Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Brexbachtalbahn - Duitslands mooiste zijlijn. door Brexbachtalbahn
Vandaag om 14:00:16
Raadplaatje door dennie
Vandaag om 13:38:45
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 door Mispoes
Vandaag om 12:59:14
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door 741230
Vandaag om 12:56:20
Het Boemeltje - Electronica door RobVille
Vandaag om 12:33:26
Rails code 83 en Mat 46 ervaringen door cor_b
Vandaag om 12:10:10
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door cor_b
Vandaag om 12:05:28
LS Models 2025 door spoorzeven
Vandaag om 11:26:31
Fleischmania Nostalgia door spoorijzer
Vandaag om 11:22:00
Handregelaar aan IB Basic door Ben
Vandaag om 11:05:52
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Klaas Zondervan
Vandaag om 10:57:18
Stalen D 4 deurs spoor 0 door 1795
Vandaag om 09:42:11
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
Vandaag om 08:51:37
US diorama in H0 door Jelmer
Vandaag om 08:02:06
DB Fals, wat is H of OH op de zijkant? door ES44C4
Vandaag om 07:21:31
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door ES44C4
Vandaag om 06:47:25
Hoe TrainController met Z21 start te runnen op laptop die alleen wifi heeft? door martindegroot
Vandaag om 02:47:06
Kwaliteit Piko hondekop vs hondekop uit startset door Wim Vink
18 June 2025, 23:06:09
Roco DB Interfrigo Isothermal Wagon. Epoche IV. door Tedo
18 June 2025, 22:10:34
Zee. Land. door Huup
18 June 2025, 21:47:29
Lenz Digital LF100 Functiedecoder door Ronald Halma
18 June 2025, 20:44:12
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
18 June 2025, 20:34:37
Frans loodsje et cetera door tothebeach
18 June 2025, 19:17:45
Bauarbeiten im gange door tothebeach
18 June 2025, 17:45:41
Rails roestig verven door Modellbahnwagen
18 June 2025, 17:23:18
Defecte spanningsregelaar - Esu Ecos 2 - EcoSlink extended door Menno
18 June 2025, 17:07:04
TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM door Modellbahnwagen
18 June 2025, 17:06:43
Intermittende kortsluiting door Klaas Zondervan
18 June 2025, 15:16:28
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
18 June 2025, 15:13:44
Piko Smart Control Wlan Problemen.. door Modeltreinmulder
18 June 2025, 14:45:32
  

Auteur Topic: Artitec Plan W rijtuigen  (gelezen 311035 keer)

henk

  • Online Online
  • Berichten: 22448
Re: Artitec Plan W rijtuigen
« Reactie #135 Gepost op: 13 August 2008, 17:46:41 »
In de ogen van Philotrain misschien wel.   ;D


In mijn ogen eigenlijk ook.
Als een fabrikant in één keer 5000 plan E rijtuigen op de markt gooit plus nog een paar duizend er achteraan, dan vindt ik dat geen kleinserie meer.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8974
  • Hengelooo 1:160
Re: Artitec Plan W rijtuigen
« Reactie #136 Gepost op: 13 August 2008, 17:49:46 »
Op de laatste foto van Artitec is hun plan W met hun eigen plan E te zien.


plan W Benelux 454 temidden van plan E te Enschede, 2 februari 1985

De trein zonder loc staat een weekend op reserve. Samenstelling voor de liefhebbers: RD+A+B+B+B De middelste B = dus de Benelux.

« Laatst bewerkt op: 13 August 2008, 17:52:31 door Mispoes »
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: Artitec Plan W rijtuigen
« Reactie #137 Gepost op: 13 August 2008, 17:52:17 »
Op de laatste foto van Artitec is hun plan W met hun eigen plan W te zien.

Je bedoeld ongetwijfeld "met hun eigen plan E te zien."
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10473
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: Artitec Plan W rijtuigen
« Reactie #138 Gepost op: 13 August 2008, 17:52:35 »
Er staat een W teveel in je eerste regel Frank...  :-|

Maar daarom poste ik hier niet, viel gewoon op :)


Ik zie de combinatie E en W wel zitten. Maar, hoe deden ze dat met de bakovergangen ?

Vouwbalg aan Gummiwulst  ???

Grtzz,

Karst

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8974
  • Hengelooo 1:160
Re: Artitec Plan W rijtuigen
« Reactie #139 Gepost op: 13 August 2008, 17:53:01 »
Is mij niet opgevallen... ;D

Die konden gewoon koppelen, zo vreemd was dat niet. Het metalen raam van de vouwbalg werd tegen de rubberbuis geplaatst.
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

Martijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 113
Re: Artitec Plan W rijtuigen
« Reactie #140 Gepost op: 13 August 2008, 17:54:06 »
In mijn ogen eigenlijk ook.
Als een fabrikant in één keer 5000 plan E rijtuigen op de markt gooit plus nog een paar duizend er achteraan, dan vindt ik dat geen kleinserie meer.

Ja in mijn ogen nu ook, ik wist niet dat die plan E's met zulke hoeveelheden op de markt waren gebracht.

Grtn Martijn

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: Artitec Plan W rijtuigen
« Reactie #141 Gepost op: 13 August 2008, 17:54:45 »
Jij floepert! ;D

Ik dacht altijd als je vanuit een andere wagen een Plan W binnenloopt, dat je een bagagewagen inging... Met die rare roldeur.
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8974
  • Hengelooo 1:160
Re: Artitec Plan W rijtuigen
« Reactie #142 Gepost op: 13 August 2008, 17:55:57 »
Die roldeur hoefden reizigers niet te openen. Dat deed de rangeerder, rolde hem omhoog en zette hem dan vast.
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: Artitec Plan W rijtuigen
« Reactie #143 Gepost op: 13 August 2008, 17:58:11 »
Weet ik, maar je zag het wel. En zo'n open ding maakt herrie enzo.
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8974
  • Hengelooo 1:160
Re: Artitec Plan W rijtuigen
« Reactie #144 Gepost op: 13 August 2008, 18:03:35 »
Daar merkten de reizigers niet zoveel van, er zat nog een balkon tussen...

Ik dacht altijd als je vanuit een andere wagen een Plan W binnenloopt, dat je een bagagewagen inging... Met die rare roldeur.

en dat altijd valt dus ook nog wel mee:

Ik heb trouwens maar een paar keer in een W gezeten, dat was rond 2002 tussen Utrecht en Rotterdam. Ik vond het maar rare dingen.
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: Artitec Plan W rijtuigen
« Reactie #145 Gepost op: 13 August 2008, 18:08:38 »
Ja, nu je het zegt. Het was ook maar een korte kennismaking... Ik moet zelfs ergens een foto van zo'n rijtuig hebben. Ik liep toen ook al met en digi op zak.
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3854
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re: Artitec Plan W rijtuigen
« Reactie #146 Gepost op: 13 August 2008, 18:11:20 »
Is mij niet opgevallen... ;D

Die konden gewoon koppelen, zo vreemd was dat niet. Het metalen raam van de vouwbalg werd tegen de rubberbuis geplaatst.

over het koppelen van buisbalgen aan vouwbalgen bij de echte Plan W staat het volgende in het NS-instructieboek (1966) voor het personeel over Plan W het volgende;

Bij het koppelen met andere rijtuigen, die eveneens van rubber buisbalgen zijn voorzien, is het voldoende de rolluiken resp. de deuren van de doorgangsinrichting te openen en de overloopplaten neer te laten. Door het indrukken van de buisbalgen tijdens het koppelen is een elastische en tochtvrije verbinding verzekerd.
Het is echter ook mogelijk te koppelen met de tot nu toe gebruikelijke vouwbalgen.
Dit gaat dan als volgt;
1. rolluik openen,
2.overloopplaat van het met buisbalgen uitgeruste rijtuig neerlaten,
3. daarna overloopplaat van het andere rijtuig neerlaten (deze volgorde moet aangehouden worden),
4. vouwbalg losmaken en deze tegen de buisbalg aantrekken,
5. de 2 verende getande stelplaten van het rijtuig met buisbalgen op de grootste lengte instellen,
6.de scharnierbare bouten door de bussen van de afdichtingslijsten van de buisbalg steken,
7. de scharnierbare bouten door de gaten van het vouwbalgraam steken en het voorgedeelde van deze bouten een kwartslag knikken,
8. de veren door middel van de getande stelplaten zodanig spannen, dat het vouwblagraam strak tegen de buisbalg wordt gedrukt.

Een hele heisa dus voor de rangeerders  ;D. In model gaat het simpeler. Ik heb rijtuigen met buisbalgen rijden in H0 (gemaakt van krimpkous, lekker elastisch, goede kleur, goede maat; beschrijving zie mijn verhaaltje op http://www.friesemodelbaanclub.nl/index.php?page=Buisbalgen ) en rijtuigen met werkende magnetische vouwbalgen (van zo'n Franse firma waar ik de naam effe van kwijt ben). In de praktijk lopen de vouwbalgen mooi tegen de buisbalgen aan en lijkt het net echt. Ik heb dit op DB-rijtuigen maar het is  ook ideaal op de LSM ICR en de vouwbalgen op de Roco Plan D en de Artitec Plan E. Een aanrader dus dadelijk voor de nieuwe Plan W.

groeten,
Wim
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

(Be)schrijver van spoorhistorie

Private SNAFU

  • Offline Offline
  • Berichten: 1744
  • Member of the 1(to)87 gang
    • project "Nijkerk:87"
Re: Artitec Plan W rijtuigen
« Reactie #147 Gepost op: 13 August 2008, 18:15:01 »
Super actie van Artitec. Gelijk de Plan-W1 voor mijn Benelux TD besteld :)

Ga z door Artitec!

Gr,
Bart
Website
NS - IVa (1968 - 1978) / Koploper / LocoNet / IB+ProfiBoss / Modulebouw

rard

  • Vriend van SpoorH0.nl
  • Offline Offline
  • Berichten: 3029
    • Spoorh0.nl
Re: Artitec Plan W rijtuigen
« Reactie #148 Gepost op: 13 August 2008, 18:15:55 »
denk dat we binnekort ook wel een nieuwtje van digirails kunnen verwachten ;D (zou iig mooi zijn) ;D
Spoorh0.nl - dedrijfstang.nl - Maasfoort.nl

Overlast

  • Offline Offline
  • Berichten: 2521
  • Wij vragen u begrip voor de overlast
Re: Artitec Plan W rijtuigen
« Reactie #149 Gepost op: 13 August 2008, 20:21:44 »
Mooi nieuws van Artitec! Hoeg ik ook mijn Roco plan W's op lengte te maken. Scheelt weer een project. Kan ik -ooit- een roco plan W gebruiken voor een plan O-project: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=1067.30
(voor plaatje naar beneden scrollen)

Maarten
NS 1968 - 1986, H0, gelijkstroom