Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Jeroen Water
Vandaag om 10:48:16
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door aad52
Vandaag om 10:43:36
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Besselspoor
Vandaag om 10:19:34
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:50:53
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door BartvD
Vandaag om 09:32:19
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
US diorama in H0 door Jelmer
Vandaag om 08:19:18
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Rody v. G.
27 maart 2024, 23:03:46
Al mijn goede ideeën... door MartinRT
27 maart 2024, 22:57:39
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
Les Billards du Vivarais door Hans1963
27 maart 2024, 22:08:52
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
27 maart 2024, 21:57:24
Bauarbeiten im gange door puntenglijder
27 maart 2024, 21:57:02
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
27 maart 2024, 21:47:16
Lima Koploper ombouwen door Menno 1846
27 maart 2024, 21:31:51
Piko NS 2015 stroomafname probleem door brutus
27 maart 2024, 21:16:45
Zwederbaan door nighttrain1
27 maart 2024, 20:44:09
opbouw treinbaan weer opgepakt door teun van drunen
27 maart 2024, 19:21:25
NTM P1 in Schaal-1 door FritsT
27 maart 2024, 18:59:12
PB models: koplopers (voorbespreking) door Marnit
27 maart 2024, 18:58:04
  

Auteur Topic: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma  (gelezen 229115 keer)

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 4979
  • Team Mitropa - OHMB
Re: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma
« Reactie #540 Gepost op: 19 februari 2016, 16:13:24 »
Dan maar weer ff on topic: FritsT heeft naar Rail het erfstukje meegenomen wat een hoogstaand fijnmechanicus in de jaren 50 heeft gefabriceerd uit messing. En dan praten we over echt vakwerk.
De kleur op deze loc ligt heel dicht bij de NCS kleur die we nu als standaard aanhouden. Waarbij eveneens de lichtval in meer dan gemiddelde mate de kleurtint beinvloedt.

Van voor naar achter: eigenbouw in H0, de oude BUB en de Philo spoor 1 in Roco-mint :P, bij kunstlicht.

Dan daglicht loslaten op het stel: dan wordt de oude messingloc ineens veel groener en komt in de buurt van het Histor kleurstaal. En de biezen zijn donkergroen, zeg maar slootgroen... De BUB wordt nog blauwer dan bij TL licht.

Aan de NSM schilders: het vleugelschild was al die tijd al goed. Blauw en rood. Donkergroen was alleen voor de zijkanten dus als het écht moet kloppen, schilder die maar ff opnieuw ;D
« Laatst bewerkt op: 20 februari 2016, 21:21:31 door Besselspoor »
RETROBAHN A.G.

henk

  • Online Online
  • Berichten: 21631
Re: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma
« Reactie #541 Gepost op: 19 februari 2016, 16:27:04 »
Ah ja, die BUB heeft weer Duitse verf.  ;D
Bijzonder dingetje met de inmiddels bekende grauwe kleur.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Eelco Storm

  • Slechts een kniesoor die hier op let...
  • Offline Offline
  • Berichten: 11405
    • Mijn fotoarchief
Re: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma
« Reactie #542 Gepost op: 19 februari 2016, 16:31:11 »
Grappig hoe dat mintgroene nu opeens helemaal achterhaald is. De nu vastgestelde kleur turkoois vind ik zelf duidelijk mooier, zachter in elk geval dan dat mintgroene.

Maar ik vind het in toenemende mate hoe men indertijd heeft kunnen denken dat pasteltinten een goed idee konden zijn voor spoorwegmaterieel  ;D Een duidelijke modegril  ;D

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8417
Re: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma
« Reactie #543 Gepost op: 19 februari 2016, 16:34:25 »
Dan zat Ford toch wel goed met zijn uitspraak.  ;)
Jeroen

robin binsbergen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1003
Re: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma
« Reactie #544 Gepost op: 19 februari 2016, 17:22:45 »
Aan de NSM schilders: het vleugelschild was al die tijd al goed. Blauw en rood. Donkergroen was alleen voor de zijkanten dus als het écht moet kloppen, schilder die maar ff opnieuw ;D

Fout  ;D

De lokken 1101 - 1103 hadden een andere beschildering qua frontplaat, getuige het 'witte slabbetje'

Jeroen Mooij

  • Offline Offline
  • Berichten: 284
  • check www.roestrijden.nl
Re: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma
« Reactie #545 Gepost op: 20 februari 2016, 09:59:09 »
Mijn drol had gisteren ook een iets andere tint dan vandaag, moet ik nou met mn plasje naar de dokter?

Drollen zijn te schakeren in zeven verschillende kleuren.
Het verhaal gaat dat in bijzondere gevallen dit ook gelijktijdig kan zijn.
« Laatst bewerkt op: 20 februari 2016, 10:02:00 door Jeroen Mooij »
Treinen moeten rijden

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5541
  • Team Mitropa
Re: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma
« Reactie #546 Gepost op: 20 februari 2016, 10:57:14 »
 ;D


tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 11765
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma
« Reactie #547 Gepost op: 20 februari 2016, 12:23:02 »
Drollen zijn te schakeren in zeven verschillende kleuren.
Het verhaal gaat dat in bijzondere gevallen dit ook gelijktijdig kan zijn.
Ik hoop toch echt dat je daar niet mee in je handen hebt gestaan om te zien of ze "verkleuren" in zonlicht ;D
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6506
  • Spaar ze allemaal.
Re: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma
« Reactie #548 Gepost op: 20 februari 2016, 13:11:59 »
En nu graag even doortrekken die handel.

Eigenlijk zou je de turquoise 1200 van Roco ook in dat rijtje op de foto moeten zetten, dan hebben we nog meer vergelijk.
Ik neem aan dat de Roco turquoise een goede keuze is voor zowel de 1200 als de 1100 en de 1300.

Stephan.

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 4979
  • Team Mitropa - OHMB
Re: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma
« Reactie #549 Gepost op: 20 februari 2016, 13:27:08 »
Och, ik heb een halve liter in een kleur die ik een prettig gemiddelde mag noemen, dat komt wel goed ;D
RETROBAHN A.G.

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6506
  • Spaar ze allemaal.
Re: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma
« Reactie #550 Gepost op: 20 februari 2016, 13:37:16 »
Ja, maar ik ga nieuwe modellen niet overspuiten als de Roco turquoise al de goede kleur is. We kunnen dan vanaf nu van Roco en Artitec behalve de 1200, de 1100 en de 1300 in de meest juiste turquoise verwachten.

Stephan.

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2147
  • Bruggen-IG:
Re: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma
« Reactie #551 Gepost op: 20 februari 2016, 16:35:42 »
Ik kom net van Rail, heb het 1100 model mogen bestuderen. Wat een mooi ding -- en dan zijn de Sik en de 2400 van dezelfde bouwer zelfs nog mooier! En helemaal zelf gebouwd, chapeau voor de heer Hansen.
Maar goed ik heb het 1100 model naast de staal op Handig Bekeken van 1950 gehouden en de kleur die ik op basis daarvan zelf heb laten mengen. Foto' s volgen, maar hier alvast een paar conclusies.
- het model is dezelfde tint turkoois als de staal van HB, alleen (in mijn woorden) iets donkerder, in die van mijn mede-kijker iets grijzer. We bedoelen waarschijnlijk hetzelfde verschil. Dit verschil sowieso niet groot.
- zowel het oude model als mijn Roco pland D met de nagemende kleur zijn erg lichtval-gevoelig. Dat maakt het moeilijk de overeenkomst helder op de foto te krijgen. De verschillen lijken op de foto groter dan in het echt.
- de streep tussen de biezen is bij normaal kijken niet, of hooguit nauwelijks van zwart te onderscheiden. Pas onder het extra licht van een iphone op 8 cm afstand konden we een zweem van groen ontdekken. Als ik niet had geweten dat sommigen deze streep groen vinden, had ik zowel bij eerste als bij tweede inspectie gezegd dat het zwart was. Mijn mede-kijker zei hetzelfde.
« Laatst bewerkt op: 20 februari 2016, 20:59:14 door janw »

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5541
  • Team Mitropa
Re: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma
« Reactie #552 Gepost op: 20 februari 2016, 17:13:40 »
de Sik en de 2400 van dezelfde bouwer zelfs nog mooier!

Echt wel ,prima vergelijkbaar met  philo kwaliteit.
Mooi sleepje achter jouw driemaster he.

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2147
  • Bruggen-IG:
Re: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma
« Reactie #553 Gepost op: 20 februari 2016, 20:29:44 »
Misschien wel mooier dan Philotrain. Niet zo steriel.

En ja, hele mooie sleep! Vond (de inhoud van) die vitrines sowieso een van de hoogtepunten van de beurs. Ben helemaal gesmolten voor dat NRS-treintje. En voor de rest.

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 4979
  • Team Mitropa - OHMB
Re: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma
« Reactie #554 Gepost op: 20 februari 2016, 21:20:37 »
Mooi he Jan (y) Ik was er ook niet weg te slaan, wat een Oudhollandse snoepwinkel in die vitrines. Ook die 2100 vond ik formidabel, daar heeft de man 14!! jaar aan gebouwd. Breng dat maar eens op..
Frappant dat je de zelfde conclusie trekt mbt de gevoeligheid voor lichtintensiteit van het oude turkoois. Ik heb zowel met de oude messing loc als met mijn mengverf hetzelfde ervaren. Bijzonder was toen we het oude handwerkje even mee naar buiten namen; toen kwamen er ineens blauwgroene kleurtinten tevoorschijn en werd de bies groen. Bij kunstlicht lijkt de lok inderdaad wel grijs met zwarte bies. Maar dat is-ie dus niet...

In onvergeeflijk vitrinelicht...


En buiten spelen. Kleurtint: bewolkte dag.

p.s. ik heb besloten me niet af te vragen waarom hij het dak grijs heeft geschilderd 8)
« Laatst bewerkt op: 20 februari 2016, 21:22:20 door Besselspoor »
RETROBAHN A.G.