Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Arjen B.
Vandaag om 07:37:56
US diorama in H0 door Frank 123
Vandaag om 06:57:37
Station Roodeschool door NS264
Vandaag om 06:47:13
Al mijn goede ideeën... door bask185
Vandaag om 00:19:14
Gewoon wat busfoto's door GerardvV
24 april 2024, 23:43:57
19 Toen door Benelux795
24 april 2024, 23:18:16
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door MathynK
24 april 2024, 23:15:58
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
24 april 2024, 22:51:27
2nd Dutch US Convention, DRU Ulft NL 6/7 april 2024 door D_Loc
24 april 2024, 22:43:55
Ijzeren Rijn: militair transport door Hans van de Burgt
24 april 2024, 22:41:05
Der QuadratSchädel (Bemo br 624/634) door T.Spat
24 april 2024, 22:37:28
Ice 3 (22784) front/ sluit schakelt niet om door Bram.A
24 april 2024, 22:25:19
Aachenau West door wob
24 april 2024, 21:54:19
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door defender
24 april 2024, 21:51:02
Bouwtekeningen Hembrug en/of Strausbrug door Erik01
24 april 2024, 21:31:41
NS 8400 van Werps door Ivo tB
24 april 2024, 21:23:44
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
24 april 2024, 21:14:47
Cranicher Altbahn door Arjen52
24 april 2024, 20:40:00
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door Rob Moerkerken
24 april 2024, 19:39:37
BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34. door Modellbahnwagen
24 april 2024, 19:19:03
Modelbaan schaal H0 niet geheel sluiten in pc prog door Klaas Zondervan
24 april 2024, 19:16:52
Ton bouwt goederenwagens door puntenglijder
24 april 2024, 19:13:00
2e leven van een buitendienst gestelde Gesloten goederenwagen. door Simplex
24 april 2024, 18:52:50
Update: baan in de tropen door Joost O
24 april 2024, 17:12:34
heeft iemand ideeën voor een baan van 120CM bij 240CM? door AlbertG
24 april 2024, 17:01:18
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
24 april 2024, 16:37:54
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
24 april 2024, 16:21:21
Seinen van AliExpress: hoe aansluiten? door freekvo
24 april 2024, 16:17:38
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door spoorijzer
24 april 2024, 15:41:27
Märklin Hamo mP 3000 voorzien van nieuwe motor door ronaldvd2000
24 april 2024, 15:22:42
  

Auteur Topic: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma  (gelezen 229786 keer)

Spoors

  • Smalspoor Fröbelaar
  • Offline Offline
  • Berichten: 1075
    • Koala Creek - Australian Sugar Cane in HOn30
Re: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma
« Reactie #150 Gepost op: 10 juli 2009, 13:10:10 »
Carlo,
Had inderdaad ook al gezien dat hij net onder een ander hoek staat. Foto komt uit de folder van Startrain:


klik op foto voor grotere versie

Groet,

Jeroen
« Laatst bewerkt op: 10 juli 2009, 13:11:41 door Spoors »

Dpc Fo

  • Offline Offline
  • Berichten: 1488
    • Mijn fotosite
Re: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma
« Reactie #151 Gepost op: 10 juli 2009, 13:19:16 »
Ok, dankjewel!
Zonder dwarsliggers geen spoorlijn

Groeten, Carlo

Overlast

  • Offline Offline
  • Berichten: 2520
  • Wij vragen u begrip voor de overlast
Re: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma
« Reactie #152 Gepost op: 11 juli 2009, 12:17:43 »
Bij deze dezelfde foto (http://www.trains160.com/images/CC%207121.jpg) in betere kwaliteit van de site www.trains160.com. Op de site heeft de foto een groene kleurzweem, die heb ik in Photoshop weggehaald met dit als resultaat:



Maarten

NS 1968 - 1986, H0, gelijkstroom

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21673
Re: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma
« Reactie #153 Gepost op: 11 juli 2009, 12:22:25 »
Grappig, het Nederlandse turkoois leek waarschijnlijk op de kleur onder de bies, maar Philotrain en Roco vonden de kleur boven de bies aantrekkelijker.  ;D
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21673
Re: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma
« Reactie #154 Gepost op: 11 juli 2009, 12:25:19 »
Misschien een domme opmerking/gedachte gang. Maar al lezend kreeg ik de gedachten de logboeken van de 11/12/1300 uit de turquoise tijd zijn die er nog. Ik neem aan dat elke loc zijn eigen onderhoudsboek had zoals eerder geschreven is. Is dat al eens onderzocht of daar niet de juiste kleur code in staat. En wat is er nog bij Alsthom zelf in het archief te vinden. Daar zal toch nog ook het een en ander te kunnen achter halen zijn. Wele kleur code zij de 11 en 1300 hebben gespoten.

Algemeen geldende kleurnummers bestonden volgens mij nog niet. Er werd gewerkt met kleurstalen. Die gingen het archief in en worden ook weleens teruggevonden.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Spoors

  • Smalspoor Fröbelaar
  • Offline Offline
  • Berichten: 1075
    • Koala Creek - Australian Sugar Cane in HOn30
Re: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma
« Reactie #155 Gepost op: 11 juli 2009, 15:35:47 »
Grappig, het Nederlandse turkoois leek waarschijnlijk op de kleur onder de bies, maar Philotrain en Roco vonden de kleur boven de bies aantrekkelijker.  ;D

... en dat lijkt nu juist weer de kleur te zijn de voor het Spaanse broertje van de CC 7100 is gebruikt ...


foto van deze site
« Laatst bewerkt op: 11 juli 2009, 15:38:21 door Spoors »

Dennis

  • Gast
Re: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma
« Reactie #156 Gepost op: 14 juli 2009, 21:39:54 »
Over de kleur zal nooit 100% zekerheid zijn, dat is nu wel duidelijk ;D
We kunnen wel een richtlijn van de kleuren opzetten, de preciese tint dan in het midden laten.
Dus opbouw turquoise, band blauw, en draaistellen ???

Persoonlijk ben ik van mening dat het in de jaren 50 ook een mengeling van klauren was.
In een jaar tijd doen zon,wind,regen enz en bewerking na schades heel erg veel.

Grts,
Dennis

Peter Wijshake

  • Offline Offline
  • Berichten: 550
Re: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma
« Reactie #157 Gepost op: 14 juli 2009, 21:50:47 »
Boeken kun je er over volschrijven...  ;D

Ik denk dat de heren van de 1201 voldoende studie hebben gedaan om te kunnen aannemen dat hun kleuren de (meest) juiste zijn... !

Als je nu attributen uit de '50's bekijkt, zie je dat er toen heel vaak helemaal geen harde kleuren gebruikt werden, het waren meer pastel-tinten. Zo ook in de mode... en zo ook bij de oude auto's uit die tijd...  ;)

Dennis

  • Gast
Re: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma
« Reactie #158 Gepost op: 14 juli 2009, 21:56:29 »
en zo ook bij de oude auto's uit die tijd...  ;)

Hoe weet jij dat :P

Peter Wijshake

  • Offline Offline
  • Berichten: 550
Re: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma
« Reactie #159 Gepost op: 14 juli 2009, 22:01:12 »
Hoe weet jij dat :P
Als je wel een op meetings komt zie je dat  ;)

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2149
  • Bruggen-IG:
Re: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma
« Reactie #160 Gepost op: 18 juli 2009, 12:51:44 »
OK. Ik heb de 'remake' THS-verf binnen: kleur no. 290119 van Verfhuis Scheffer, Leiden. Onder dit nummer zou de kleur daar bestelbaar moeten zijn. Tussen de bijgeleverde kleurstaal (met een kwast op wit karton geschilderd) en het ook hier getoonde rijtuig in THS-turkoois kan ik geen verschil ontdekken.
Ik ben ermee aan de slag gegaan, met een simpele airbrush en wasbenzine als verdunner. Het resultaat wordt dan helaas weer iets lichter dan de staal en het voorbeeldrijtuig.

Weet iemand toevallig een truc om dat tegen te gaan? Is dit een effect van het spuiten? Van de wasbenzine?

Foto's later --voor zover zinvol in een discussie over zulke kleine kleurnuances.

Spoors

  • Smalspoor Fröbelaar
  • Offline Offline
  • Berichten: 1075
    • Koala Creek - Australian Sugar Cane in HOn30
Re: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma
« Reactie #161 Gepost op: 18 juli 2009, 13:08:55 »
... en draaistellen ???

Achaatgrijs ... ook dat is ondertussen wel duidelijk.

Ivo tB

  • Online Online
  • Berichten: 5421
Re: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma
« Reactie #162 Gepost op: 18 juli 2009, 13:11:35 »
Jan,

Dat klinkt wel heel bijzonder. Ik neig ernaar om te zeggen, kijk eens naar de ondergrond. Als die licht van kleur is en jouw turquoise laklaag dun schijnt dat er misschien doorheen. Andere oplossing kan zijn dat de wasbenzine eerst volledig moet zijn verdampt voordat de echte kleur zichtbaar wordt. Ik meen me te herinneren in het plan U draadje dat Karst daar ook mee te maken had met zijn eerste plan U in Kleinspoor dieselrood. Hij verdunt die verf volgens voorschrift ook met wasbenzine met hetzelfde effect: het duurt een tijd voordat de kleur echt goed wordt. Ik verdun Kleinspoor gewoon met thinner en heb dat effect nooit gezien.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2149
  • Bruggen-IG:
Re: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma
« Reactie #163 Gepost op: 18 juli 2009, 13:38:42 »
@Ivo: dat zou mooi zijn, maar over hoeveel tijd hebben we het dan? Uren? Dagen? Weken? Wasbenzine is toch behoorlijk vluchtig.
De ondergrond was wit, maar de kleur dekt goed, dus dat is volgens mij het probleem niet. Inmiddels zitten er ook 3 lagen op (met steeds een dag droogtijd ertussen), zodat dat dat veel veranderde.

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10232
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma
« Reactie #164 Gepost op: 18 juli 2009, 14:45:48 »
Citaat van: janw
maar over hoeveel tijd hebben we het dan? Uren? Dagen? Weken? Wasbenzine is toch behoorlijk vluchtig.

Ca. 2 weken, de wasbenzine is wel vluchtig, maar de olien in de verf niet ;)

Grtzz,

Karst