Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Wat was jullie allereerste loc? door Entity
Vandaag om 19:43:40
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 19:40:22
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 19:38:15
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door MOVisser
Vandaag om 19:28:31
Fleischmann Anna ombouw. door Erwin 054
Vandaag om 19:15:10
NS 9500 scratch build uit Fleischmann BR94 door Erwin 054
Vandaag om 19:10:57
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
Vandaag om 19:06:40
Module vliegveld Jan van Mourik door Modellbahnwagen
Vandaag om 18:56:12
Antislipband vervangen van Fleischmann 4065 door Albert de Heer
Vandaag om 18:47:08
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Flevodienst 1976
Vandaag om 18:30:14
Yamorc:loconet goes loco door Dirk
Vandaag om 18:24:44
Dordrechtse Dwarsliggerwagens door marco
Vandaag om 18:06:22
Nederlandse trams in HO tijdperk 3 door Bart van der Meer
Vandaag om 17:17:10
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
Vandaag om 17:13:17
US diorama in H0 door puntenglijder
Vandaag om 16:33:32
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door FransW
Vandaag om 16:19:29
Aanbrengen nummerschildjes, maar met welke lijm? door FransW
Vandaag om 16:17:23
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door MarcNL
Vandaag om 15:21:46
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door NS264
Vandaag om 14:49:58
Vitrinekast door Hasenwald
Vandaag om 14:34:01
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Ben
Vandaag om 13:15:07
Mooi weer om buiten te spelen door Eric B
Vandaag om 13:02:12
Sounddecoder in Roco BR101 door bellejt
Vandaag om 12:29:42
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Eric B
Vandaag om 11:37:31
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door RobbertJan
Vandaag om 10:55:10
Allereerste lok(je) door henk
Vandaag om 10:39:29
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 10:37:30
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door martijnhaman
Vandaag om 10:34:01
Bauarbeiten im gange door puntenglijder
Vandaag om 09:32:05
Aachenau West door puntenglijder
Vandaag om 07:48:44
  

Auteur Topic: Rijtuig plan O  (gelezen 21345 keer)

edwin1974

  • Offline Offline
  • Berichten: 2025
  • Allegra" treinstel
Re: Rijtuig plan O
« Reactie #30 Gepost op: 22 February 2008, 18:01:11 »
Ja inderdaad en ik ben ook weer een stuk wijzer geworden voor wat betreft dit type rijtuig hihihihihihihihihihi.
Maar ik ga toch nog een keer weer kijken om nog meer te weten te komen van dit rijtuig ;).
Zoals er meerdere aanbiedingen waren van verschillende leveranciers.

groetjes edwin
« Laatst bewerkt op: 22 February 2008, 19:49:44 door edwin »

Overlast

  • Offline Offline
  • Berichten: 2521
  • Wij vragen u begrip voor de overlast
Re: Rijtuig plan O
« Reactie #31 Gepost op: 22 February 2008, 20:29:41 »
Ja, dat klinkt lekker vaag: 'hihihi enzo.'  ???
Wat ben je precies wijzer geworden? Tekeningen gevonden?

Maarten
NS 1968 - 1986, H0, gelijkstroom

edwin1974

  • Offline Offline
  • Berichten: 2025
  • Allegra" treinstel
Re: Rijtuig plan O
« Reactie #32 Gepost op: 23 February 2008, 13:54:15 »
Ik heb ontdekt dat niet alleen Allen & Co  maar ook Werksspoor N.V en Wagonfabrik Talbot en nog een andere duitse bedrijf die een aanbieding hadden gedaan aan de Nederlandse Spoorwegen voor Deze rijtuigen Plan O die tevens in gezet konden in het buitenland.

De offerte van Talbot Wagonfabrik bestondt uit dat er 30 stuks rijtuigen van het type B4ümg.
Ook werkspoor koos dit ontwerp van dit Duits rijtuig om dat er niet genoeg tijd was voor een eigen ontwerp.
Van het Werkspoor rijtuig heb ik een tekening die om ga zetten naar 1/87.
Ik heb verder nog een foto gevonden van een AB rijtuig Plan O die sprekend op een Plan N rijtuig leek.
Ik ga kijken of ik een afdruk van deze foto kan krijgen ;)
Mijn speurtocht gaat nog door van dit rijtuig.

Groetjes edwin
« Laatst bewerkt op: 23 February 2008, 17:58:50 door edwin »

Overlast

  • Offline Offline
  • Berichten: 2521
  • Wij vragen u begrip voor de overlast
Re: Rijtuig plan O
« Reactie #33 Gepost op: 24 February 2008, 21:53:36 »
Klinkt interessant Edwin. Maar een foto? Plan O is nooit gebouwd, dus het lijkt me sterk dat daar een foto van is.

Heb je al een niet 1:87 versie van die tekening die je al kan mailen?
Ben heel benieuwd!

Maarten
NS 1968 - 1986, H0, gelijkstroom

Private SNAFU

  • Offline Offline
  • Berichten: 1744
  • Member of the 1(to)87 gang
    • project "Nijkerk:87"
Re: Rijtuig plan O
« Reactie #34 Gepost op: 24 February 2008, 22:06:33 »
Edwin & Maarten,

Zie hier de tekeningen tbv de plots voor een Plan-O zoals ik ze wil laten maken door Gerco.


Schiet maar raak met eventuele aanvullingen en/of wijzigingen.

Gr,
Bart
« Laatst bewerkt op: 31 May 2010, 19:09:21 door Bart Tigges »
Website
NS - IVa (1968 - 1978) / Koploper / LocoNet / IB+ProfiBoss / Modulebouw

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10482
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: Rijtuig plan O
« Reactie #35 Gepost op: 24 February 2008, 22:12:13 »
Mag ik ook schieten ;)

Private SNAFU

  • Offline Offline
  • Berichten: 1744
  • Member of the 1(to)87 gang
    • project "Nijkerk:87"
Re: Rijtuig plan O
« Reactie #36 Gepost op: 24 February 2008, 22:14:13 »
Tuurlijk Karst :P

Schiet maar raak! Jullie/jij hebben dat hele proces al een keer meegemaakt.

Gr,
Bart
Website
NS - IVa (1968 - 1978) / Koploper / LocoNet / IB+ProfiBoss / Modulebouw

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10482
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: Rijtuig plan O
« Reactie #37 Gepost op: 24 February 2008, 22:23:45 »
Ok, daar gaan we  ;D

  • Het Dak: mooi rond ton-dak; maak het separaat. Veel spanten ( ca. elke 7.5mm ) Goed te doen. Zie mijn draadje over de DE-5
  • Binnenwanden: 3 lagen is beter dan twee.
  • Kopwanden: idem plus misschien iets terugvallend in de wand. ( zoals bij Plan E ? )
  • Tussenwanden algemeen: Maak er nokjes aan, zoals bij Gerco's Plan E experiment
  • Plafond: Maak er uitsparingen in ( zie weer DE-5 ) zodat je er makkelijk binnenverlichting in kunt zetten.
  • Deuren: Er moeten nog uitsparingen in de binnenste twee lagen.

Dat was het voorlopig wel. Als je aan de bodem toe bent ga ik weer verder  ;D

Verder heel grappig rijtuig. Lijkt wel een Reneault Megane-I met al die ovale ramen  :P

Grtzz en suc6,

Karst

Private SNAFU

  • Offline Offline
  • Berichten: 1744
  • Member of the 1(to)87 gang
    • project "Nijkerk:87"
Re: Rijtuig plan O
« Reactie #38 Gepost op: 24 February 2008, 22:30:08 »
Karst,

1.) Moet inderdaad nog gebeuren, maar wil eerst wat meer zekerheid hebben mbt de dakvorm.
2.) Binnenwanden 3 lagen, dus in totaal 4 lagen?
3.) Dat gaat nog gebeuren
4.) Volgt nog, eerst de basis gereed ;)
5.) Zie 3.
6.) Oops :)

De bodem wordt idd nog even een vraagteken. Waarschijnlijk geschikt voor een kleintje symoba :)
Dus niet zo'n dure oplossing als bij de Plan-U.

Gr,
Bart

Website
NS - IVa (1968 - 1978) / Koploper / LocoNet / IB+ProfiBoss / Modulebouw

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10482
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: Rijtuig plan O
« Reactie #39 Gepost op: 24 February 2008, 22:36:16 »
Hoi,

@2) Nee, in totaal 3 2 x buiten met uitsparing deur, 1 x met raampje van de deur. Net als bij de meeste Plan U tussenwanden

@5) Dat vergeet je makkelijk, zie het Plan U WC-raam in de B-bak  :-[ :-[

Grtzz,

Karst

Overlast

  • Offline Offline
  • Berichten: 2521
  • Wij vragen u begrip voor de overlast
Re: Rijtuig plan O
« Reactie #40 Gepost op: 26 February 2008, 08:49:25 »
Ziet er leuk uit, Bart. Misschien is het wel mogelijk grote Symoba's toe te passen. Is meestal beter bij lange rijtuigen, hoewel deze nog wel mee valt in 1:87. Voor de koppelingen zou ik niet de plan U-methode kiezen, is helemaal niet nodig.

Maarten
NS 1968 - 1986, H0, gelijkstroom

edwin1974

  • Offline Offline
  • Berichten: 2025
  • Allegra" treinstel
Re: Rijtuig plan O
« Reactie #41 Gepost op: 04 March 2008, 17:38:44 »
heren er zal vanavond weer een update over deze rijtuigen komen. Maarten, ik heb een kleine verrassing voor jouw en de rest  ;D ;D ;D ;D ;D.

groetjes edwin

Overlast

  • Offline Offline
  • Berichten: 2521
  • Wij vragen u begrip voor de overlast
Re: Rijtuig plan O
« Reactie #42 Gepost op: 04 March 2008, 18:35:13 »
Ben benieuwd! ;D
NS 1968 - 1986, H0, gelijkstroom

Private SNAFU

  • Offline Offline
  • Berichten: 1744
  • Member of the 1(to)87 gang
    • project "Nijkerk:87"
Re: Rijtuig plan O
« Reactie #43 Gepost op: 04 March 2008, 18:36:56 »
Me too.

Vanavond maar eens de plot verder gaan aftekenen.

Gr,
Bart
Website
NS - IVa (1968 - 1978) / Koploper / LocoNet / IB+ProfiBoss / Modulebouw

edwin1974

  • Offline Offline
  • Berichten: 2025
  • Allegra" treinstel
Re: Rijtuig plan O
« Reactie #44 Gepost op: 04 March 2008, 20:13:51 »
Inderdaad hier heb ik weer meer informatie over het Plan O rijtuig
Ook Werkspoor is in samenspraak met Beyens bezig geweest met een offerte voor deze rijtuigen.
Deze rijtuigen zouden ook in de internationale dienst ingezet kunnen worden.
De offerte van Werkspoor bestond uit het leveren van een prototype rijtuig en dan mogelijk gevolgd door een totale serie in eerste instanttie van 30 rijtuigen maar uit gebreid tot 60 rijtuigen AB.
De coupe verdeling is als volgd 3 1e klas coupe,s met elk 6 zitplaatsen waarvan 2 rook coupe,s zijn en 5 2e klas coupe,s met elk 8 zitplaatsen waarvan 3 rook coupe,s
Aan de kopeinden van de bakken komen vouwbalgen inplaats van buisbalgen.
Ik hoop dat ik jullie wat meer heb kunnen vertellen hier van dit rijtuig....
Werkspoor wilde zoals ik uit de foto,s kan op maken mMinden -Deutzsdraaistellen gebruiken voor deze serie







foto,s bron Het Utrechts Archief.

groetjes edwin

« Laatst bewerkt op: 04 March 2008, 20:30:15 door edwin. Reden: teksten bij gewerkt. »