Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Van 2D afbeelding naar 3D model door Hans van de Burgt
Vandaag om 21:41:56
Roco 2025 door Dennis1984
Vandaag om 21:39:22
Roco traxx 'Eurocity': suggestie 2e nummer doorgeven door the_gold
Vandaag om 21:33:45
ProRail kan spoor in Nederland niet langer ’toekomstklaar’ houden door Klaas Zondervan
Vandaag om 21:13:28
helix n spoor door Joz
Vandaag om 21:02:26
Rondom Charlois door Eric B
Vandaag om 20:52:23
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 20:31:02
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door prutser
Vandaag om 20:18:20
Zee. Land. door Huup
Vandaag om 20:09:55
13 december modelspoorbeurs Houten door Ronald69
Vandaag om 19:47:49
'Worst Case' materieel voor testen vrije ruimte, etc... door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:47:41
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door grossraumwagen
Vandaag om 19:10:12
ratelende 1300 van Electrotren door VAM65
Vandaag om 18:56:32
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 18:49:37
RhB H0m, Albulisch door Benelux795
Vandaag om 18:17:37
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door DJV
Vandaag om 18:04:22
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk door Paulus
Vandaag om 18:01:23
Draaischijf uit de 3D-printer en met Arduino besturing door Joz
Vandaag om 18:00:56
Museumdepot Beekbergen in H0 door Joz
Vandaag om 17:47:08
Cranicher Altbahn door Arjen52
Vandaag om 17:25:25
On30 diorama: Sedona Red Rock Canyon, AZ door Eric B
Vandaag om 17:17:45
Modelspoorbaan van Einte door einte
Vandaag om 16:56:20
🎅 20 december 2025 | Roosendaal in het donker 🎄 door Rsd1000
Vandaag om 16:46:41
Staion Odijk Rangeer terrein - Marklin C - H0 door Locojack
Vandaag om 15:46:06
Station Weert door LNS_047
Vandaag om 15:38:08
Bitry Bascule in 0e, een nieuw baantje op Micromodules door spoorijzer
Vandaag om 15:36:15
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 14:50:16
HTM PCC tram en wat gefrutsel er bij door Pauldg
Vandaag om 13:08:50
Onshape gebruikersgroep door Hans van de Burgt
Vandaag om 13:08:13
GoVolta treindiensten naar Berlijn & Hamburg door Martijnstein
Vandaag om 12:06:03
  

Auteur Topic: 'Worst Case' materieel voor testen vrije ruimte, etc...  (gelezen 2945 keer)

BramFokke

  • Offline Offline
  • Berichten: 12
Re: 'Worst Case' materieel voor testen vrije ruimte, etc...
« Reactie #15 Gepost op: 09 December 2025, 22:10:38 »
Kan ik me voorstellen. In de zichtbare gedeeltes van mijn raam hanteer ik als minimum R4 (480mm) en zijn de meeste bogen ruimer. Maar voor het schaduwstation zoek ik limiet aan van wat betrouwbaar kan, want krappere boogstralen betekent meer ruimte. Dus kies ik voor R2, omdat het leeuwendeel van het materieel daar overheen zou moeten kunnen.

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 5183
Re: 'Worst Case' materieel voor testen vrije ruimte, etc...
« Reactie #16 Gepost op: 10 December 2025, 11:56:16 »
Was er ook niet een soort vuistregel dat Rmin gelijk moet zijn aan de lengte van je langste rijtuig x3. Dan kom je al gouw op 90cm uit. Voor in het zicht dan.

Ik had hier een straal gelegd van 80cm, want meer paste gewoon echt niet. Vanaf de zijkant ziet er wel OK uit, maar van boven zie je toch dat het eigenlijk te krap is.


Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 27033
    • Pagina van klaas
Re: 'Worst Case' materieel voor testen vrije ruimte, etc...
« Reactie #17 Gepost op: 10 December 2025, 14:00:15 »
Probeer je eens voor te stellen wat een reiziger doormaakt die in deze situatie door de vouwbalg loopt.
Bogen in model zijn noodgedwongen erg krap. In het grootbedrijf zijn boogstralen vaak een kilometer of groter. In H0 komt dat op 11,5 meter. Als je die wil toepassen moet je vragen of je de balzaal van Trump mag gebruiken. ;D

Bogen in standaard wissels zijn 200 meter, evenals de boog op het Mallard viaduct. In H0 wordt dat 2,30 meter. Zelfs daar hebben we op onze zolderkamers geen ruimte voor.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

BramFokke

  • Offline Offline
  • Berichten: 12
Re: 'Worst Case' materieel voor testen vrije ruimte, etc...
« Reactie #18 Gepost op: 12 December 2025, 09:55:00 »
Citaat
Probeer je eens voor te stellen wat een reiziger doormaakt die in deze situatie door de vouwbalg loopt.
Bogen in model zijn noodgedwongen erg krap. In het grootbedrijf zijn boogstralen vaak een kilometer of groter. In H0 komt dat op 11,5 meter. Als je die wil toepassen moet je vragen of je de balzaal van Trump mag gebruiken. ;D
Ik heb het hem gevraagd, maar het mocht alleen als hij mijn hele BNLS postgeschiedenis mocht doorkijken en dat durfde ik niet aan  ;D.

Citaat
Bogen in standaard wissels zijn 200 meter, evenals de boog op het Mallard viaduct. In H0 wordt dat 2,30 meter. Zelfs daar hebben we op onze zolderkamers geen ruimte voor.

Ik heb afgelopen lente heb ik de Glacier express genomen. Het Landwasser viaduct voelde alsof we over een R1 baantje wurmden. Was in de praktijk nog steeds 100m dus 115cm in H0  ;D.

Citaat
Was er ook niet een soort vuistregel dat Rmin gelijk moet zijn aan de lengte van je langste rijtuig x3. Dan kom je al gouw op 90cm uit. Voor in het zicht dan.
Is dat een esthetische vuistregel? Of zijn er ook problemen met betrouwbaarheid bij kleinere radii? En zo ja; wat zijn de worst case rijtuigen waarmee ik dat goed kan testen? Het gaat om mijn schaduwstation dus dat eerste vind ik minder belangrijk dan het tweede.

Citaat
De kraanwagen trein van Fleischmann.
Is dat de Fleischmann 5597? Dat ziet er leuk uit, eens kijken of ik die in Houten op de kop kan tikken.



spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3265
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: 'Worst Case' materieel voor testen vrije ruimte, etc...
« Reactie #19 Gepost op: 12 December 2025, 10:38:53 »
Heb je ook 1:87 rijtuigen? Ik merk dat die toch echt flink naar binnen (midden) en buiten (kopse zijdes) uitwijken. Als die goed overal elkaar kunnen passeren, dan zit je denk ik wel goed qua afstand tussen de sporen. De hoogste loc met pantograaf is ook slim. Ookal rij je met pantograaf omlaag, je zal zien dat er per ongeluk 1 omhoog schiet, dan wil je niet dat de pantograaf blijft haken. Daarnaast zou ik zoeken naar je meest kritische materieel. Welk rijtuig of wagon of loc ontspoort het snelst? Als ze alle 3 goed kunnen rijden, dan heb je denk ik echt wel een goed beeld of het werkt.

Groeten,
Rogier

BramFokke

  • Offline Offline
  • Berichten: 12
Re: 'Worst Case' materieel voor testen vrije ruimte, etc...
« Reactie #20 Gepost op: 12 December 2025, 12:49:56 »
Goed dat je het zegt Rogier! Ik dacht dat de Trix DDM 1:87 was, maar het is 1:93,5 ::). Scheelt 2cm.  Ik heb Piko Fyra rijtuigen die wel 1:87 zijn, die voeg ik toe aan de testset. Voor wat betreft de locs rijden ze allemaal goed voor zover ik heb kunnen testen, maar het is redelijk doorsnee materieel, allemaal 4-assige moderne locs. Ik zal niet veel stoomlocs gaan rijden dus voor wat betreft dat materieel kan ik wel wat kieskeuriger zijn.

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 7766
Re: 'Worst Case' materieel voor testen vrije ruimte, etc...
« Reactie #21 Gepost op: 12 December 2025, 12:57:58 »
Kan je niet gewoon van styreen een koker maken van 303mm lang en de hoogte en breedte van een rijtuig? Gaatjes in de bodem en twee oude draaistellen er in prikken en je hebt een worst case meetrijtuig.

Of je zaagt twee oude Lima of Jouef rijtuigen door en lijmt ze aan elkaar. Dan ben je daar ook.
Don't be part of the problem. Be the entire problem!

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 27033
    • Pagina van klaas
Re: 'Worst Case' materieel voor testen vrije ruimte, etc...
« Reactie #22 Gepost op: 12 December 2025, 13:11:55 »
Of je houdt gewoon de NEM normen aan. Bij de Morop hebben ze die proeven al lang geleden gedaan.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 7766
Re: 'Worst Case' materieel voor testen vrije ruimte, etc...
« Reactie #23 Gepost op: 12 December 2025, 13:16:46 »
Klopt Klaas, maar de beste manier om de pudding te testen is om er van te eten
Don't be part of the problem. Be the entire problem!

Frans Peeters

  • Offline Offline
  • Berichten: 1499
  • Gelukkig voor mij zit de laatste gek nog niet vast
Re: 'Worst Case' materieel voor testen vrije ruimte, etc...
« Reactie #24 Gepost op: 12 December 2025, 18:48:53 »
Die normen maken het net een heel stuk eenvoudiger en eenduidiger. Maar ja... Weinig vertrouwen in normen dus...  :o
Frans
2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes
MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be -
Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem (B) op 18 & 19 Oktober 2025

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3265
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: 'Worst Case' materieel voor testen vrije ruimte, etc...
« Reactie #25 Gepost op: Vandaag om 15:22:43 »
Die normen zijn wat abstract en daardoor minder makkelijk in de praktijk te zien. Dus ik snap wel dat iemand dat visueel wil weten. En.... normen zijn generiek en kunnen dus ook wat ruimer zijn dan iemand in zijn specifieke situatie nodig heeft.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 27033
    • Pagina van klaas
Re: 'Worst Case' materieel voor testen vrije ruimte, etc...
« Reactie #26 Gepost op: Vandaag om 19:47:41 »
Voor mij zijn die normen helemaal niet abstract, maar heel erg concreet.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.