Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Tandwiel 13 tands tbv aandrijfasje door Hasenwald
Vandaag om 19:28:42
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door VAM65
Vandaag om 19:18:35
Raadplaatje door Dave.......
Vandaag om 19:14:19
Koppelingsmechanisme klemt? door Robert vh Prutsert
Vandaag om 19:12:10
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door Loki
Vandaag om 19:06:47
Conrat door Overet
Vandaag om 19:04:10
Z21 en het programeren met de Z21App. door Frank 123
Vandaag om 19:03:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Ben
Vandaag om 18:49:03
Mijnbouw Indonesië door NS264
Vandaag om 18:42:05
Da's Daz 2 door NS264
Vandaag om 18:37:27
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 18:32:58
Rookgenerator wil niet werken, van piko 50652 = BR 93 in Rocrail door jack is back
Vandaag om 18:30:41
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 18:29:04
Liliput Onderdeel NS 7851 stoomlok door Bas, Dordrecht
Vandaag om 18:25:26
BNLS-Werkspoor - Railhopper SM90 door Frits Westers
Vandaag om 18:21:53
tandwiel lux modellbau door bellejt
Vandaag om 17:49:46
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door borotof
Vandaag om 17:47:49
19 Toen door ES44C4
Vandaag om 17:20:58
Veevervoer ss/ ns door klusser
Vandaag om 17:15:12
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 17:03:11
Ovaalramer in messing. Schaal 0 door FritsT
Vandaag om 16:57:23
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door phdirk
Vandaag om 15:57:32
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 15:23:37
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MOVisser
Vandaag om 15:03:22
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 14:26:11
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 14:15:56
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 12:07:16
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Ronald Halma
Vandaag om 11:13:03
USA-sampler met Amtrak, april/mei 2008 door Jelmer
Vandaag om 10:03:46
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 08:57:01
  

Auteur Topic: Welke bezetmelder?  (gelezen 13547 keer)

Servé

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 1769
  • Niks kan tippen aan een E1700
Re: Welke bezetmelder?
« Reactie #30 Gepost op: 07 August 2008, 20:42:15 »
Ja, maar bij mij staat niets in "rangeer"snelheid
Vriendelijke groet, Servé.

Paul VT 11.5

  • Offline Offline
  • Berichten: 1099
Re: Welke bezetmelder?
« Reactie #31 Gepost op: 07 August 2008, 21:04:04 »
Servé, wat bedoel je met die opmerking?

Servé

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 1769
  • Niks kan tippen aan een E1700
Re: Welke bezetmelder?
« Reactie #32 Gepost op: 07 August 2008, 21:06:22 »
Jij schreef:
Hier bij het testen (schaduwstation)  op "rangeer"snelheid heb ik geen gekke dingen opgemerkt en werkt alles normaal.

En daarop geef ik antwoord, dat bij mij de loks niet op "rangeer"snelheid (dus meestel F3 aan), maar op normale snelheid rijden.
« Laatst bewerkt op: 07 August 2008, 21:08:11 door servéDB »
Vriendelijke groet, Servé.

Paul VT 11.5

  • Offline Offline
  • Berichten: 1099
Re: Welke bezetmelder?
« Reactie #33 Gepost op: 07 August 2008, 21:12:12 »
Werkt hier ook met een hogere snelheid. Misschien toch ergens een aansluitfoutje gemaakt?

Servé

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 1769
  • Niks kan tippen aan een E1700
Re: Welke bezetmelder?
« Reactie #34 Gepost op: 07 August 2008, 21:16:07 »
Nope, ik weet zeker dat ik het goed heb aangesloten.
Vriendelijke groet, Servé.

Paul VT 11.5

  • Offline Offline
  • Berichten: 1099
Re: Welke bezetmelder?
« Reactie #35 Gepost op: 07 August 2008, 21:19:14 »
Misschien weet één van de techneuten het als je alles hebt aangesloten incl. parallelweerstand en condensator...

Servé

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 1769
  • Niks kan tippen aan een E1700
Re: Welke bezetmelder?
« Reactie #36 Gepost op: 07 August 2008, 21:20:50 »
Bij het schema van Klaas heb ik die aangesloten, bij het schema van Wim niet.
Vriendelijke groet, Servé.

Paul VT 11.5

  • Offline Offline
  • Berichten: 1099
Re: Welke bezetmelder?
« Reactie #37 Gepost op: 07 August 2008, 21:22:39 »
Klaas gaf aan dat het bij het schema van Wim ook geen kwaad kan.
« Laatst bewerkt op: 07 August 2008, 22:37:13 door Paul VT 11.5. Reden: kon>kan »

Servé

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 1769
  • Niks kan tippen aan een E1700
Re: Welke bezetmelder?
« Reactie #38 Gepost op: 07 August 2008, 21:26:13 »
Ahaa, misschien brand die LED bij het schema van Wim, omdat ie gewoon zo gevoelig is....
Morgen ga ik er een condensator overheen zetten. Hoewel mijn printjes vaanst het spoor liggen waar ze op aangesloten zijn....
Morgen meer.....(zou Märklin zeggen.....)
Vriendelijke groet, Servé.

maartenvanderburgt

  • Gast
Re: Welke bezetmelder?
« Reactie #39 Gepost op: 11 August 2008, 21:13:29 »
De BM2 en BM3 hebben allebei een ingebouwde bezetmelder, die komt naar buiten via een opto op twee klemmen.

Weliswaar een (wisselspannings-)opto, ook op 2 klemmen, maar dat gaat niet werken. Dat komt omdat een van de 2 pootjes aan de schakeling verbonden is, dus je gaat schakelen over de railspanning (digitaal, dus gelijkspanningscomponent en wisselspanningscomponent).
Ik wil potentiaalvrij schakelen, dus eerst de opto aan de uitgang loskoppelen (lossolderen), en dan versterken en een relais aanhangen.
Ik heb al een schema, morgen de componenten halen en dan in elkaar prutsen.
Als het al dan niet werkt zal ik nader bericht geven.
Maarten

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26780
    • Pagina van klaas
Re: Welke bezetmelder?
« Reactie #40 Gepost op: 11 August 2008, 21:17:29 »
Maarten, weet je zeker dat die opto niet galvanisch vrij is? Dat vind ik dan zeeeeer onhandig van meneer Lenz.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

maartenvanderburgt

  • Gast
Re: Welke bezetmelder?
« Reactie #41 Gepost op: 12 August 2008, 09:25:09 »
Dat weet ik zeker en is voor Lenz niet onhandig, want bedoeld om het signaal door te geven aan de voorafgaande BM3 in het bloksysteem. Je schakelt dus als het ware over de ene poot van de opto en een van de spoorstaven. De BM2 en BM3 worden immers gevoed vanuit de spoorstaven (rijstroom). Het is dan ook een AC-opto.
Bovendien voorkomt het pottenkijkers (zoals ik) en knutselaars (niet deskundig, zoals ik, of deskundig, zoals jij en anderen) om er een relais aan te hangen, wat commercieel natuurlijk minder interessant is.

Kortom: Lenz heeft een eigen systeemopzet, maar ik moet perse een relaisuitgang hebben, om de bezetmelding op een klassieke manier te verwerken. En ik wil er in principe geen andere bezetmelder aanhangen, omdat die het systeem zou kunnen tenietdoen (RailCom) en waarom zou ik, als ik al een bezetmelder heb ??

Ik laat het resultaat nog weten.
Maarten.

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: Welke bezetmelder?
« Reactie #42 Gepost op: 12 August 2008, 09:40:22 »
Maarten, heb je het nu over de ingang van de opto, dus die aan de digitale spanning hangt, of over de uitgangvan de Opto, die zit toch zeker niet met de digitale spanning verbonden is hetwel?
Wat ik min of meer uit je verhaal opmaak is dat het meet gedeelte aan de spoorstaaf zit, wat ook vrij logisch is. Ik denk dat je via de galvanisch gescheiden uitgang van de opto gewoon een relais kunt hangen via een versterkertje en een geheel andere spanning.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26780
    • Pagina van klaas
Re: Welke bezetmelder?
« Reactie #43 Gepost op: 12 August 2008, 10:17:17 »
Maarten,

Ik denk dat we het over verschillende uitgangen hebben. Om het duidelijk te maken heb ik even dit plaatje uit de handleiding van de BM3 geknipt:



Daar zie je een uitgang die verbonden is met de LR101. Dat moet een galvanisch vrije uitgang zijn. Mijn beredenering daarvoor is als volgt:

Stel dat er sprake is van een dubbelspoor, en op het andere spoor zit ook een BM3. Die andere BM3 zit andersom aan de digitale spanning. Als nu die uitgang niet galvanisch vrij zou zijn, en je sluit ze beide aan op dezelfde LR101, dan zou je vanzelf een kortsluiting krijgen. Vandaar mijn opmerking, als die uitgangen intern galvanisch verbonden zijn, dan zijn ze bij Lenz heel onhandig bezig. Dus is mijn conclusie: die uitgang moet galvanisch vrij zijn.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: Welke bezetmelder?
« Reactie #44 Gepost op: 12 August 2008, 10:30:34 »
Klaas, sterker nog als de uitgang van de BM3 niet galvanisch gescheiden is van de railspanning, dan help je de LR101 al bij het aansluiten van een enkele BM3 naar de eeuwige jachtvelden.

Mvg
Wim.
« Laatst bewerkt op: 12 August 2008, 10:36:26 door Wim Ros »
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net