Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Ronald69
Vandaag om 00:09:34
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door RetroJack
Vandaag om 00:03:33
De Projecten van RetroJack door RetroJack
18 July 2025, 23:59:29
Locverlichting dmv micro-LEDS door Mar-Cas
18 July 2025, 23:43:09
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door spoorzeven
18 July 2025, 23:27:20
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
18 July 2025, 22:57:24
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Karst Drenth
18 July 2025, 22:55:21
Raadplaatje door Klaas Zondervan
18 July 2025, 22:26:35
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door orientexpress
18 July 2025, 21:51:08
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
18 July 2025, 21:43:07
digitaal veranderd in 15 jaar door Ronaldk
18 July 2025, 21:34:32
Fleischmann Profi-koppeling voor Märklin 1139 door Bahn-AG
18 July 2025, 21:21:53
Sikje 225 door Huup
18 July 2025, 21:21:34
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
18 July 2025, 20:38:43
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door arnaud-ns/htm
18 July 2025, 20:00:46
Rocky Rail 6400 door gtw6016
18 July 2025, 19:57:35
Station Roodeschool door Eric B
18 July 2025, 19:28:50
Locatie van foto gezocht door odaoda
18 July 2025, 19:13:38
Aachenau West door Silvolde
18 July 2025, 18:49:20
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Bob11
18 July 2025, 17:54:17
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
18 July 2025, 16:29:07
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Railpassie
18 July 2025, 16:19:54
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
18 July 2025, 16:14:37
Piko 2025 door spoorijzer
18 July 2025, 16:04:09
Fleischmania Nostalgia door hervé
18 July 2025, 15:16:54
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door Blausee-Mitholz
18 July 2025, 13:51:12
Lima plan E bankjes door grossraumwagen
18 July 2025, 13:46:28
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
18 July 2025, 12:51:41
Railpro 607 door henk
18 July 2025, 12:47:11
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
18 July 2025, 12:17:39
  

Auteur Topic: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma  (gelezen 242385 keer)

Overlast

  • Offline Offline
  • Berichten: 2521
  • Wij vragen u begrip voor de overlast
Re: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma
« Reactie #180 Gepost op: 21 July 2009, 19:55:43 »
Het viel me pas op dat in ´het 1100 boek´ op blz. 195 een foto staat van een turkooise 1135 met zwarte draaistellen, gefotografeerd op 25-05-53. De eerste versie van Roco is zo gek nog niet. Misschien dat de 1135 draaistellen van een baluwe 1100 gekregen heeft bij een wisseling? Volgens mij is deze foto al eens op dit forum geplaats, met de vraag wat voor rijtuigen erachter hangen. Ik kan deze alleen niet vinden.

Maarten
NS 1968 - 1986, H0, gelijkstroom

Dennis

  • Gast

TonM

  • Offline Offline
  • Berichten: 2581
Re: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma
« Reactie #182 Gepost op: 21 July 2009, 21:23:54 »
Het viel me pas op dat in ´het 1100 boek´ op blz. 195 een foto staat van een turkooise 1135 met zwarte draaistellen, gefotografeerd op 25-05-53. De eerste versie van Roco is zo gek nog niet. Misschien dat de 1135 draaistellen van een baluwe 1100 gekregen heeft bij een wisseling?

Ik hou het op vervuiling en lichtval.
De foto is namelijk gedateerd op 25 mei 1953. Op de volgende bladzijde van het "1100 boek" staat bovenaan een foto van de 1116 als eerste loc in Berlijns blauw. Die foto is gedateerd op 27 juni 1954: ruim een jaar later. Als de gegevens in het boek kloppen, kan er in 1953 geen draaistelwisseling met een blauwe 1100 hebben plaatsgevonden omdat er op dat moment nog geen blauwe 1100 was.

Grtz,
Ton

marco

  • Offline Offline
  • Berichten: 702
Re: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma
« Reactie #183 Gepost op: 21 July 2009, 21:32:51 »
De draaistellen werden gewoon zwart na verloop van tijd .... zie ook:

link

Groeten,
Marco

NS TP 3 en 4
Fl/Ro H0 Tandradbaan - Gipfelrauschbahn
DRup/RocRail/Linux

Spoors

  • Smalspoor Fröbelaar
  • Offline Offline
  • Berichten: 1076
    • Koala Creek - Australian Sugar Cane in HOn30
Re: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma
« Reactie #184 Gepost op: 22 July 2009, 00:41:01 »
De NS begon met achaatgrijs op de draaistellen. Aangezien deze kleur gevoelig was voor vuil, werd het al snel door basaltgrijs vervangen ... niet zwart dus.

Groet,

Jeroen

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3862
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma
« Reactie #185 Gepost op: 22 July 2009, 07:39:28 »
Het BUB-model van een "opwindend" turquoise 1101 uit 1952.







Men zal ongetwijfeld toen naar het voorbeeld hebben gekeken (let ook op de rode vleugels van de frontnummerplaten, inmiddels wat verbleekt op het 57 jaar oude  model).

grtz,
Wim
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

(Be)schrijver van spoorhistorie

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2210
  • Bruggen-IG:
Re: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma
« Reactie #186 Gepost op: 22 July 2009, 15:02:20 »
Hoe zit het met de dakkleur van de turkooise plan D (in nieuwstaat)? De SSN had hun RD een wit dak gegeven, en ik zie dat op veel modellen. Op de foto's uit de jaren ' 50 durf ik het niet te zeggen: de kleur lijkt erg op die van de schortplaten, en die waren lichtgrijs (toch?). Ik heb zelf indertijd toch wit voor het dak gekozen, en vind dat er overtuigend uitzien. Grijs maakt het erg doods. Heeft iemand er gegevens over? Ik zag nog niets in dit draadje, als ik goed gekeken heb.

Spoors

  • Smalspoor Fröbelaar
  • Offline Offline
  • Berichten: 1076
    • Koala Creek - Australian Sugar Cane in HOn30
Re: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma
« Reactie #187 Gepost op: 22 July 2009, 15:22:51 »
In een “Handig Bekeken” uit 1951 staat een artikel met de titel “nieuw NS materiaal type 1950” en daarin staat: “de rijtuigen zijn uitwendig turquoise, afgezet met blauwe banden, geschilderd. Het dak en de onderkapping zijn licht grijs”

Groet,

Jeroen

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9885
    • belse roestkraam
Re: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma
« Reactie #188 Gepost op: 22 July 2009, 22:29:05 »
de roco-daken zijn dan ook niet wit, maar heel lichtgrijs. Net zoiets als de ICE3, die lijkt ook wit maar is grijs  ;)

Overlast

  • Offline Offline
  • Berichten: 2521
  • Wij vragen u begrip voor de overlast
Re: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma
« Reactie #189 Gepost op: 22 July 2009, 22:33:53 »
Dan heeft Roco het dus toch niet zo verkeerd gedaan (afgezien van de groene beizen op de oudere modellen).

Maarten
NS 1968 - 1986, H0, gelijkstroom

Spoors

  • Smalspoor Fröbelaar
  • Offline Offline
  • Berichten: 1076
    • Koala Creek - Australian Sugar Cane in HOn30
Re: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma
« Reactie #190 Gepost op: 22 July 2009, 23:45:37 »
 ... ja, die biezen ...

In de Handig Bekeken van October 1950 staat een modelbouwwedstrijd, die in samenwerking met de NS is georganiseerd, staat het onderstaande over de kleurstelling van de NS 1100. Heb het nummer net op marktplaats op de kop getikt en vandaag binnen gekregen.

Citaat
... De kleur van de bovenbouw is grijs-groen*), het onderstel lichtgrijs. Tussen de biezen is de kleur donkergrijs tot zwart, terwijl we de bufferbalken signaalrood housen ...

*)Dit nummer van HB is in de nieuwe NS-kleur gedrukt, zodat u dat als staal kunt gebruiken.

Heb de groen-grijze (grappig dat het nog geen turquoise wordt genoemd ...) kleur gecheckt en die komt toch het beste overeen met de THS kleur.
En dan die biezen ... niet donkerblauw maar donker grijs tot zwart ...

In de HB van februari 1951, inderdaad ook net binnen, staat het genoemde artikel met de volgende tekst:

Citaat
De rijtuigen zijn uitwendig turquoise, afgezet met blauwe banden, geschilderd. Het dak en de onderkapping zijn lichtgrijs.

Nu heet de kleur turquoise ... en zijn de banden op Plan D blauw.

... om zomaar even een knuppel in het hoenderhok te gooien ... zouden de locs en de rijtuigen anders gekleurde biezen hebben gehad?

Groet,

Jeroen



Lokpaint

  • Gast
Re: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma
« Reactie #191 Gepost op: 23 July 2009, 04:18:04 »
Hoi

Ik heb me ook steeds verbaasd over het verhaal van blauwe biezen op de loks. Op alle modellen uit die tijd, en de foto's die ik tot nu toe van de originelen zie kan ik niks blauws ontdekken.

De biezen zijn dus zwart; punt uit!  ;D

Bart

Spoors

  • Smalspoor Fröbelaar
  • Offline Offline
  • Berichten: 1076
    • Koala Creek - Australian Sugar Cane in HOn30
Re: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma
« Reactie #192 Gepost op: 23 July 2009, 08:13:12 »
Inderdaad, denk dat we kunnen concluderen dat de biezen op de NS 1100 en NS 1300 gewoon zwart zijn ... precies zo als de Franse CC 7001 - 7002 en de latere CC 7100 serie. Op de modellen uit die tijd, zoals het eerder getoonde Marklin locje, is het goed te zien.

Hoe zat het echter met de NS 1200? Zouden de biezen hier wel dezelfde kleur als de Plan D rijtuigen hebben gehad ... blauw ...

Groet,

Jeroen

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9885
    • belse roestkraam
Re: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma
« Reactie #193 Gepost op: 23 July 2009, 10:00:17 »
Bij de 1200 zou het ook logisch zijn als de biezen blauw waren, ze zitten immers los op de bak geschilderd, het zijn echt biezen en geen opvulstukje tussen alustrips.

Overlast

  • Offline Offline
  • Berichten: 2521
  • Wij vragen u begrip voor de overlast
Re: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma
« Reactie #194 Gepost op: 23 July 2009, 10:20:38 »
Op de kleurenfoto eerder in dit draadje lijkt het alsof ze donkergroen zijn. Maar goed, dan komen we weer op het verkleuren van foto's uit. Donkerblauw lijkt mij logischer.

Maarten
NS 1968 - 1986, H0, gelijkstroom