Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Alt-Wutachtalbahn 2025 door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 04:56:55
Line-up foto's van modellen door Rsd1000
Vandaag om 02:31:36
NS 8100 in 0 door roadster36
Vandaag om 01:26:09
W.V. Kalender 2026 door barry1972
Vandaag om 01:23:55
Rangeren met een pec door Karel466
Vandaag om 01:04:04
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door barry1972
Vandaag om 01:03:35
PB Models, ICR-rijtuigen door barry1972
Vandaag om 00:46:11
Loc rijdt steeds dezelfde route bij automatisch rijden met Rocrail door R.C.Grootveld
Vandaag om 00:06:15
15 November Modelspoorbeurs en Houten digitaal door Wim Vink
28 October 2025, 23:14:12
Retrobahn goes to the States: Bergamot Creek door Besselspoor
28 October 2025, 23:12:38
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Blausee-Mitholz
28 October 2025, 22:56:43
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sikko
28 October 2025, 22:46:27
modulebaan in spoor 1 door Marc tramt
28 October 2025, 22:14:38
Roco NS bolkoprijtuig deel -tig: gepiel op de 1,5 mm2 door Rob Bennis
28 October 2025, 21:52:59
Van 2D afbeelding naar 3D model door Hans van de Burgt
28 October 2025, 21:45:18
Station Roodeschool door Torikoos
28 October 2025, 21:39:18
Da's Daz 2 door Huup
28 October 2025, 21:32:25
Rijnstraat door R1954
28 October 2025, 21:17:15
PBM/PWM met joystick door Eric v C
28 October 2025, 20:59:39
Digitaal-delta door Dick Bernard
28 October 2025, 20:57:28
mDDM, waarom 3 draaistellen? door Rick
28 October 2025, 20:43:43
Rondom Charlois door Wim1969
28 October 2025, 20:16:47
Piko 2025 door Eelco Storm
28 October 2025, 19:58:52
1865/68 aanleg kreekrakdam Bergen op Zoom / goes. door Huup
28 October 2025, 19:44:33
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door prutser
28 October 2025, 19:20:01
vrijgavecode z21 centrale door VAM65
28 October 2025, 18:56:05
Noordelijke Spoor en Modelbouwdagen in VEENDAM door RobbertJan
28 October 2025, 18:16:15
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Flevodienst 1976
28 October 2025, 17:36:07
Vraag over vervangmotor Lima-locomotief door Menno
28 October 2025, 17:31:15
De Projecten van RetroJack door RetroJack
28 October 2025, 16:56:34
  

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - Pimpen ICR-rijtuigen van LSM  (gelezen 36127 keer)

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22629
Re: BNLS-Werkspoor - Pimpen ICR-rijtuigen van LSM
« Reactie #30 Gepost op: 29 June 2008, 20:37:54 »
Ik heb mijn ene rijtuig even met de Roco 1838 laten rondrijden, maar dat geel van de loc is dan dus echt geen porum.  ;D
Na een grondige reinigingsactie is de stroomafname inmiddels voldoende om de verlichting ook bij stilstand aan de praat te houden.
« Laatst bewerkt op: 29 June 2008, 20:44:50 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Arnold

  • Offline Offline
  • Berichten: 1715
Re: BNLS-Werkspoor - Pimpen ICR-rijtuigen van LSM
« Reactie #31 Gepost op: 29 June 2008, 21:02:28 »
(Zie eerder bericht en foto van Thowra één pagina eerder) Deze foto is ook interessant omdat er voor het ICR A rijtuig een FS wagens staat. Zou dit de trein naar Maastricht Basel Pisa geweest kunnen zijn?
« Laatst bewerkt op: 29 June 2008, 21:04:20 door Arnold »

Overlast

  • Offline Offline
  • Berichten: 2522
  • Wij vragen u begrip voor de overlast
Re: BNLS-Werkspoor - Pimpen ICR-rijtuigen van LSM
« Reactie #32 Gepost op: 29 June 2008, 21:06:03 »
Jeroen, de opstaptreden waren in ieder geval niet aluminium als ik de foto's zo bekijk.

Maarten
NS 1968 - 1986, H0, gelijkstroom

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5581
Re: BNLS-Werkspoor - Pimpen ICR-rijtuigen van LSM
« Reactie #33 Gepost op: 30 June 2008, 21:52:21 »
@Maarten, Frank, Jeroen en anderen,

Nog maar eens de liggende A4 boeken erbij gepakt en het boek Elektrische Locomotieven in Nederland om het mysterie van de klasse aanduidingen en de roken / niet roken logo's te ontcijferen. Mijn voorlopige conclusie:

Alle ICR A hadden 1e klasse aanduidingen (wisten we al)
Alle ICR BKD hadden 2e klasse aanduidingen, dwz ik heb er geen enkele gezien zonder
Verschillende ICR B rijtuigen hadden tussen 1981 en augustus 1987 geen 2e klasse aanduidingen, terwijl er ook rondreden met vanaf 1981. Voor zover het zichtbaar is waren alle ICR B rijtuigen zonder klasseaanduiding buurland versies. Dat lijkt ook logisch, want die zijn als eerste geleverd volgens mij. Na 1987 heb ik geen foto's meer gezien zonder klasseaanduiding.
In deze boeken hebben alle rijtuigen roken / niet roken stickers. De rijtuigen zonder klasse aanduiding hebben deze zitten op de hoogte van de klasseaanduidingen. Dus alleen de 2 weghalen helpt niet, dan moet ook het pictogram roken / niet roken hoger worden geplaatst.

Als je de boeken verder bekijkt dan zie je dat het logisch is. Het materieel had in die tijd vrijwel nooit een 2e klas aanduiding. Alleen 1e klas werd aangegeven.

De ICR Benelux had overigens altijd de klasseaanduidingen.

Er zijn vast mensen die dit kunnen aanvullen of verbeteren. Dit is slechts wijsheid van het bekijken van fotoboeken zonder enige kennis terzake.

mvg,
Ivo
« Laatst bewerkt op: 01 July 2008, 10:11:38 door Ivo tB »
mvg,
Ivo

*

Overlast

  • Offline Offline
  • Berichten: 2522
  • Wij vragen u begrip voor de overlast
Re: BNLS-Werkspoor - Pimpen ICR-rijtuigen van LSM
« Reactie #34 Gepost op: 30 June 2008, 21:56:06 »
Toevallig Ivo, heb net een bevinding in dit draadje geplaatst:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=11787.msg183185#new
Zoals daar gezegd hadden alleen de buurland B-rijtuigen cijfers (en uiteraard de A's en BDK's).

Maarten
NS 1968 - 1986, H0, gelijkstroom

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5581
Re: BNLS-Werkspoor - Pimpen ICR-rijtuigen van LSM
« Reactie #35 Gepost op: 30 June 2008, 22:02:25 »
Beste Maarten,

Maar ik kom nu juist tot de omgekeerde conclusie, dus het raadsel wordt groter. Kijk in het boek de elektrische locomotieven:

voorpagina, pag 122 middelste en onderste, pag 160, alle buurland zonder klasse

pagina 147 bovenaan, buurland met klasse

Een binnenlandse zonder klasse heb ik nog niet gevonden.

Het raadsel gaat door :D

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Overlast

  • Offline Offline
  • Berichten: 2522
  • Wij vragen u begrip voor de overlast
Re: BNLS-Werkspoor - Pimpen ICR-rijtuigen van LSM
« Reactie #36 Gepost op: 30 June 2008, 22:06:35 »
hmmm, interessant.
O ja, dat boek heb ik ook nog niet, de rest van de serie gelukkig wel ;))

Maarten
NS 1968 - 1986, H0, gelijkstroom

Thowra

  • Offline Offline
  • Berichten: 2578
Re: BNLS-Werkspoor - Pimpen ICR-rijtuigen van LSM
« Reactie #37 Gepost op: 30 June 2008, 22:10:05 »
Mijn boek heeft allemaal plaatjes van binnenlandse B's zonder klasse aanduiding. Voornamelijk de treinen van Maastricht- Zandvoort aan Zee.
Leuk dit  :D

Ik denk dat ik Railcolor maar eens informeer of er afbeeldingen van zijn met betreffend baknummer. Dan gaat op een paar rijtuigen van LS models de 2de klas aanduiding eraf.
« Laatst bewerkt op: 30 June 2008, 22:12:14 door Thowra »
We're all riders on this train.

Mispoes

  • Team Biljettencentrale Huiskat van Benelux
  • Offline Offline
  • Berichten: 9001
  • Hengelooo 1:160
Re: BNLS-Werkspoor - Pimpen ICR-rijtuigen van LSM
« Reactie #38 Gepost op: 30 June 2008, 22:13:03 »
hihi, dit zit ik net te debiteren in het andere draadje...
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

Arnold

  • Offline Offline
  • Berichten: 1715
Re: BNLS-Werkspoor - Pimpen ICR-rijtuigen van LSM
« Reactie #39 Gepost op: 30 June 2008, 22:58:30 »
Dit biedt LSM de mogelijkheid met nog een variant te komen...

Thowra

  • Offline Offline
  • Berichten: 2578
Re: BNLS-Werkspoor - Pimpen ICR-rijtuigen van LSM
« Reactie #40 Gepost op: 01 July 2008, 00:14:09 »
Juist Arnold! Dan zijn ze in te zetten begin jaren 80. De nu uitgeleverde rijtuigen kunnen ingezet worden rond de jaren 86/87. Omdat de revisiedatum op 1991 staat. Dat klopt wel want toen waren de B rijtuigen inmiddels al van 2de klasse aanduidingen voorzien.

Een andere leuke variant zijn de 2 geheel hemelsblauwe ICR's met de Olympische Spelen emblemen er op met witte tekst:"Amsterdam 1992". Deze rijtuigen werden in 1986 ingezet tenbehoeve van een publiciteitscampagne waarbij de mogelijkheid bestond dat in 1992 de Olympische Spelen in Amsterdam gehouden zouden worden. Helaas gingen deze naar Barcelona-Spanje. De nummers van de bakken waren 10 677 en 683 beiden 1ste klasse.
« Laatst bewerkt op: 01 July 2008, 00:18:57 door Thowra »
We're all riders on this train.

Arnold

  • Offline Offline
  • Berichten: 1715
Re: BNLS-Werkspoor - Pimpen ICR-rijtuigen van LSM
« Reactie #41 Gepost op: 01 July 2008, 08:48:23 »
En dan nog IC+  (die aanpassingen aan de wagenbakken zijn natuurlijk mogelijk) en een koninklijk rijtuig (met nadruk op koninklijk) i.p.v dat M. gedrocht.  Ideetje misschien voor de aanstaande troonswisseling? Zul je zien wat er verkocht gaat worden.

Overlast

  • Offline Offline
  • Berichten: 2522
  • Wij vragen u begrip voor de overlast
Re: BNLS-Werkspoor - Pimpen ICR-rijtuigen van LSM
« Reactie #42 Gepost op: 01 July 2008, 08:52:36 »
Volgens mij zijn de buitenlandse rijtuigen al eerder in te zetten, vanaf 1982? (afgezien van de revisiedata). Het koninklijk rijtuig; ook leuk! (maar voor mij te modern qua tijdperk).

Maarten
NS 1968 - 1986, H0, gelijkstroom

Mispoes

  • Team Biljettencentrale Huiskat van Benelux
  • Offline Offline
  • Berichten: 9001
  • Hengelooo 1:160
Re: BNLS-Werkspoor - Pimpen ICR-rijtuigen van LSM
« Reactie #43 Gepost op: 01 July 2008, 08:59:56 »
De buurland (buitenlandse is eigenlijk onjuist vanwege beperkte buitenlandtoelating: NMBS, CFL, DB) rijtuigen werden inderdaad als eerste geleverd om z.s.m. op Gvc-Vl-Köln de door de DB ongwenste plan K en N te verdrijven.
« Laatst bewerkt op: 01 July 2008, 09:25:11 door Mispoes »
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5581
Re: BNLS-Werkspoor - Pimpen ICR-rijtuigen van LSM
« Reactie #44 Gepost op: 01 July 2008, 10:24:40 »
@Maarten,

De buurland rijtuigen zijn vanaf 1980 in te zetten. Toen zijn in elk geval ICR A rijtuigen geleverd. De ICR B rijtuigen waren er zeker vanaf 1981. De BKD kwam later, reden waarom er aardig wat foto's zijn uit de begintijd van de ICR met treinen samengesteld met ICR rijtuigen, waarin een blauwe stalen D meereed.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*