Bas, een goeie tip:
Want ik ken van andere merken dan Fleischmann geen "denkende" wissels,
N.B.Ik meen ergens gelezen te hebben dat grafietpoeder het contact ook verbetert. Zou dat werkelijk zo zijn? Het lijkt mij eerder vervuilend.
Nee, volgens mijn catalogi uit de jaren negentig niet. Wel tweerailmodellen, geen eigen tweerailassortiment. Net als Märklin destijds zeg maar.
Wauw, ik wist niet dat er zo’n ingenieus schakelmechaniek onder die denkende wissels van Fleischmann zat! Ik dacht dat de wisseltongen het contact moesten verzorgen.Zelf heb ik, op het Wz Rbf, mijn oude Roco wissels “slimmer” gemaakt door gebruik te maken van de polarisatiefunctie. Daarvoor moet je ze een beetje verminken, wat niet iedereen een goed idee vond (“vernielzucht”) .En voor de verbetering van de geleiding gebruik ik nog af en toe contactspray, ooit gekocht in een elektronicazaak.
In mijn hoofdcatalogussen van Trix uit 1967, 1968 en 1969 (nostalgie) werd voor Trix International een compleet railprogramma aangeboden, inclusief wissels. (Enige uitzondering is het Engels wissel dat alleen voor Trix Express te koop was).Toen ik de hobby weer oppakte, was het 2-rail-programma in de catalogus van 1984 verdwenen.