Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door 741230
Vandaag om 17:33:10
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 17:33:04
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door ingenium
Vandaag om 17:31:40
US diorama in H0 door 741230
Vandaag om 17:30:35
NS/32 door Olaf
Vandaag om 17:07:52
Piko 2200 (52686)+ uhlenbrock 76420 door VAM65
Vandaag om 17:05:22
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
Vandaag om 16:48:57
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 16:46:19
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Remunj
Vandaag om 16:27:28
rommenholler gasketelwagens door Falkenberg
Vandaag om 16:23:09
Opschriften van LS Models rijtuig veilig verwijderen…. door metpetergaathetbeter
Vandaag om 16:16:06
Ton bouwt goederenwagens door TonM
Vandaag om 15:49:48
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door tuurtje
Vandaag om 15:19:14
bovenleiding Mader door Beneluxspoor.net Team Encyclopedie
Vandaag om 15:03:39
25 jaar geleden door eemstede
Vandaag om 14:51:09
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door NS264
Vandaag om 14:44:45
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
Vandaag om 14:36:48
Uit Smalspoorcompagnies werkplaats. door MaraNCS
Vandaag om 14:24:15
wie heeft er ervaring met rijden met werkende schroefkoppeling van Rivarossi? door hervé
Vandaag om 13:58:30
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door ex-DR V100
Vandaag om 13:17:53
Welke TAMS decoder heb ik? door henk
Vandaag om 12:44:15
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door MaraNCS
Vandaag om 12:07:21
De Hondsrugbaan door cor_b
Vandaag om 11:32:44
Baanplan Bührtal VI door Ronald69
Vandaag om 11:30:18
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 11:07:11
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Rob Ellerman
Vandaag om 11:02:50
PB Models, ICR-rijtuigen door Reinout van Rees
Vandaag om 10:41:36
VERPLAATST: Overlijden Joost van Ginneken door Reinout van Rees
Vandaag om 10:39:00
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door hervé
Vandaag om 10:35:02
Pools diorama H0 door mass am see
Vandaag om 10:34:51
  

Auteur Topic: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma  (gelezen 229484 keer)

Post49

  • Offline Offline
  • Berichten: 1118
  • NS Tijdperk II-B / III-A&B Vlaardingen
Re: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma
« Reactie #465 Gepost op: 16 februari 2016, 18:37:58 »
Schuiframen bepalen alles. De schijnwerpers zijn gelijk aan DE3 deels verwijderd. Bovendien bestond Mat'35 uit een serie met en zonder pakafdeeling. Ook de plaats van koersborden verschilde. Ook bij Mat'54 en Plan X.
Gr. Erik.
Een goeie knoeiert is nog altijd een halve vakman!

Eelco Storm

  • Slechts een kniesoor die hier op let...
  • Offline Offline
  • Berichten: 11416
    • Mijn fotoarchief
Re: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma
« Reactie #466 Gepost op: 16 februari 2016, 18:45:11 »
Er komen nu wel een paar andere turkoois-gerelateerde vragen boven drijven:

-Hebben de 1100 en 1200 nu ook verschillende tinten turkoois, als Alsthom en Werkspoor ook verschillende kleuren gebruikten?
-Worden de AB7709 en RD7659 van het spoorwegmuseum dan ook overgeschilderd in de juiste, door Nederlandse fabrikanten gebruikte, kleur turkoois?

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2149
  • Bruggen-IG:
Re: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma
« Reactie #467 Gepost op: 16 februari 2016, 19:19:49 »
Schuiframen bepalen alles.

Als het schuiframen zijn, wel, maar dat zie ik niet. Ik zie de verticale verdeelspijl niet, en bovendien, kijk eens in Electrische Treinen in in NL, deel 1 p. 124 onderaan rechts: dat is een mat. '36 onder vrijwel dezelfde hoek gezien , en dan zie je dat die ramen er onder die hoek net zo uitzien als op het screenshot. Geen reden dus om aan te nemen dat dit schuiframen zijn.
Maar de deurgrepen zijn voor mij doorslaggevend: die van de schuifdeuren lopen aan de bovenkant iets naar buiten uit, precies dat kun je juist npg zien op het screenschot. De deurgrepen van de klapdeuren zien er onder die hoek echt anders uit. En dan het koersboerd op de typische mat'36 -plek...

Eelco Storm

  • Slechts een kniesoor die hier op let...
  • Offline Offline
  • Berichten: 11416
    • Mijn fotoarchief
Re: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma
« Reactie #468 Gepost op: 16 februari 2016, 19:35:37 »
Dat was tevens een subtiele hint dit topic over turkoois niet verder off topic te laten gaan over de verschillen, hoe interessant ook, tussen mat '35 en mat '36...

Eelco Storm
team forummoderatoren BNLS

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4111
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma
« Reactie #469 Gepost op: 16 februari 2016, 20:27:19 »
Heeftiemand die jurkfoto gewisseld? Om mijn werk-compu oogtie goud met wit, op mijn laptopje blauw met bruingrijs.
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

ingenium

  • TM
  • Offline Offline
  • Berichten: 4236
    • Modeltrein projecten
Re: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma
« Reactie #470 Gepost op: 16 februari 2016, 21:18:48 »
Om maar aan te geven hoe een kleur er op een willekeurige monitor er anders uit kan zien. Ik zie op m'n mac ook wit met goud.
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5543
  • Team Mitropa
Re: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma
« Reactie #471 Gepost op: 16 februari 2016, 22:28:26 »
Bij mij op de computer licht blauw met bruin/goud

ronald1956

  • OHMB Team Mitropa
  • Offline Offline
  • Berichten: 1629
  • Tram&Trein NL- H0
    • Haagse Modelbouw Club
Re: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma
« Reactie #472 Gepost op: 16 februari 2016, 23:06:39 »
Leuk testje voor mensen met een laptop : kijk naar die foto met de jurk en beweeg je scherm van voor naar achter en weer terug .
Je ziet dan de kleur veranderen . (als je een vaste monitor gebruikt zal je zelf moeten bewegen)
Dus niet alleen calibreren kan kleurverschillen geven , maar ook de kijkhoek kan een hele andere beleving van een kleur veroorzaken .

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6513
  • Spaar ze allemaal.
Re: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma
« Reactie #473 Gepost op: 16 februari 2016, 23:10:38 »

Foto: Etienne.

Het is dat ze gezegd hebben dat de biezen groen zijn maar het had op mijn beeldscherm net zo goed zwart of donkerblauw kunnen zijn.(zwart de rechter blauw de linker). Dus of dat in zwart/wit of op een oud filmpje goed te achterhalen is?
De loks zijn op het oude filmpje wel meer grijs dan turquoise dat vind ik dan weer vreemd, ook de lichte draaistellen op de madurodam film zijn apart, hier (Madurodamfilmpje) zijn trouwens bij mij de biezen op de lok op alle plaatjes blauw.

Stephan.
« Laatst bewerkt op: 16 februari 2016, 23:18:25 door prutser »

Bahn-AG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1545
Re: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma
« Reactie #474 Gepost op: 16 februari 2016, 23:26:43 »
Hallo

Die draaistelkleur is inderdaad opvallend in het madurodam filmpje.
Die heb ik bij mijn "projectje" ook zo overgenomen.



Biezen zijn donkergrijs, maar zou ik tegenwoordig grijsgroen maken.

Bart

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2177
    • Biesje.nl
Re: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma
« Reactie #475 Gepost op: 16 februari 2016, 23:32:10 »
Ligt aan het type LCD scherm. Een scherm met IPS technologie (meestal de wat duurdere modellen) heeft dit effect niet en kan ook redelijk gekalibreerd worden. Ik gebruik een LCD scherm met IPS technologie vanwege mijn werk (foto's beoordelen en bewerken). Deze is redelijk gekalibreerd (helemaal exact is niet nodig voor mijn werk).

Mensen die dit testje uitvoeren en geen verschillen zien hebben dus een IPS scherm :) Let wel: dit betekent niet dat zo'n scherm het kleuren evangelie verspreid en dus altijd juist is. Dat gat pas als je kalibreert.

Als de foto dus bar slecht gelukt is (zoals met die jurk) dan zie je dit dus ook zoals het is: overbelicht en fout.

Veder on topic: ik blijf het erg interessant vinden wat nu uiteindelijk de juiste kleuren zijn. De originele oude Roco met zuurstok turkoois was dus wellicht wel correct van (basis)kleur maar net niet de juiste tint? Toen de museum 1122 voorzien werd van een blauwe bies heb ik dit ook braaf gedaan op mijn modelletje. Het omkliederen van dit lokje in de juiste tint turkoois staat nog op de 'to do' lijst (die inmiddels een gigantische lengte heeft)

Om de één of andere reden vind ik dat slootgroen eigenlijk best wel ok staan. het past beter bij elkaar dan het donker blauw en turkoois eigenlijk. Het doet me ook denken aan de kleuren van de originele Franse locs. De theorie dat de biezen later maar blauw werden geschilderd kan natuurlijk ook kloppen. Wie weet hoeveel keer de 1100en zijn overgeschilderd in het turkoois nadat ze het opgaven en alles maar blauw klodderden? Kan best wezen dat er maar naar een blauwe emmer verf gegrepen werd toen er even geen slootwater voorhanden was.

Tot op heden is tijdreizen alleen nog maar mogelijk in normale richting met de normale snelheid. Zou erg verhelderend zijn als we zo'n 65 jaar terug konden gluren. Wie weet vind iemand nog eens kleurendia's of filmmateriaal met close-ups.

Mvg,

Robert

Eelco Storm

  • Slechts een kniesoor die hier op let...
  • Offline Offline
  • Berichten: 11416
    • Mijn fotoarchief
Re: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma
« Reactie #476 Gepost op: 16 februari 2016, 23:35:45 »
Als dat materiaal wordt gevonden, is de kans erg groot dat na 60 jaar of langer de kleuren aangetast zijn en we dus nog steeds geen 100% hebben...


Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2177
    • Biesje.nl
Re: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma
« Reactie #478 Gepost op: 16 februari 2016, 23:49:33 »
Kleuren kunnen verleppen inderdaad. Maar als de dia/film in zijn geheel verlept is dan zijn er hopelijk kleurcorrecties mogelijk (witbalans en zo). We weten nu de correcte kleur turkoois dus als je een foto in handen krijgt met een verlepte turkooizen lok dan kan je aan de kleuren sleutelen (de gehele foto) totdat de lok de juiste turkooizen kleur heeft. De andere kleuren op de foto zouden dan in principe mee veranderd zijn in de correcte kleuren.

Voorlopig is de museum 1125 voorzien van donkergroene biesjes. Ik ben alleen benieuwd of de 1201 oorspronkelijk ook groene biesjes had of dat het al bewezen id dat deze vanaf het begin blauw waren, ik kan het niet zo terugvinden :( Zelfde geld dus voor de plan D. mag ik straks alle biesjes afplakken en groen maken :P

Mvg,

Robert.
« Laatst bewerkt op: 16 februari 2016, 23:54:00 door Biesje. Reden: kleurcorrecties beter uitgelegd) »

Eelco Storm

  • Slechts een kniesoor die hier op let...
  • Offline Offline
  • Berichten: 11416
    • Mijn fotoarchief
Re: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma
« Reactie #479 Gepost op: 16 februari 2016, 23:53:04 »
Maar op het beeldmateriaal dat we nu hebben is eigenlijk al geen kleurcorrectie meer mogelijk, anders hadden we nu dit topic niet gehad. Dan had al het bekende kleurenmateriaal van turkoois materiaal al lang gecorrigeerd kunnen zijn en hadden we de juiste kleuren al vast kunnen stellen.