Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Eelco Storm
Vandaag om 20:14:51
Een nieuw begin door 741230
Vandaag om 19:51:26
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
Vandaag om 19:49:49
Ronald doet de Fork Challenge! door Jelmer
Vandaag om 19:32:38
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door Rick
Vandaag om 19:29:45
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door timtrein
Vandaag om 19:23:18
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door borotof
Vandaag om 19:22:52
Van NS 2439 naar SNCF 62439 door Tedo
Vandaag om 19:12:00
Raadplaatje door Nohome
Vandaag om 19:09:47
Groningers blij verrast met opening station, maar er is ook reden voor gemopper door roco
Vandaag om 18:56:57
Brezelbahn in H0, Duitsland tp III. door Wim Vink
Vandaag om 17:37:33
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 17:30:08
Piko 2025 door Duikeend
Vandaag om 16:59:12
VERPLAATST: Re: Piko 2025 door Duikeend
Vandaag om 16:57:27
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Karben
Vandaag om 16:54:49
Heroplage Artitec Plan W? door spoorijzer
Vandaag om 16:49:08
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 16:41:15
VERPLAATST: Klein baantje 1200x1200mm door Duikeend
Vandaag om 16:40:26
Spoor 1 nem of finescale door FritsT
Vandaag om 16:32:42
Klein baantje 1200x1200mm door tijgernootje
Vandaag om 16:32:07
Even wachten nog...... (1:45 op 0,16 m2) door Scratchbuilt
Vandaag om 15:49:05
Hulp gevraagd: Yamorc YD7010 en ESU loksound door saskia
Vandaag om 14:58:10
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 14:23:39
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door henk
Vandaag om 14:00:41
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door henk
Vandaag om 13:56:24
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Martijn1974
Vandaag om 12:37:55
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door spoorijzer
Vandaag om 11:18:45
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door Eric v C
Vandaag om 11:08:38
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door spoorijzer
Vandaag om 11:07:52
365 "Het is weekend foto's" door Wim Vink
Vandaag om 10:43:07
  

Auteur Topic: LS models ICR  (gelezen 350036 keer)

Overlast

  • Offline Offline
  • Berichten: 2521
  • Wij vragen u begrip voor de overlast
Re: LS models ICR
« Reactie #570 Gepost op: 30 June 2008, 21:53:27 »
Inmiddels gevonden in een 'Op de rails' uit '86: De buurland B-rijtuigen hadden vanaf het begin '2-en'. De binnenlandse rijtuigen kregen die later bij een onderhoudsbeurt. Heb een foto uit '86 gezien van B-rijtuigen nog zonder 2.

Maarten
NS 1968 - 1986, H0, gelijkstroom

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8984
  • Hengelooo 1:160
Re: LS models ICR
« Reactie #571 Gepost op: 30 June 2008, 22:12:09 »
Komt ook overeen met mijn beeld: de aanduidingloze B's zitten in de treinen Zvt-Mt (binnenlands m.u.v. 1139/1138 naar Lux op ZA), die met klasseaanduiding in Gvc-Vl-Köln.
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

Machinist Johan

  • Offline Offline
  • Berichten: 1806
  • gevorderd beginner
Re: LS models ICR
« Reactie #572 Gepost op: 30 June 2008, 22:13:41 »
hoe kan je zien of het een binnenlands rijtuig is of een buitenlandse?

MvG
« Laatst bewerkt op: 01 July 2008, 09:53:02 door johan »

Daan!

  • Offline Offline
  • Berichten: 4555
Re: LS models ICR
« Reactie #573 Gepost op: 30 June 2008, 22:18:00 »
hoe kan je zien of het een binnenlands rijtuig is of een buitenlandse/

MvG

een buitenlandse is rood-geel en een binnelandse blauw-geel.
en er zijn volgens mij nog wat verschillen maar die weet ik niet zo 1,2,3.

Daan

Remco.

  • Offline Offline
  • Berichten: 6325
Re: LS models ICR
« Reactie #574 Gepost op: 30 June 2008, 22:19:24 »
Dat is het verschil tussen een benelux en binnenlands/buitenlands en om die 2 laatsten gaat het nou precies ;)

Daan!

  • Offline Offline
  • Berichten: 4555
Re: LS models ICR
« Reactie #575 Gepost op: 30 June 2008, 22:21:59 »
o ik wist niet dat er nog verder onderscheid werd gemaakt. :-X :-[

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8466
  • Spoor N
Re: LS models ICR
« Reactie #576 Gepost op: 30 June 2008, 22:23:14 »
Het staat verder ook nergens in dit draadje. :P
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Remco.

  • Offline Offline
  • Berichten: 6325
Re: LS models ICR
« Reactie #577 Gepost op: 30 June 2008, 22:23:42 »
o ik wist niet dat er nog verder onderscheid werd gemaakt. :-X :-[

Ik ook niet tot ze uit kwamen dus je bent niet de enige :)

rail4marcel

  • Offline Offline
  • Berichten: 5277
    • grootspoorfoto's
Re: LS models ICR
« Reactie #578 Gepost op: 30 June 2008, 22:24:51 »
@Daan als je een beetje terugleest wordt er bijna elke pagina wel iets over gezegt.
Voor grootspoorfoto's zie site

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5533
Re: LS models ICR
« Reactie #579 Gepost op: 30 June 2008, 22:25:32 »
Verschil buurland / binnenland: zie site Martijn Haman (al 2 keer in dit draadje). Uiterlijk buurland: er zit een verticale handgreep in de nis vlakbij elke kop van het rijtuig; pas op de nis zit er altijd, de handgreep niet en er zit een kleine trede onder deze handgreep onder de bak. Kan niet missen, maar ook weer niet op elke foto goed te zien dankzij verschillende scherptes van de foto en hoeken van de foto,

succes met speuren,
Ivo
« Laatst bewerkt op: 01 July 2008, 10:07:39 door Ivo tB »
mvg,
Ivo

*

Machinist Johan

  • Offline Offline
  • Berichten: 1806
  • gevorderd beginner
Re: LS models ICR
« Reactie #580 Gepost op: 01 July 2008, 09:53:55 »
oke, dank voor de info.

Illya Vaes

  • Offline Offline
  • Berichten: 1913
  • H0 NS 1953-nu, H0m Bernina, H0e Ybbstal/MzB
Re: LS models ICR
« Reactie #581 Gepost op: 01 July 2008, 15:44:56 »
Verschil buurland / binnenland: zie site Martijn Haman (al 2 keer in dit draadje). Uiterlijk buurland: er zit een verticale handgreep in de nis vlakbij elke kop van het rijtuig; pas op de nis zit er altijd, de handgreep niet en er zit een kleine trede onder deze handgreep onder de bak.

Dat dit nu het verschil is, betekent nog niet per definitie dat het in 1981 ook (al) het verschil was.
Zoals ik al zei, volgens mij hadden in het begin alle rijtuigen rangeerhandgrepen.
Definitely wel aan de buitenkant verschillend toen was het nummer:
binnenland 50 84 10-77 xxx-x (1e klas) en  50 84 20-77 xxx-x (2e klas)
buitenland 50 84 10-70 xxx-x (1e klas) en 50 84 20-70 xxx-x (2e klas) (en 50 84 82-70 xxx-x BKD)
(die 7 is 1500V/= verwarming, de 0 voor meer systemen)

DB143

  • Offline Offline
  • Berichten: 155
  • DIKKE ZEEMEEUW
Re: LS models ICR
« Reactie #582 Gepost op: 01 July 2008, 23:35:12 »
Bij het in elkaar zetten van het tweede klas rijtuig wilde ik de grootste afdeling al in het niet roken gedeelte plaatsen.
Blijkt dit niet overeen te komen met de WC.
Maar de ICR stamt nog uit de tijd dat de meeste hollanders nog moesten paffen :P
Dus de kleine afdeling is niet roken.....

Rob

René Huibers

  • Offline Offline
  • Berichten: 260
Re: LS models ICR
« Reactie #583 Gepost op: 02 July 2008, 00:41:54 »
Dus van die BKD is het ontbreken van de 2de klasse aanduiding goed mogelijk.

Maar bij het buurland setje (44072) ontbreken alleen de 2e klasse aanduiding op de uiteinden, de twee voorbij de deuren en eerste raam zitten er wel gewoon. Denk nog steeds dat dit een foutje is.

Overlast

  • Offline Offline
  • Berichten: 2521
  • Wij vragen u begrip voor de overlast
Re: LS models ICR
« Reactie #584 Gepost op: 02 July 2008, 08:46:20 »
Illya, volgens mij heb je gelijk. Ik heb in Op de rails (tot en met '86) verschillende foto's van binnenlandse rijtuigen gezien mét handgrepen en treden. Deze waren zoals al eerder gezegd nog niet voorzien van een '2'. In een nummer van Odr uit '86 staat dat de buurland-B's van het begin af aan voorzien waren van 2e klasse-aanduidingnen en dat men -waarschijnlijk- de binnenklandse B's daar ook van gaat voorzien.

Maarten
NS 1968 - 1986, H0, gelijkstroom