Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Oude metalen trafo's gebruiken....... door bask185
Vandaag om 22:11:18
Rheinburg, TP V/VI door Chris Westerduin
Vandaag om 22:10:56
Raadplaatje door Arjen52
Vandaag om 22:09:50
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 22:07:08
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door wob
Vandaag om 21:58:57
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 21:57:04
firm ware voor 3 D printer door jerrytrein
Vandaag om 21:17:24
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door bigboynl
Vandaag om 21:15:26
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door orientexpress
Vandaag om 21:11:47
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Biessendorf
Vandaag om 21:02:48
Schrootplaats door 741230
Vandaag om 20:38:38
RhB H0m, Albulisch door Overlast
Vandaag om 20:21:53
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 20:09:36
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
Vandaag om 19:57:45
Motorpost ombouwen ? door hmmglaser
Vandaag om 19:55:38
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door Rob Bennis
Vandaag om 19:54:05
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door orientexpress
Vandaag om 19:29:26
19 Toen door defender
Vandaag om 19:22:04
Laag-Baarlo door Mark Lin
Vandaag om 19:02:20
Les Billards du Vivarais door Hans1963
Vandaag om 17:51:03
Gewoon wat busfoto's door Joost O
Vandaag om 17:47:03
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Keska
Vandaag om 17:39:07
Piko lok digitaal rijdt direct weg door Ronaldk
Vandaag om 17:15:48
Kortsluiting bij wissels door Voske
Vandaag om 16:57:37
Meedhuizen in H0 door Scratchbuilt
Vandaag om 16:31:17
diorama, voor lange treinen. door FritsT
Vandaag om 16:29:17
Amerikaanse "old timer" rijtuigen in spoor 1 door sncf231e
Vandaag om 15:37:10
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 15:29:26
"Nederlandse" modellen door spoorijzer
Vandaag om 15:14:16
h0 diorama USA “The Paintshops” door Mudhen
Vandaag om 11:58:57
  

Auteur Topic: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma  (gelezen 229887 keer)

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 3869
Re: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma
« Reactie #555 Gepost op: 21 februari 2016, 19:40:48 »
Dat zei ik toch.  ;D
Maar ik begrijp dat de 1125 dezelfde tint heeft gekregen als de 1201.
Verkeerd begrepen, de beide lokken zijn beide met een andere NCS kleur geschilderd.
« Laatst bewerkt op: 21 februari 2016, 19:48:00 door Thom »

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 5017
  • Team Mitropa - OHMB
Re: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma
« Reactie #556 Gepost op: 21 februari 2016, 20:01:08 »
Dan ben ik wel benieuwd wat dat zou moeten zijn, ik heb met een zak vol kleurkaartjes geen betere dan S5010-G10Y gevonden
RETROBAHN A.G.

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2149
  • Bruggen-IG:
Re: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma
« Reactie #557 Gepost op: 21 februari 2016, 22:08:52 »
OK, ik kan nu foto' s laten zien. Hier wat vergelijkende foto's van het 1100 model van de heer Hansen uit ca. 1951, afgelopen zaterdag op Rail;  het nummer van Handig Bekeken met de kleurstaal (okt. ' 50); en een Roco rijtuig met de recent nagemengde verf op basis van de THS-kleur uit de jaren ' 80 en de HB-staal. Met dank aan de spoor 0-groep voor het exposeren van het model.
Zoals hierboven al gezegd, de verschillen lijken op de foto groter dan in het echt.





De bies:


het hele model:


En als toegift de Sik en de 2400 van dezelfde bouwer:




« Laatst bewerkt op: 21 februari 2016, 22:17:34 door janw »

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2149
  • Bruggen-IG:
Re: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma
« Reactie #558 Gepost op: 21 februari 2016, 22:57:07 »
Meteen even ter vergelijking eronder, met twee foto' s van eerder uit dit draadje (p. 5 en 22):






prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6529
  • Spaar ze allemaal.
Re: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma
« Reactie #559 Gepost op: 21 februari 2016, 23:10:57 »
Maar als de echte 1100 de kleur van dat model had gehad hadden ze het nooit turquoise genoemd maar gewoon grijs. Ik ben wel benieuwd wat er eerder was, dit stukje huisvlijt of het Märklin model want het dak is op dezelfde manier fout beschilderd.

Stephan.

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9615
    • nulpunt
Re: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma
« Reactie #560 Gepost op: 21 februari 2016, 23:21:03 »
Maar als de echte 1100 de kleur van dat model had gehad hadden ze het nooit turquoise genoemd maar gewoon grijs.
Suggestie: niet voor een ander denken... kan helemaal fout zijn.

en ja, er is wel degelijk een 1:1 lok geschilderd in de kleurstelling van het eerder gemaakte model en die rijdt nog steeds zo rond. (de 1:1  dus)

iets van kip en ei of zoiets.... hoe zat dat nou ook alweer?

FritsT

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9615
    • nulpunt
Re: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma
« Reactie #561 Gepost op: 21 februari 2016, 23:32:48 »
@Stephan,

ik heb het even nagezocht:
Marklin model is volgens Wikipedia geintroduceerd in 1952.
Het model van "H" wordt beschreven in.... 1952. (exactere datum niet te achterhalen)

FritsT
« Laatst bewerkt op: 21 februari 2016, 23:37:08 door FritsT »

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6529
  • Spaar ze allemaal.
Re: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma
« Reactie #562 Gepost op: 21 februari 2016, 23:37:35 »
Bedankt voor het nazoeken, ik had het idee dat de Märklin als voorbeeld was genomen en door de bouwer verbeterd was maar als het al zo was was het dus een snelle bouwer.
(Het woord huisvlijt is trouwens niet denigrerend bedoeld)

Stephan.
« Laatst bewerkt op: 21 februari 2016, 23:40:23 door prutser »

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5543
  • Team Mitropa
Re: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma
« Reactie #563 Gepost op: 22 februari 2016, 00:06:11 »
Wel vreemd dat de 1100 een zwaar leven heeft gehad en de sik en 2400 een luizeleven

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 6489
Re: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma
« Reactie #564 Gepost op: 22 februari 2016, 08:02:13 »
En dit is allemaal in de vroege jaren vijftig gebouwd? Van metaal en op schaal H0? Daar word ik als zelfbouwer erg nietig van.  :o
Boomshanka!

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 5017
  • Team Mitropa - OHMB
Re: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma
« Reactie #565 Gepost op: 22 februari 2016, 08:14:25 »
Geheel uit messing,  in een tijd dat de rest met opwindtreintjes uit gelithografeerd blik, of op drie massieve rails rondkachelde. Elk detail is handwerk want er was niets te koop; stroomafnemers, buffers, draaisteldetails, alles.
Waar de man echt toe in staat was zie je hier:
Bouwtijd 14 jaar. Met de hand...
« Laatst bewerkt op: 22 februari 2016, 08:21:19 door Besselspoor »
RETROBAHN A.G.

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 6489
Re: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma
« Reactie #566 Gepost op: 22 februari 2016, 09:02:46 »
Weergaloos.... een ander woord heb ik er niet voor.  (y)
Boomshanka!

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2149
  • Bruggen-IG:
Re: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma
« Reactie #567 Gepost op: 22 februari 2016, 13:06:28 »
  in een tijd dat de rest met opwindtreintjes uit gelithografeerd blik, of op drie massieve rails rondkachelde.

Zo was het zeer zeker *niet*, bekijk maar eens een jaargang oude Modelbouwers of Handig Bekeken. Daar wordt heel wat moois gebouwd!  Er was wel een veel grotere afstand dan nu  tussen de wereld van de model-bouwers en van de speelgoed-kopers; bij die laatsten gaat Besselspoor' s citaat wel min of meer op.
De 1100-bouwwedstrijd van 1950 is een voorbeeld dat een aantal zeer goede modellen van bedreven bouwers opleverde. Maar er was veel meer; een paar weken terug zag ik in de vitrine voor de bibliotheek van het Spoorwegmuseum nog het H0-model van een stoomloc 4000 uit de jaren ' 50, dat niet voor Philotrain onderdoet (een foto van dit model staat in het boekje ' De trein hoort erbij'  uit 1964). Anecdote (voor ons): ergens in een Modelbouwer uit de jaren ' 50 wordt snerend gesproken over mensen die hun rails kopen en niet zelf maken.
Onderschat het niveau van de modelbouw in die tijd niet; en in UK en Amerika was men nog een stap verder. Ik zag onlangs een jaargang Model Railroader (USA) uit de jaren ' 50 en met veel wat daarin staat kun je nog steeds voor de dag komen.
« Laatst bewerkt op: 22 februari 2016, 14:58:45 door janw »

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 6489
Re: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma
« Reactie #568 Gepost op: 22 februari 2016, 13:46:54 »
Ik heb dat nummer van Handig Bekeken ook Jan en bij lezing trappel ik elke keer om mij in te schrijven voor de 1100 bouwwedstrijd. Helaas is de inzendtermijn wel voorbij.

Wat we wel kunnen doen is een nostalgische bouwwedstrijd uitschrijven aan de hand van dat artikel waarbij iedere deelnemer zich commiteert aan het gebruiken van materiaal en gereedschap dat in 1952 al beschikbaar was  :)

Mvg, Paul
Boomshanka!

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9615
    • nulpunt
Re: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma
« Reactie #569 Gepost op: 22 februari 2016, 14:02:40 »
Het past niet bij het onderwerp van dit draadje  maar ter afsluiting aan de link naar modelbouwers uit vroeger tijden.

Het gaat hier om een onafgemaakt werkstuk van Co Hansen. Een model van de NS-3600 (zeppelin). Wielen, frame en krukas zijn door hem zelf gemaakt. Ik heb foto's van hem aan zijn Myford draaibank waarop hij de wielenbanden draait.

Mijn lijstje "things to do" is al lang, maar het afmaken van dit model staat er nu ook op.
Spoorwijdte: 5 inch
Lengte: 1 meter
Wieldiameter: 17 cm.

Als referentie voor de maat, een potje Humbrol verf