Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Testbaantje wordt Kerstbaantje (N-spoor, 0,31 M²) door Ronald69
Vandaag om 17:11:05
Rondom Charlois door Eric B
Vandaag om 17:09:45
Bitry Bascule in 0e, een nieuw baantje op Micromodules door spoorijzer
Vandaag om 16:50:59
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 16:45:42
Staion Odijk Rangeer terrein - Marklin C - H0 door Mark D.
Vandaag om 16:30:02
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 16:27:42
Alternatieven voor de messing lagers van een Fleischmann rondmotor door Bahn-AG
Vandaag om 16:25:10
Onshape gebruikersgroep door Hans van de Burgt
Vandaag om 16:11:45
3 januari NVBS oliebollenrit door R1954
Vandaag om 15:58:24
GoVolta treindiensten naar Berlijn & Hamburg door Jelmer
Vandaag om 15:58:01
De spoorhaven van Zuidbarge. door cor_b
Vandaag om 15:46:17
blablabla door Duikeend
Vandaag om 15:24:15
Spoor op industrieterrein Lage Weide door R1954
Vandaag om 15:14:11
ProRail kan spoor in Nederland niet langer ’toekomstklaar’ houden door Huup
Vandaag om 15:09:53
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door roco
Vandaag om 15:06:54
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald Halma
Vandaag om 14:08:48
On30 diorama: Sedona Red Rock Canyon, AZ door Ronald Halma
Vandaag om 14:05:52
'Worst Case' materieel voor testen vrije ruimte, etc... door Pauldg
Vandaag om 13:16:46
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 12:57:20
Van 2D afbeelding naar 3D model door Hans van de Burgt
Vandaag om 12:39:17
Rivarossi br 56 HR2891S door Stefan88
Vandaag om 12:26:49
Roco 2026 door Rob Ellerman
Vandaag om 12:22:41
13 december modelspoorbeurs Houten door Florisw
Vandaag om 12:08:21
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door 741230
Vandaag om 12:06:18
Da's Daz 2 door spoorijzer
Vandaag om 11:55:12
Bentheimer Eisenbahn Reactivering deel 2 Bad Bentheim--Gronau door Hans Reints
Vandaag om 11:36:39
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 11:11:13
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 09:06:41
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door MOVisser
Vandaag om 09:00:27
De (3d) knutsels van Ronald. door Huup
Vandaag om 06:50:33
  

Auteur Topic: ProRail kan spoor in Nederland niet langer ’toekomstklaar’ houden  (gelezen 1502 keer)

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 9140
  • May your coffee kick in before reality does.
ProRail kan spoor in Nederland niet langer ’toekomstklaar’ houden
« Gepost op: 11 December 2025, 10:21:12 »
ProRail kan spoor in Nederland niet langer ’toekomstklaar’ houden
Artikel in NRC

Modbreak: het plaatsen van "omleidings" links naar copyrighted materiaal is niet toegestaan
« Laatst bewerkt op: Vandaag om 11:17:07 door Duikeend. Reden: aanvulling tekst »

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3261
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: ProRail kan spoor in Nederland niet langer ’toekomstklaar’ houden
« Reactie #1 Gepost op: 11 December 2025, 10:46:09 »

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 9140
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: ProRail kan spoor in Nederland niet langer ’toekomstklaar’ houden
« Reactie #2 Gepost op: 11 December 2025, 10:52:28 »
Dank! Bij mij werkt de archive-link wel. Met een abo kan de oorspronkelijke link natuurlijk ook.

Eric B

  • Online Online
  • Berichten: 7996
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: ProRail kan spoor in Nederland niet langer ’toekomstklaar’ houden
« Reactie #3 Gepost op: 11 December 2025, 11:05:55 »
Tja, hoe zou dat nu komen  ???

Archive-link werkt hier ook.
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7184
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: ProRail kan spoor in Nederland niet langer ’toekomstklaar’ houden
« Reactie #4 Gepost op: 11 December 2025, 18:27:48 »
Het is formatietijd.
Je moet als semi-overheid dus NU je slag slaan.
Dadelijk ligt er een regeerakkoord en ben je te laat.

Noem me paranoïde, maar het likkt me geen toeval dat dit uitgerekend nu in hetnieuws komt.

Groeten
Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

hmmglaser

  • Offline Offline
  • Berichten: 468
Re: ProRail kan spoor in Nederland niet langer ’toekomstklaar’ houden
« Reactie #5 Gepost op: Vandaag om 00:09:52 »
En dan komen er straks zeker een paar intelligente politici, die bedenken dat je dat geld wel bij de automobilist weg kunt halen.
Mvg Mark

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 9140
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: ProRail kan spoor in Nederland niet langer ’toekomstklaar’ houden
« Reactie #6 Gepost op: Vandaag om 06:38:45 »
Die zijn er al: 5cnt per liter volgend jaar.

Ferdinand Bogman

  • Derde generatie Fleisch-mann
  • Online Online
  • Berichten: 1426
  • Klaar voor vertrek
Re: ProRail kan spoor in Nederland niet langer ’toekomstklaar’ houden
« Reactie #7 Gepost op: Vandaag om 08:18:44 »
Dat kun je oneerlijk vinden, maar wat als al die treinreizigers voortaan óók met de auto gaan? Dan moet Rijkswaterstaat het wegennet ‘toekomstklaar’ gaan maken. Dat kost ook geld.
Parketrijder met voornamelijk jaren 60/70-Fleischmann-spul. Van plan ooit weer een vaste baan te bouwen. Tot die tijd: Wohnzimmer Rbf

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 9140
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: ProRail kan spoor in Nederland niet langer ’toekomstklaar’ houden
« Reactie #8 Gepost op: Vandaag om 08:21:42 »
Afgezien van het geld is het op zich niet oneerlijk. Iedereen betaalt belasting voor zaken die hij/zij niet afneemt. Samenleving heet dat.

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3261
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: ProRail kan spoor in Nederland niet langer ’toekomstklaar’ houden
« Reactie #9 Gepost op: Vandaag om 10:27:36 »
Bij mijn weten gaat spoor grofweg 40 jaar mee. We hebben na de oorlog een mega hersteloperatie gehad, wat ook betekent dat alles op grofweg dezelfde tijd weer eens vervangen moet worden. Dus elke 40 jaar. Laat het nu net 80 jaar na de oorlog zijn..... Tegelijk pitchen terwijl een nieuw kabinet gevormd wordt, lijkt mij zeker ook wijs, want er moet zo te lezen wel iets gebeuren.

Aan de andere kant, ook ons wegennet kent een soortgelijk verhaal. Misschien niet vast qua cyclus als het spoor, maar ook daar zijn vele jaren geleden uitbreidings- en vervangingswerkzaamheden geweest. Ik geloof dat er een hele sloot aan bruggen binnenkort vervangen moeten worden.

Ik wil het niet te politiek maken, maar mogelijk kan een deel van het extra Navo budget daarvoor gebruikt worden.

Groeten,
Rogier

Dave.......

  • Offline Offline
  • Berichten: 4486
Re: ProRail kan spoor in Nederland niet langer ’toekomstklaar’ houden
« Reactie #10 Gepost op: Vandaag om 10:34:16 »
Het spoor wordt al jaren niet (goed) onderhouden.
Wekelijks is er wel een sein/wisselstoring bij Schiphol/Amsterdam-zuid.
Wekelijks een spoorstaafbreuk tussen Bijlmer-Breukelen.
En hoe vaak de bovenleiding tussen Utrecht en Leiden kapot gaat  ;D

Om maar even een paar veelvoorkomende omroepberichten te noemen haha
Met hartelijke groet.
Dave

Rheinburg tijdperk V/VI

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 9140
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: ProRail kan spoor in Nederland niet langer ’toekomstklaar’ houden
« Reactie #11 Gepost op: Vandaag om 11:45:07 »
Utrecht Leiden is natuurlijk een verhaal apart.

Rob Ellerman

  • Offline Offline
  • Berichten: 5517
  • Modelspoor is emotie...
Re: ProRail kan spoor in Nederland niet langer ’toekomstklaar’ houden
« Reactie #12 Gepost op: Vandaag om 12:28:22 »
Er wordt hierboven een periode van 40 jaar genoemd. De afgelopen 40 jaar zijn de treinen zwaarder geworden en rijden frequenter, wat betekent dat de spoorse infrastructuur zwaarder belast wordt en er dus ook meer en vaker onderhoud en vervanging nodig is. Als je op die wetenschap niet anticipeert (en communiceert) is het vragen om moeilijkheden…
Tbinnebarretije…

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8088
Re: ProRail kan spoor in Nederland niet langer ’toekomstklaar’ houden
« Reactie #13 Gepost op: Vandaag om 12:36:07 »
Die zijn er al: 5cnt per liter volgend jaar.
Geen last van. Rij even de grens over en hoppa zo weer 20-25 ct/l verdiend.
En wordt zo alleen maar meer.
Al zijn de prijzen in Duitsland ook wel omhoog gegaan de laatste tijd. Maar nog steeds ruim de moeite waard.
En gelijk maar de drankvoorraad aanvullen en de boodschappen doen.
Gr.
Eric

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 5183
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)