Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Fleischmann Anna ombouw. door wob
Vandaag om 19:24:13
US diorama in H0 door wob
Vandaag om 19:19:29
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 19:18:00
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
Vandaag om 19:14:08
booster vraag door rvredebregt
Vandaag om 18:43:59
Aanpassen baanplan bestaande baan door Ferdinand Bogman
Vandaag om 17:56:46
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 17:11:39
Tams app door rvredebregt
Vandaag om 17:06:15
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 16:52:03
DDAR op basis van een Artitec DDM door Daan de leeuw
Vandaag om 16:28:45
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
Vandaag om 16:24:01
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Jan Pieter
Vandaag om 16:16:18
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Merlin674
Vandaag om 15:57:00
Sfeer op je modelbaan door hervé
Vandaag om 15:40:47
EL11 NSB sound file door bellejt
Vandaag om 15:19:30
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 13:47:21
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 13:46:57
Raadplaatje door HIJ
Vandaag om 13:20:55
Trix BR94 ontspoort door Nico Hoogerwerf
Vandaag om 12:41:52
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door R1954
Vandaag om 12:41:36
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 11:49:58
Stichting 3rail 20 jaar jubileumwagen! door Sascha [St. 3rail]
Vandaag om 11:46:25
Edelweisz in model door sncf231e
Vandaag om 11:45:55
Interieur ideeën voor gebouwen door Martin Domburg
Vandaag om 11:39:52
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Wim Vink
Vandaag om 11:19:01
Hochdraußen van Mischa door MischaCT
Vandaag om 10:44:11
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 10:32:20
Mobadaten.info uit de lucht door Hasenwald
Vandaag om 10:17:40
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door MOVisser
Vandaag om 09:40:57
Piko 1136 van AC naar DC door Automatic-rock
Vandaag om 09:40:08

Auteur Topic: Mijn baanplan(nen) (reacties gevraagd) - (Baanplan H0)  (gelezen 15530 keer)

Remco.

• Offline Offline
Re: Mijn baanplan(nen) ( reacties gevraagd )
« Reactie #45 Gepost op: 17 August 2008, 01:08:25 »
Dank je Piet :)

Ik ben nu bezig om het schaduw gedeelte technisch te vereenvoudigen wat maximaal geld scheelt, tot dusverre een slordige 200 euro, maar waarbij ik eigenlijk geen functionaliteit verlies, koploper zal dat dan welliswaar deels moeten opvangen maar dat mag geen probleem zijn. In sommige gevallen word het trouwens alleen maar makkelijker :) Morgen volgen nieuwe plaatjes van het schaduw gedeelte :)

Gr. en weltrusten voor straks aan iedereen die dit nog leest! :)

Remco.

Remco.

• Offline Offline
« Reactie #46 Gepost op: 17 August 2008, 10:47:14 »
Goedemorgen medespoorders,

Hier dus het sterk vereenvoudigde baanplan, in het zichtbare gedeelte veranderd niets, maar onderhuids is het sterk vereenvoudigd qua aantal sporen, functionaliteit is nog steeds gelijk.

Niveau 0:

Niveau 1:

Dit moet het denk ik gaan worden, koploper zal dan alles moeten regelen met betrekking tot wie wanneer over de enkele sporen mag maar dat lijkt me geen enkel probleem en ik heb het nagerekend het scheelt toch een slordige 200 euro die ik mooi weer in wat anders kan steken :)

In het schaduwstation is nu nog 2 x een bocht R3 getekend maar die word vervangen door een R4. Dan is de minimale bocht op de baan R4 en dat moet voldoende zijn om veilig en goed bochten te rijden.

Het einddoel is dus nog steeds dit:

Ik wilde in principe Rocoline, maar heb eens rond gekeken en Piko A-Gleiss is op zich ook een mooie oplossing, ik geef namelijk liever geld uit aan materieel dan aan rails. Ik heb Piko A-Gleiss bij Kees-Jan gezien en dat zag er ook gewoon goed uit. Enige is natuurlijk een hogere railhoogte van 2.5mm ipv 2.1 Maar in hoevere dat zichtbaar is als alles is bewerkt weet ik niet. Bij Kees-Jan viel mij het verschil niet op, dat zag er allemaal even strak uit!

Misschien dat iemand anders daar nog iets over kan roepen ? En tips & tools vwb het baanplan zijn nog altijd welkom :D

Gr. Remco.

Machinist Johan

• Offline Offline
  • gevorderd beginner
« Reactie #47 Gepost op: 17 August 2008, 10:54:14 »
hai remco,

dat spoor in dat gele gedeelte is dat om treinen op te zetten?
je zou misschien 2 sporen kunnen maken om een binnente halen als je er al een ander opgezet hebt.

mvg

Remco.

• Offline Offline
« Reactie #48 Gepost op: 17 August 2008, 10:58:25 »
Hoi Johan,

Dat is een industrieterrein daar komt dus bebouwing met loodsen etc.

Gr. Remco.

JAB van Ree

• Offline Offline
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
« Reactie #49 Gepost op: 17 August 2008, 11:56:05 »
Voor wat betreft Piko A vs Roco Line, in je zichtbare gedeelte zie ik vrij weinig wissels. Ik zou dus in het zichtbare gedeelte Roco Line gebruiken en in de niet-zichtbare delen Piko A.

Persoonlijk vind ik, nu ik gewend ben aan mooie lage spoorstaven als Roco Line en Peco code 75, dat die hoge rails zoals Piko A, Fleischmann Profi ed toch wat "lomp" overkomen. Je kunt het wel wat verdoezelen met verf, ballast ed maar toch blijft het, zeker op foto's, zichtbaar.

Ik weet niet hoeveel je al hebt gekocht, maar misschien is dit uitvoerbaar?

Verder zou ik proberen de perronlengte wat te vergroten, zeker met getrokken treinen is dit nu wat kort. Als je het station iets diagonaal legt ziet het er iets vloeiender uit en win je al een paar cm. En hoewel het de mogelijkheiden iets beperkt, zou je ipv die engelsman in het station twee wissels kunnen nemen waardoor je weer wat perronlengte wint voor dat 2e doorgaande en het kopspoor (al het ook leuk zijn, deel verkeerd-spoor rijden)

Verder fraai doordacht, met veel rijmogelijkheden.
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

Remco.

• Offline Offline
« Reactie #50 Gepost op: 17 August 2008, 12:03:55 »
Dank je voor de tips!

Ik heb sowieso nog een rails gekocht dus ik kan alle kanten op :D

Wat ik wel zou kunnen doen is een gebogen wissel erin leggen en kijken wat ik dan win, ik ga even tekenen, ik zet het hier wel neer als ik het heb gedaan.

JAB van Ree

• Offline Offline
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
« Reactie #51 Gepost op: 17 August 2008, 12:09:07 »
Wat ik wel zou kunnen doen is een gebogen wissel erin leggen en kijken wat ik dan win, ik ga even tekenen, ik zet het hier wel neer als ik het heb gedaan.

Pak dan wel het R9/R10 gebogen wissel... die ziet er nog redelijk fraai uit. De hele krappe wissels zijn ondingen, zien er bovendien onnatuurlijk uit.
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

Remco.

• Offline Offline
« Reactie #52 Gepost op: 17 August 2008, 13:00:00 »
Met boogwissels krijg ik niet echt een mooi resultaat, dus ik denk dat het mooier is om evt inderdaad het station iets schuin te leggen om meer perron te maken.

Ik moet daarbij wel even vermelden dat ik nu alles expres vrij krap heb berekend maar ik kan er sowieso tussen de 5 en 10 cm bij trekken in die kamer. Ik dacht: Beter te klein bedenken en iets oprekken dan andersom.

Dan worden de perrons uiteindelijk 1meter 25 en het kopspoortje 1 meter. Dus kan ik de nog te kopen Koploper, een getrokken DDM en plan V goed kwijt net als mijn getrokken rijtuigen ( 3 rijtuigen + lok ).

HeRo

• Offline Offline
    • Bouwdraadje bij de buren.
« Reactie #53 Gepost op: 17 August 2008, 13:16:06 »
Hallo Remco,

Als je het station iets schuin legt ga je dan je brug ook naar onderen brengen?
Geeft je veel meer vrijheid in je wisselstraat,je kunt namelijk het laatste stuk van
de bocht in je wissels nemen.

Heb je ook al geprobeert je haveneiland iets schuin naar beneden te leggen.
Je krijgt dan bij het station iets meer bewegingsvrijheid.Ook oogt het wat minder hoekig.

grt Robin

Remco.

• Offline Offline
« Reactie #54 Gepost op: 17 August 2008, 16:28:04 »
Hey Robin,

Misschien dat ik de brug dan bijvoorbeeld ook iets meer naar beneden draai inderdaad, dat is een goede optie. Ik denk uiteindelijk dat dat kijken word zodra alles er ligt, niet eerder, dat geeft ook sneller duidelijkheid.

Het haven eiland is zo recht omdat ik dan ongeveer even veel ruimte heb om aan beide kanten te staan, de deur zit onder zeg maar en die wordt vervangen door een schuifdeur dus de enige 'leefruimte' die ik heb is die rond het haven eiland.

Gr. Remco.

Ps. Alles goed met de 1823 ? Met de 1602 is het iig top!

santerdam

• Offline Offline
« Reactie #55 Gepost op: 17 August 2008, 16:37:16 »
Tussen niveau 0 en 1 heb je enkelsporig gemaakt. Op niveau 0 is dat een vrij lang stuk. Koploper zal het verkeer ongetwijfeld prima regelen, een trein gaat het spoor niet op indien een trein in de andere richting op dat spoor onderweg is.

Voor de toeschouwer is dat enkelspoor helemaal niet zichtbaar. Je ziet allerlei treinen stilstaan en je snapt niet waarom de trein niet vertrekt. Pas een hele tijd later zie je dan een trein vanaf niveau 0 verschijnen.

Het zou wel eens kunnen dat het op de kijker vreemd over komt - je weet niet wat er aan de hand is.

Sander

Remco.

• Offline Offline
« Reactie #56 Gepost op: 17 August 2008, 16:39:58 »
Ja dat is waar, dat is mogelijk maar gegeven mijn beperkte ruimte zie ik geen optie om het anders te doen en daarom heb ik wel natuurlijk het industrie gedeelte erbij, daar gebeurt dan tenminste iets en zo moet het elkaar een beetje afwisselen.

Maar ja je hebt een punt :)

Gr. Remco.

Remco.

• Offline Offline
« Reactie #57 Gepost op: 31 August 2008, 21:33:07 »
Ik ben inmiddels druk bezig gebleven met tekenen en bedenken. En meten, en daarbij ontdekte ik dat ik me had vermeten, en niet 3x3 had maar 3x2.6  :-|

Dus weer verder gegaan met bedenken en tekenen en bedenken wat haalbaar zou zijn met mijn en ruimte en mogelijkheden :)

Nu ben ik er uit:

Het word een ovaal met aan de ene rechte zijde het volgende station:

en aan de andere zijde, uit het zicht dus een 3 sporig schaduwstation ( Wat op termijn uitgebreid kan worden om meer treinen te herbergen ) Je zou het kunnen zien als een groot diorama waarbij er treinenloop word gegenereerd via een schaduwstation.

Even uitleg bij het plaatje, het station ligt lager dan de weg, op het weg niveau komt een rij halve huisjes als achtergrond, een taxistandplaats, een bushalte en natuurlijk de ingang naar het station.

De perrons zijn te bereiken via een brug met trappen naar de perrons toe. De wegen links + rechts maskeren de overgang van 2 naar 1 rail.

Het stations deel maak ik als 1 module van 2meter70 lang en +- 80 cm breed. Het grote eilandperron word bijna 15 cm breed, het onderste perron 8 cm. De perrons worden 1meter50 lang. Voldoende dus om mijn langste stammetje van 4 x ICR + 1200 te herbergen ( Deze doet 1meter40 )

Het idee is een klein stedelijk voorstation voor het centrale station. Toen ik dit bedacht had kwam ik tijdens het internetten dit station tegen wat er wel wat van weg heeft.

Ik heb nu eenmaal geen zeeen van ruimte terwijl ik toch in een behoorlijk huis woon  :-X maar met het oog op de toekomst maak ik dus het station als module, dan kan ik het altijd nog ergens bij inbouwen. Bijna alle rails is binnen, het laatste is besteld. En dan als de S88XPressNetLI binnen is testen of de blokken die ik bedacht heb uitkomen en dan bouwen ;D

Gr. Remco.

Nog even het complete plan er bij geplaatst:

En ik wil het zo bouwen omdat ik het dan nog realistisch kan laten overkomen, alles wat ik meer bouw maakt het te druk en teveel op te klein oppervlak.

« Laatst bewerkt op: 31 August 2008, 21:40:47 door Remco »

santerdam

• Offline Offline
« Reactie #58 Gepost op: 31 August 2008, 21:43:30 »
Je zou een keer kunnen zoeken op foto's van station Best. Daar hebben ze ook een laag station met een deel bebouwing erboven.

Als je op Google Earth kijkt zie je het ook heel goed - de trein rijdt door een soort tunnel onder de huizen het station binnen en komt na een groot plein weer in beeld.

Sander

Remco.

• Offline Offline
« Reactie #59 Gepost op: 31 August 2008, 21:48:07 »
Hey Sander,

Bedankt voor de tip, ik ga gelijk even kijken!

Gr. Remco.

En gekeken: Ja inderdaad daar kan ik zeker wat ideetjes voor aankleding op doen :)

Ik denk dat het wel een mooi bouwwerk word zo ;D
« Laatst bewerkt op: 31 August 2008, 21:54:50 door Remco »