Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Modellbau Lingen 2026 door Caterpillar
Vandaag om 20:19:28
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Mispoes
Vandaag om 20:12:43
"Jede Stunde, jede Klasse": DB Intercity '79 door Mispoes
Vandaag om 20:10:13
Zee. Land. door Huup
Vandaag om 19:59:34
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Karben
Vandaag om 19:54:15
Terschellinger Spoor door FritsT
Vandaag om 19:48:06
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
Vandaag om 19:08:10
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk door Paulus
Vandaag om 18:55:06
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Silvolde
Vandaag om 18:06:50
Problemen met digikeijs drc1100 lichtset inbouw door bellejt
Vandaag om 18:01:59
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 17:57:27
Goede wensen voor 2026 door Hans van de Burgt
Vandaag om 17:10:24
20 jaar BNLS jubileum door KNed
Vandaag om 17:03:17
Bitry Bascule in 0e, een nieuw baantje op Micromodules door spoorijzer
Vandaag om 16:42:07
Modelspoordagen 10 & 11 januari 2026 door tothebeach
Vandaag om 16:07:46
'Worst Case' materieel voor testen vrije ruimte, etc... door Klaas Zondervan
Vandaag om 16:07:09
Hoe voorkom je strooilicht van smd led? door bellejt
Vandaag om 15:26:01
Starter met spoor G door MOVisser
Vandaag om 14:42:13
Next 18 ESU adapterplaatje door 008200
Vandaag om 14:32:56
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 14:21:09
Show je realistische treinsamenstelling door VAM65
Vandaag om 13:15:56
Rondom Charlois door Huup
Vandaag om 13:07:17
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Hans GJ
Vandaag om 12:39:36
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door basjuh1981
Vandaag om 12:21:49
VERPLAATST: upload deleten door Duikeend
Vandaag om 11:49:52
Bouwverslag BlueBrixx BR 01 No.108054 (plusminus 1:18) door Eric B
Vandaag om 10:32:21
ESU V5 Decoder setting door Remunj
Vandaag om 10:01:59
3 januari NVBS oliebollenrit door Thom
Vandaag om 01:57:01
Voordelige treinkaartjes door Seinhuis
Vandaag om 01:41:31
Hulp nodig bij: sleutelen aan Minitrix BR 01 (de oude versies) door Gabriël Bergsma
Vandaag om 00:21:56
  

Auteur Topic: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma  (gelezen 253932 keer)

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 5449
  • Team Mitropa - OHMB
Re: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma
« Reactie #540 Gepost op: 19 February 2016, 16:13:24 »
Dan maar weer ff on topic: FritsT heeft naar Rail het erfstukje meegenomen wat een hoogstaand fijnmechanicus in de jaren 50 heeft gefabriceerd uit messing. En dan praten we over echt vakwerk.
De kleur op deze loc ligt heel dicht bij de NCS kleur die we nu als standaard aanhouden. Waarbij eveneens de lichtval in meer dan gemiddelde mate de kleurtint beinvloedt.

Van voor naar achter: eigenbouw in H0, de oude BUB en de Philo spoor 1 in Roco-mint :P, bij kunstlicht.

Dan daglicht loslaten op het stel: dan wordt de oude messingloc ineens veel groener en komt in de buurt van het Histor kleurstaal. En de biezen zijn donkergroen, zeg maar slootgroen... De BUB wordt nog blauwer dan bij TL licht.

Aan de NSM schilders: het vleugelschild was al die tijd al goed. Blauw en rood. Donkergroen was alleen voor de zijkanten dus als het écht moet kloppen, schilder die maar ff opnieuw ;D
« Laatst bewerkt op: 20 February 2016, 21:21:31 door Besselspoor »
RETROBAHN A.G.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22755
Re: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma
« Reactie #541 Gepost op: 19 February 2016, 16:27:04 »
Ah ja, die BUB heeft weer Duitse verf.  ;D
Bijzonder dingetje met de inmiddels bekende grauwe kleur.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11768
    • Mijn fotoarchief
Re: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma
« Reactie #542 Gepost op: 19 February 2016, 16:31:11 »
Grappig hoe dat mintgroene nu opeens helemaal achterhaald is. De nu vastgestelde kleur turkoois vind ik zelf duidelijk mooier, zachter in elk geval dan dat mintgroene.

Maar ik vind het in toenemende mate hoe men indertijd heeft kunnen denken dat pasteltinten een goed idee konden zijn voor spoorwegmaterieel  ;D Een duidelijke modegril  ;D

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8628
Re: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma
« Reactie #543 Gepost op: 19 February 2016, 16:34:25 »
Dan zat Ford toch wel goed met zijn uitspraak.  ;)
Jeroen

robin binsbergen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1018
Re: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma
« Reactie #544 Gepost op: 19 February 2016, 17:22:45 »
Aan de NSM schilders: het vleugelschild was al die tijd al goed. Blauw en rood. Donkergroen was alleen voor de zijkanten dus als het écht moet kloppen, schilder die maar ff opnieuw ;D

Fout  ;D

De lokken 1101 - 1103 hadden een andere beschildering qua frontplaat, getuige het 'witte slabbetje'

Jeroen Mooij

  • Offline Offline
  • Berichten: 286
  • check www.roestrijden.nl
Re: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma
« Reactie #545 Gepost op: 20 February 2016, 09:59:09 »
Mijn drol had gisteren ook een iets andere tint dan vandaag, moet ik nou met mn plasje naar de dokter?

Drollen zijn te schakeren in zeven verschillende kleuren.
Het verhaal gaat dat in bijzondere gevallen dit ook gelijktijdig kan zijn.
« Laatst bewerkt op: 20 February 2016, 10:02:00 door Jeroen Mooij »
Treinen moeten rijden

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5560
  • Team Mitropa
Re: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma
« Reactie #546 Gepost op: 20 February 2016, 10:57:14 »
 ;D


tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12263
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma
« Reactie #547 Gepost op: 20 February 2016, 12:23:02 »
Drollen zijn te schakeren in zeven verschillende kleuren.
Het verhaal gaat dat in bijzondere gevallen dit ook gelijktijdig kan zijn.
Ik hoop toch echt dat je daar niet mee in je handen hebt gestaan om te zien of ze "verkleuren" in zonlicht ;D
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6815
  • Spaar ze allemaal.
Re: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma
« Reactie #548 Gepost op: 20 February 2016, 13:11:59 »
En nu graag even doortrekken die handel.

Eigenlijk zou je de turquoise 1200 van Roco ook in dat rijtje op de foto moeten zetten, dan hebben we nog meer vergelijk.
Ik neem aan dat de Roco turquoise een goede keuze is voor zowel de 1200 als de 1100 en de 1300.

Stephan.

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 5449
  • Team Mitropa - OHMB
Re: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma
« Reactie #549 Gepost op: 20 February 2016, 13:27:08 »
Och, ik heb een halve liter in een kleur die ik een prettig gemiddelde mag noemen, dat komt wel goed ;D
RETROBAHN A.G.

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6815
  • Spaar ze allemaal.
Re: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma
« Reactie #550 Gepost op: 20 February 2016, 13:37:16 »
Ja, maar ik ga nieuwe modellen niet overspuiten als de Roco turquoise al de goede kleur is. We kunnen dan vanaf nu van Roco en Artitec behalve de 1200, de 1100 en de 1300 in de meest juiste turquoise verwachten.

Stephan.

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2233
  • Bruggen-IG:
Re: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma
« Reactie #551 Gepost op: 20 February 2016, 16:35:42 »
Ik kom net van Rail, heb het 1100 model mogen bestuderen. Wat een mooi ding -- en dan zijn de Sik en de 2400 van dezelfde bouwer zelfs nog mooier! En helemaal zelf gebouwd, chapeau voor de heer Hansen.
Maar goed ik heb het 1100 model naast de staal op Handig Bekeken van 1950 gehouden en de kleur die ik op basis daarvan zelf heb laten mengen. Foto' s volgen, maar hier alvast een paar conclusies.
- het model is dezelfde tint turkoois als de staal van HB, alleen (in mijn woorden) iets donkerder, in die van mijn mede-kijker iets grijzer. We bedoelen waarschijnlijk hetzelfde verschil. Dit verschil sowieso niet groot.
- zowel het oude model als mijn Roco pland D met de nagemende kleur zijn erg lichtval-gevoelig. Dat maakt het moeilijk de overeenkomst helder op de foto te krijgen. De verschillen lijken op de foto groter dan in het echt.
- de streep tussen de biezen is bij normaal kijken niet, of hooguit nauwelijks van zwart te onderscheiden. Pas onder het extra licht van een iphone op 8 cm afstand konden we een zweem van groen ontdekken. Als ik niet had geweten dat sommigen deze streep groen vinden, had ik zowel bij eerste als bij tweede inspectie gezegd dat het zwart was. Mijn mede-kijker zei hetzelfde.
« Laatst bewerkt op: 20 February 2016, 20:59:14 door janw »

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5560
  • Team Mitropa
Re: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma
« Reactie #552 Gepost op: 20 February 2016, 17:13:40 »
de Sik en de 2400 van dezelfde bouwer zelfs nog mooier!

Echt wel ,prima vergelijkbaar met  philo kwaliteit.
Mooi sleepje achter jouw driemaster he.

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2233
  • Bruggen-IG:
Re: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma
« Reactie #553 Gepost op: 20 February 2016, 20:29:44 »
Misschien wel mooier dan Philotrain. Niet zo steriel.

En ja, hele mooie sleep! Vond (de inhoud van) die vitrines sowieso een van de hoogtepunten van de beurs. Ben helemaal gesmolten voor dat NRS-treintje. En voor de rest.

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 5449
  • Team Mitropa - OHMB
Re: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma
« Reactie #554 Gepost op: 20 February 2016, 21:20:37 »
Mooi he Jan (y) Ik was er ook niet weg te slaan, wat een Oudhollandse snoepwinkel in die vitrines. Ook die 2100 vond ik formidabel, daar heeft de man 14!! jaar aan gebouwd. Breng dat maar eens op..
Frappant dat je de zelfde conclusie trekt mbt de gevoeligheid voor lichtintensiteit van het oude turkoois. Ik heb zowel met de oude messing loc als met mijn mengverf hetzelfde ervaren. Bijzonder was toen we het oude handwerkje even mee naar buiten namen; toen kwamen er ineens blauwgroene kleurtinten tevoorschijn en werd de bies groen. Bij kunstlicht lijkt de lok inderdaad wel grijs met zwarte bies. Maar dat is-ie dus niet...

In onvergeeflijk vitrinelicht...


En buiten spelen. Kleurtint: bewolkte dag.

p.s. ik heb besloten me niet af te vragen waarom hij het dak grijs heeft geschilderd 8)
« Laatst bewerkt op: 20 February 2016, 21:22:20 door Besselspoor »
RETROBAHN A.G.