Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 18:24:28
Swird HO door hervé
Vandaag om 18:24:10
Bahnstrecke 5867 door basjuh1981
Vandaag om 18:23:59
Albula 2. 0m door maartenvdb
Vandaag om 18:19:46
Welke centrale is betrouwbaar? door Michiel VL
Vandaag om 18:10:26
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door patrick
Vandaag om 18:01:14
Märklin Digitaal C, vreemd geluid uit de rails door hmmglaser
Vandaag om 17:53:20
Interesse stamtafel/club Amersfoort? door Huib
Vandaag om 17:49:57
Baanplan De Oosthoek (h0, 360 bij 140) door maartenvdb
Vandaag om 17:49:16
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door nighttrain1
Vandaag om 17:36:42
Wissels omzetten met luchtdruk door Eric B
Vandaag om 17:35:25
De Oosthoek (lokaalspoorlijn periode III, diesel) door Benelux795
Vandaag om 17:32:57
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door DJV
Vandaag om 17:29:57
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 17:10:05
Marklin 37901, DB 290, loopt niet meer... door Bahn-AG
Vandaag om 17:08:58
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door puntenglijder
Vandaag om 17:07:05
US diorama in H0 door puntenglijder
Vandaag om 17:01:37
Z21 newGen door kar
Vandaag om 16:41:23
Probleem rosoft wisselde over. door Henk Veenstra
Vandaag om 16:17:06
Revier Rheinbrenner (H0) door DJV
Vandaag om 16:14:41
heeft iemand ideeën voor een baan van 120CM bij 240CM? door AlbertG
Vandaag om 16:01:47
Layne, Somewhere South. door g-j
Vandaag om 16:00:25
24 en 25 Januari 2026 modelspoorweekend Ewijk door Forever Rocofan
Vandaag om 15:46:34
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:45:57
Gekleurde ketelringen bij duitse stomers door Stefan88
Vandaag om 15:43:47
Serre bergbaan, knutselproject van mijn zoon Jamie en mij door a.moonen
Vandaag om 15:27:18
Condensator - Binnenverlichting en Decoder. door ArjanB
Vandaag om 15:20:14
NS-1000 in spoor-1 door FritsT
Vandaag om 15:09:18
Brawa 2026 door Quinzeedied
Vandaag om 15:00:55
Halte Assel, een nieuw baantje in H0 door spoorijzer
Vandaag om 14:43:20

Auteur Topic: Welke centrale is betrouwbaar?  (gelezen 1793 keer)

C_Jabaaij

• Offline Offline
  • Eschburg
Re: Welke central is betrouwbaar?
« Reactie #30 Gepost op: Vandaag om 09:29:36 »
……… Het probleem kan inderdaad ook nog van Koploper komen. Ik heb nog nooit een test gedaan met een ander pakket.
Onzin, er zijn veel gebruikers, ook met grote banen, die de combinatie Lenz met Koploper rijden. Je hoort er verder nooit iemand over dat dit een probleem is.

Koos Jabaaij.
“Je gaat het pas zien als je het door hebt”

Michiel VL

• Online Online
« Reactie #31 Gepost op: Vandaag om 10:29:20 »
Mogelijk onzin, maar IETS werkt niet naar behoren. Ik twijfel nu aan alles.

Ben

• Online Online
« Reactie #32 Gepost op: Vandaag om 10:30:21 »

Roelco, je hebt misschien een punt. Het probleem kan inderdaad ook nog van Koploper komen.

Nee.

Roelco rommelt met adressering in een combinatie S88 bus en RS bus voor z'n terugmelding. En als het dan niet doet wat moet zegt hij dat er een bug is in Koploper.

Gr, Ben.

Martin Domburg

• Offline Offline
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
« Reactie #33 Gepost op: Vandaag om 10:47:30 »
Lenz is absoluut een uitstekend systeem. Ondanks dat Lenz een andere weg is ingeslagen en het systeem commercieel gezien door de concurrentie allang voorbij is gevlogen.

Desondanks zijn er vele vrij grote modelbanen die met Lenz werken en enorm stabiel zijn. Vooral in Duitsland, dat is de reden dat Lenz Digital nog steeds verkrijgbaar is. Zo doen dan misschien geen ontwikkeling meer van het systeem, echter is het zo stabiel dat afstoten niet nodig is.

Overstappen is dus niet nodig, en zoals al eerder geopperd is, ligt de oorzaak in de opzet en wellicht je infrastructuur. Ik denk dat wanneer je overstapt op een andere centrale zoals de YD7010 je problemen niet verdwenen zullen zijn.
Ik heb een mening, helaas uit ik die wel eens.  Ach ja beter een ster op je ring, dan een ring in je ster. Dan vallen je treinen om.

Hé een vogeltje! sorry waar ging het over?

maartenvdb

• Online Online
« Reactie #34 Gepost op: Vandaag om 12:27:48 »
Het probleem kan inderdaad ook nog van Koploper komen. Ik heb nog nooit een test gedaan met een ander pakket.

Alles wat maar mogelijk is vervangen van Lenz, dat heb je gedaan.  Blijft er nog maar 1 ding over:  Koploper.

Van oudsher (zijn ooit ook items over geweest hier op BNLS):   Lenz + Koploper =  >:(

En daar kun je, zoals hier eigenlijk het geval is, Lenz wel de schuld van geven, maar Lenz is nooit met Koploper in zee gegaan, wel met andere merken treinbesturing.  En dat was met name onder de reden:  waarom moet Lenz zich aanpassen aan een programma, terwijl andere programma's wèl met Lenz werken ?  Lenz heeft dit altijd geweigerd.   Zo kan elk Pietje Potlood wel met een programma aan komen zetten.
Ook de aangevoerde reden, dat Koploper in Nederland (en misschien daarbuiten) zoveel gebruikt werd en er dus mogelijk ook een commerciële reden voor Lenz zou kunnen zijn, heeft bij Lenz nooit ingang gevonden om dezelfde reden:  morgen weer een ander ?

Bronnen:   Lenz (Bernd Lenz en medewerkers)  en de importeur voor Lenz in Nederland, die daarover in discussie is getreden met Lenz.  Dat was ik namelijk zelf. Lenz wilde zich graag met serieuzere zaken bezighouden ipv met gratis programma's zoals Koploper.  Dat was hun commerciële visie.
« Laatst bewerkt op: Vandaag om 12:37:49 door maartenvdb »

henk

• Offline Offline
« Reactie #35 Gepost op: Vandaag om 12:31:22 »
Welke dan?  ???
Wat langer geleden, toen Lenz een brak interface had, wel.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

ruben derks

• NL, DE & CH Rijder
  • Offline Offline
    • Ruben Derks
« Reactie #36 Gepost op: Vandaag om 12:39:02 »
Ik heb enkele jaren geleden bij iemand meegemaakt dat een eindafschakeling in een roco wisselaandrijving een lekstroom veroorzaakte waar de Lenz interface op reageerde. wellicht een zoekrichting
Tillig E-lite HO | WinDigipet 2021.1 Premium | yamoRC |
NS en DB jaren 50/60 |  2 rail |

Kijk ook op rubenderks.nl!!!

Ben

• Online Online
« Reactie #37 Gepost op: Vandaag om 13:04:40 »
Naar aanleiding van wat Maarten zegt over Lenz en Koploper onderstaand citaat van Paul Haagsma.

Quote:

Koploper is sinds begin 2000 ook geschikt voor Lenz digitaal. Koploper versie 4.1 en 4.2 konden nog niet goed over weg met een aantal fouten in het Lenz protocol. Met ingang van versie 5.0 (februari 2001) is hier een groot aantal verbeteringen doorgevoerd. In de gegevensstroom van de Lenz interface zitten soms een of meer bytes die nergens op slaan. Koploper is nu goed in staat om ze eruit te filteren en de draad weer op te pakken.

Protocolproblemen
Het Lenzsysteem bezit een aantal storende fouten in de communicatie tussen de Pc en de Lenz interface. De eerste fout betreft een storing in de communicatie tussen de Pc en de Lenz interface. Het protocol maakt gebruik van een CTS-signaal om te weten of er al dan niet verzonden mag worden. De centrale eenheid zou deze informatie op een verkeerd tijdstip doorgeven en dus kan er soms iets door de Pc worden verzonden, terwijl de centrale dit eigenlijk niet aan kan. Ik moet eerlijk bekennen dat ik dit niet zelf heb uitgezocht. Dit is bij mijn weten reeds begin 1999 gemeld aan Lenz met gehele uitdraaien van de communicatie tussen de Pc en Lenz-interface. Het is natuurlijk hoogst ongelukkig, maar hier kan ik niets aan doen.

Als het drukker wordt op de baan en er rijden diverse treinen over een groot aantal bezetmelders, bestaat de kans dat er wel eens een bezetmelding niet wordt aan de Pc wordt doorgegeven. Ook dit kan zeer vervelende gevolgen hebben voor het automatisch rijden van de treinen.

Verder moet je na het sturen van een locomotiefcommando wachten op een commando vanuit de Lenz centrale dat het oké is en dat je een volgend commando mag sturen. Normaliter komt zo'n commando binnen 20 msec terug. Als er echter een automatische terugmelding van Lenz komt, wordt het antwoord op het locomotiefcommando vergeten. Het programma weet niet meer wanneer er iets gezonden mag worden. Dit is opgelost met een simpel trucje, zie instellingen per database / systeem specifiek en dan het item maximale reactietijd centrale eenheid. Je kunt nog kiezen voor het opnieuw versturen van het commando of gewoon aannemen dat het commando toch is verwerkt. De laatste optie heb ik bij het testen uitgeprobeerd en ik ben nog nooit tegengekomen dat een commando niet verwerkt was. Mocht dit wel blijken te gebeuren dan moet je de optie 'verzend laatste commando opnieuw' aanzetten.

Ten slotte worden soms ten onrechte door Lenz bytes gezonden die er aan de Pc-kant uitgefilterd moeten worden. Nu deze filtering en synchronisatie is ingebouwd, is mijn vertrouwen in Lenz zeer veel groter geworden. Het blijft wel vreemd dat software rekening moet houden met eventuele bugjes van Lenz.

Het bovenstaande heeft voornamelijk betrekking op Lenz versie 2. Het lijkt sinds versie 3 toch al een stuk beter te werken. Na testen met de LI-USB interface ziet het eruit dat de problemen volledig zijn verholpen. Koploper is dan met Lenz eindelijk ook een goede combinatie. Wanneer gebruik wordt gemaakt van de LI-USB interface, mag het meegeleverde programma van Lenz (LI-server) niet worden opgestart. Koploper geeft dan foutmeldingen inzake de commpoort.

In het 'Info...' venster uit het help menu wordt nu ook het versienummer van de Lenz-interface centrale vermeld. Dit zal niet werken met de LI-100 interface, daar deze interface het commando voor opvragen van het versienummer niet kent.

Aansturen en programmeren
Bij het Lenz systeem is de adressering niet eenduidig. Soms moet er bij een adres 1 worden opgeteld of juist worden afgetrokken. Er is binnen Koploper voor gekozen om de adressen te gebruiken die ook op een handset, een LH100, ingegeven moeten worden. Verder is het mogelijk om een analoge locomotief mee te laten rijden. Dit is dus een locomotief die nog niet is voorzien van een decoder. Kies hiervoor adres 0 bij onderhouden van locomotieven.

Einde quote.

Paul Haagsma is niet meer onder ons dus verder discussiëren daarover voegt niet zo veel toe. Bovendien beschrijft het deels problematiek van 25 jaar geleden.

Gr, Ben.

maartenvdb

• Online Online
« Reactie #38 Gepost op: Vandaag om 13:06:06 »
Welke dan?  ???
Wat bedoel je met welke ?  Welke problemen ?   Geen notie van, en als het daarna geen probleem meer was des te beter.  Ik heb me nooit met Koploper bemoeid, behalve dan in het gesprek met Lenz. (en in mijn contacten met winkeliers, maar dat was geen bemoeien maar aanhoren)

maartenvdb

• Online Online
« Reactie #39 Gepost op: Vandaag om 13:10:08 »
verder discussiëren daarover voegt niet zo veel toe. Bovendien beschrijft het deels problematiek van 25 jaar geleden.
Helemaal mee eens, voor mij is het ook op geen enkele manier een discussie.  Blijft voor de vraagsteller nog steeds de vraag wat er mis gaat.   Misschien heeft hij aan de info van Paul Haagsma iets dat hem op het spoor van een oplossing zet.

Michiel VL

• Online Online
« Reactie #40 Gepost op: Vandaag om 13:55:27 »
Normaal gezien is de Lenz centrale een degelijk product. Ook Koploper is degelijk en betrouwbaar. Samen hebben ze ook al hun diensten bewezen. Het probleem met mijn baan is plaatselijk, en is niet te generaliseren. Probleem met de "infrastructuur" is zeker iets wat ik in overweging neem.

De info van Paul Haagsma is vooral een relaas welke problemen hij heeft gehad met Lenz, en dat het sinds toen goed zou moeten werken. De problematiek die hij beschrijft lijk ik te herkennen, maar dat is eerder een nietszeggend "heb-ik-ook" reactie dan objectiviteit.

Ik log hier nu de volledige communicatie tussen Koploper en Lenz om te zien wat er gebeurt bij het in het honderd lopen. De locomotief draait nu toch al 3 uur rondjes zonder fout. Wat vervelend dat het nu goed loopt.  ;D

Rico [momfer]

• Offline Offline
« Reactie #41 Gepost op: Vandaag om 14:24:22 »
Problemen die ontstaan na (min of meer) een half uur gebruik lijken mij toch vooral te wijzen in de richting van oververhitting, slechte (verouderde) solderingen en andere contactproblemen veroorzaakt door warmte.

« Laatst bewerkt op: Vandaag om 16:22:41 door Rico [momfer]. Reden: <ai meuk verwijderd, want verkeerde prodruct> »
Groet,
Rico (momfer)

Bouwbeschrijving van mijn Kerstbaantje

Michiel VL

• Online Online
« Reactie #42 Gepost op: Vandaag om 14:34:45 »
Ahaa! Vastgelopen: Kortsluiting in wissel 77, namelijk het punstuk heeft de tegensgestelde polarisatie van de wisselstand (Peco wissels met puntstuk en wisseltongen als elektrische eenheid). Communicatie tussen Koploper en Lenz:

- uit (zet wissel): 77 afbuigend
- commando oke (geen 1 4 5); stuur volgend...
- wisseladres: 19 77A 78A
- bezetmeldadres: 86 1- 2x 3- 4-
- uit (release wissel): 77

Wat lijkt er gebeurd? De polarisatie van wissel 77 is omgepoold naar de goede stand, maar de tongen staan nog op de oude stand. Alsof de wisseldecoder het commando van de centrale heeft uitgevoerd, maar de servo de opdracht niet heeft opgevolgd.

Wanneer ik de wisselstraat vrij geef, en probeer de wisselstand te veranderen, doet ie niets (niet met Koploper, niet met handcontroller). Ik hoor wel de relais schakelen van de servodecoder.  Andere wissels werken en schakelen wel. Ik zet koploper uit en onmiddllijk weer aan, dan is de blokkade is verdwenen, en ik kan de wissel weer normaal aansturen. De polarisatie verloopt weer goed.

Mijn gedacht: de secondaire analoge voeding voor de apparaten (inclusief servos) gaat kortstondig door de knieën (wanneer de servo aan gaat om de wissel om te zetten). Maar dit is dan weer speculatie, want heb het niet kunnen meten.

Sorry dat ik dit hier allemaal zit neer te pennen, maar het is deels ook voor mezelf, om alles op een rijtje te zetten, en proberen te analyseren waarom de dingen fout lopen.

Ronald Halma

• Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
« Reactie #43 Gepost op: Vandaag om 15:04:14 »
Rico, je praat over de LV100... kijk eens:

Ik heb zelf ook een Lenz (LZV100),

Dat zijn toch echt 2 verschillende apparaten. Jij vraagt "wat zijn de problemen bij een LV100 dcc centrale". De LV is een booster, de LZ is een centrale. De LZV is een centrale en booster in 1 behuizing. Voor het hele verhaal wel handig om dingen geschreven door AI niet door elkaar te halen met de werkelijkheid  ;)
Greetz, Ronald

Mijn US Convention Aalten

Mijn modules!:

Micromodule

Rico [momfer]

• Offline Offline
Re: Welke centrale is betrouwbaar?
« Reactie #44 Gepost op: Vandaag om 16:21:44 »
Hallo Ronald,

Dank  voor je scherpte, die mij duidelijk ontbrak. Ik ga de AI meuk verwijderen en mij diep schamen  ;D

De opmerkingen over warmte geïnitieerde  fouten sta ik nog steeds achter, vanwege het optreden na een zekere tijd.

Groet,
Rico
Groet,
Rico (momfer)

Bouwbeschrijving van mijn Kerstbaantje