Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€0.00
Per saldo:
€-250.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
door
Marc tramt
Vandaag
om 22:00:40
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Marc tramt
Vandaag
om 21:59:18
Da's Daz 2
door
Huup
Vandaag
om 21:56:31
Pendelbaan met 1 keerlus (H0, L-vorm, 4,50 x 3,00 mtr) (Zandvoort)
door
Peter J K
Vandaag
om 21:56:20
Modelspoorbaan van Einte
door
raymond erdtsieck
Vandaag
om 21:49:23
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
door
puntenglijder
Vandaag
om 21:48:34
Reparaties aan je materieel: tips & tricks
door
Huup
Vandaag
om 21:46:54
Vermogen centrale
door
erikkral
Vandaag
om 21:36:36
AC en DC tegelijk op (vermoedelijk) een Minitrix n-baan
door
WimC
Vandaag
om 21:34:37
Roco digitaal rijden Mulimaus... is z21 Start wel nodig?
door
henk
Vandaag
om 21:32:51
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
Olaf
Vandaag
om 21:30:15
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
wob
Vandaag
om 21:12:41
Trix 22576 (CC 40100 SNCF) complete lijst met CV's gezocht
door
wob
Vandaag
om 21:10:17
Problemen BR10 met decoder Zimo MN330P22 Plux 22
door
Hans1963
Vandaag
om 21:05:22
BNLS Module “Wijhe”
door
Eric B
Vandaag
om 21:05:07
NS-1000 in spoor-1
door
FritsT
Vandaag
om 21:01:36
De Projecten van RetroJack
door
RetroJack
Vandaag
om 20:51:40
GoVolta treindienst naar Berlijn
door
borotof
Vandaag
om 20:37:46
Pfarrerwinkel bahn
door
Jelmer
Vandaag
om 20:35:26
Cranicher Altbahn
door
Arjen52
Vandaag
om 20:33:31
Fotowedstrijd 2025
door
Bob R.
Vandaag
om 20:10:24
Aandrijving Roco 1189 krokodil
door
Klaas Zondervan
Vandaag
om 19:17:31
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
puntenglijder
Vandaag
om 19:13:10
Bahnstrecke 5867
door
Frank 123
Vandaag
om 19:07:29
Wat spoor 1 brouwsels
door
Kees-Jan
Vandaag
om 19:05:37
Vragen over een railplan uit de RRAILHOBBY van sept. 1988
door
Peter Kleton
Vandaag
om 18:50:32
Zwederbaan
door
Joz
Vandaag
om 18:48:12
Line-up foto's van modellen
door
Deetrein
Vandaag
om 18:35:33
13 december modelspoorbeurs Houten
door
Ben
Vandaag
om 18:06:03
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc)
door
Albert.H0
Vandaag
om 17:20:59
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Digitaal
|
Vermogen centrale
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Vermogen centrale (gelezen 412 keer)
erikkral
Offline
Berichten: 348
Vermogen centrale
«
Gepost op:
Vandaag
om 16:00:34 »
Hallo allemaal,
Na lange tijd afwezig te zijn geweest, heb ik de hobby weer opgepakt.
We zijn in de zomer van 2024 verhuisd en nu komen de modelspoordozen eindelijk weer uit de kast.
Tijdens het uitpakken kwam ik ook mijn verzamelde elektronica tegen: een DR5000/YD7001 centrale, een Uhlenbrock-centrale en een DCC++ EX-centrale.
Kortom… ik heb er eigenlijk te veel, dus er mag wel wat weg.
Ik zit alleen een beetje in dubio over welke ik moet houden.
Wat ik gebruik
Van de YD7001 (die ik dagelijks heb gebruikt), gebruik ik eigenlijk alleen DCC, Loconet en de netwerkaansluiting.
Alle andere functies gebruik ik niet.
Dat kan ik in principe ook bereiken met de Uhlenbrock of de DCC++ EX + JMRI.
Loconet kan ik dan aansluiten via een USB-Loconet interface die ik ook nog heb liggen.
Mijn enige voordeel van de YD7001
De YD7001 levert 3,2A, terwijl de Uhlenbrock en DCC++ EX op 2A zitten.
Ik vraag me af hoeveel dit in de praktijk uitmaakt.
Natuurlijk kun je theoretisch redeneren dat een decoder max. ongeveer 1A trekt, waardoor je bij 2A misschien maar twee locs tegelijk kunt rijden.
Maar is dat realistisch?
Hoe snel zit je in de praktijk echt aan die limiet?
Is het bij 2A inderdaad “klaar” bij 2 locs?
Op de nieuwe baan wil ik meer dan twee treinen tegelijk laten rijden, maar geen tien. Dus ergens ertussenin.
Mijn gedachten nu
Ik zou de YD7001 kunnen verkopen en gewoon starten met een 2A-centrale.
Als ik tegen de limiet aanloop kan ik later altijd nog een booster plaatsen.
Alleen… boosters heb ik nog nooit gebruikt.
Op het eerste gezicht lijken ze me ingewikkeld (RailCom, terugmelding, compatibiliteit) en ze zijn niet goedkoop (vaak €200+).
Mijn vraag aan jullie
Wat zouden jullie doen in mijn situatie?
YD7001 verkopen en het geld aan iets leuks besteden?
Of toch houden vanwege de hogere stroom?
Alle inzichten of ervaringen zijn welkom — alvast bedankt!
Gelogd
rjr
Offline
Berichten: 2086
Re: Vermogen centrale
«
Reactie #1 Gepost op:
Vandaag
om 16:13:49 »
Weet natuurlijk niet hoeveel treinen je hebt, en hoeveel verlichting in wagens en zo. Dat bepaalt natuurlijk hoeveel je nodig hebt. Naar mijn baan kijkend zou ik toch wel voor de zwaardere gaan.
Met wat verlichting, en een paar treinen die rijden heb je die 2A denk ik snel te pakken.
En met een wat zwaardere centrale kun je de aanschaf van boosters langer uitstellen. Zeker als je de centrale toch al hebt liggen.
Zelf gebruik ik Lenz, die heeft 5A. En die heb ik al wel eens over z'n max getrokken. Vandaar dat ik de baan tegenwoordig heb opgedeeld in 2 delen van elk 5A. Een laatste deel met een eigen booster wordt op moment aan gewerkt. Dit vooral om iets minder op te moeten letten waar mijn treinen rijden zodat ik altijd een goede verdeling heb.
De wissels hebben een eigen lichtere booster.
Groet,
Roelco
Gelogd
henk
Online
Berichten: 22747
Re: Vermogen centrale
«
Reactie #2 Gepost op:
Vandaag
om 16:18:19 »
Die Uhlenbrock-centrale met 2A is de Daisy?
Zou ik toch de YD7001 houden. En misschien zelfs die Daisy als handregelaar erbij.
Treinen verbruiken niet snel 1A. Maar een centrale teveel tegen de limiet gebruiken is ook niet verstandig. Zowel qua vermogen als qua mogelijkheden ben je met die YD7001 klaar voor de toekomst.
Persoonlijk heb ik ooit voor de LZV100 van Lenz gekozen, omdat ik met de 5A stroom van die centrale in ieder geval geen boosters nodig gaat hebben.
Gelogd
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.
Hans1963
Offline
Berichten: 511
Spoor 0, dat wordt wel wat!
Re: Vermogen centrale
«
Reactie #3 Gepost op:
Vandaag
om 17:12:26 »
Er is op de DCC++ Ex centrale ook een 5A motorshield verkrijgbaar.
Als je met de 2A tegen de grenzen aan gaat lopen, kun je het altijd nog vervangen.
Zou in ieder geval de randaccessoires apart gaan voeden.
https://www.mrw-electronics.com/ex-motorshield8874
Gelogd
vr. groet, Hans
Montanbahn
Offline
Berichten: 950
Steel is king!
Re: Vermogen centrale
«
Reactie #4 Gepost op:
Vandaag
om 17:22:59 »
Vergeet dit maar.
Gelogd
MB
It's weird having the same age as old people...........
bouwdraadje
Ben
Offline
Berichten: 6975
Re: Vermogen centrale
«
Reactie #5 Gepost op:
Vandaag
om 17:58:12 »
Citaat van: henk op
Vandaag
om 16:18:19
Zou ik toch de YD7001 houden. En misschien zelfs die Daisy als handregelaar erbij.
Ik zou dat ook doen.
En op het forum staan nog 3 stuks DR5033 boosters te koop. Je zou er eentje kunnen aanschaffen en dan heb je 2x 3A tot je beschikking.
Gelogd
erikkral
Offline
Berichten: 348
Re: Vermogen centrale
«
Reactie #6 Gepost op:
Vandaag
om 20:58:55 »
Bedankt voor jullie antwoorden tot zover.
Hierbij mij reactie op een paar van jullie vragen
@henk, het is inderdaad de uhlenbrock daisy centrale. De regelaar houd ik sowieso, de daisy centrale heb ik dus over.
@Hans1963, bedankt ik had het gezien, hoewel ik een fan ben van DCC++EX en open source in het algemeen, wordt het 5A shield me te prijzig.
@Ben, bedankt voor de tip.
Wat me niet helemaal duidelijk wordt is waarom een booster een verbinding moet hebben (via Loconet bijvoorbeeld) met de centrale. Welke informatie wordt er uitgewisseld?
Gelogd
Frank 123
Offline
Berichten: 6538
Re: Vermogen centrale
«
Reactie #7 Gepost op:
Vandaag
om 21:04:17 »
Alle commando’s die je centrale de baan op stuurt moeten ook via de booster verstuurd worden anders kun je de treinen die op het baandeel wat door de booster gevoed wordt niet bereiken.
Gelogd
Bahnstrecke 5867
Am Ende der Strecke
Den gamla sågverket (gepland)
erikkral
Offline
Berichten: 348
Re: Vermogen centrale
«
Reactie #8 Gepost op:
Vandaag
om 21:07:22 »
Die snap ik. Ik dacht dat een booster heel simpel gekoppeld zou worden aan het uiteinde van een dcc-spoor en dat signaal zou versterken op een geïsoleerd spoor wat verstrekt moet worden. Maar dit is dus mijn onbekendheid met boosters.
Gelogd
Hans sprinter
Offline
Berichten: 1521
Vriend van vlaflip
Re: Vermogen centrale
«
Reactie #9 Gepost op:
Vandaag
om 21:12:58 »
Soms heb je toch wel meer vermogen als je denkt.
Een overzicht van de configuratie van mijn baantje.
Gelogd
reinderlf
Traintastic!
Offline
Berichten: 118
Re: Vermogen centrale
«
Reactie #10 Gepost op:
Vandaag
om 21:16:55 »
@erikkral
Boosters aansluiten via LocoNet-B heeft als voordeel dat de booster ook informatie terug kan geven aan de centrale, bijvoorbeeld als er kortsluiting optreed. De centrale/PC weet dan welke booster (als je er meerdere hebt) er sluiting heeft. Andere optie kan zijn dat bij sluiting alle boosters en de centrale uit gaan. Bij ze DR5033 kun je dat instellen. Misschien dat de DR5033 ook niet iets kan terugmelden over de belasting van de booster, ik ben nog op zoek naar zn booster om dat uit te vogelen
LocoNet-B (Booster) is LocoNet bus + kopie van DCC signaal, must have voor boosters!
LocoNet-T (Trottle) is LocoNet bus + vaste voedings spanning, handig voor o.a. handregelaars.
Een Z21 zwart heeft bijvoorbeeld wel LocoNet, maar dat is een LocoNet-T aansluiting, dus zonder kopie van het DCC signaal, je moet dan een andere manier gebruiken om het DCC signaal bij de booster te krijgen.
De DR5000/YD7001 is een veelzijdige centrale, daar kun je alle kanten mee op. Bijvoorbeeld nog een MultiMAUS aansluiten als extra regelaar.
De LocoNet interface die je hebt, is dat alleen een interface of kan die ook de spanning voor de LocoNet bus leveren?
Gelogd
Ontwikkelaar van
Traintastic open source software
|
Traintastic @ GitHub
|
Traintastic forum
Frank 123
Offline
Berichten: 6538
Re: Vermogen centrale
«
Reactie #11 Gepost op:
Vandaag
om 21:33:25 »
@Hans sprinter: ik vermoed dat
baantje
een under statement is
Gelogd
Bahnstrecke 5867
Am Ende der Strecke
Den gamla sågverket (gepland)
erikkral
Offline
Berichten: 348
Re: Vermogen centrale
«
Reactie #12 Gepost op:
Vandaag
om 21:36:36 »
@reinderlf, de interface kan de de bus ook van spanning voorzien. Weet alleen niet of de interface geschikt is om te dienen als een master voor de booster-bus
Gelogd
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Digitaal
|
Vermogen centrale