Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door spoorijzer
Vandaag om 08:35:38
Hulp gezocht omgeving Drachten door Gabriël Bergsma
Vandaag om 08:14:40
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door spoorijzer
Vandaag om 07:56:09
Rondom Charlois door spoorijzer
Vandaag om 07:44:53
mDDM, waarom 3 draaistellen? door spoorijzer
Vandaag om 07:43:42
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door spoorijzer
Vandaag om 07:42:19
Rangeren met een pec door Dpc Fo
Vandaag om 07:20:16
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Jeroen Water
Vandaag om 06:57:36
Zaterdag, 1 november 2025 | 7e Ruilbeurs MSV Post B door Rsd1000
Vandaag om 02:55:26
NS 8100 in 0 door roadster36
Vandaag om 01:49:53
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 00:38:22
Diorama Oelde Mittelweg Hp door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 00:33:11
Stalen D 4 deurs spoor 0 door roadster36
Vandaag om 00:22:24
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
29 October 2025, 22:52:03
PPM kranen van Strukton door edwin1974
29 October 2025, 22:32:16
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door MathynK
29 October 2025, 21:32:56
Bruggen-IG - brug over de Poldervaart Schiedam/Kethel door Forever Rocofan
29 October 2025, 21:30:55
PB Models, ICR-rijtuigen door Mcn1986
29 October 2025, 21:11:57
diorama, voor lange treinen. door Mark D.
29 October 2025, 20:52:52
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Rick
29 October 2025, 20:40:23
Schroefkoppeling voor H0. door Scratchbuilt
29 October 2025, 19:58:28
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Eric B
29 October 2025, 19:51:55
Vollmer ringloods deuren door Freddy
29 October 2025, 19:51:38
Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D] door saskia
29 October 2025, 19:49:54
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
29 October 2025, 19:44:15
Arnold N 2543 rookgenerator door Gabriël Bergsma
29 October 2025, 19:30:32
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door NS264
29 October 2025, 19:26:55
Seinen programeren met de Pro-Link naar de 10837 dec. door n-driver
29 October 2025, 19:25:37
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
29 October 2025, 19:10:14
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door RikM
29 October 2025, 18:42:49
  

Auteur Topic: LS models ICR  (gelezen 363133 keer)

Overlast

  • Offline Offline
  • Berichten: 2522
  • Wij vragen u begrip voor de overlast
Re: LS models ICR
« Reactie #570 Gepost op: 30 June 2008, 21:53:27 »
Inmiddels gevonden in een 'Op de rails' uit '86: De buurland B-rijtuigen hadden vanaf het begin '2-en'. De binnenlandse rijtuigen kregen die later bij een onderhoudsbeurt. Heb een foto uit '86 gezien van B-rijtuigen nog zonder 2.

Maarten
NS 1968 - 1986, H0, gelijkstroom

Mispoes

  • Team Biljettencentrale Huiskat van Benelux
  • Offline Offline
  • Berichten: 9001
  • Hengelooo 1:160
Re: LS models ICR
« Reactie #571 Gepost op: 30 June 2008, 22:12:09 »
Komt ook overeen met mijn beeld: de aanduidingloze B's zitten in de treinen Zvt-Mt (binnenlands m.u.v. 1139/1138 naar Lux op ZA), die met klasseaanduiding in Gvc-Vl-Köln.
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

Machinist Johan

  • Offline Offline
  • Berichten: 1804
  • gevorderd beginner
Re: LS models ICR
« Reactie #572 Gepost op: 30 June 2008, 22:13:41 »
hoe kan je zien of het een binnenlands rijtuig is of een buitenlandse?

MvG
« Laatst bewerkt op: 01 July 2008, 09:53:02 door johan »

Daan!

  • Offline Offline
  • Berichten: 4568
Re: LS models ICR
« Reactie #573 Gepost op: 30 June 2008, 22:18:00 »
hoe kan je zien of het een binnenlands rijtuig is of een buitenlandse/

MvG

een buitenlandse is rood-geel en een binnelandse blauw-geel.
en er zijn volgens mij nog wat verschillen maar die weet ik niet zo 1,2,3.

Daan

Remco.

  • Offline Offline
  • Berichten: 6325
Re: LS models ICR
« Reactie #574 Gepost op: 30 June 2008, 22:19:24 »
Dat is het verschil tussen een benelux en binnenlands/buitenlands en om die 2 laatsten gaat het nou precies ;)

Daan!

  • Offline Offline
  • Berichten: 4568
Re: LS models ICR
« Reactie #575 Gepost op: 30 June 2008, 22:21:59 »
o ik wist niet dat er nog verder onderscheid werd gemaakt. :-X :-[

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8574
  • Spoor N
Re: LS models ICR
« Reactie #576 Gepost op: 30 June 2008, 22:23:14 »
Het staat verder ook nergens in dit draadje. :P
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Remco.

  • Offline Offline
  • Berichten: 6325
Re: LS models ICR
« Reactie #577 Gepost op: 30 June 2008, 22:23:42 »
o ik wist niet dat er nog verder onderscheid werd gemaakt. :-X :-[

Ik ook niet tot ze uit kwamen dus je bent niet de enige :)

rail4marcel

  • Offline Offline
  • Berichten: 5277
    • grootspoorfoto's
Re: LS models ICR
« Reactie #578 Gepost op: 30 June 2008, 22:24:51 »
@Daan als je een beetje terugleest wordt er bijna elke pagina wel iets over gezegt.
Voor grootspoorfoto's zie site

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5581
Re: LS models ICR
« Reactie #579 Gepost op: 30 June 2008, 22:25:32 »
Verschil buurland / binnenland: zie site Martijn Haman (al 2 keer in dit draadje). Uiterlijk buurland: er zit een verticale handgreep in de nis vlakbij elke kop van het rijtuig; pas op de nis zit er altijd, de handgreep niet en er zit een kleine trede onder deze handgreep onder de bak. Kan niet missen, maar ook weer niet op elke foto goed te zien dankzij verschillende scherptes van de foto en hoeken van de foto,

succes met speuren,
Ivo
« Laatst bewerkt op: 01 July 2008, 10:07:39 door Ivo tB »
mvg,
Ivo

*

Machinist Johan

  • Offline Offline
  • Berichten: 1804
  • gevorderd beginner
Re: LS models ICR
« Reactie #580 Gepost op: 01 July 2008, 09:53:55 »
oke, dank voor de info.

Illya Vaes

  • Offline Offline
  • Berichten: 1913
  • H0 NS 1953-nu, H0m Bernina, H0e Ybbstal/MzB
Re: LS models ICR
« Reactie #581 Gepost op: 01 July 2008, 15:44:56 »
Verschil buurland / binnenland: zie site Martijn Haman (al 2 keer in dit draadje). Uiterlijk buurland: er zit een verticale handgreep in de nis vlakbij elke kop van het rijtuig; pas op de nis zit er altijd, de handgreep niet en er zit een kleine trede onder deze handgreep onder de bak.

Dat dit nu het verschil is, betekent nog niet per definitie dat het in 1981 ook (al) het verschil was.
Zoals ik al zei, volgens mij hadden in het begin alle rijtuigen rangeerhandgrepen.
Definitely wel aan de buitenkant verschillend toen was het nummer:
binnenland 50 84 10-77 xxx-x (1e klas) en  50 84 20-77 xxx-x (2e klas)
buitenland 50 84 10-70 xxx-x (1e klas) en 50 84 20-70 xxx-x (2e klas) (en 50 84 82-70 xxx-x BKD)
(die 7 is 1500V/= verwarming, de 0 voor meer systemen)

DB143

  • Offline Offline
  • Berichten: 155
  • DIKKE ZEEMEEUW
Re: LS models ICR
« Reactie #582 Gepost op: 01 July 2008, 23:35:12 »
Bij het in elkaar zetten van het tweede klas rijtuig wilde ik de grootste afdeling al in het niet roken gedeelte plaatsen.
Blijkt dit niet overeen te komen met de WC.
Maar de ICR stamt nog uit de tijd dat de meeste hollanders nog moesten paffen :P
Dus de kleine afdeling is niet roken.....

Rob

René Huibers

  • Offline Offline
  • Berichten: 260
Re: LS models ICR
« Reactie #583 Gepost op: 02 July 2008, 00:41:54 »
Dus van die BKD is het ontbreken van de 2de klasse aanduiding goed mogelijk.

Maar bij het buurland setje (44072) ontbreken alleen de 2e klasse aanduiding op de uiteinden, de twee voorbij de deuren en eerste raam zitten er wel gewoon. Denk nog steeds dat dit een foutje is.

Overlast

  • Offline Offline
  • Berichten: 2522
  • Wij vragen u begrip voor de overlast
Re: LS models ICR
« Reactie #584 Gepost op: 02 July 2008, 08:46:20 »
Illya, volgens mij heb je gelijk. Ik heb in Op de rails (tot en met '86) verschillende foto's van binnenlandse rijtuigen gezien mét handgrepen en treden. Deze waren zoals al eerder gezegd nog niet voorzien van een '2'. In een nummer van Odr uit '86 staat dat de buurland-B's van het begin af aan voorzien waren van 2e klasse-aanduidingnen en dat men -waarschijnlijk- de binnenklandse B's daar ook van gaat voorzien.

Maarten
NS 1968 - 1986, H0, gelijkstroom