Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Roco NS 1631 wisselstroom naar gelijkstroom door Jan Breman
Vandaag om 11:03:16
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Huup
Vandaag om 11:01:08
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 10:46:29
Overweg aanrijding Meteren donderdag 30 okt door WimC
Vandaag om 10:44:41
Stichting 3rail 20 jaar jubileumwagen! door Sascha [St. 3rail]
Vandaag om 10:23:37
Nederlands-materieel in Spoor-1 door Kees-Jan
Vandaag om 10:19:58
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door william_2
Vandaag om 10:14:37
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:41:24
Station Roodeschool door Benelux795
Vandaag om 09:10:38
Spoor 1 pendelbaan, maar dan rond (1:32) door rbroerse
Vandaag om 09:02:22
Bauarbeiten im gange door puntenglijder
Vandaag om 08:58:28
Wat spoor 1 brouwsels door Sikko
Vandaag om 08:58:05
Pfarrerwinkel bahn door puntenglijder
Vandaag om 08:55:21
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
Vandaag om 08:49:23
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 08:39:56
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 08:21:03
Layne, Somewhere South. door g-j
Vandaag om 07:36:29
Baanplan Belkamp H0 door Gerrit H
Vandaag om 04:52:28
Oersik etsplaat spoor 0, bouwverslag door roadster36
Vandaag om 02:03:29
Noordelijke Spoor en Modelbouwdagen in VEENDAM door thijs
Vandaag om 00:16:53
Roco 1200 DCC Sound ratelende aandrijving. door Ronald A.
31 October 2025, 23:26:09
Raadplaatje door Lars Smelter
31 October 2025, 22:55:51
Wat zijn de basis kleuren in pigment voor modelspoor? door neudalhausenstadbahn
31 October 2025, 22:47:28
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
31 October 2025, 22:42:12
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door R v/d Hoven
31 October 2025, 22:35:13
Diorama Oelde Mittelweg Hp door neudalhausenstadbahn
31 October 2025, 22:32:55
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Falkenberg
31 October 2025, 22:05:06
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Rick
31 October 2025, 21:13:12
Zoek onderdelen blad voor oude stoomloc 04112A door jerrytrein
31 October 2025, 20:35:15
Zaterdag, 1 november 2025 | 7e Ruilbeurs MSV Post B door Modelbouwerke
31 October 2025, 20:34:07
  

Auteur Topic: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma  (gelezen 250562 keer)

Bahn-AG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1785
Re: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma
« Reactie #600 Gepost op: 14 August 2018, 00:09:49 »

Overigens hoeft het niet te verbazen dat ook een kleurenfoto werd bijgewerkt, we hebben dat met de turkooise 1300-foto ook al gezien. Wat dan weer niet bewijst dat dat in dit geval ook werkelijk gebeurd is.

De "coverfoto" is gewoon in kleur geschoten.

De 1300 foto is ingekleurd. Ze zijn het NS logo voorop de lok vergeten; dit is gewoon grijs. ;D

Bart

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11520
    • nulpunt
Re: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma
« Reactie #601 Gepost op: 22 October 2019, 19:28:04 »
Zojuist was ik op zoek naar iets heel anders en kwam daarbij mijn dossier van de 1300 tegen. Dat zijn allemaal beschrijvingen en detail-fabriekstekeningen van Alstohm uit 1951.

Alles in het Frans, maar dat zal geen probleem zijn.

IMG_3962 by Nulpunt0, on Flickr

Peinture Exterieur = beschildering van de buitenkant.
IMG_3959 by Nulpunt0, on Flickr

en dat is een onderdeel van de grote tekening waar met arcering aangegeven is waar welke kleur zit.
IMG_3958 by Nulpunt0, on Flickr

IMG_3961 by Nulpunt0, on Flickr

Bande médiane: Vert N.S.2. (Valentine Z779)   Vertalen: Vert = Groen
Caisse:              : Vert N.S.1. (Valentine Z778)

IMG_3960 by Nulpunt0, on Flickr


Post49

  • Offline Offline
  • Berichten: 1114
  • NS Tijdperk II-B / III-A&B Vlaardingen
Re: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma
« Reactie #602 Gepost op: 22 October 2019, 19:38:28 »
Ah, dus de kast turqoise, de band groen. ;D

Gr. Erik.
Een goeie knoeiert is nog altijd een halve vakman!

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6775
  • Spaar ze allemaal.
Re: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma
« Reactie #603 Gepost op: 23 October 2019, 00:48:25 »
Net als de 1100, die had ook een (donker) groene band.

Stephan.

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2289
    • Biesje.nl
Re: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma
« Reactie #604 Gepost op: 23 October 2019, 01:35:36 »
Hadden 'we' eindelijk besloten dat het blauw was en hebben de locs in model ook allemaal een blauwe band gekregen (1100,1200 en 1300 van respectievelijk Roco, Roco/Märklin en Artitec) was het dus eigenlijk toch groen zoals het al op de oude Roco 1100 zat? :-X

Nou moe ;D

Wat betekent dit dan voor de overige turkooizen modellen zoals de Roco Plan D bijvoorbeeld?

De kleuren die op de 1300 en wellicht ook de 1100 waren gesmeerd in de jaren 50 zijn wellicht gewoon de Franse kleuren die de SNCF toen ook geruikte voor hun materieel. Kan best wezen dat Werkspoor toch maar de blauwe verfpot heeft gepakt omdat het Franse groen niet voorhanden was?

Ik denk dat deze discussie voortgaat totdat er eindelijk een tijdmachine gemaakt is of de zon een rode reus wordt en ons allemaal krokant bakt... En met de huidige stand van zaken lijkt het er op dat tijdreizen naar het verleden vooralsnog onmogelijk is en deze discussie doorgaat tot de zon de planeet opslokt (en dat duurt gelukkig nog 'even').

Mvg,

Robert

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6775
  • Spaar ze allemaal.
Re: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma
« Reactie #605 Gepost op: 23 October 2019, 02:09:25 »
Wat betekent dit dan voor de overige turkooizen modellen zoals de Roco Plan D bijvoorbeeld?

Gewoon donkerblauw net als op de 1200.

AB 7216

  • Offline Offline
  • Berichten: 1640
    • Dwangrail.nl
Re: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma
« Reactie #606 Gepost op: 23 October 2019, 08:08:28 »
Er was al heel wat langer bekend, dat de Franse lokken een donkergroene bies hadden, kijk maar eens naar de 1125 in het spoorwegmuseum.
De Nederlandse lokken en rijtuigen kregen daarintegen weer een blauwe bies, ook weer te zien op de 1201.

De plan D rijtuigen kregen de Nederlandse turqooise kleur, en dus ook de blauwe bies.

Hier een klein deel van een foto van de originele schildertekening van Werkspoor.


Groeten Arjen
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)

MOVisser

  • Offline Offline
  • Berichten: 7395
    • Modelbouw in't algemeen. 3D printen etc..
Re: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma
« Reactie #607 Gepost op: 23 October 2019, 10:26:46 »
Een tekening met een benaming erop is nog steeds maar een tekening met een naam erop.
Als ik zou moeten doorgeven hoe vaak een tekening afwijkt van de realiteit......

Deze discussie kan eindeloos doorgaan.

Ronald Visser
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Zaterdag 15 november ben ik weer in Houten.

jjg koopmans

  • Offline Offline
  • Berichten: 481
Re: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma
« Reactie #608 Gepost op: 23 October 2019, 11:00:41 »
Nou nee, op de tweede foto van de tekening staat duidelijk Societe Nationale enz, het gaat dus niet over de 1300 maar over de franse versie!
Mvrgr
Koopmans

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11520
    • nulpunt
Re: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma
« Reactie #609 Gepost op: 23 October 2019, 11:28:54 »
Het dossier met tekeningen en een geschreven stuk gaan echt over de NS versie. 

IMG_3973 by Nulpunt0, on Flickr

IMG_3974 by Nulpunt0, on Flickr
« Laatst bewerkt op: 23 October 2019, 11:31:18 door FritsT »

Quinzeedied

  • Offline Offline
  • Berichten: 1435
Re: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma
« Reactie #610 Gepost op: 23 October 2019, 11:36:53 »
Dat is ook duidelijk te zien aan de sierstrepen, deze lopen bij de CC7100 door aan de frontzijde en op de tekening houden ze op bij de lampringen.

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8582
  • Spoor N
Re: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma
« Reactie #611 Gepost op: 23 October 2019, 11:54:23 »
Nou nee, op de tweede foto van de tekening staat duidelijk Societe Nationale enz, het gaat dus niet over de 1300 maar over de franse versie!
Mvrgr
Koopmans
Daarom staat er ook NS in de nummerplaat en worden NS kleurnummers gebruikt. :)
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4074
Re: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma
« Reactie #612 Gepost op: 23 October 2019, 12:00:20 »
Nou nee, op de tweede foto van de tekening staat duidelijk Societe Nationale enz, het gaat dus niet over de 1300 maar over de franse versie!
Mvrgr
Koopmans
Vandaar dat op de tekening duidelijk een frontplaat met hele grote NS letters te zien is?

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11520
    • nulpunt
Re: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma
« Reactie #613 Gepost op: 23 October 2019, 13:24:43 »
Wat de waarheid is, kan ik niet beoordelen, maar ik kan alleen melden van wat ik zie.

Het dossier is afkomstig van wijlen Co Hansen die destijds bij Ahlstom werkte. Ik kende hem al minitieus man en hij gaf in zijn werk (leraar fijnmechaniek) en modellen (van H0 tot 7 inch) ieder kleinste detail aandacht, dus dan kan je dat ook van de kleurstelling van zijn model van een 1100 verwachten. Ik heb  dit eerder in dit draadje onder de aandacht gebracht.
Uit zijn nalatenschap kom ik nu dit dossier tegen.

Op een foto altijd afwijkend van echt, maar het turqouise op de 1100 is iets grijzig tov vele modellen en de sierstrip is donkergroen.
Model is gebouwd begin jaren 50 en heeft helaas veel gebruikssporen. Bij mij heeft het model een mooie plaats in de vitrine als eerbetoon aan een geweldige modelbouwer.

« Laatst bewerkt op: 23 October 2019, 13:28:11 door FritsT »

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 5408
  • Team Mitropa - OHMB
Re: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma
« Reactie #614 Gepost op: 23 October 2019, 16:01:19 »
Dan maar weer ff on topic: FritsT heeft naar Rail het erfstukje meegenomen wat een hoogstaand fijnmechanicus in de jaren 50 heeft gefabriceerd uit messing. En dan praten we over echt vakwerk.
De kleur op deze loc ligt heel dicht bij de NCS kleur die we nu als standaard aanhouden. Waarbij eveneens de lichtval in meer dan gemiddelde mate de kleurtint beinvloedt.

Van voor naar achter: eigenbouw in H0, de oude BUB en de Philo spoor 1 in Roco-mint :P, bij kunstlicht.

Dan daglicht loslaten op het stel: dan wordt de oude messingloc ineens veel groener en komt in de buurt van het Histor kleurstaal. En de biezen zijn donkergroen, zeg maar slootgroen... De BUB wordt nog blauwer dan bij TL licht.

Aan de NSM schilders: het vleugelschild was al die tijd al goed. Blauw en rood. Donkergroen was alleen voor de zijkanten dus als het écht moet kloppen, schilder die maar ff opnieuw ;D

Frits, even terug naar 2016: toen hebben we het werkstuk van Co Hansen ook eens bij daglicht bekeken en toen was hij ineens veel minder grijs. Dat de bies een blauwige tint donkergroen was kan inmiddels niemand meer ontkennen ;D
RETROBAHN A.G.