Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Frans loodsje et cetera door Eric B
Vandaag om 11:32:34
Spoor 1 nem of finescale door sncf231e
Vandaag om 11:32:01
365 "Het is weekend foto's" door MOVisser
Vandaag om 11:28:17
Boek over de oorsprong NS 500/600 door VAM65
Vandaag om 11:19:11
Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 11:17:53
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:11:58
Even wachten nog...... (1:45 op 0,16 m2) door Theo Mol
Vandaag om 11:01:47
Groningers blij verrast met opening station, maar er is ook reden voor gemopper door Modellbahnwagen
Vandaag om 11:00:48
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door martijnhaman
Vandaag om 10:23:14
Rheinburg, TP V/VI door W. Thomas
Vandaag om 10:09:19
Iemand ervaring met deze ali express lok printplaten? door schipcas
Vandaag om 10:06:19
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door jan47
Vandaag om 09:50:55
Station Roodeschool door aad52
Vandaag om 09:39:24
Rivarossi panoramarijtuig verlichting inbouwen. door Jelmer
Vandaag om 09:26:52
Raadplaatje door RikM
Vandaag om 09:11:32
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door orientexpress
Vandaag om 08:46:39
Nachttreinen Oost Europa door laurent
Vandaag om 08:29:49
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door spoorijzer
Vandaag om 08:12:27
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Bob R.
Vandaag om 08:06:17
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door Ronald Halma
Vandaag om 05:02:37
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door ArjanB
Vandaag om 00:20:54
Heroplage Artitec Plan W? door KNed
14 July 2025, 23:54:58
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
14 July 2025, 23:19:54
Hulp gevraagd: Yamorc YD7010 en ESU loksound door Paulus
14 July 2025, 21:23:06
Spoor- en tramweg parafernalia door gdh
14 July 2025, 21:17:50
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Prutsert
14 July 2025, 20:46:27
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
14 July 2025, 20:31:02
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
14 July 2025, 19:49:49
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door timtrein
14 July 2025, 19:23:18
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door borotof
14 July 2025, 19:22:52
  

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - Pimpen ICR-rijtuigen van LSM  (gelezen 35141 keer)

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22490
Re: BNLS-Werkspoor - Pimpen ICR-rijtuigen van LSM
« Reactie #30 Gepost op: 29 June 2008, 20:37:54 »
Ik heb mijn ene rijtuig even met de Roco 1838 laten rondrijden, maar dat geel van de loc is dan dus echt geen porum.  ;D
Na een grondige reinigingsactie is de stroomafname inmiddels voldoende om de verlichting ook bij stilstand aan de praat te houden.
« Laatst bewerkt op: 29 June 2008, 20:44:50 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Arnold

  • Offline Offline
  • Berichten: 1715
Re: BNLS-Werkspoor - Pimpen ICR-rijtuigen van LSM
« Reactie #31 Gepost op: 29 June 2008, 21:02:28 »
(Zie eerder bericht en foto van Thowra één pagina eerder) Deze foto is ook interessant omdat er voor het ICR A rijtuig een FS wagens staat. Zou dit de trein naar Maastricht Basel Pisa geweest kunnen zijn?
« Laatst bewerkt op: 29 June 2008, 21:04:20 door Arnold »

Overlast

  • Offline Offline
  • Berichten: 2521
  • Wij vragen u begrip voor de overlast
Re: BNLS-Werkspoor - Pimpen ICR-rijtuigen van LSM
« Reactie #32 Gepost op: 29 June 2008, 21:06:03 »
Jeroen, de opstaptreden waren in ieder geval niet aluminium als ik de foto's zo bekijk.

Maarten
NS 1968 - 1986, H0, gelijkstroom

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5533
Re: BNLS-Werkspoor - Pimpen ICR-rijtuigen van LSM
« Reactie #33 Gepost op: 30 June 2008, 21:52:21 »
@Maarten, Frank, Jeroen en anderen,

Nog maar eens de liggende A4 boeken erbij gepakt en het boek Elektrische Locomotieven in Nederland om het mysterie van de klasse aanduidingen en de roken / niet roken logo's te ontcijferen. Mijn voorlopige conclusie:

Alle ICR A hadden 1e klasse aanduidingen (wisten we al)
Alle ICR BKD hadden 2e klasse aanduidingen, dwz ik heb er geen enkele gezien zonder
Verschillende ICR B rijtuigen hadden tussen 1981 en augustus 1987 geen 2e klasse aanduidingen, terwijl er ook rondreden met vanaf 1981. Voor zover het zichtbaar is waren alle ICR B rijtuigen zonder klasseaanduiding buurland versies. Dat lijkt ook logisch, want die zijn als eerste geleverd volgens mij. Na 1987 heb ik geen foto's meer gezien zonder klasseaanduiding.
In deze boeken hebben alle rijtuigen roken / niet roken stickers. De rijtuigen zonder klasse aanduiding hebben deze zitten op de hoogte van de klasseaanduidingen. Dus alleen de 2 weghalen helpt niet, dan moet ook het pictogram roken / niet roken hoger worden geplaatst.

Als je de boeken verder bekijkt dan zie je dat het logisch is. Het materieel had in die tijd vrijwel nooit een 2e klas aanduiding. Alleen 1e klas werd aangegeven.

De ICR Benelux had overigens altijd de klasseaanduidingen.

Er zijn vast mensen die dit kunnen aanvullen of verbeteren. Dit is slechts wijsheid van het bekijken van fotoboeken zonder enige kennis terzake.

mvg,
Ivo
« Laatst bewerkt op: 01 July 2008, 10:11:38 door Ivo tB »
mvg,
Ivo

*

Overlast

  • Offline Offline
  • Berichten: 2521
  • Wij vragen u begrip voor de overlast
Re: BNLS-Werkspoor - Pimpen ICR-rijtuigen van LSM
« Reactie #34 Gepost op: 30 June 2008, 21:56:06 »
Toevallig Ivo, heb net een bevinding in dit draadje geplaatst:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=11787.msg183185#new
Zoals daar gezegd hadden alleen de buurland B-rijtuigen cijfers (en uiteraard de A's en BDK's).

Maarten
NS 1968 - 1986, H0, gelijkstroom

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5533
Re: BNLS-Werkspoor - Pimpen ICR-rijtuigen van LSM
« Reactie #35 Gepost op: 30 June 2008, 22:02:25 »
Beste Maarten,

Maar ik kom nu juist tot de omgekeerde conclusie, dus het raadsel wordt groter. Kijk in het boek de elektrische locomotieven:

voorpagina, pag 122 middelste en onderste, pag 160, alle buurland zonder klasse

pagina 147 bovenaan, buurland met klasse

Een binnenlandse zonder klasse heb ik nog niet gevonden.

Het raadsel gaat door :D

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Overlast

  • Offline Offline
  • Berichten: 2521
  • Wij vragen u begrip voor de overlast
Re: BNLS-Werkspoor - Pimpen ICR-rijtuigen van LSM
« Reactie #36 Gepost op: 30 June 2008, 22:06:35 »
hmmm, interessant.
O ja, dat boek heb ik ook nog niet, de rest van de serie gelukkig wel ;))

Maarten
NS 1968 - 1986, H0, gelijkstroom

Thowra

  • Offline Offline
  • Berichten: 2579
Re: BNLS-Werkspoor - Pimpen ICR-rijtuigen van LSM
« Reactie #37 Gepost op: 30 June 2008, 22:10:05 »
Mijn boek heeft allemaal plaatjes van binnenlandse B's zonder klasse aanduiding. Voornamelijk de treinen van Maastricht- Zandvoort aan Zee.
Leuk dit  :D

Ik denk dat ik Railcolor maar eens informeer of er afbeeldingen van zijn met betreffend baknummer. Dan gaat op een paar rijtuigen van LS models de 2de klas aanduiding eraf.
« Laatst bewerkt op: 30 June 2008, 22:12:14 door Thowra »
We're all riders on this train.

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8985
  • Hengelooo 1:160
Re: BNLS-Werkspoor - Pimpen ICR-rijtuigen van LSM
« Reactie #38 Gepost op: 30 June 2008, 22:13:03 »
hihi, dit zit ik net te debiteren in het andere draadje...
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

Arnold

  • Offline Offline
  • Berichten: 1715
Re: BNLS-Werkspoor - Pimpen ICR-rijtuigen van LSM
« Reactie #39 Gepost op: 30 June 2008, 22:58:30 »
Dit biedt LSM de mogelijkheid met nog een variant te komen...

Thowra

  • Offline Offline
  • Berichten: 2579
Re: BNLS-Werkspoor - Pimpen ICR-rijtuigen van LSM
« Reactie #40 Gepost op: 01 July 2008, 00:14:09 »
Juist Arnold! Dan zijn ze in te zetten begin jaren 80. De nu uitgeleverde rijtuigen kunnen ingezet worden rond de jaren 86/87. Omdat de revisiedatum op 1991 staat. Dat klopt wel want toen waren de B rijtuigen inmiddels al van 2de klasse aanduidingen voorzien.

Een andere leuke variant zijn de 2 geheel hemelsblauwe ICR's met de Olympische Spelen emblemen er op met witte tekst:"Amsterdam 1992". Deze rijtuigen werden in 1986 ingezet tenbehoeve van een publiciteitscampagne waarbij de mogelijkheid bestond dat in 1992 de Olympische Spelen in Amsterdam gehouden zouden worden. Helaas gingen deze naar Barcelona-Spanje. De nummers van de bakken waren 10 677 en 683 beiden 1ste klasse.
« Laatst bewerkt op: 01 July 2008, 00:18:57 door Thowra »
We're all riders on this train.

Arnold

  • Offline Offline
  • Berichten: 1715
Re: BNLS-Werkspoor - Pimpen ICR-rijtuigen van LSM
« Reactie #41 Gepost op: 01 July 2008, 08:48:23 »
En dan nog IC+  (die aanpassingen aan de wagenbakken zijn natuurlijk mogelijk) en een koninklijk rijtuig (met nadruk op koninklijk) i.p.v dat M. gedrocht.  Ideetje misschien voor de aanstaande troonswisseling? Zul je zien wat er verkocht gaat worden.

Overlast

  • Offline Offline
  • Berichten: 2521
  • Wij vragen u begrip voor de overlast
Re: BNLS-Werkspoor - Pimpen ICR-rijtuigen van LSM
« Reactie #42 Gepost op: 01 July 2008, 08:52:36 »
Volgens mij zijn de buitenlandse rijtuigen al eerder in te zetten, vanaf 1982? (afgezien van de revisiedata). Het koninklijk rijtuig; ook leuk! (maar voor mij te modern qua tijdperk).

Maarten
NS 1968 - 1986, H0, gelijkstroom

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8985
  • Hengelooo 1:160
Re: BNLS-Werkspoor - Pimpen ICR-rijtuigen van LSM
« Reactie #43 Gepost op: 01 July 2008, 08:59:56 »
De buurland (buitenlandse is eigenlijk onjuist vanwege beperkte buitenlandtoelating: NMBS, CFL, DB) rijtuigen werden inderdaad als eerste geleverd om z.s.m. op Gvc-Vl-Köln de door de DB ongwenste plan K en N te verdrijven.
« Laatst bewerkt op: 01 July 2008, 09:25:11 door Mispoes »
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5533
Re: BNLS-Werkspoor - Pimpen ICR-rijtuigen van LSM
« Reactie #44 Gepost op: 01 July 2008, 10:24:40 »
@Maarten,

De buurland rijtuigen zijn vanaf 1980 in te zetten. Toen zijn in elk geval ICR A rijtuigen geleverd. De ICR B rijtuigen waren er zeker vanaf 1981. De BKD kwam later, reden waarom er aardig wat foto's zijn uit de begintijd van de ICR met treinen samengesteld met ICR rijtuigen, waarin een blauwe stalen D meereed.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*