Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door eitreb
Vandaag om 12:06:06
Piko NS 2015 stroomafname probleem door meino
Vandaag om 12:03:59
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door gdh
Vandaag om 11:55:50
7 april De Karel on tour door NL-modelspoor
Vandaag om 11:51:04
NS Tals wagons (kalktrein) door Arjan6511
Vandaag om 11:41:59
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
Vandaag om 11:41:44
Doornvliet door Wim Vink
Vandaag om 11:25:08
De (3d) knutsels van Ronald. door Edsko Hekman
Vandaag om 11:21:53
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:19:47
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 11:00:45
Stroomdetectie bij goederenwagens door henk
Vandaag om 10:32:03
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door NTeering
Vandaag om 10:23:47
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 10:06:39
nieuw te leggen sporen passend maken door Jelmer
Vandaag om 10:05:07
MSV Post B, even voorstellen... door Rsd1000
Vandaag om 10:01:44
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door Jelmer
Vandaag om 09:52:49
FFA koelwagen door martijnhaman
Vandaag om 09:46:10
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door DJV
Vandaag om 09:42:59
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 09:24:22
Zoekfunctie ? door henk
Vandaag om 09:18:44
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
Vandaag om 07:52:09
NS 8400 van Werps door MathynK
Vandaag om 07:05:15
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
28 maart 2024, 23:37:18
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
Raadplaatje door Magic
28 maart 2024, 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
28 maart 2024, 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
28 maart 2024, 21:52:45
  

Auteur Topic: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma  (gelezen 229173 keer)

Bahn-AG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1534
Re: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma
« Reactie #600 Gepost op: 14 augustus 2018, 00:09:49 »

Overigens hoeft het niet te verbazen dat ook een kleurenfoto werd bijgewerkt, we hebben dat met de turkooise 1300-foto ook al gezien. Wat dan weer niet bewijst dat dat in dit geval ook werkelijk gebeurd is.

De "coverfoto" is gewoon in kleur geschoten.

De 1300 foto is ingekleurd. Ze zijn het NS logo voorop de lok vergeten; dit is gewoon grijs. ;D

Bart

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9557
    • nulpunt
Re: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma
« Reactie #601 Gepost op: 22 oktober 2019, 19:28:04 »
Zojuist was ik op zoek naar iets heel anders en kwam daarbij mijn dossier van de 1300 tegen. Dat zijn allemaal beschrijvingen en detail-fabriekstekeningen van Alstohm uit 1951.

Alles in het Frans, maar dat zal geen probleem zijn.

IMG_3962 by Nulpunt0, on Flickr

Peinture Exterieur = beschildering van de buitenkant.
IMG_3959 by Nulpunt0, on Flickr

en dat is een onderdeel van de grote tekening waar met arcering aangegeven is waar welke kleur zit.
IMG_3958 by Nulpunt0, on Flickr

IMG_3961 by Nulpunt0, on Flickr

Bande médiane: Vert N.S.2. (Valentine Z779)   Vertalen: Vert = Groen
Caisse:              : Vert N.S.1. (Valentine Z778)

IMG_3960 by Nulpunt0, on Flickr


Post49

  • Offline Offline
  • Berichten: 1118
  • NS Tijdperk II-B / III-A&B Vlaardingen
Re: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma
« Reactie #602 Gepost op: 22 oktober 2019, 19:38:28 »
Ah, dus de kast turqoise, de band groen. ;D

Gr. Erik.
Een goeie knoeiert is nog altijd een halve vakman!

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6506
  • Spaar ze allemaal.
Re: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma
« Reactie #603 Gepost op: 23 oktober 2019, 00:48:25 »
Net als de 1100, die had ook een (donker) groene band.

Stephan.

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2170
    • Biesje.nl
Re: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma
« Reactie #604 Gepost op: 23 oktober 2019, 01:35:36 »
Hadden 'we' eindelijk besloten dat het blauw was en hebben de locs in model ook allemaal een blauwe band gekregen (1100,1200 en 1300 van respectievelijk Roco, Roco/Märklin en Artitec) was het dus eigenlijk toch groen zoals het al op de oude Roco 1100 zat? :-X

Nou moe ;D

Wat betekent dit dan voor de overige turkooizen modellen zoals de Roco Plan D bijvoorbeeld?

De kleuren die op de 1300 en wellicht ook de 1100 waren gesmeerd in de jaren 50 zijn wellicht gewoon de Franse kleuren die de SNCF toen ook geruikte voor hun materieel. Kan best wezen dat Werkspoor toch maar de blauwe verfpot heeft gepakt omdat het Franse groen niet voorhanden was?

Ik denk dat deze discussie voortgaat totdat er eindelijk een tijdmachine gemaakt is of de zon een rode reus wordt en ons allemaal krokant bakt... En met de huidige stand van zaken lijkt het er op dat tijdreizen naar het verleden vooralsnog onmogelijk is en deze discussie doorgaat tot de zon de planeet opslokt (en dat duurt gelukkig nog 'even').

Mvg,

Robert

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6506
  • Spaar ze allemaal.
Re: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma
« Reactie #605 Gepost op: 23 oktober 2019, 02:09:25 »
Wat betekent dit dan voor de overige turkooizen modellen zoals de Roco Plan D bijvoorbeeld?

Gewoon donkerblauw net als op de 1200.

AB 7216

  • Offline Offline
  • Berichten: 1514
    • Dwangrail.nl
Re: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma
« Reactie #606 Gepost op: 23 oktober 2019, 08:08:28 »
Er was al heel wat langer bekend, dat de Franse lokken een donkergroene bies hadden, kijk maar eens naar de 1125 in het spoorwegmuseum.
De Nederlandse lokken en rijtuigen kregen daarintegen weer een blauwe bies, ook weer te zien op de 1201.

De plan D rijtuigen kregen de Nederlandse turqooise kleur, en dus ook de blauwe bies.

Hier een klein deel van een foto van de originele schildertekening van Werkspoor.


Groeten Arjen
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)

MOVisser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6130
    • Modelbouw in't algemeen. 3D printen etc..
Re: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma
« Reactie #607 Gepost op: 23 oktober 2019, 10:26:46 »
Een tekening met een benaming erop is nog steeds maar een tekening met een naam erop.
Als ik zou moeten doorgeven hoe vaak een tekening afwijkt van de realiteit......

Deze discussie kan eindeloos doorgaan.

Ronald Visser
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Houten 30 maart sta ik er weer. Ook met N-schaal.

jjg koopmans

  • Offline Offline
  • Berichten: 402
Re: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma
« Reactie #608 Gepost op: 23 oktober 2019, 11:00:41 »
Nou nee, op de tweede foto van de tekening staat duidelijk Societe Nationale enz, het gaat dus niet over de 1300 maar over de franse versie!
Mvrgr
Koopmans

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9557
    • nulpunt
Re: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma
« Reactie #609 Gepost op: 23 oktober 2019, 11:28:54 »
Het dossier met tekeningen en een geschreven stuk gaan echt over de NS versie. 

IMG_3973 by Nulpunt0, on Flickr

IMG_3974 by Nulpunt0, on Flickr
« Laatst bewerkt op: 23 oktober 2019, 11:31:18 door FritsT »

Quinzeedied

  • Offline Offline
  • Berichten: 1079
Re: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma
« Reactie #610 Gepost op: 23 oktober 2019, 11:36:53 »
Dat is ook duidelijk te zien aan de sierstrepen, deze lopen bij de CC7100 door aan de frontzijde en op de tekening houden ze op bij de lampringen.

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8040
  • Spoor N
Re: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma
« Reactie #611 Gepost op: 23 oktober 2019, 11:54:23 »
Nou nee, op de tweede foto van de tekening staat duidelijk Societe Nationale enz, het gaat dus niet over de 1300 maar over de franse versie!
Mvrgr
Koopmans
Daarom staat er ook NS in de nummerplaat en worden NS kleurnummers gebruikt. :)
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 3863
Re: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma
« Reactie #612 Gepost op: 23 oktober 2019, 12:00:20 »
Nou nee, op de tweede foto van de tekening staat duidelijk Societe Nationale enz, het gaat dus niet over de 1300 maar over de franse versie!
Mvrgr
Koopmans
Vandaar dat op de tekening duidelijk een frontplaat met hele grote NS letters te zien is?

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9557
    • nulpunt
Re: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma
« Reactie #613 Gepost op: 23 oktober 2019, 13:24:43 »
Wat de waarheid is, kan ik niet beoordelen, maar ik kan alleen melden van wat ik zie.

Het dossier is afkomstig van wijlen Co Hansen die destijds bij Ahlstom werkte. Ik kende hem al minitieus man en hij gaf in zijn werk (leraar fijnmechaniek) en modellen (van H0 tot 7 inch) ieder kleinste detail aandacht, dus dan kan je dat ook van de kleurstelling van zijn model van een 1100 verwachten. Ik heb  dit eerder in dit draadje onder de aandacht gebracht.
Uit zijn nalatenschap kom ik nu dit dossier tegen.

Op een foto altijd afwijkend van echt, maar het turqouise op de 1100 is iets grijzig tov vele modellen en de sierstrip is donkergroen.
Model is gebouwd begin jaren 50 en heeft helaas veel gebruikssporen. Bij mij heeft het model een mooie plaats in de vitrine als eerbetoon aan een geweldige modelbouwer.

« Laatst bewerkt op: 23 oktober 2019, 13:28:11 door FritsT »

Besselspoor

  • Online Online
  • Berichten: 4979
  • Team Mitropa - OHMB
Re: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma
« Reactie #614 Gepost op: 23 oktober 2019, 16:01:19 »
Dan maar weer ff on topic: FritsT heeft naar Rail het erfstukje meegenomen wat een hoogstaand fijnmechanicus in de jaren 50 heeft gefabriceerd uit messing. En dan praten we over echt vakwerk.
De kleur op deze loc ligt heel dicht bij de NCS kleur die we nu als standaard aanhouden. Waarbij eveneens de lichtval in meer dan gemiddelde mate de kleurtint beinvloedt.

Van voor naar achter: eigenbouw in H0, de oude BUB en de Philo spoor 1 in Roco-mint :P, bij kunstlicht.

Dan daglicht loslaten op het stel: dan wordt de oude messingloc ineens veel groener en komt in de buurt van het Histor kleurstaal. En de biezen zijn donkergroen, zeg maar slootgroen... De BUB wordt nog blauwer dan bij TL licht.

Aan de NSM schilders: het vleugelschild was al die tijd al goed. Blauw en rood. Donkergroen was alleen voor de zijkanten dus als het écht moet kloppen, schilder die maar ff opnieuw ;D

Frits, even terug naar 2016: toen hebben we het werkstuk van Co Hansen ook eens bij daglicht bekeken en toen was hij ineens veel minder grijs. Dat de bies een blauwige tint donkergroen was kan inmiddels niemand meer ontkennen ;D
RETROBAHN A.G.