Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 14:50:16
Rondom Charlois door hervé
Vandaag om 14:33:57
ProRail kan spoor in Nederland niet langer ’toekomstklaar’ houden door Eric B
Vandaag om 13:49:15
Staion Odijk Rangeer terrein - Marklin C - H0 door Locojack
Vandaag om 13:22:16
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Huup
Vandaag om 13:14:57
HTM PCC tram en wat gefrutsel er bij door Pauldg
Vandaag om 13:08:50
Onshape gebruikersgroep door Hans van de Burgt
Vandaag om 13:08:13
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Luit
Vandaag om 12:17:09
GoVolta treindiensten naar Berlijn & Hamburg door Martijnstein
Vandaag om 12:06:03
Servo's voor de deuren van de Volmer E-lokloods. door ruudns
Vandaag om 11:54:42
Vragen over een railplan uit de RRAILHOBBY van sept. 1988 door Peter Kleton
Vandaag om 11:26:32
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 10:47:27
Cranicher Altbahn door Arjen52
Vandaag om 09:51:11
13 december modelspoorbeurs Houten door maartenvdb
Vandaag om 09:50:27
Rail away door henk
Vandaag om 09:49:23
Surava in modules door Boertje
Vandaag om 09:28:39
RhB H0m, Albulisch door Boertje
Vandaag om 08:34:25
3 januari NVBS oliebollenrit door FreekH
Vandaag om 00:51:31
NS 8100 in 0 door roadster36
12 December 2025, 23:18:52
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Sven
12 December 2025, 22:51:15
Pfarrerwinkel bahn door DJV
12 December 2025, 22:06:32
Bitry Bascule in 0e, een nieuw baantje op Micromodules door moonlicht
12 December 2025, 21:29:32
Alternatieven voor de messing lagers van een Fleischmann rondmotor door GerardvV
12 December 2025, 21:25:41
Kersttrein door 008200
12 December 2025, 19:12:13
'Worst Case' materieel voor testen vrije ruimte, etc... door Frans Peeters
12 December 2025, 18:48:53
Testbaantje wordt Kerstbaantje (N-spoor, 0,31 M²) door Rico [momfer]
12 December 2025, 18:44:25
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
12 December 2025, 16:45:42
De spoorhaven van Zuidbarge. door cor_b
12 December 2025, 15:46:17
blablabla door Duikeend
12 December 2025, 15:24:15
Spoor op industrieterrein Lage Weide door R1954
12 December 2025, 15:14:11
  

Auteur Topic: ProRail kan spoor in Nederland niet langer ’toekomstklaar’ houden  (gelezen 2119 keer)

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 9147
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: ProRail kan spoor in Nederland niet langer ’toekomstklaar’ houden
« Reactie #15 Gepost op: 12 December 2025, 13:01:20 »
Geen last van. Rij even de grens over en hoppa zo weer 20-25 ct/l verdiend.
.:.:.
En gelijk maar de drankvoorraad aanvullen en de boodschappen doen.
Same here. Scheelt 40-50cnt/l. En qua boodschappen nog meer.....

Buchberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 45
Re: ProRail kan spoor in Nederland niet langer ’toekomstklaar’ houden
« Reactie #16 Gepost op: 12 December 2025, 14:20:42 »
Dat is niet waar. Je krijgt minder korting van de staat en in mijn beleving is dat terecht. In de meeste auto's rijdt maar één persoon!
If a train station is where the train stops, what is a work station?

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 9147
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: ProRail kan spoor in Nederland niet langer ’toekomstklaar’ houden
« Reactie #17 Gepost op: 12 December 2025, 15:09:53 »
Wat is niet waar?

hmmglaser

  • Offline Offline
  • Berichten: 470
Re: ProRail kan spoor in Nederland niet langer ’toekomstklaar’ houden
« Reactie #18 Gepost op: 12 December 2025, 17:53:13 »
Afgezien van het geld is het op zich niet oneerlijk. Iedereen betaalt belasting voor zaken die hij/zij niet afneemt. Samenleving heet dat.
Maar in dit verhaal gaat dat niet op, je betaald voor iets wat je niet gebruikt!
Geld weghalen bij de automobilist is gewoon niet eerlijk! Dan moet je gewoon de algemene belastingen verhogen, of eerlijker het treinkaartje duurder maken! En mensen gewoon laten betalen wat het kost!
Misschien zou het ook eerlijker zijn om brom/fietsers en voetgangers ook wegenbelasting te laten betalen!
Mvg Mark

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3465
    • Mijn van-alles website
Re: ProRail kan spoor in Nederland niet langer ’toekomstklaar’ houden
« Reactie #19 Gepost op: 12 December 2025, 17:59:32 »
Er wordt hierboven een periode van 40 jaar genoemd. De afgelopen 40 jaar zijn de treinen zwaarder geworden en rijden frequenter,
Volgens mij is alles sinds mat. '54 lichter van gewicht dan dat. Het is de extreme frequentieverhoging die het nu problematisch maakt, naast de privatiserings-slag die niet geholpen heeft.

Ennuh hmmglaser: de treinkaartjes wórden ook duurder, om gederfde inkomsten door minder reizigers mee op te vangen. Jammer alleen dat dat niet echt helpt om mensen te verleiden nog eens voor een trein te kiezen. Aan de andere kant moet ik wel een beetje lachen als mensen er meteen over beginnen te klagen en zeggen dat 'een dagje uit' onbetaalbaar wordt. Als je vast blijft houden aan spitstijden wel, maar allereerst zou ik niet weten waarom je dat wil, reizen als vrijetijdsbesteder in de spits, maar punt twee is dat áls je buiten de spits reist én met meerdere personen hetzelfde traject aflegt, je met een groepskaartje belachelijk veel geld kan besparen afhankelijk van het traject.
De korting die een trio Canadezen ooit kreeg omdat ze met z'n drieën op een feestdag van Schiphol naar Groningen moesten vond ik met 66% zelfs absurd hoog en eigenlijk niet uit te leggen.

hmmglaser

  • Offline Offline
  • Berichten: 470
Re: ProRail kan spoor in Nederland niet langer ’toekomstklaar’ houden
« Reactie #20 Gepost op: 12 December 2025, 18:05:56 »
De grap is dat bij goederen vervoer over het spoor men de hoofdprijs betaald en over de weg niet, bij personen vervoer is het precies anders om!
Mvg Mark

Luit

  • Offline Offline
  • Berichten: 1430
Re: ProRail kan spoor in Nederland niet langer ’toekomstklaar’ houden
« Reactie #21 Gepost op: 12 December 2025, 18:14:17 »
Toch vooral een kwestie van goed lobbyen. En de (vracht)auto sector heeft dat beter gedaan dan de spoorbazen. Nu is die ene regeringspartij ook veel gevoeliger voor allerlei lobbyisten (Zie de NRC van gisteren) als de ander.
Maar als je alle kosten eerlijk over de gebruikers zou gaan verdelen kon het autorijden wel eens veel duurder worden evenals je pakketjes die over de weg komen.

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 9147
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: ProRail kan spoor in Nederland niet langer ’toekomstklaar’ houden
« Reactie #22 Gepost op: 12 December 2025, 18:35:05 »
Mark, ik betaal als burger mee aan allerlei zaken waar ik niks aan heb. Zo zit ons systeem in elkaar. Als je dat niet wilt kun je je beter afscheiden.

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 9147
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: ProRail kan spoor in Nederland niet langer ’toekomstklaar’ houden
« Reactie #23 Gepost op: 12 December 2025, 18:37:56 »
Menno, als je een paar dagen tevoren een kaartje koopt, lopen de kortingen ook  zeer hoog op. Doe dat s met een auto voor 15€


« Laatst bewerkt op: 12 December 2025, 18:44:09 door Huup »

Marcel112

  • Lid EMV & NLMV
  • Online Online
  • Berichten: 1650
    • Project "Spoor op Vleugels"
Re: ProRail kan spoor in Nederland niet langer ’toekomstklaar’ houden
« Reactie #24 Gepost op: Vandaag om 11:41:51 »
Maar je moet ook weer terug..

Maak er eens een retour van. Direct de korting weer weg.
Of je moet twee enkeltjes kopen voor de ochtend en de avond.
Alle foto's van Spoor op Vleugels EMV Foto album
Alle filmpjes van de vereniging op Youtube

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8089
Re: ProRail kan spoor in Nederland niet langer ’toekomstklaar’ houden
« Reactie #25 Gepost op: Vandaag om 12:46:56 »
Moet je sowieso. Retourtjes kent NS niet meer.
Dus twee keer een enkeltje van 15.60 maakt 31,20
Heb je nog steeds je reis voor de helft van de prijs. Dus nog steeds je korting

En voor 30 euro heen en weer van Middelburg naar Groningen? Knap als dat je lukt. Is zo'n 700km heen en terug. Voor 30 euro? Denk het niet
Gr.
Eric

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 9147
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: ProRail kan spoor in Nederland niet langer ’toekomstklaar’ houden
« Reactie #26 Gepost op: Vandaag om 13:16:23 »
Zo is t Eric. Slim sjoppen.

Blausee-Mitholz

  • Offline Offline
  • Berichten: 1337
Re: ProRail kan spoor in Nederland niet langer ’toekomstklaar’ houden
« Reactie #27 Gepost op: Vandaag om 13:25:59 »
Retourtjes kent NS niet meer.

Laatst kaartje gekocht uit automaat. Gewoon retourtje.

Mvg Johan

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 9147
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: ProRail kan spoor in Nederland niet langer ’toekomstklaar’ houden
« Reactie #28 Gepost op: Vandaag om 13:33:15 »
Een retourtje is de prijs van twee keer een enkeltje Johan. Vroger was dat minder dan twee keer een enkeltje. Dat is wat wordt bedoeld

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 7999
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: ProRail kan spoor in Nederland niet langer ’toekomstklaar’ houden
« Reactie #29 Gepost op: Vandaag om 13:49:15 »
Een flinke afdwaling van het onderwerp inmiddels  ;D

Als ik dit interview lees, dan denk ik dat er vooral veel tijd en dus geld verloren gaat aan volledig doorgeslagen bureaucratie, waardoor de kosten de pan uit rijzen ...

Vergelijk ik de statistieken op Rijden de Treinen, dan is er ondanks de vele uitgegeven €'s aan hekken en andere maatregelen geen significante afname van het aantal 'aanrijdingen met een persoon' en 'personen op het spoor' als verstoringsreden te zien. Een hoop €'s voor een nihil resultaat naar mijn mening ...

En dan natuurlijk nog de 2 ministeries die middels 2 semicommerciële bedrijven, over de ruggen van ondernemers en burgers, elkaar bevechten.
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.