Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Edelweisz in model
door
sncf231e
Vandaag
om 22:10:45
Open huis VAMES Modelspoorclub Apeldoorn
door
GertW
Vandaag
om 22:09:16
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal
door
nighttrain1
Vandaag
om 22:07:55
booster vraag
door
maartenvdb
Vandaag
om 22:06:57
Station Roodeschool
door
Casmir
Vandaag
om 21:59:14
Tams app
door
Ronald Halma
Vandaag
om 21:44:37
Raadplaatje
door
grossraumwagen
Vandaag
om 21:11:39
Aanpassen baanplan bestaande baan
door
Bjor
Vandaag
om 20:39:43
Trix BR94 ontspoort
door
Nico Hoogerwerf
Vandaag
om 20:37:44
Modules van Kees Gorter (vervolg)
door
ca.gorter
Vandaag
om 20:33:46
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Schachbrett
Vandaag
om 20:29:37
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
Pommie
Vandaag
om 20:11:11
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan
door
J. Moors
Vandaag
om 19:31:47
Fleischmann Anna ombouw.
door
wob
Vandaag
om 19:24:13
US diorama in H0
door
wob
Vandaag
om 19:19:29
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Wim Vink
Vandaag
om 19:18:00
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N
door
RobVille
Vandaag
om 19:14:08
Module vliegveld Jan van Mourik
door
MOVisser
Vandaag
om 16:52:03
DDAR op basis van een Artitec DDM
door
Daan de leeuw
Vandaag
om 16:28:45
Br 38 Piko Superen.
door
puntenglijder
Vandaag
om 16:24:01
De bouw van 'Ommelanden' (H0)
door
Jan Pieter
Vandaag
om 16:16:18
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
door
Merlin674
Vandaag
om 15:57:00
Sfeer op je modelbaan
door
hervé
Vandaag
om 15:40:47
EL11 NSB sound file
door
bellejt
Vandaag
om 15:19:30
BR-18.6 Schaal-0.
door
FritsT
Vandaag
om 13:47:21
Swalbenburg, N modulebaan
door
NS264
Vandaag
om 13:46:57
Vijfhuis (v.h. Frotterdam)
door
Ben
Vandaag
om 11:49:58
Stichting 3rail 20 jaar jubileumwagen!
door
Sascha [St. 3rail]
Vandaag
om 11:46:25
Interieur ideeën voor gebouwen
door
Martin Domburg
Vandaag
om 11:39:52
Hochdraußen van Mischa
door
MischaCT
Vandaag
om 10:44:11
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Baanplannen
|
Mijn baanplan(nen) (reacties gevraagd) - (Baanplan H0)
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
Vorige
-
Volgende
-
1
2
[
3
]
4
Omlaag
Auteur
Topic: Mijn baanplan(nen) (reacties gevraagd) - (Baanplan H0) (gelezen 15543 keer)
Remco.
Re: Mijn baanplan(nen) ( reacties gevraagd )
«
Reactie #30 Gepost op:
05 August 2008, 22:37:55 »
Inderdaad, dat is ook wel een beetje de limiet van de treinen waar ik mee rijd hoor. 1.5 meter tot 1.70 voor goederentreinen.
Gr. Remco.
Arjan6511
«
Reactie #31 Gepost op:
06 August 2008, 06:56:51 »
Was ik weer.
Globaal bedoelde ik wat Remco op pagina 2 liet zijn op zijn ontwerp, maar dan zonder de hoeken waarin hij de bogen wegwerkt. Nu heb je minder ruimte om sporen op een iets lager gedeelte te leggen. maar het voordeel is nu wel dat je eventueel met uitneembare modules kunt gaan werken
Probeer hier een foto van mijn baan hier te plaatsen, maar het netwerk van mijn werk wil niet echt meewerken geloof ik. Ga nog even puzzelen.
https://www.youtube.com/@arjans3459/videos
> abonneer want er komt meer! Treinenvideo's uit NL/D/AT
Remco.
«
Reactie #32 Gepost op:
06 August 2008, 14:42:07 »
Hier foto's van Arjan's baan:
Moet je zelf maar even toelichten Arjan
Gr. Remco.
Arjan6511
«
Reactie #33 Gepost op:
06 August 2008, 15:22:56 »
Even kort:
Kwaliteit van de foto's is niet zo, en anderhalf jaar oud.
Basis vormt de dubbelsporige hoofbaan die zoveel mogelijk aan de buitenzijde van de tafels loopt. Op de bovenste foto is een halte te zien op het bovenliggende gedeelte met 2 zijsporen. Hier stopt alleen de stoptrein en S-Bahn.
Vanaf de hoofbaan gaan 2 afritten naar het laag-gelegen gedeelte. Er zijn 2 ontvangstsporen met bovenleiding (zonder functie) en 1 spoor zonder.
Een rangeerlok trekt de treinen uit elkaar en plaatst de wagens bij de aansluitingen op de baan en stelt een trein samen die met een diesel weer vertrekt.
Dat was de ochtend zeg maar, de middag bestaat dan uit het verzamelen van wagens, de ontvangst van de buurtgoederentrein met de diesel en het samenstellen van 2 lange cargo's.
Al met al ben je wel een paar uur zoet.
Inmiddels is de baan alweer wat verder, maar ben bijvoorbeeld over de muurplaten niet tevreden en dat is 1 van de dingen die nog moeten worden aangepast. Op het het gedeelte van de foto met de brug zijn nog helemaal geen muurplaten aangebracht, ook dat moet dus nog.
«
Laatst bewerkt op: 06 August 2008, 15:49:05 door Arjan6511. Reden: Leesbaarder gemaakt.....
»
Remco.
«
Reactie #34 Gepost op:
06 August 2008, 16:04:25 »
Zo kom je in ieder geval wel aan je rijmeters
Ik ben dus niet de enige met dit idee. Nu moet ik dat idee nog even verder uitwerken.
Gr. Remco.
Bertje
«
Reactie #35 Gepost op:
06 August 2008, 21:56:58 »
Ben benieuwd hoe het er nu uitziet Arjen6511
Wat is eigenlijk de ruimte die je hebt? En van welk merk zijn de bruggen... ziet er wel mooi uit
Remco.
«
Reactie #36 Gepost op:
06 August 2008, 22:32:04 »
Nou ik ben weer druk geweest
en zie hier een nieuw baanplan:
Er komt dus een station op rechts, klein rangeer terrein er om heen met een aftakking naar een kleine haven waar ik o.a. wat kalk en grind kan laden. Mogelijk nog olie erbij maar dat weet ik nog niet. Verder gaat het rangeerterrein over in een groen gedeelte met een grote boogbrug over de toevoer naar de haven.
De buitenring met dubbelspoor word nog iets groter, ik kom er net achter dat ik in Anyrail hem maar 2.5 meter hoog heb gemaakt terwijl het 3 meter mag zijn, dus daar komt nog 20 cm bij.
Schiet maar zou ik zeggen
Gr. Remco.
Arjan6511
«
Reactie #37 Gepost op:
07 August 2008, 07:39:07 »
Ziet er zeker niet onaardig uit.
Wel een paar dingetjes:
1. Heb je genoeg ruimte om te staan tussen de baan?
2. Je kruipt onder de brug door, stoot je dan niet je hoofd tegen de tafel waar je de haven op hebt gesitueerd?
3. Neem aan dat de blauwe vlakken water is, eigenlijk is het dan net iets mooier om (een gedeelte van) de punt die je nu hebt tussen de brug en de haven op te vullen, zodat de twee bakken op elkaar aansluiten en het weer meer een geheel wordt. Zorg wel dat je er nog goed bij kunt.
4. Van bovenaf komt een spoor dwars door de hoofbaan en je opstelsporen naar binnen toe. Probeer eens te kijken of je die wissels verder naar rechts kunt leggen en kunt laten aansluiten op het derde spoor van boven, en dan met een overloop wissel naar het vierde spoor.
Hierdoor hoef je minder wissels te gebruiken en kun je langere treinen opstellen. Stelregel is wel, dat als je met lok moet omlopen je dan eigenlijk niet de hoofdbaan op mag, dus hou rekening met een omloopspoor, omdat je toch geduwd de haven ingaat naar het rode spoor.
5. Rechtsonder liggen de sporen redelijk ver uit elkaar, met 2 grote grijze vlakken. In het rechtse vlak zou je eventueel nog een kopspoortje kunnen leggen voor het opstellen van een lok, in het linkervlak zou in het spoortje naar de haven nog een wissel kunnen met een kort spoor naar een fabriek. Het geeft niet dat je dan een situatie krijgt waarin het afbuigende spoor het vervolg is van je spoorlijn richting de haven, in een industriegebied waar de snelheid laag is komt dat vaker voor.
6. Wat op zich wel grappig is om in het groene gedeelte ook een soort kruising met een snelweg oid te maken, waarbij de weg onder het spoor door loopt. Normaal is de scenery voor later zorg,, maar met sommige dingen moet je vroeg rekening houden.
@Bertje:
Boogbruggen zijn van ROCO, en overgespoten in een wat meer realistische kleur. Een boogbrug is ruim 45 cm, ik gebruik 2 breed en 2 lang, dus totaal iets van 91 cm. voor de brugdelen.
Exacte maten van mijn kamer weet ik niet, maar iets van 5.00 x 4.75 geloof ik.
Moet inderdaad binnenkort weer eens foto's maken, maar het zal je tegenvallen wat er is veranderd. Heb helaas te weinig tijd, en als ik tijd heb wil ik ook gewoon eens rijden. Oorzaak is dat ik 55-60 uur per week werk en dan 's avonds geen zin meer heb. En dat is al bijna een jaar zo, dus het ligt een beetje stil. Maar hopelijk komt daar spoedig verandering in.
Zal nog eens kijken wat ik voor oude foto's beschikbaar heb.
Remco.
«
Reactie #38 Gepost op:
07 August 2008, 16:17:51 »
Nou even mede door de aanvullingen van Arjan tot wat nieuwe inzichten gekomen en zover ben ik nu:
Ik heb nu dus een extra spoor naar het havengebied, deze kan meteen als 'keerlus' dienst doen. De open vlakken moeten uiteindelijk met wat scenery gevuld raken. Verder heb ik minimaal 70 cm naast de haven aan beide zijden om te staan, moet lukken. De brug zit niet voor de deur bij mij dus ik kan eronder door waar ik wil dus dat zal geen probleem geven
Ik ben over deze behoorlijk tevreden, maar misschien zijn er nog wat tips her en der
Gr. Remco.
«
Laatst bewerkt op: 07 August 2008, 16:23:42 door Remco
»
santerdam
«
Reactie #39 Gepost op:
07 August 2008, 16:28:38 »
De keerlus, of beter gezegd de keerdriekhoek, zie ik - maar volgens mij is de spoorlengte te kort. Voor de meeste spannings-omschakel oplossingen heb je ten minste een spoorlengte nodig van je langste trein plus wat extra. Ik vraag me af of je dat haalt in een van die twee bogen.
Sander
Remco.
«
Reactie #40 Gepost op:
07 August 2008, 16:33:34 »
Hm dat wist ik niet, dat is vervelend
Nou ja in het ergste geval moet dan de onderste bocht verdwijnen dat is niet anders.
Remco.
Heb nu dit ervan gemaakt ?
Een extra zijspoortje om te stallen zit er nu bij getekend maar deze is nog in de overweging
«
Laatst bewerkt op: 07 August 2008, 16:51:35 door Remco
»
santerdam
«
Reactie #41 Gepost op:
07 August 2008, 17:06:18 »
Je kunt de keerdriehoek best wel handhaven, maar dan moet je de onderste boog een stuk langer maken. Je liet die boog aan de onderkant eindigen met een wissel naar het rondgaande spoor. Als je het boogspoor een stuk evenwijdig aan het rondgaande spoor laat lopen ('n soort derde spoor) en de wissel een stuk verder legt, dan is een keerdriehoek best haalbaar.
Sander
Remco.
«
Reactie #42 Gepost op:
07 August 2008, 17:10:39 »
Ik zal even kijken wat ik doe, even wat proberen.
Weer een aanpassing, ik heb de haven een stuk gedraaid. ( Deze vind ik eigenlijk niet mooi
de vorige was beter )
Remco.
«
Laatst bewerkt op: 07 August 2008, 17:19:20 door Remco
»
Remco.
«
Reactie #43 Gepost op:
16 August 2008, 21:13:53 »
Ok even een tijdje het eea laten bezinken en met frisse moed er tegen aan gegaan, ik heb hier in huis een kamertje van 3 bij 3 gekregen waar ik een baan in kan bouwen, nou ja al heel wat tekeningen gemaakt maar nu heb ik iets wat in mijn optiek zeker een leuk plan is. Nu jullie reacties en tips&tools even afwachten
Daar gaat hij dan:
Het is een 2 laagse baan.
Niveau 0:
Compleet met de 2 dubbelspoor opgangen naar boven
Niveau 0 met ingekleurd wat je ziet en waar je kan lopen, alles buiten de rode lijnen is niet zichtbaar.
Niveau 1, deze sluit dus aan op de opgangen van niveau 0:
En niveau 1 + 0 wat er zichtbaar is:
De bochten zijn minimaal R4, op 2 bochten in het schaduwstation na, die zijn R3 ( Die kan ik waarschijnlijk met flex wel een R4 radius geven is wel het beste denk ik ), alles gebasseerd op Rocoline.
De bocht onderin is nu 'strak' getekend volgens rail geometrie maar die bocht en rechte stuk kan natuurlijk ook heel mooi gelegd worden met flex rail die ruimte is er ook prima aanwezig om er een vloeiend geheel van te maken.
- Er komt dan dus een station links met bus/taxi standplaats ervoor.
- Onderin een groene omgeving. Echt nederlands.
- Bovenin een brug over het water.
- Rechts een stad ( Dwz halve stedelijke panden met een weg ervoor langs, deze gaan ook de daling/stijging verhullen
)
- In het midden een industrie terrein, met haventje dit ligt 1 niveau lager als het andere spoor.
Voor de stijging/daling heb ik op het kortste spoor 3meter10. hiermee kan ik rond de 2.9% stijging aanhouden om +- 9 cm te stijgen. Mijn personentreinen worden in principe niet langer als 3 rijtuigen en een loc, dus +- 1meter10. Uitzonderingen daarop zijn straks mogelijk een koploper en een ICR A+B+BKD+Stuurstand.
Nou barst maar los, ik heb echt mijn best gedaan om in de niet al te grote ruimte die ik heb, iets leuks te bedenken. Ik mag graag naar rijdende treinen kijken, zelf rijden vind ik niet het allerleukste.
Gr. Remco
PietvW
«
Reactie #44 Gepost op:
16 August 2008, 22:36:09 »
Dit ziet er erg leuk uit. Beter nog dan je vorige plannen
mvg,
piet
Print
Pagina's:
1
2
3
4
Vorige
-
Volgende
-
1
2
[
3
]
4
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Baanplannen
|
Mijn baanplan(nen) (reacties gevraagd) - (Baanplan H0)