerfeldt houdt voor de NS-portalen 57 mm aan. Nou, dat kan dan knutselen worden.

Groeten, Ruurd

Sander

  • Offline Offline
  • Berichten: 4670
Re: Zie ik wat over het hoofd of is het er werkelijk niet in H0?
« Reactie #37 Gepost op: 03 September 2008, 16:26:12 »
de 57 mm komt overeen met die van roco volgens jou redenatie hierboven.
Geen idee wat Fleischmann aan houd. Heb je ook nog weer het verschil tussen profi en Modell gleis.

Lastig vraagstuk... ;D

mvg,
 Sander
mvg,
 Sander

Aspelix

  • Gast
Re: Zie ik wat over het hoofd of is het er werkelijk niet in H0?
« Reactie #38 Gepost op: 03 September 2008, 16:36:14 »
Maar niet om van wakker te liggen.....

Ruurd

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26738
    • Pagina van klaas
Re: Zie ik wat over het hoofd of is het er werkelijk niet in H0?
« Reactie #39 Gepost op: 03 September 2008, 16:51:33 »
Geen idee wat Fleischmann aan houd. Heb je ook nog weer het verschil tussen profi en Modell gleis.

Het antwoord vind je bij Fleischmann zelf.

Profi: R1 = 356,5 mm, R2 = 420 mm, R3 = 483,5 mm, R4 = 547 mm.
Steeds een verschil van 63,5 mm, en dat is dan ook de standaard hoh-afstand.

Modellgleis: R0 = 250 mm, R1 = 357 mm, R2 = 415 mm, R3 = 738 mm.
Het verschil tussen R1 en R2 is 58 mm, dat is dus de standaard hoh-afstand.
R0 en R3 vallen buiten dat patroon, het verschil met de naastliggende waarde is veel groter.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

santerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Re: Zie ik wat over het hoofd of is het er werkelijk niet in H0?
« Reactie #40 Gepost op: 03 September 2008, 17:13:05 »
Hier het geometrie overzicht van Fleischmann Profi.

GerritM

  • Offline Offline
  • Berichten: 485
Re: Zie ik wat over het hoofd of is het er werkelijk niet in H0?
« Reactie #41 Gepost op: 03 September 2008, 18:11:38 »
Ik heb lang getwijfeld over de "juiste" h..o.h.-afstand: Roco 57, later 62 mm; Piko 61,8; Märklin 57; Fleischmann ??.

Die 57mm voor Roco geldt alleen voor de 2,5mm rails, RocoLine heeft een h.o.h. afstand van 61,6mm

Groet Gerrit
H0, 2-rail DCC, Lenz

Aspelix

  • Gast
Re: Zie ik wat over het hoofd of is het er werkelijk niet in H0?
« Reactie #42 Gepost op: 03 September 2008, 18:30:20 »
Klopt.
Die materialen gebruik ik danook om te experimenteren.

Groet, Ruurd

Dash 8

  • The light at the end of the tunnel is a freight train coming your way
  • Offline Offline
  • Berichten: 154
    • http://s143.photobucket.com/albums/r121/dash8EMD/?action=view&current=kopstation2.jpg
Re: Zie ik wat over het hoofd of is het er werkelijk niet in H0?
« Reactie #43 Gepost op: 03 September 2008, 18:42:11 »
Of zo iets?

link
« Laatst bewerkt op: 03 September 2008, 20:51:43 door Marco Reparon »

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26738
    • Pagina van klaas
Re: Zie ik wat over het hoofd of is het er werkelijk niet in H0?
« Reactie #44 Gepost op: 03 September 2008, 19:18:08 »
Hier het geometrie overzicht van Fleischmann Profi.

Waaruit blijkt dat door het toepassen van een kruiswissel de hoh afstand ineens ruim 3 cm groter wordt.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.