Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
Vandaag om 22:55:47
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 22:55:37
lichtsluis een bezetmelding laten geven door Bert55
Vandaag om 22:37:45
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door Paul1969
Vandaag om 22:29:33
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 22:28:54
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 21:55:02
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Martijn193
Vandaag om 21:52:11
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door johanw
Vandaag om 21:18:01
Probleem met Trix Lok 22137-01 en ESU DCC MTC32 Nem660 decoder door VAM65
Vandaag om 21:06:04
Pendelbaan met 1 keerlus (H0, L-vorm, 4,50 x 3,00 mtr) (Zandvoort) door Peter J K
Vandaag om 20:57:34
Geïsoleerd motorschild. door Ronald69
Vandaag om 20:56:53
Yamorc 7001 dood door ruudns
Vandaag om 20:51:36
Raadplaatje door Charles_
Vandaag om 20:50:27
Spelregels 'Raadplaatje' door Pauldg
Vandaag om 19:40:30
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Eric B
Vandaag om 19:13:44
Beekdaelen in H0 door Lambert
Vandaag om 19:04:49
Het schrootverwerkings bedrijf in aanbouw door ruudns
Vandaag om 17:55:35
Fotowedstrijd 2025 door Bob R.
Vandaag om 17:49:19
BR 54 Minitrix problemen. door Rick
Vandaag om 17:16:11
Modelwensen 2026 door Eric B
Vandaag om 17:15:00
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door BartvD
Vandaag om 16:44:45
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 16:08:19
Pfarrerwinkel bahn door basjuh1981
Vandaag om 15:35:05
Molendaal, h0-baan, Nederlands tintje, Periode III-heden. 2,6x1,4m door basjuh1981
Vandaag om 15:31:16
Even voorstellen Niels uit Den Haag door basjuh1981
Vandaag om 15:16:22
DCC-EX pinnen voor bezetmelders tekort door Wouter-N
Vandaag om 15:13:56
Modellbundesbahn in Brakel sluit in mei 2026 door Nico Hoogerwerf
Vandaag om 12:31:21
De bouw van een modulebaan met Nederlands landschap. door Anton Maris
Vandaag om 11:56:34
Layne, Somewhere South. door Edsko Hekman
Vandaag om 11:27:21

Auteur Topic: lichtsluis een bezetmelding laten geven  (gelezen 1170 keer)

Peter J K

• Offline Offline
Re: lichtsluis een bezetmelding laten geven
« Reactie #15 Gepost op: Vandaag om 20:04:14 »
Maarten, is de Lenz bezetmelder niet een relatief dure oplossing voor het alleen laten oplichten van een ledje?
Met vriendelijke groet,

Peter

Mijn baan: Zandvoort aan Zee - Achterveen v.v.
Mijn bijbaan: BoB

Tjalling

• Offline Offline
    • modulebaan.nl
« Reactie #16 Gepost op: Vandaag om 20:15:54 »
Bas heeft in het eerste deel van zijn post het antwoord op de vraag van de topic starter gegeven. Het enige dat nog ontbreekt is hulp bij het maken van zo'n schakeling. Of waar je die kunt kopen.

Een alternatief zou kunnen zijn om de Okkie van Nico Teerling te gebruiken. Dan heb je stroom detectie, die een oen hoog of laag zet. Blijft hetzelfde probleem als bij de opmerkingen van Bas: hoe maak je de schakeling?

Groet,
Tjalling
modulebaan.nl

maartenvdb

• Offline Offline
« Reactie #17 Gepost op: Vandaag om 20:42:26 »
Maarten, is de Lenz bezetmelder niet een relatief dure oplossing voor het alleen laten oplichten van een ledje?
Zeker, omdat je er maar een heel beperkt gebruik van maakt.  Voor mij geldt dat niet, ik gebruik bezetmeldingen ook echt als bezetmeldingen, maar dan wel stand-alone, dus buiten de centrale en/of programma om.
Omdat ik geen andere pure bezetmelders van andere merken ken weet ik daar de prijzen niet van, maar je zou eens wat kunnen rondneuzen.  Dan kom je vast wel iets goedkopers tegen, als je tenminste die weg wil inslaan.

Peter J K

• Offline Offline
« Reactie #18 Gepost op: Vandaag om 20:46:35 »
Bas noemde ook de optie van arduino's om de leds aan te sturen. TS heeft 17 opstelsporen. Dus als ik goed geteld heb, kun je met één arduino volstaan als je, zoals ik doe, WS2812-ledjes gebruikt. In de situatie van TS maak je een serie van 17 en heb je maar 1 pin-out nodig. NB: elk ledje in de serie is apart adresseerbaar. Het zijn ook niet louter ledjes, maar hele kleine printjes.

Voorbeeldje van een stukje serie, voor- en achterkant van de componenten:
Met vriendelijke groet,

Peter

Peter J K

• Offline Offline
« Reactie #19 Gepost op: Vandaag om 20:51:22 »
Zeker, omdat je er maar een heel beperkt gebruik van maakt.  Voor mij geldt dat niet, ik gebruik bezetmeldingen ook echt als bezetmeldingen, maar dan wel stand-alone, dus buiten de centrale en/of programma om.
Omdat ik geen andere pure bezetmelders van andere merken ken weet ik daar de prijzen niet van, maar je zou eens wat kunnen rondneuzen.  Dan kom je vast wel iets goedkopers tegen, als je tenminste die weg wil inslaan.

Met mijn oplossing ben ik voor al mijn opstelsporen klaar voor een prijs die minder is dan één bezetmelder van Lenz.  :angel:
En inderdaad: met heel beperkte functionaliteit, maar dat was ook de vraag.
Met vriendelijke groet,

Peter

bask185

• Offline Offline
« Reactie #20 Gepost op: Vandaag om 21:07:21 »
Citaat
P.S.  deze opmerking is niets meer of minder dan het wederom oprakelen van een oude vete.  Dus ik zal Bas maar weer lekker vergeten
Dat heeft niks met een vete maken, maar er worden weer goddeloos moeilijke dingen uitgekraamd die niet eens gevraagd worden en die ook niks oplossen.

Er wordt gevraagd hoe je een LED aan een lichtsluis knoopt, en wat wordt er geantwoord? stroomdetectie, bezetmelders, BiDib, Lenz, ABC, XpressNet, blokken, RailCom, programma, cuckoo  ??? Anderen worden ook in die onzin van je mee gebait. En een draadje wat uit niet meer dan 5~10 posts had kunnen bestaan, gaat zo op weg naar 5 pagina's met allemaal nonsens. Dit is gewoon van de wal de sloot in helpen.

Citaat
hoe maak je de schakeling?
Het schema zoals ik heb aangeleverd is volledig. Dat linker gedeelte zit eigenlijk in die licht sluis print. Ik heb er nog 2 liggen, die mag Peter hebben van (die sensors niet, want die zijn €2,50~€3,00 per stuk ofzo..  ::) ) maar ik heb gerber online staan waarmee je ze ook zelf bij de printen boer kan bestellen. Dus ja verder is het een kwestie van een led en weerstand en een voeding aan knopen. Dat is alles.

Die neopixels zijn bedradingstechnisch makkelijk, maar idd er komt een arduino bij kijken. Die heeft genoeg pinnen voor de 17 melders en die neopixel leds. Ik zou die arduino onder de baan bij de sensoren in de buurt plaatsen. En dan heb je slechts een 3 aderig kabeltje nodig die naar je paneel gaat die alle leds laat oplichten.
En.. bijkomend voordeel: het zijn RGB leds, dus blauw licht voor vrij spoor, rood voor bezet spoor... het kan allemaal.

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #21 Gepost op: Vandaag om 21:16:46 »
Er wordt gevraagd hoe je een LED aan een lichtsluis knoopt, en wat wordt er geantwoord? stroomdetectie, bezetmelders, BiDib, Lenz, ABC, XpressNet, blokken, RailCom, programma, cuckoo  ??? Anderen worden ook in die onzin van je mee gebait.
Dank je.
Ik noemde de oplossing met stroomdetectie omdat die in mijn visie eenvoudiger is dan een lichtsluis. Enige probleem daarbij is dat commerciële stroomdetectors met een aan/uit uitgang nauwelijks nog bestaan. Het wordt dus zelfbouw.
Misschien redeneer ik dan wel te veel uit mijn eigen positie, want een stroomdetector soldeer ik bij wijze van spreken met mijn ogen dicht in elkaar.
Maar goed, de TS hoeft niet op mijn voorstel in te gaan.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

henk

• Offline Offline
« Reactie #22 Gepost op: Vandaag om 21:24:59 »
En uit het antwoord van Peter blijkt dat hij bij stroomdetectie gelijk denkt aan terugmelden aan centrales. Er zijn melders op basis van stroomdetectie, maar die detectie is feitelijk maar een handvol componenten. Een detectieschakeling die een ledje aanstuurt is supersimpel.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

bask185

• Offline Offline
« Reactie #23 Gepost op: Vandaag om 21:27:42 »
Stroomdetectie was ook nog enigszins het enige zinnige in dat rijtje aan moeilijke woorden :P. Maar hoe BiDib en Railcom dat ledje laten oplichten.. ;D

Citaat
die in mijn visie eenvoudiger is dan een lichtsluis
Mijn Point of View:
- Het is meer elektronica,
- er komen zaagsnedes bij kijken
- de positie is iets minder absoluut dan een sluis (vanwege 'waar zit de stroomafname op je trein' )
- en je moet nog ook nog een diode brug op de aansluitende sporen aansluiten. -> nog meer zaagsnedes.

Citaat
Het wordt dus zelfbouw.
Die okkies bestaan tegenwoordig ook in SMD uitvoering, dus dat valt nog wel mee. Je moet alleen wel zelf de screw terminals en connectoren er op solderen als ik me goed herinner.

En uiteraard heb ik ook nog een losse enkele stroomdetectie printjes liggen  ::) suprise  ;D

Ik zou overigens zelf voor LDRs gaan om de prijs te drukken, zelfde idee als een IR lichtsluis. Maar je hebt iets van verlichting nodig in je schaduw station.

Mvg,

Bas
« Laatst bewerkt op: Vandaag om 21:30:06 door bask185 »
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #24 Gepost op: Vandaag om 21:45:56 »
Mijn Point of View:
- Het is meer elektronica,
- er komen zaagsnedes bij kijken
- de positie is iets minder absoluut dan een sluis (vanwege 'waar zit de stroomafname op je trein' )
- en je moet nog ook nog een diode brug op de aansluitende sporen aansluiten. -> nog meer zaagsnedes.
Of het meer elektronica is vraag ik me af. Ik ga mee met Henk dat er niet zo veel nodig is om een led te laten oplichten.
Zaagsnedes is inderdaad een minpunt, maar niet onoverkomelijk.
In plaats van een diodeschakeling kun je op de aansluitende secties ook stroomdetectors zetten. Krijg je vast een vooraankondiging.
Hoe absoluut de positie moet zijn hangt van de situatie af. Bij veel treinen is dat al de eerste as. Alleen bij stoomlocs kun je twee voorloopassen hebben die geen stroom afnemen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Eric B

• Offline Offline
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
« Reactie #25 Gepost op: Vandaag om 21:57:19 »
Citaat
Ik zou overigens zelf voor LDRs gaan om de prijs te drukken
Weet je het zeker Bas? Goedkoop is veelal duurkoop.
Zeker op slecht bereikbare plaatsen zou ik lekker voor led/fotodiode koppels gaan, die hebben bij dit soort toepassingen vrijwel het 'eeuwige leven' waar je met LDR's moet hopen dat ze het überhaupt 10 jaar volhouden ...
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Frank 123

• Offline Offline
« Reactie #26 Gepost op: Vandaag om 22:09:35 »
Positie van eerste gedetecteerde as van je loc ( ten opzichte van voorkant of achterkant van de loc) kun je bij de goede besturings programma’s (zoals iTtrain) per loc aangeven. Dan weet iTrain exact waar de voorkant ( of achterkant) van de loc is op moment van activatie.

Dus daarin biedt een lichtsluis geen voordeel.

Zaagsnede in je rails zie ik ook geen probleem in. Lichtsluis op zichtbare deel van de baan onzichtbaar wegwerken lijkt me een grotere uitdaging.

Maar zo zie ik het  ;D
Bahnstrecke 5867
Am Ende der Strecke
Den gamla sågverket (gepland)

henk

• Offline Offline
« Reactie #27 Gepost op: Vandaag om 22:17:56 »
Het gaat om aanwezigheidsmelding in een schaduwstation op een handbestuurde digitale baan. Komt geen Itrain aan te pas.
In een schaduwstation zal de exacte positie van de kop van een trein wel niet op een mm of zelfs cm meer of minder kijken. Als je dat van te voren plant kan je ook gewoon twee geïsoleerde raillassen in één spoorstaaf plaatsen. Aan mijn huidige baan is geen zaagsnede te pas gekomen. Als dat in een schaduwstation al een probleem zou zijn.

Maar Bas heeft gelijk. Topicstarter heeft het over een lichtsluis. Het plaatsen daarvan is juist in een schaduwstation ook geen punt. Maar persoonlijk vind ik een lichtsluis nou weer nogal ingewikkeld om een ledje te laten branden.
« Laatst bewerkt op: Vandaag om 22:29:14 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Eric B

• Offline Offline
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
« Reactie #28 Gepost op: Vandaag om 22:27:00 »
En om eenvoudig ...
Inmiddels wordt er 'met een kanon op een mug geschoten'.  :)
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Bert55

• Offline Offline
« Reactie #29 Gepost op: Vandaag om 22:30:52 »
Mee eens. Er zijn veel leuke oplossingen te bedenken, simpel, een IR sluis voor weinig € van bijvoorbeeld tante Ali met een led er op aangesloten. Klaar.

Indien TS dit uitgewerkt wil hebben lees ik dat wel.
Met vriendelijke groet, Bert
Märklin, DCCnext, ECOS
Witmoosdorf afgebroken, Witmoos 2 wordt opgestart na de verhuizing