Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Vermogen centrale door Ben
Vandaag om 17:58:12
BNLS Module “Wijhe” door Hans van de Burgt
Vandaag om 17:53:19
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
Vandaag om 17:27:15
Problemen BR10 met decoder Zimo MN330P22 Plux 22 door Ben
Vandaag om 17:26:18
Line-up foto's van modellen door Bob11
Vandaag om 17:25:27
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Albert.H0
Vandaag om 17:20:59
GoVolta treindienst naar Berlijn door Ferdinand Bogman
Vandaag om 17:08:23
AC en DC tegelijk op (vermoedelijk) een Minitrix n-baan door grossraumwagen
Vandaag om 17:06:06
Aandrijving Roco 1189 krokodil door Railpassie
Vandaag om 17:04:55
Welsh Smalspoor in 0-16,5 / NG7 door Simplex
Vandaag om 17:03:47
welke servo 90 180 of 360 graden en stapgrootte door bellejt
Vandaag om 16:52:07
Pfarrerwinkel bahn door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 16:30:18
Oude Fleischmann meuk en curiosa door Besselspoor
Vandaag om 16:28:14
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 16:27:38
Extra functie in Zimo MS450P22 door Sven
Vandaag om 16:15:46
Rondom Charlois door Huup
Vandaag om 16:12:58
Beginneling: lichtgewicht onderbouw door Te 2/2
Vandaag om 15:41:35
Roco LokMaus 1: handleiding gezocht door Jint Nijman
Vandaag om 15:27:59
Minibaan Visserskaai H0 door Hans GJ
Vandaag om 15:21:51
Layne, Somewhere South. door sdz1976
Vandaag om 14:36:51
Trix 22128 EETC 1200 - 175 Jaar spoorwegen DCC Sound - Decoder plots dood. door Montanbahn
Vandaag om 13:48:45
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 13:44:28
Welke decoder is dit? door Boterberg
Vandaag om 13:30:00
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 12:59:02
19 Toen door spoorzeven
Vandaag om 12:26:28
Test van een Rapido Trains GE 44 tonner Claremont and Concord door Ronald Halma
Vandaag om 11:27:52
"Spoor op Vleugels" in H0 door Pinkelpa
Vandaag om 11:22:00
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Jelmer
Vandaag om 11:17:18
Petitie - Rail away moet blijven! door Reinout van Rees
Vandaag om 11:14:11
Stottering Piko 98551BD door Ronald Halma
Vandaag om 10:59:31
  

Auteur Topic: Vermogen centrale  (gelezen 174 keer)

erikkral

  • Online Online
  • Berichten: 345
Vermogen centrale
« Gepost op: Vandaag om 16:00:34 »
Hallo allemaal,

Na lange tijd afwezig te zijn geweest, heb ik de hobby weer opgepakt.
We zijn in de zomer van 2024 verhuisd en nu komen de modelspoordozen eindelijk weer uit de kast.

Tijdens het uitpakken kwam ik ook mijn verzamelde elektronica tegen: een DR5000/YD7001 centrale, een Uhlenbrock-centrale en een DCC++ EX-centrale.
Kortom… ik heb er eigenlijk te veel, dus er mag wel wat weg.

Ik zit alleen een beetje in dubio over welke ik moet houden.

Wat ik gebruik
Van de YD7001 (die ik dagelijks heb gebruikt), gebruik ik eigenlijk alleen DCC, Loconet en de netwerkaansluiting.
Alle andere functies gebruik ik niet.
Dat kan ik in principe ook bereiken met de Uhlenbrock of de DCC++ EX + JMRI.
Loconet kan ik dan aansluiten via een USB-Loconet interface die ik ook nog heb liggen.

Mijn enige voordeel van de YD7001
De YD7001 levert 3,2A, terwijl de Uhlenbrock en DCC++ EX op 2A zitten.
Ik vraag me af hoeveel dit in de praktijk uitmaakt.

Natuurlijk kun je theoretisch redeneren dat een decoder max. ongeveer 1A trekt, waardoor je bij 2A misschien maar twee locs tegelijk kunt rijden.
Maar is dat realistisch?
Hoe snel zit je in de praktijk echt aan die limiet?
Is het bij 2A inderdaad “klaar” bij 2 locs?
Op de nieuwe baan wil ik meer dan twee treinen tegelijk laten rijden, maar geen tien. Dus ergens ertussenin.

Mijn gedachten nu
Ik zou de YD7001 kunnen verkopen en gewoon starten met een 2A-centrale.
Als ik tegen de limiet aanloop kan ik later altijd nog een booster plaatsen.

Alleen… boosters heb ik nog nooit gebruikt.
Op het eerste gezicht lijken ze me ingewikkeld (RailCom, terugmelding, compatibiliteit) en ze zijn niet goedkoop (vaak €200+).

Mijn vraag aan jullie
Wat zouden jullie doen in mijn situatie?
YD7001 verkopen en het geld aan iets leuks besteden?
Of toch houden vanwege de hogere stroom?

Alle inzichten of ervaringen zijn welkom — alvast bedankt!

rjr

  • Offline Offline
  • Berichten: 2086
Re: Vermogen centrale
« Reactie #1 Gepost op: Vandaag om 16:13:49 »
Weet natuurlijk niet hoeveel treinen je hebt, en hoeveel verlichting in wagens en zo. Dat bepaalt natuurlijk hoeveel je nodig hebt. Naar mijn baan kijkend zou ik toch wel voor de zwaardere gaan.
Met wat verlichting, en een paar treinen die rijden heb je die 2A denk ik snel te pakken.
En met een wat zwaardere centrale kun je de aanschaf van boosters langer uitstellen. Zeker als je de centrale toch al hebt liggen.

Zelf gebruik ik Lenz, die heeft 5A. En die heb ik al wel eens over z'n max getrokken. Vandaar dat ik de baan tegenwoordig heb opgedeeld in 2 delen van elk 5A. Een laatste deel met een eigen booster wordt op moment aan gewerkt. Dit vooral om iets minder op te moeten letten waar mijn treinen rijden zodat ik altijd een goede verdeling heb.

De wissels hebben een eigen lichtere booster.

Groet,
Roelco

henk

  • Online Online
  • Berichten: 22746
Re: Vermogen centrale
« Reactie #2 Gepost op: Vandaag om 16:18:19 »
Die Uhlenbrock-centrale met 2A is de Daisy?

Zou ik toch de YD7001 houden. En misschien zelfs die Daisy als handregelaar erbij.
Treinen verbruiken niet snel 1A. Maar een centrale teveel tegen de limiet gebruiken is ook niet verstandig. Zowel qua vermogen als qua mogelijkheden ben je met die YD7001 klaar voor de toekomst.
Persoonlijk heb ik ooit voor de LZV100 van Lenz gekozen, omdat ik met de 5A stroom van die centrale in ieder geval geen boosters nodig gaat hebben.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Hans1963

  • Offline Offline
  • Berichten: 510
  • Spoor 0, dat wordt wel wat!
Re: Vermogen centrale
« Reactie #3 Gepost op: Vandaag om 17:12:26 »
Er is op de DCC++ Ex centrale ook een 5A motorshield verkrijgbaar.
Als je met de 2A tegen de grenzen aan gaat lopen,  kun je het altijd nog vervangen.
Zou in ieder geval de randaccessoires apart gaan voeden.

https://www.mrw-electronics.com/ex-motorshield8874
vr. groet,  Hans

Montanbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 950
  • Steel is king!
Re: Vermogen centrale
« Reactie #4 Gepost op: Vandaag om 17:22:59 »
Vergeet dit maar.
MB

It's weird having the same age as old people...........

bouwdraadje

Ben

  • Online Online
  • Berichten: 6973
Re: Vermogen centrale
« Reactie #5 Gepost op: Vandaag om 17:58:12 »

Zou ik toch de YD7001 houden. En misschien zelfs die Daisy als handregelaar erbij.


Ik zou dat ook doen.

En op het forum staan nog 3 stuks DR5033 boosters te koop. Je zou er eentje kunnen aanschaffen en dan heb je 2x 3A tot je beschikking.