Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NS 8800 in spoor 0 door bollen neus
Vandaag om 13:34:06
Bahnstrecke 5867 door Wim Vink
Vandaag om 13:33:44
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Erik van den Eijnden
Vandaag om 12:50:15
PWM regelaar Kato 22018 sx standaard controller door Sven
Vandaag om 12:44:30
Halling aandrijvingen door Sven
Vandaag om 12:40:38
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Modellbahnwagen
Vandaag om 12:19:43
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 12:16:44
Da's Daz 2 door Noordernet
Vandaag om 11:30:08
Lima IRM versleten tandwiel + reparatie door ronald100
Vandaag om 10:41:25
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Jan Pieter
Vandaag om 10:39:24
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:30:45
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
Vandaag om 09:46:31
Raadplaatje door V200-G2000
Vandaag om 09:41:37
Mijnbouw Indonesië door MOVisser
Vandaag om 09:40:36
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
Vandaag om 09:34:52
Handleiding van de Roco kraan 46901 NS kraan 482 door Jelmer
Vandaag om 09:32:46
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:29:06
Rheinburg, TP V/VI door Jelmer
Vandaag om 09:25:27
Layne, Somewhere South. door tothebeach
Vandaag om 09:25:04
Bauarbeiten im gange door tothebeach
Vandaag om 09:22:04
Wijzigen functies-functietoetsen PBModels ICRmh rijtuigen door Jelmer
Vandaag om 09:21:18
Kibri station CALW ingekort als NS station door eichddraig
Vandaag om 08:29:06
Exact-Train 2025 door Sicco Dierdorp
Vandaag om 08:28:21
iTrain versus Windigiped door Pain0_8
Vandaag om 05:04:03
Portland ID, OR; een 2-turnout Inglenook door Ronald door Ronald Halma
Vandaag om 02:23:12
Rangeerbaan Molenhoek door Ronald Halma
11 September 2025, 23:47:27
13 september 25 jaar Huider, Huider Express stoomtrein door Seinhuis
11 September 2025, 22:11:53
Overstap naar HTM door Jan Bennink
11 September 2025, 21:19:33
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
11 September 2025, 21:06:37
Vandaag bij pon door Jean-Pierre
11 September 2025, 21:04:48
  

Auteur Topic: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma  (gelezen 246076 keer)

Bahn-AG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1756
Re: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma
« Reactie #600 Gepost op: 14 August 2018, 00:09:49 »

Overigens hoeft het niet te verbazen dat ook een kleurenfoto werd bijgewerkt, we hebben dat met de turkooise 1300-foto ook al gezien. Wat dan weer niet bewijst dat dat in dit geval ook werkelijk gebeurd is.

De "coverfoto" is gewoon in kleur geschoten.

De 1300 foto is ingekleurd. Ze zijn het NS logo voorop de lok vergeten; dit is gewoon grijs. ;D

Bart

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11399
    • nulpunt
Re: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma
« Reactie #601 Gepost op: 22 October 2019, 19:28:04 »
Zojuist was ik op zoek naar iets heel anders en kwam daarbij mijn dossier van de 1300 tegen. Dat zijn allemaal beschrijvingen en detail-fabriekstekeningen van Alstohm uit 1951.

Alles in het Frans, maar dat zal geen probleem zijn.

IMG_3962 by Nulpunt0, on Flickr

Peinture Exterieur = beschildering van de buitenkant.
IMG_3959 by Nulpunt0, on Flickr

en dat is een onderdeel van de grote tekening waar met arcering aangegeven is waar welke kleur zit.
IMG_3958 by Nulpunt0, on Flickr

IMG_3961 by Nulpunt0, on Flickr

Bande médiane: Vert N.S.2. (Valentine Z779)   Vertalen: Vert = Groen
Caisse:              : Vert N.S.1. (Valentine Z778)

IMG_3960 by Nulpunt0, on Flickr


Post49

  • Offline Offline
  • Berichten: 1116
  • NS Tijdperk II-B / III-A&B Vlaardingen
Re: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma
« Reactie #602 Gepost op: 22 October 2019, 19:38:28 »
Ah, dus de kast turqoise, de band groen. ;D

Gr. Erik.
Een goeie knoeiert is nog altijd een halve vakman!

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6736
  • Spaar ze allemaal.
Re: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma
« Reactie #603 Gepost op: 23 October 2019, 00:48:25 »
Net als de 1100, die had ook een (donker) groene band.

Stephan.

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2274
    • Biesje.nl
Re: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma
« Reactie #604 Gepost op: 23 October 2019, 01:35:36 »
Hadden 'we' eindelijk besloten dat het blauw was en hebben de locs in model ook allemaal een blauwe band gekregen (1100,1200 en 1300 van respectievelijk Roco, Roco/Märklin en Artitec) was het dus eigenlijk toch groen zoals het al op de oude Roco 1100 zat? :-X

Nou moe ;D

Wat betekent dit dan voor de overige turkooizen modellen zoals de Roco Plan D bijvoorbeeld?

De kleuren die op de 1300 en wellicht ook de 1100 waren gesmeerd in de jaren 50 zijn wellicht gewoon de Franse kleuren die de SNCF toen ook geruikte voor hun materieel. Kan best wezen dat Werkspoor toch maar de blauwe verfpot heeft gepakt omdat het Franse groen niet voorhanden was?

Ik denk dat deze discussie voortgaat totdat er eindelijk een tijdmachine gemaakt is of de zon een rode reus wordt en ons allemaal krokant bakt... En met de huidige stand van zaken lijkt het er op dat tijdreizen naar het verleden vooralsnog onmogelijk is en deze discussie doorgaat tot de zon de planeet opslokt (en dat duurt gelukkig nog 'even').

Mvg,

Robert

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6736
  • Spaar ze allemaal.
Re: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma
« Reactie #605 Gepost op: 23 October 2019, 02:09:25 »
Wat betekent dit dan voor de overige turkooizen modellen zoals de Roco Plan D bijvoorbeeld?

Gewoon donkerblauw net als op de 1200.

AB 7216

  • Offline Offline
  • Berichten: 1637
    • Dwangrail.nl
Re: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma
« Reactie #606 Gepost op: 23 October 2019, 08:08:28 »
Er was al heel wat langer bekend, dat de Franse lokken een donkergroene bies hadden, kijk maar eens naar de 1125 in het spoorwegmuseum.
De Nederlandse lokken en rijtuigen kregen daarintegen weer een blauwe bies, ook weer te zien op de 1201.

De plan D rijtuigen kregen de Nederlandse turqooise kleur, en dus ook de blauwe bies.

Hier een klein deel van een foto van de originele schildertekening van Werkspoor.


Groeten Arjen
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)

MOVisser

  • Offline Offline
  • Berichten: 7254
    • Modelbouw in't algemeen. 3D printen etc..
Re: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma
« Reactie #607 Gepost op: 23 October 2019, 10:26:46 »
Een tekening met een benaming erop is nog steeds maar een tekening met een naam erop.
Als ik zou moeten doorgeven hoe vaak een tekening afwijkt van de realiteit......

Deze discussie kan eindeloos doorgaan.

Ronald Visser
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Zaterdag 4 oktober ben ik er weer...

jjg koopmans

  • Offline Offline
  • Berichten: 479
Re: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma
« Reactie #608 Gepost op: 23 October 2019, 11:00:41 »
Nou nee, op de tweede foto van de tekening staat duidelijk Societe Nationale enz, het gaat dus niet over de 1300 maar over de franse versie!
Mvrgr
Koopmans

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11399
    • nulpunt
Re: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma
« Reactie #609 Gepost op: 23 October 2019, 11:28:54 »
Het dossier met tekeningen en een geschreven stuk gaan echt over de NS versie. 

IMG_3973 by Nulpunt0, on Flickr

IMG_3974 by Nulpunt0, on Flickr
« Laatst bewerkt op: 23 October 2019, 11:31:18 door FritsT »

Quinzeedied

  • Offline Offline
  • Berichten: 1406
Re: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma
« Reactie #610 Gepost op: 23 October 2019, 11:36:53 »
Dat is ook duidelijk te zien aan de sierstrepen, deze lopen bij de CC7100 door aan de frontzijde en op de tekening houden ze op bij de lampringen.

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8534
  • Spoor N
Re: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma
« Reactie #611 Gepost op: 23 October 2019, 11:54:23 »
Nou nee, op de tweede foto van de tekening staat duidelijk Societe Nationale enz, het gaat dus niet over de 1300 maar over de franse versie!
Mvrgr
Koopmans
Daarom staat er ook NS in de nummerplaat en worden NS kleurnummers gebruikt. :)
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4066
Re: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma
« Reactie #612 Gepost op: 23 October 2019, 12:00:20 »
Nou nee, op de tweede foto van de tekening staat duidelijk Societe Nationale enz, het gaat dus niet over de 1300 maar over de franse versie!
Mvrgr
Koopmans
Vandaar dat op de tekening duidelijk een frontplaat met hele grote NS letters te zien is?

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11399
    • nulpunt
Re: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma
« Reactie #613 Gepost op: 23 October 2019, 13:24:43 »
Wat de waarheid is, kan ik niet beoordelen, maar ik kan alleen melden van wat ik zie.

Het dossier is afkomstig van wijlen Co Hansen die destijds bij Ahlstom werkte. Ik kende hem al minitieus man en hij gaf in zijn werk (leraar fijnmechaniek) en modellen (van H0 tot 7 inch) ieder kleinste detail aandacht, dus dan kan je dat ook van de kleurstelling van zijn model van een 1100 verwachten. Ik heb  dit eerder in dit draadje onder de aandacht gebracht.
Uit zijn nalatenschap kom ik nu dit dossier tegen.

Op een foto altijd afwijkend van echt, maar het turqouise op de 1100 is iets grijzig tov vele modellen en de sierstrip is donkergroen.
Model is gebouwd begin jaren 50 en heeft helaas veel gebruikssporen. Bij mij heeft het model een mooie plaats in de vitrine als eerbetoon aan een geweldige modelbouwer.

« Laatst bewerkt op: 23 October 2019, 13:28:11 door FritsT »

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 5364
  • Team Mitropa - OHMB
Re: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma
« Reactie #614 Gepost op: 23 October 2019, 16:01:19 »
Dan maar weer ff on topic: FritsT heeft naar Rail het erfstukje meegenomen wat een hoogstaand fijnmechanicus in de jaren 50 heeft gefabriceerd uit messing. En dan praten we over echt vakwerk.
De kleur op deze loc ligt heel dicht bij de NCS kleur die we nu als standaard aanhouden. Waarbij eveneens de lichtval in meer dan gemiddelde mate de kleurtint beinvloedt.

Van voor naar achter: eigenbouw in H0, de oude BUB en de Philo spoor 1 in Roco-mint :P, bij kunstlicht.

Dan daglicht loslaten op het stel: dan wordt de oude messingloc ineens veel groener en komt in de buurt van het Histor kleurstaal. En de biezen zijn donkergroen, zeg maar slootgroen... De BUB wordt nog blauwer dan bij TL licht.

Aan de NSM schilders: het vleugelschild was al die tijd al goed. Blauw en rood. Donkergroen was alleen voor de zijkanten dus als het écht moet kloppen, schilder die maar ff opnieuw ;D

Frits, even terug naar 2016: toen hebben we het werkstuk van Co Hansen ook eens bij daglicht bekeken en toen was hij ineens veel minder grijs. Dat de bies een blauwige tint donkergroen was kan inmiddels niemand meer ontkennen ;D
RETROBAHN A.G.