Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Wat was jullie allereerste loc? door saskia
Vandaag om 17:39:46
NS 9500 scratch build uit Fleischmann BR94 door Rob Ellerman
Vandaag om 17:17:49
Nederlandse trams in HO tijdperk 3 door Bart van der Meer
Vandaag om 17:17:10
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
Vandaag om 17:13:17
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
Vandaag om 17:10:54
Yamorc:loconet goes loco door Karst Drenth
Vandaag om 16:53:10
Fleischmann Anna ombouw. door puntenglijder
Vandaag om 16:41:52
US diorama in H0 door puntenglijder
Vandaag om 16:33:32
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door FransW
Vandaag om 16:19:29
Aanbrengen nummerschildjes, maar met welke lijm? door FransW
Vandaag om 16:17:23
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door MarcNL
Vandaag om 15:21:46
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door NS264
Vandaag om 14:49:58
Vitrinekast door Hasenwald
Vandaag om 14:34:01
Module vliegveld Jan van Mourik door Wim Vink
Vandaag om 13:34:12
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Ben
Vandaag om 13:15:07
Mooi weer om buiten te spelen door Eric B
Vandaag om 13:02:12
Da's Daz 2 door Keska
Vandaag om 12:53:48
Sounddecoder in Roco BR101 door bellejt
Vandaag om 12:29:42
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MOVisser
Vandaag om 12:26:18
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Eric B
Vandaag om 11:37:31
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door RobbertJan
Vandaag om 10:55:10
Allereerste lok(je) door henk
Vandaag om 10:39:29
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 10:37:30
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door martijnhaman
Vandaag om 10:34:01
Bauarbeiten im gange door puntenglijder
Vandaag om 09:32:05
Aachenau West door puntenglijder
Vandaag om 07:48:44
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 02:25:29
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door wob
02 August 2025, 22:30:44
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
02 August 2025, 21:55:45
't Boemeltje door RobVille
02 August 2025, 21:36:12
  

Auteur Topic: Artitec Plan W rijtuigen  (gelezen 312882 keer)

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22518
Re: Artitec Plan W rijtuigen
« Reactie #135 Gepost op: 13 August 2008, 17:46:41 »
In de ogen van Philotrain misschien wel.   ;D


In mijn ogen eigenlijk ook.
Als een fabrikant in één keer 5000 plan E rijtuigen op de markt gooit plus nog een paar duizend er achteraan, dan vindt ik dat geen kleinserie meer.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8987
  • Hengelooo 1:160
Re: Artitec Plan W rijtuigen
« Reactie #136 Gepost op: 13 August 2008, 17:49:46 »
Op de laatste foto van Artitec is hun plan W met hun eigen plan E te zien.


plan W Benelux 454 temidden van plan E te Enschede, 2 februari 1985

De trein zonder loc staat een weekend op reserve. Samenstelling voor de liefhebbers: RD+A+B+B+B De middelste B = dus de Benelux.

« Laatst bewerkt op: 13 August 2008, 17:52:31 door Mispoes »
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: Artitec Plan W rijtuigen
« Reactie #137 Gepost op: 13 August 2008, 17:52:17 »
Op de laatste foto van Artitec is hun plan W met hun eigen plan W te zien.

Je bedoeld ongetwijfeld "met hun eigen plan E te zien."
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10482
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: Artitec Plan W rijtuigen
« Reactie #138 Gepost op: 13 August 2008, 17:52:35 »
Er staat een W teveel in je eerste regel Frank...  :-|

Maar daarom poste ik hier niet, viel gewoon op :)


Ik zie de combinatie E en W wel zitten. Maar, hoe deden ze dat met de bakovergangen ?

Vouwbalg aan Gummiwulst  ???

Grtzz,

Karst

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8987
  • Hengelooo 1:160
Re: Artitec Plan W rijtuigen
« Reactie #139 Gepost op: 13 August 2008, 17:53:01 »
Is mij niet opgevallen... ;D

Die konden gewoon koppelen, zo vreemd was dat niet. Het metalen raam van de vouwbalg werd tegen de rubberbuis geplaatst.
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

Martijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 113
Re: Artitec Plan W rijtuigen
« Reactie #140 Gepost op: 13 August 2008, 17:54:06 »
In mijn ogen eigenlijk ook.
Als een fabrikant in één keer 5000 plan E rijtuigen op de markt gooit plus nog een paar duizend er achteraan, dan vindt ik dat geen kleinserie meer.

Ja in mijn ogen nu ook, ik wist niet dat die plan E's met zulke hoeveelheden op de markt waren gebracht.

Grtn Martijn

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: Artitec Plan W rijtuigen
« Reactie #141 Gepost op: 13 August 2008, 17:54:45 »
Jij floepert! ;D

Ik dacht altijd als je vanuit een andere wagen een Plan W binnenloopt, dat je een bagagewagen inging... Met die rare roldeur.
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8987
  • Hengelooo 1:160
Re: Artitec Plan W rijtuigen
« Reactie #142 Gepost op: 13 August 2008, 17:55:57 »
Die roldeur hoefden reizigers niet te openen. Dat deed de rangeerder, rolde hem omhoog en zette hem dan vast.
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: Artitec Plan W rijtuigen
« Reactie #143 Gepost op: 13 August 2008, 17:58:11 »
Weet ik, maar je zag het wel. En zo'n open ding maakt herrie enzo.
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8987
  • Hengelooo 1:160
Re: Artitec Plan W rijtuigen
« Reactie #144 Gepost op: 13 August 2008, 18:03:35 »
Daar merkten de reizigers niet zoveel van, er zat nog een balkon tussen...

Ik dacht altijd als je vanuit een andere wagen een Plan W binnenloopt, dat je een bagagewagen inging... Met die rare roldeur.

en dat altijd valt dus ook nog wel mee:

Ik heb trouwens maar een paar keer in een W gezeten, dat was rond 2002 tussen Utrecht en Rotterdam. Ik vond het maar rare dingen.
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: Artitec Plan W rijtuigen
« Reactie #145 Gepost op: 13 August 2008, 18:08:38 »
Ja, nu je het zegt. Het was ook maar een korte kennismaking... Ik moet zelfs ergens een foto van zo'n rijtuig hebben. Ik liep toen ook al met en digi op zak.
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3863
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re: Artitec Plan W rijtuigen
« Reactie #146 Gepost op: 13 August 2008, 18:11:20 »
Is mij niet opgevallen... ;D

Die konden gewoon koppelen, zo vreemd was dat niet. Het metalen raam van de vouwbalg werd tegen de rubberbuis geplaatst.

over het koppelen van buisbalgen aan vouwbalgen bij de echte Plan W staat het volgende in het NS-instructieboek (1966) voor het personeel over Plan W het volgende;

Bij het koppelen met andere rijtuigen, die eveneens van rubber buisbalgen zijn voorzien, is het voldoende de rolluiken resp. de deuren van de doorgangsinrichting te openen en de overloopplaten neer te laten. Door het indrukken van de buisbalgen tijdens het koppelen is een elastische en tochtvrije verbinding verzekerd.
Het is echter ook mogelijk te koppelen met de tot nu toe gebruikelijke vouwbalgen.
Dit gaat dan als volgt;
1. rolluik openen,
2.overloopplaat van het met buisbalgen uitgeruste rijtuig neerlaten,
3. daarna overloopplaat van het andere rijtuig neerlaten (deze volgorde moet aangehouden worden),
4. vouwbalg losmaken en deze tegen de buisbalg aantrekken,
5. de 2 verende getande stelplaten van het rijtuig met buisbalgen op de grootste lengte instellen,
6.de scharnierbare bouten door de bussen van de afdichtingslijsten van de buisbalg steken,
7. de scharnierbare bouten door de gaten van het vouwbalgraam steken en het voorgedeelde van deze bouten een kwartslag knikken,
8. de veren door middel van de getande stelplaten zodanig spannen, dat het vouwblagraam strak tegen de buisbalg wordt gedrukt.

Een hele heisa dus voor de rangeerders  ;D. In model gaat het simpeler. Ik heb rijtuigen met buisbalgen rijden in H0 (gemaakt van krimpkous, lekker elastisch, goede kleur, goede maat; beschrijving zie mijn verhaaltje op http://www.friesemodelbaanclub.nl/index.php?page=Buisbalgen ) en rijtuigen met werkende magnetische vouwbalgen (van zo'n Franse firma waar ik de naam effe van kwijt ben). In de praktijk lopen de vouwbalgen mooi tegen de buisbalgen aan en lijkt het net echt. Ik heb dit op DB-rijtuigen maar het is  ook ideaal op de LSM ICR en de vouwbalgen op de Roco Plan D en de Artitec Plan E. Een aanrader dus dadelijk voor de nieuwe Plan W.

groeten,
Wim
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

(Be)schrijver van spoorhistorie

Private SNAFU

  • Offline Offline
  • Berichten: 1744
  • Member of the 1(to)87 gang
    • project "Nijkerk:87"
Re: Artitec Plan W rijtuigen
« Reactie #147 Gepost op: 13 August 2008, 18:15:01 »
Super actie van Artitec. Gelijk de Plan-W1 voor mijn Benelux TD besteld :)

Ga z door Artitec!

Gr,
Bart
Website
NS - IVa (1968 - 1978) / Koploper / LocoNet / IB+ProfiBoss / Modulebouw

rard

  • Vriend van SpoorH0.nl
  • Offline Offline
  • Berichten: 3029
    • Spoorh0.nl
Re: Artitec Plan W rijtuigen
« Reactie #148 Gepost op: 13 August 2008, 18:15:55 »
denk dat we binnekort ook wel een nieuwtje van digirails kunnen verwachten ;D (zou iig mooi zijn) ;D
Spoorh0.nl - dedrijfstang.nl - Maasfoort.nl

Overlast

  • Offline Offline
  • Berichten: 2521
  • Wij vragen u begrip voor de overlast
Re: Artitec Plan W rijtuigen
« Reactie #149 Gepost op: 13 August 2008, 20:21:44 »
Mooi nieuws van Artitec! Hoeg ik ook mijn Roco plan W's op lengte te maken. Scheelt weer een project. Kan ik -ooit- een roco plan W gebruiken voor een plan O-project: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=1067.30
(voor plaatje naar beneden scrollen)

Maarten
NS 1968 - 1986, H0, gelijkstroom