Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

US diorama in H0 door wob
Vandaag om 19:19:29
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 19:18:00
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
Vandaag om 19:14:08
booster vraag door rvredebregt
Vandaag om 18:43:59
Fleischmann Anna ombouw. door puntenglijder
Vandaag om 18:20:07
Aanpassen baanplan bestaande baan door Ferdinand Bogman
Vandaag om 17:56:46
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 17:11:39
Tams app door rvredebregt
Vandaag om 17:06:15
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 16:52:03
DDAR op basis van een Artitec DDM door Daan de leeuw
Vandaag om 16:28:45
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
Vandaag om 16:24:01
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Jan Pieter
Vandaag om 16:16:18
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Merlin674
Vandaag om 15:57:00
Sfeer op je modelbaan door hervé
Vandaag om 15:40:47
EL11 NSB sound file door bellejt
Vandaag om 15:19:30
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 13:47:21
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 13:46:57
Raadplaatje door HIJ
Vandaag om 13:20:55
Trix BR94 ontspoort door Nico Hoogerwerf
Vandaag om 12:41:52
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door R1954
Vandaag om 12:41:36
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 11:49:58
Stichting 3rail 20 jaar jubileumwagen! door Sascha [St. 3rail]
Vandaag om 11:46:25
Edelweisz in model door sncf231e
Vandaag om 11:45:55
Interieur ideeën voor gebouwen door Martin Domburg
Vandaag om 11:39:52
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Wim Vink
Vandaag om 11:19:01
Hochdraußen van Mischa door MischaCT
Vandaag om 10:44:11
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 10:32:20
Mobadaten.info uit de lucht door Hasenwald
Vandaag om 10:17:40
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door MOVisser
Vandaag om 09:40:57
Piko 1136 van AC naar DC door Automatic-rock
Vandaag om 09:40:08

Auteur Topic: Mijn baanplan(nen) (reacties gevraagd) - (Baanplan H0)  (gelezen 15529 keer)

Remco.

• Offline Offline
Mijn baanplan(nen) (reacties gevraagd) - (Baanplan H0)
« Gepost op: 03 August 2008, 01:37:32 »
Goedenavond of morgen als je dit waarsch. leest :)

Ik ben druk bezig om een geschikt baanplan uit te werken voor mijn situatie.

Mijn gegevens:

H0, TP IV Nederlands
Kameroppervlak 4 x 3 meter.
Rails: Rocoline 2.1 mm

Nu kan ik in de ruimte die ik heb mede door de noodzakelijke ruime bochten geen echt lange rechte stukken kwijt.
Ik ben druk aan het tekenen geweest om toch iets te kunnen bewerkstelligen:

Dit is een plan 1 wat ik bedacht heb:

Plan 1:

Het gaat voornamelijk om het middelste gedeelte, de 2 lussen zijn puur om te kunnen keren.
Het bovenste gestippelde deel valt weg onder de 'stad' die erop komt, ter hoogte van de horizontale bruine lijn komt een muurtje waar bovenop dan de stad ligt. Het gedeelte wat voor de muur ligt is 35 cm diep, het gedeelte erachter is 30 cm diep. Daar bevindt zich een klein schaduw station.

Ik hoop dat er mensen zijn die wat tips, tools en/of aanvulligen hebben voor dit baanplan. Ik zal sowieso nog een ander baanplan erbij posten maar dat heb ik nog niet helemaal uitgewerkt. Zodra deze af is komt hij erbij.

Bedankt alvast,

Gr. Remco.
« Laatst bewerkt op: 11 September 2008, 23:12:35 door Matthijs van Heijningen »

Marty

• Offline Offline
  • Het Achtergrondmannetje.nl
    • Het Achtergrondmannetje
Re: Mijn baanplan(nen) ( reacties gevraagd )
« Reactie #1 Gepost op: 03 August 2008, 02:10:43 »
als ik heel eerlijk ben vind ik het plan een beetje zonde van de ruimte en inspiratieloos.
Vraag me nou niet  gelijk een ander in elkaar te flansen :).
om te beginnen zou je je je station in een hele grote flauwe boog kunnen leggen.
Zo is je station leuker om aan te zien, en je perronsporen kunnen veel langer worden, en je kan een vloeiende aftaking maken naar de 2 zijpoten waar werkplaatsen of industrie kan komen.
Alles recht gaat visueel zeer snel vervelen.
die 4x3 meter zijn dat de maten van de muur, of kan je ook nog van een andere kant de baan zien.
Als dit het geval is , zou je de poot die je van 2 kaneten kan zien scheiden door een tussenschot zodat je 2 verschillende scenery's kan maken op 1 poot
Mvg Marty, aka het Achtergrondmannetje

santerdam

• Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 03 August 2008, 02:30:53 »
Het is hier nog te warm, slapen lukt niet. Dus bij deze mijn eerste reactie.

- Waar moet je ruimte vrijhouden voor bijvoorbeeld de deur, kasten, ander meubilair ? Moet je rekening houden met een schuin dak ? Je hebt nu een 'geknikt hondenbot' - wellicht heb je ruimte aan een kant om een dubbele knik te maken.

- In feite kunnen treinen alleen 'rondjes' rijden. Het je overwogen in de beide lussen voor het rondrijden ook keerlussen te maken. Daarmee maak je de loop van de treinen speelser en bouw je variatie in, omdat een trein ineens van een andere richting kan komen.

- (vanaf onderkant gerekend) Heb je in het derde spoor links en rechts uitloopstukjes (40 cm zo te zien).  Als een loc een trein naar spoor 3 heeft gereden, kan die links weg in het uitloopstukje, door te "ontsnappen" naar spoor 4 en dan via de wisselstraat weer vertrekken.  
Hoe bedoel je dat met het rechter uitloopstukje ?

- De boogwissels links en rechts geven je de keuze tussen de twee langste sporen. In feite bieden de eerste wissels op het rechte stuk spoor dezelfde faciliteit. Is het de bedoeling de bogen links en rechts als een soort "omloopsporen" te zien ?

- Ik weet dat je veel goederenwagens hebt/had, wil je een echte rangeerbaan bouwen ? Of zoek je het meer in de strakke dienstregelingen met personentreinen en een prominent station op de voorgrond ?

Het is me niet duidelijk wat voor soort "spoorbedrijf" je wilt opzetten, dus beperk ik me nu tot vragen.

Groeten,

Sander

Remco.

• Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 03 August 2008, 03:20:31 »
als ik heel eerlijk ben vind ik het plan een beetje zonde van de ruimte en inspiratieloos.
Vraag me nou niet  gelijk een ander in elkaar te flansen :).
om te beginnen zou je je je station in een hele grote flauwe boog kunnen leggen.
Zo is je station leuker om aan te zien, en je perronsporen kunnen veel langer worden, en je kan een vloeiende aftaking maken naar de 2 zijpoten waar werkplaatsen of industrie kan komen.
Alles recht gaat visueel zeer snel vervelen.
die 4x3 meter zijn dat de maten van de muur, of kan je ook nog van een andere kant de baan zien.
Als dit het geval is , zou je de poot die je van 2 kaneten kan zien scheiden door een tussenschot zodat je 2 verschillende scenery's kan maken op 1 poot

Hoi Marty,

De maten zijn de muren, dus nee ik heb geen ruimte om er om heen te wandelen zeg maar. De reden dat ik alles recht heb heeft te maken met het feit dat ik eerder een kronkel baan had maar dat niet realistisch vond, 3 meter rails = +- 270 meter in 1:1 en daarin zag ik nooit de kronkels die ik eerder bouwde ;D dus daarom is mijn eerdere baan gesneuveld. En dit stukje spoor is geen station zeg maar, puur een stukje rail met wat zijsporen, het station zou bijvoorbeeld links of rechts ervan kunnen liggen.

Ik heb ook al eens een ander baanplan getekend en met wat hulp van mensen hier is dat gefinetuned naar dit:

Dat is meer waar jij denk ik op doelt? Alleen deze is net te groot geworden, ik kan hem net niet kwijt :(

Het is hier nog te warm, slapen lukt niet. Dus bij deze mijn eerste reactie.

- Waar moet je ruimte vrijhouden voor bijvoorbeeld de deur, kasten, ander meubilair ? Moet je rekening houden met een schuin dak ? Je hebt nu een 'geknikt hondenbot' - wellicht heb je ruimte aan een kant om een dubbele knik te maken.

- In feite kunnen treinen alleen 'rondjes' rijden. Het je overwogen in de beide lussen voor het rondrijden ook keerlussen te maken. Daarmee maak je de loop van de treinen speelser en bouw je variatie in, omdat een trein ineens van een andere richting kan komen.

- (vanaf onderkant gerekend) Heb je in het derde spoor links en rechts uitloopstukjes (40 cm zo te zien).  Als een loc een trein naar spoor 3 heeft gereden, kan die links weg in het uitloopstukje, door te "ontsnappen" naar spoor 4 en dan via de wisselstraat weer vertrekken.  
Hoe bedoel je dat met het rechter uitloopstukje ?

- De boogwissels links en rechts geven je de keuze tussen de twee langste sporen. In feite bieden de eerste wissels op het rechte stuk spoor dezelfde faciliteit. Is het de bedoeling de bogen links en rechts als een soort "omloopsporen" te zien ?

- Ik weet dat je veel goederenwagens hebt/had, wil je een echte rangeerbaan bouwen ? Of zoek je het meer in de strakke dienstregelingen met personentreinen en een prominent station op de voorgrond ?

Het is me niet duidelijk wat voor soort "spoorbedrijf" je wilt opzetten, dus beperk ik me nu tot vragen.

Groeten,

Sander

Hoi Sander, ja ik kan dus ook niet slapen :|

- Linksonder zit de deur, maar deze zit in een nis zeg maar dus de effectieve ruimte blijft nog steeds 4 x 3 meter. Alle muren recht. Verder geen bijzonderheden.

- Dat de treinen alleen rondjes kunnen rijden dat klopt, een keerlus is ook nog een optie, mogelijk dat die lussen dan ook wat kleiner zouden kunnen.

- Die uitloopstukjes zijn voor een locwissel en om loc's op te dumpen.

- Die boogwissels waren een oplossing om van 1 naar 2 sporen te gaan, eerder toen ik aan het tekenen was waren de lussen dubbelspoor vandaar. Die lussen zijn idd gewoon omloopsporen, niet meer niet minder. Dat ik ze zo heb gemaakt is omdat ik anders moet inkorten op het middengedeelte en dat wilde ik niet, ik wil minimaal een trein van 1.5 meter kwijt kunnen en dat kan nu.

- Wat ik eigenlijk wil, is een stuk baan waar ik lekker naar kan kijken wat via koploper lekker rondjes draait met een klein stukje rangeren erbij. Maar dat stukje moet wel realistisch zijn. Dus niet zoals ik eerder had, op 3 meter spoor bijna 180 graden omkeren. Dat is geen gezicht, dus daarom een klein stuk realistisch maken, zie het meer als een groot uitgevallen diorama.

Een andere optie waar ik nog mee bezig ben is langs de rand van het vertrek een dubbelspoor leggen met boven een rangeer terrein, onder een station en op de 'verticale' trajecten enerzijds een boogbrug ( zelf te bouwen van een meter lang oid ) en een echt traditioneel stukje nederlands polderspoor op het andere deel. Maar dan zo dat ze in modules zijn opgebouwd en ook achter elkaar gezet kunnen worden en dus een 'lang' realistisch traject vormen. De bogen zijn dan puur voor in dit vertrek noodzakelijk zeg maar.

Ik hoop dat dit wat duidelijkheid verschaft, ik ben niet meer 100% om 3:21 maar goed ;D

Gr. Remco.

« Laatst bewerkt op: 03 August 2008, 03:23:28 door Remco »

stig

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 03 August 2008, 03:29:30 »
Goedenavond of morgen als je dit waarsch. leest :)

Goeienacht, mag dat ook? Het is tenslotte nog donker buiten...

Je denkt nog teveel in hokjes. Bekijk je ruimte eens op een andere manier.  Diagonaal bijvoorbeeld. Ken de de 3-4-5 driehoek? (Piet Apegras) De diagonaal bied je 5m (uiteraard niet geheel effectieve) lengte.
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Remco.

• Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 03 August 2008, 03:32:59 »
Voor jou altijd een goeienacht ;D En ja ik ken pythagoras, dat stationsplan wat in mijn reply stond is 6m, piet geeft maar 5 meter zoals je ook al concludeerde dus dat wil niet, dus moet ik wat anders verzinnen en daarom ben ik nu ideeen aan het spuien ;D

Even als extra toevoeging het moet een banenplan zijn wat eventueel in modules weg is te halen omdat ik mogelijk niet permanent in dit vertrek kan verblijven met mijn zooi :)
« Laatst bewerkt op: 03 August 2008, 03:44:49 door Remco »

Marty

• Offline Offline
  • Het Achtergrondmannetje.nl
    • Het Achtergrondmannetje
« Reactie #6 Gepost op: 03 August 2008, 10:53:07 »
heummm, nee dat is niet wat ik met een boog bedoel, een boog is wel wat anders dan een kronkel  :)
ik bedoelde een zeer flauwe boog in het zijsporen gedeelte. dit hoeft maar een hele flauwe te zijn en dit staat veel realistischer dan recht.
Het idee van Stig is ook niet gek, of je zou bv 3 poten kunnen doen, dus 1 in het midden erbij.
Mvg Marty, aka het Achtergrondmannetje

Remco.

• Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 03 August 2008, 11:07:14 »
Ok ja ik denk dat ik begrijp waar je op doelt. 's Ochtends werken de hersenen wat beter ;D

Zoiets ? Ik heb nu alle sporen meegenomen daarin.

En vwb 3 poten zeg maar, die bochten zijn puur voor de omloop dus die komen niet in de scenery zeg maar, het middelste gedeelte moet dan scenery met tunnel in/uitgangen worden waarna ze over de lussen omlopen als je begrijpt wat ik bedoel :)

Remco.

• Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 05 August 2008, 17:12:16 »
Is er nog iemand die nog een tip heeft :)

Deze heb ik o.a. nog bedacht:

Bij deze moet het schaduwstation er onder komen

de losse wissels eromheen zijn het schaduwstation wat dan achter een muurtje komt te liggen

Wat ik erg mooi vind is bijvoorbeeld 'De Lage Zij' van Huib Maaskant. Dat ziet er echt super uit.

Bij voorkeur wil ik een module baan, maar een vaste baan is niet uitgesloten.

Ik heb ook overwogen om gewoon dubbelspoor rond de kamer te doen en dan op alle zijkanten een module te maken, de bochten puur om te hoeken. Dan was mijn idee, links een polder stuk op spoordijk bijvoorbeeld, bovenin een klein rangeer terrein, rechts een grote brug ala Amsterdam Rijnkanaal, die zou 2 meter worden in H0 dus moet iets krimpen :) en op de onderkant een station.

Maar goed zoals misschien al duidelijk is, ik vind het verdomd lastig :D

Gr. Remco.

Arjan6511

• Offline Offline
    • Filmpjes op YouTube
« Reactie #9 Gepost op: 05 August 2008, 17:50:25 »
Kun je het niet compleet anders doen?

Ook ik had in de ruimte die ik nu heb een baan met 2 keerlussen aan beide kanten, zodat je een dubbelsporige hoofdbaan krijgt. Dat vrat ruimte.

Nu heb ik een dubbelsporige hoofdlijn rondom de gehele kamer, met een brug bij de deur. Moet dus even kruipen, maar zo sta je wel middenin je eigen modelspoorwereld. Heb zelf de hoofbaan wat hoger gelegd inclusief een stoptreinhalte, de goederen/opstelsporen en fabrieksaansluitingen liggen wat lager. Dit geeft een speels effect, ondanks het feit dat je aardig vlak blijft.
https://www.youtube.com/@arjans3459/videos > abonneer want er komt meer! Treinenvideo's uit NL/D/AT

Remco.

• Offline Offline
« Reactie #10 Gepost op: 05 August 2008, 17:54:17 »
Dat overweeg ik dus ook zoals is te lezen in de laatste alinea. Ik neig hier heel sterk naar omdat dat 1. het meest efficient is, 2. de meeste rijmeters geeft 3. Ik daarin in ieder geval de meeste dingen kan bouwen wat ik graag wil :) De hoogte verschillen zijn ook wel interessant om mee te nemen :)

Gr. Remco.

Arjan6511

• Offline Offline
    • Filmpjes op YouTube
« Reactie #11 Gepost op: 05 August 2008, 18:12:12 »
Zeker.

Inderdaad heb je dan meer rijlengte op de hoofbaan, en een betere mogelijkheid om met treinen "tegen elkaar in" te rijden. Verder benut je op deze manier je oppervlakte van je kamer beter dan bij gebruik van keerlussen.
Voordeel van het iets hoger leggen van je hoofbaan is dat je meer ruimte hebt om onder door te kruipen, bovendien geef je dan meer het effect dat de brug water overspant door de spoordijk. Het is m.i. minder mooi om dit gewoon op tafelhoogte te houden. Maak de brug ook niet veel breder dan de deur (gaat ie naar binnen of naar buiten open?), dat is in principe niet nodig. Ik heb 4 enkelsporige ROCO-boogbruggen (overgeschilderd) gebruikt, 2 in de breedte en 2 in de lengte.
https://www.youtube.com/@arjans3459/videos > abonneer want er komt meer! Treinenvideo's uit NL/D/AT

Remco.

• Offline Offline
« Reactie #12 Gepost op: 05 August 2008, 18:16:16 »
De deur zit linksonder in een nis bij de bocht dus daar heb ik geen last van, maar ik wil op een stuk van 1.5 meter een grote brug maken dat heeft mijn voorkeur zeg maar :)

Bertje

• Offline Offline
« Reactie #13 Gepost op: 05 August 2008, 21:39:34 »
@t Arjan6511 .... heb je misschien ook een baanplan van je baan...
Kunnen we zien hoe je het bedoelt..... in beeld

Ik zit ook te hanessen met mijn ruimte
« Laatst bewerkt op: 05 August 2008, 21:49:18 door Bertje »

Matthijs van Heijningen

• Offline Offline
« Reactie #14 Gepost op: 05 August 2008, 21:46:29 »
@Bertje,

Ik denk dat je Arjan bedoeld  ;)

Ben er eigenlijk ook wel benieuwd naar. Ik heb zelf al helemaal weinig ruimte maar een baanplan vind ik altijd leuk om te zien, geeft weer wat ideeen voor mijn eigen baan.

mvg,

Matthijs
« Laatst bewerkt op: 05 August 2008, 21:51:45 door Matthijs van Heijningen »